PDA

View Full Version : Hoe krijg ik nu een goed fuzz geluid?



dacrow
13 november 2013, 19:20
Ik heb al tientallen fuzz pedalen uitgeprobeerd die geweldig klinken thuis maar live 'tonesuckers' zijn en niet door de mix snijden.

Ik weet dat je hem best als eerst plaats, inpedantiegewijs.

Ik heb al ondervonden dat integenstelling tot de germanium, de sillicon fuzz pedalen iets beter door de mix komen maar nog ver van wat ik zoek.

-Ik vond de Red Muck Fuzz thuis geweldig maar live niet.

-Nu ben ik met de Analog Man AstroTone Fuzz ah experimenteren, fuzz regeling niet te veel open en volume wel maar nothing so far live :(

Iemand een goede tip?

Ik had ook al gedacht om er een EQ pedaal achter te zetten of een cleane boost maar dit is wat ver gezocht ... of niet?

the feable
13 november 2013, 21:35
Een Fuzz werkt naar mijn mening pas lekker als ie door een een lichte drive ( vaak vind ik een Tubescreamer lekker vanwege het mid) of een beetje overstuurde amp gaat.

Mitch
13 november 2013, 23:05
Transistor amps zijn geen goeie match voor fuzzface achtige circuits. Vóór je box of rock zou je dan nog kunnen proberen, maar houd in je achterhoofd: als het gevoerd wordt met een strat houd je geen bruikbare mids over op een Cube.

humbucker
14 november 2013, 08:56
Dat heb ik gisteren ook nog gemerkt, en dan niet bij een fuzzface achtige maar bij m'n Kafuzz. Kafuzz voor m'n AC30: supervet, Kafuzz voor m'n cube: rotzooi... Echt een bizar groot verschil!

Dweezman
14 november 2013, 09:32
Mja. De fuzz is best een raar wezen.

Big Muff-achtigen met humbuckers is voor mij niks. Hoe dunner de pup hoe beter 'ie dan gaat.
Bij de fuzz factory lijkt het andersom te zijn, dikke output vind-ie fijner. Over door de mix prikken hoef je niet bang te zijn, dat ding gaat door de muur. Ik verkeer nog in de fuzzebroodsweken met een octane3. Die gedraagt zich weer anders.

ellisvertellis
14 november 2013, 10:40
Mijn Analogman Sunface snijdt echt goed hoor, met een TS erachter krijg je dat "gnarly" stoner QOTSA midboost geluid.

Met een booster meer scherp en dan is de tone knop dichtdraaien en wat minder op de volume knop een goed idee.

Ik speel op een SF Fender amp (met een strat of tele) btw, op mijn kleine THR is het allemaal minder bewerkelijk met de gitaar controls.

HaroldA
14 november 2013, 11:08
Big Muff-achtigen met humbuckers is voor mij niks. Hoe dunner de pup hoe beter 'ie dan gaat.

Ik heb een Kafuzz thuis liggen en die doet het geweldig op mijn hummies! Hij is ook een stuk dikker, helderder en bruter dan mijn Sovtek en USA Muffs. Met een buffer er voor wordt hij nog wat strakker dan direct aan de gitaar.

... maar toch prikt hij niet zoals een D+ of andere overdrive, dus die 2 heb ik nu parallel gemixt! ;)

https://lh3.googleusercontent.com/-mjFLl0j3etk/Un-RXZDEZ1I/AAAAAAAAGnM/IvhlrJyYtcw/w958-h719-no/IMG_20131110_145914.jpg

humbucker
14 november 2013, 12:08
Oeh! Soundclips?

Buzzel
14 november 2013, 12:35
tip van de dag, Tubescreamer voor elke random big muff (copy) en iedereen zal je horen :ok: Die big mufs hebben een gigantische dip in de mid frequenties, en juist die zorgen er voor dat je goed door de mix prikt. Ik heb zelf wel een big muff clone gemaakt met een schakelaartje zodat die mid dip weg is, lijkt een beetje alsof je er een tubescreamer voor hebt staan, maar is net niet zo lekker als een echte TS er voor. Ik gebruik nu zelf op mijn pedalboard een combi tussen een fulltone fuzz en de Joe bonamassa fuzz face, die doet het wel lekker nasty en prikt wel oké door de mix, maar dat is natuurlijk heel iets anders als een big muff.

