PDA

View Full Version : Bright cap JCM800 verwijderen: review



Marc Oblivian
13 november 2013, 16:12
Ik heb sinds ongeveer een jaar een JCM800 2203 (reissue).
De amp is behoorlijk fel/bright. Werkt prima in bandsetting en klinkt ook goed, maar ik heb de treble en presence bijna op 0 staan.
Vrij extreme settings dus.
Ik zag op een paar amerikaanse fora dat men nogal eens de bright cap verwijdert om de amp wat minder hoog te geven.
Het gaat om het weerstandje achter op de preamp volumepot.

Ik vond het de moeite waard om even te proberen, dus afgelopen weekend het weerstandje losgehaald.
Is makkelijk te doen: gewoon 1 pootje losknippen.

Het verschil is inderdaad duidelijk te horen. De amp krijgt behoorlijk wat minder hoge tonen en klink daardoor ronder/minder in your face zeg maar.
Naar mijn mening veranderde het echter teveel aan het karakter van de amp. Het was een beetje "het kind met het badwater weggooien". Naast het drastisch verminderen van de hoge tonen, leek het ook wel of het karakter van de amp wat was veranderd. Minder strak, minder bite (uiteraard door meer afgerond karakter) maar dit is juist de kracht van deze versterker, meer aanwezig laag. Het leek of het high input kanaal wat van het karakter van het low input kanaal had meegekregen. Voor mij een ongewenste ontwikkeling. De versterker klonk nu echt te tam.
De low input was ook veranderd: deze was een behoorlijk stuk doffer geworden en ging nu echt "muffled" klinken.

Al met al voor mij geen verbetering van de amp, dus snel de bright cap weer vastgesoldeerd. Is allemaal heel makkelijk te doen. Ik ben verder geen techneut, dus voor andere JCM800 eigenaars best te overwegen als je eens wil experimenteren met je sound.

De amp gaat bij mij voorlopig weer op de extreme settings. Wellicht komt er op termijn een G12-65 speaker die de boel wat afrondt.

NB: gitaar waar ik mee speel is een LP custom. Redelijk warme gitaar. Wellicht dat de bright cap mod wel voor mensen werkt die een gitaar met single coils hebben of een gitaar die aan de schelle kant is.

Hopelij heeft iemand wat aan deze info.

Tabula Rasa
13 november 2013, 16:52
Kan je de weerstand niet vervangen door een trimpotje?

marter544
13 november 2013, 17:05
Een bright cap die een weerstand is? Das apart.

Brum
13 november 2013, 17:06
Die G12-65's zijn ook precies om jouw redenen voor velen DE combinatie met een JCM800 2203. Zou voor jou wel 's de oplossing kunnen zijn.;)

Grappig ook het verschil tussen de 2203 en de 2210, die ik heb. Ik ervaar die van mij helemaal niet als fel of bright. Zowel de presence als de treble knop heb ik op 6 staan en afhankelijk van welke gitaar heb ik de presence knop ook nog wel 's op 7 staan. En dan gebruik ik nog V30's ook. Ik geloof dat ik, aan de hand van jouw verhaal, weer weet waarom ik JCM800's zo van die krasbakken vond. Sowieso hield ik toen meer van een donker geluid, maar ik denk dat het destijds ook een 2203 betrof, wat ik me zo niet meer voor de geest kan halen. Jaren later was het met de 2210 wel ineens bingo, hoe het kan verkeren.:)

Eventueel ook 's andere voorversterkerbuisjes proberen? Ik ervaar JJ's altijd als iets donkerder, minder fel, maar ook strakker. Zou misschien ook nog wel 's goed voor je kunnen werken.

flo123
13 november 2013, 17:08
Het is geen weerstand maar een condensator.
Je kunt een trimpot (probeer eens 10k of 100k) ermee in serie zetten zodat je de invloed van die bright cap kan regelen.

Frits van Mourik
13 november 2013, 17:10
Ik wil wedden, dat dat "weerstandje" een condensatortje is...

Thiez
13 november 2013, 17:19
Zoals hij zegt is hij geen techneut :P maar idd het is een bright cap staat voor capacitor wat dus condensator is ipv weerstand.
De condensator laat de hoge frequenties langs je gainpotmeter gaan waardoor dit dus niet gereduceerd wordt met je gain. Wanneer je de gain voluit draait haalt de condensator dus niks uit omdat dan via beide wegen je signaal even hard is. Wanneer je de gainpot halverwege zet wordt dus het hoog nog steeds volledig doorgestuurd terwijl de frequenties onder het kantelpunt van de condensator worden gehalveerd door je potmeter.
Misschien verder niet interessant voor je om te weten, maar mocht je het willen weten is dit heel basic de werking van de bright cap uitgelegd. Het klopt dus inderdaad dat de versterker wat minder strak aan kan gaan voelen. Dit doet hij ook met de gain voluit, overigens ook de reden dat je meer laag bijkrijgt met hogere gainstanden.