dacrow
14 november 2013, 17:38
tip van de dag, Tubescreamer voor elke random big muff (copy) en iedereen zal je horen :ok: Die big mufs hebben een gigantische dip in de mid frequenties, en juist die zorgen er voor dat je goed door de mix prikt. Ik heb zelf wel een big muff clone gemaakt met een schakelaartje zodat die mid dip weg is, lijkt een beetje alsof je er een tubescreamer voor hebt staan, maar is net niet zo lekker als een echte TS er voor. Ik gebruik nu zelf op mijn pedalboard een combi tussen een fulltone fuzz en de Joe bonamassa fuzz face, die doet het wel lekker nasty en prikt wel oké door de mix, maar dat is natuurlijk heel iets anders als een big muff.

Toch altijd handig als er iemand met een bruikbare tip komt :)

Thx Buzzel

Powderfinger
14 november 2013, 17:39
David Gilmour doet het inderdaad ook zo: zorgen dat het volume en de toon van beide pedalen ongeveer gelijk zijn en dan allebei aanzetten. De TS voor of achter de Muff zetten, geeft ook nog wel een redelijk verschil.

dacrow
14 november 2013, 19:31
David Gilmour doet het inderdaad ook zo: zorgen dat het volume en de toon van beide pedalen ongeveer gelijk zijn en dan allebei aanzetten. De TS voor of achter de Muff zetten, geeft ook nog wel een redelijk verschil.

Ik vond het idee prima, juist eens getest maar het klonk echt slecht, zeer dun en schreeuwerig MAAAAR toen ik de TS uitzette had ik een geweldig geluid!

Reden: waarschijnlijk achter een gebufferd pedaal zoals eerder al aangehaald...

E-J
14 november 2013, 21:52
Ik vond het idee prima, juist eens getest maar het klonk echt slecht, zeer dun en schreeuwerig MAAAAR toen ik de TS uitzette had ik een geweldig geluid!

Reden: waarschijnlijk achter een gebufferd pedaal zoals eerder al aangehaald...

Mijn ervaring is dat, wanneer je twee oversturingspedalen wilt gebruiken, je het beste het pedaal met de meeste gain vooraan zet. Dit doet Gilmour overigens ook.

Buzzel
14 november 2013, 21:56
Hmm, dun en schel herken ik niet, misschien trekt jou fuzz de buffer niet zo fijn die in je tubescreamer zit? En tja, fuzzjes blijven rare dingen. De 'bias' pot op 1 van die fulltone fuzzen is een ideale knop. Tis helemaal geen bias, maar deze regelt de ingangs impedantie. Iets hogere impedantie temt de fuzz wat, maar de fuzz werkt beter na een buffer en werkt opeens ook goed met de volumeknop van je gitaar. Van mij mag die knop op elke fuzz :)

muziekschuur
14 november 2013, 22:59
MENEER SPEELT OVER EEN TRANSISTOR BAK> DAN KLINKT EEN FUZZ>>>> ALS BUZZZ>>>>

Ik adviseer een buizen versterker...

HaroldA
14 november 2013, 23:25
Toch altijd handig als er iemand met een bruikbare tip komt :)

Ik gok wel dat dat heel veen noise gaat geven: een BM is al niet het stilste apparaat ...

Vandaag eerste repetitie met parallel fuzz: vet.

Brum
15 november 2013, 11:19
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die fuzz die tubescreamer niet trekt. Dan zou de fuzz immers ook problemen geven als de tubescreamer uit staat, toch? Tenminste, zo'n dergelijk probleem heb ik in het verleden wel gehad met een Fuzz Factory. Probleem was in mijn geval een TU-2, maar dat probleem hield ik ook als de TU-2 uitstond.

Het dunne, schelle, ik denk toch dat het een kwestie van afstellen is hoor. Ik zeg niet dat je dat niet gedaan hebt, maar je moet natuurlijk wel de gain en eventueel de levelknop op je fuzzje terug schroeven en op de tubescreamer al helemaal weinig gain, tot bijna nul. De level knop van de tubescreamer dan wat verder open zetten doet wonderen. Het geluid wordt middiger en strakker.

Het idee van de tubescreamer na de fuzz kan ik me ook in vinden, maar dan trek je de boel niet zo strak als ervoor zetten.