Marc Oblivian
13 november 2013, 17:22
Een condensatortje, klopt. Erg belangrijk is het verder niet. Het is duidelijk waarom het precies gaat (verder zit er niet zoveel op de achterkant van de preamp pot, wel?).

Inhoudelijk: ja, er zou een andere condensator op kunnen, of zelfs een variabele dmv een trimpot. Ik had ook al zoiets gelezen. Maar dit gaat me wat te ver. De sound is voor de rest prima, maar ik was wel benieuwd naar het effect en of het tot wat neutralere settings kan leiden.

Speaker (G12-65) ga ik denk wel eens proberen. Lijkt me wel een aanvulling.
Thuis heb ik de versterker trouwens op lagere presence en treble settings dan in bandverband. Dan gaan ze beide naar 9 a 10 uur.
Misschien op termijn wel andere preampbuizen. JJ's vind ik inderdaad wel goed, dus kan nooit kwaad :-)

Edit: Thiez, bedankt voor de uitleg! Mooi om in ieder geval wat technische achtergrondinfo te hebben!!

cluseau
13 november 2013, 17:40
Inhoudelijk: ja, er zou een andere condensator op kunnen......


Andere cap gaat je niet helpen, je krijgt er alleen maar meer mid bij als je de cap vergroot en minder mid als je hem verkleint. Het hoog blijft altijd overheersen. De oplossing is om een potmetertje in serie op te nemen. Ergens in de buurt van 1Meg zal goed voldoen. Ik heb dit bij meerdere ampjes al gedaan en men is daar erg tevreden over, ook omdat het volledig naar smaak is in te stellen.

tommus42
13 november 2013, 18:10
Welke waarde raad jij aan voor een laag-mid boost? Of gaat dat niet werken op die manier?
Mooi plan, miniswitch voor de condensator en een minipotmeter voor het instellen ervan. Ehm, zal wel volgend jaar worden:).

cluseau
13 november 2013, 18:15
Welke waarde raad jij aan voor een laag-mid boost? ......

We hebben het hier over de bright cap he! TREBLE, HOOG, whatever. Voor laag is hier geen winst te behalen.

caliban
13 november 2013, 18:30
Op die plaats laag-mid boosten (bijvoorbeeld een kleine condensator naar de grond toe) levert modderige drivesounds in principe!

tommus42
13 november 2013, 18:55
Jamaar, is het mid niet te boosten met zo'n passieve schakeling?:D Ben dol op midboost, maar modderiger moet het niet worden. Hmm, alleen maar een potmeter dan.

jerome
13 november 2013, 21:45
Ik heb sinds ongeveer een jaar een JCM800 2203 (reissue).
De amp is behoorlijk fel/bright. Werkt prima in bandsetting en klinkt ook goed, maar ik heb de treble en presence bijna op 0 staan.
Vrij extreme settings dus.
Ik zag op een paar amerikaanse fora dat men nogal eens de bright cap verwijdert om de amp wat minder hoog te geven.
Het gaat om het weerstandje achter op de preamp volumepot.

Ik vond het de moeite waard om even te proberen, dus afgelopen weekend het weerstandje losgehaald.
Is makkelijk te doen: gewoon 1 pootje losknippen.

Het verschil is inderdaad duidelijk te horen. De amp krijgt behoorlijk wat minder hoge tonen en klink daardoor ronder/minder in your face zeg maar.
Naar mijn mening veranderde het echter teveel aan het karakter van de amp. Het was een beetje "het kind met het badwater weggooien". Naast het drastisch verminderen van de hoge tonen, leek het ook wel of het karakter van de amp wat was veranderd. Minder strak, minder bite (uiteraard door meer afgerond karakter) maar dit is juist de kracht van deze versterker, meer aanwezig laag. Het leek of het high input kanaal wat van het karakter van het low input kanaal had meegekregen. Voor mij een ongewenste ontwikkeling. De versterker klonk nu echt te tam.
De low input was ook veranderd: deze was een behoorlijk stuk doffer geworden en ging nu echt "muffled" klinken.

Al met al voor mij geen verbetering van de amp, dus snel de bright cap weer vastgesoldeerd. Is allemaal heel makkelijk te doen. Ik ben verder geen techneut, dus voor andere JCM800 eigenaars best te overwegen als je eens wil experimenteren met je sound.

De amp gaat bij mij voorlopig weer op de extreme settings. Wellicht komt er op termijn een G12-65 speaker die de boel wat afrondt.

NB: gitaar waar ik mee speel is een LP custom. Redelijk warme gitaar. Wellicht dat de bright cap mod wel voor mensen werkt die een gitaar met single coils hebben of een gitaar die aan de schelle kant is.

Hopelij heeft iemand wat aan deze info.