En wat al aangehaald is, op een transistorversterker werkt een fuzz doorgaans niet zo fijn. Smaakgebonden wellicht, maar die ervaring heb ik ook. Buizen of transistor maakt vaak een wereld van verschil. Sowieso over welke versterker je speelt met een fuzz. Veel fuzzjes zijn nou eenmaal erg kieskeurig.

Rutger
15 november 2013, 11:57
Het is toch niet zo zwart wit hoor. Een transistorbak is niet per definitie geen combi met een fuzz. Het hangt heel erg af van de combinatie, en vooral van de juiste instellingen van beide. Maar fuzzes zijn miereneukers, het luistert wel vrij nauw allemaal. Een buizenbak is dan misschien wel een makkelijkere combi, maar niet per definitie de enige juiste.

Buzzel
15 november 2013, 12:16
@HaroldA kabaal met een TS bigg muff combi noemen we gewoon karakter :D

Waar staat ergens dat Dacrow een Transistorbak heeft (of staat dat in een ander topic?). Ik heb dat gemist.

onrust nv
15 november 2013, 12:21
Kafuzz staat nog steeds op m'n verlanglijst, maar ik vind zelf de mastotron erg lekker die kan zo lekker spetteren met behulp van de pulswith knop, daarnaast is die 3 standen schakelaar ook erg fijn voor low, mid, high.

Brum
15 november 2013, 12:42
Waar staat ergens dat Dacrow een Transistorbak heeft (of staat dat in een ander topic?). Ik heb dat gemist.

In de topicstarter z'n onderschrift.;)

dacrow
16 november 2013, 12:55
In de topicstarter z'n onderschrift.;)

+1 :)

Ik wou al niet reageren op de smaakloze reactie van 'transistorbak', dit is niet zomaar éen maar een correcte simulatie van een tube amp + als je er een mosfet pedaaltje (BOR) aansluit wil ik veel mensen de blinddoektest laten doen :)

Mitch
16 november 2013, 13:43
Ja, die 3x10 BluesCubes zijn erg leuk. Tikkie pinnig in het hoog als je niet oppast met instellen, maar prima amps hoor! Maar bij het soort fuzz dat je wil gebruiken is een dergelijke amp gewoon niet zo heel geschikt, al kun je zoals gezegd soms wel rommelen met een drive ervoor of erna. Wat je ook eens zou kunnen proberen is de boost van de BoR aanzetten op een lage stand en die tussen de fuzz en de amp zetten, dat kan nog wel eens iets schelen. Maar hoe dan ook gaat het om twee sounds die moeten 'mengen' en dat gaat in deze setup niet makkelijk werken. Een goeie drive wel, maar dat wist je al :)

kwispelhond
16 november 2013, 15:32
Ik ben zelf te lui om één van m'n buizenversterkers mee te slepen naar de oefenruimte dus ik speel daar op een Fender Frontman 212R versterkertje dat daar nog rondslingert.

Ook een goedkoop transistorbakkie, komt een best goed onvervormd geluid uit maar de drive moet je niet gebruiken, die klinkt gewoon letterlijk goedkoop en dun. Zolang als ik dus geen drive van de versterker gebruik, werkt mijn fuzz prima, goed dik en mooi geluid zoals ik de fuzz ken. Draai ik er ook maar iets drive van de versterker bij, dan wordt het fuzz-geluid snel minder en ongedefinieerd dus misschien werkt dat ook zo bij de versterker van topicstarter.

Buzzel
16 november 2013, 16:19
+1 :)

Ik wou al niet reageren op de smaakloze reactie van 'transistorbak', dit is niet zomaar éen maar een correcte simulatie van een tube amp + als je er een mosfet pedaaltje (BOR) aansluit wil ik veel mensen de blinddoektest laten doen :)

Transistorbak is niet beledigend naar het soort versterkers hoor, buizen versterkers zijn ook 'gewoon' buizenbakken :P

Bijna alle drivepedalen (en fuzzes) die mensen gebruiken zijn ook gewoon transistor preamps ;)


Ik heb thuis ook een fender frontman staan, clean is clean en inderdaad de drive is ongelofeloos slecht. Ik gebruik het dan ook wel weer om mijn eigen huis tuin en keuken pedalen op te testen enzo, als het daar goed klinkt klinkt het overal goed op :D