Grappig, ik had precies dezelfde ervaring met mijn JMP2203, het geluid werd erg indirect en ik prikte niet meer door bandmix heen...
Dus ook de boel weer teruggesoldeerd, dan maar liever weer de treble op 2 en de presence op 2... ;)
Overigens heeft mijn JMP2204 precies het zelfde, ook daar de treble op 2 en de presence op 2

7ender
13 november 2013, 23:55
ik heb dat schema even bekeken , en dat high-pass condensatortje op die volume-potmeter is wel erg groot , t.w: 1000pF (0,001uF)

verander dat eerst eens door er een keramisch condensatortje van 100pF er in te zetten .

De werking van dat condensatortje is trouwens al haast niet meer waarneembaar zo gauw de volume stand op 12 uur ( of verder open ) staat

Pepe
14 november 2013, 00:11
Ik heb in mijn amp -spitfire- de Red fang vervangen door een Cannabis Rex en daarna door een G-65. Scheelde een klein slokje in het hoog. Daarna nog een beamblocker er in gezet, scheelde best een slok, daar had ik mee moeten beginnen.

Ik had natuurlijk ook de brightcap los kunnen halen, had gekund.

Rutger
14 november 2013, 08:18
Wat vooor speakers heb je er nu inzitten?

Mijn ervaring is dat die G12-65 je alleen helpt om dat ice-pick hoog weg te snoepen. Hij geeft ook een tikje meer warmte. Maar verwacht geen grote wonderen. De presenceknop gaat misschien van 0 naar 2.
Net als je de JJ's. Het geeft iets meer warmte, iets minder bite, maar het is allemaal subtiel. Maar misschien is dat net wat je nodig hebt.

Verder: wat is er mis met 'extreme settings'? Als het voor je werkt dan werkt het, toch?

Bernardduur
14 november 2013, 08:30
http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm

Leuke pagina met meerdere mods.....

Marc Oblivian
14 november 2013, 13:04
Ik heb er nu de de EVH sig 20 watters van Celestion inzitten (is een EVH cabinetje). Zijn geloof ik gewoon de 20M Heritage.
Verder niks mis met extreme settings hoor. Misschien maakt het feit dat de instellingen door wat tweaks wat neutraler kunnen staan de amp wel wat flexibeler. Ik bedoel: de treble en presence staan nu zo laag dat daar in ieder geval geen ruimte meer inzit om de versterker wat ronder/warmer in te draaien. Verder werkt het prima zo hoor, maar als ik wat meer bruikbare settings kan indraaien zou dat mooi zijn.
Het hoeft ook allemaal niet drastisch aangepast te worden dus en het is ook gewoon leuk om een beetje aan de sound te schaven door wat opties uit te proberen.
Ik wil er bijvoorbeeld ook nog een goed transparant drivepedaal bijkopen met een goede toonregeling. Daarmee kan ik ook weer wat extra flexibiliteit bereiken. Fulltone OCD ofzo, maar ik ben ook wel gecharmeerd van de Mad Professor pedalen.




Wat vooor speakers heb je er nu inzitten?

Mijn ervaring is dat die G12-65 je alleen helpt om dat ice-pick hoog weg te snoepen. Hij geeft ook een tikje meer warmte. Maar verwacht geen grote wonderen. De presenceknop gaat misschien van 0 naar 2.
Net als je de JJ's. Het geeft iets meer warmte, iets minder bite, maar het is allemaal subtiel. Maar misschien is dat net wat je nodig hebt.

Verder: wat is er mis met 'extreme settings'? Als het voor je werkt dan werkt het, toch?

Thiez
14 november 2013, 13:09
Ik heb al een paar keer gehoord dat die mods niet allemaal even goed klinken. Geen ervaring mee dus kan niks met zekerheid zeggen.
Dit is ook wel een interessante om misschien eens te bekijken. Je hebt namelijk heel wat mogelijkheden en plaatsen om hoog te reduceren in je versterker. Vooral dat spelen met de feedback tap en resistor wordt vaak gedaan in marshall's. Ook in plexi's en superleads.

http://www.mrbobo.com/mods/JCM800_2204_Modified.gif

Marc Oblivian
14 november 2013, 13:11
Grappig, ik had precies dezelfde ervaring met mijn JMP2203, het geluid werd erg indirect en ik prikte niet meer door bandmix heen...
Dus ook de boel weer teruggesoldeerd, dan maar liever weer de treble op 2 en de presence op 2... ;)
Overigens heeft mijn JMP2204 precies het zelfde, ook daar de treble op 2 en de presence op 2

Ja, het is gewoon het karakter van de amp. Te gekke sound en evengoed dynamisch/transparant en daardoor duidelijk te horen in de mix. Echte bandamps daardoor, maar ik wil zoals gezegd wat extra flexibiliteit. Kijken wat ik er allemaal uit kan halen.
Ik heb een tijdje terug een 1x12 cabje gekocht met daarin een G12K-100 om thuis te gebruiken ipv mijn 4x12. Ik kan het nog niet zo goed vinden met die G12k-100. Misschien een kwestie van inspelen, maar wellicht vervang ik die door een G12-65, omdat ik het gevoel heb dat die speaker beter bij de versterker past.
Kijken wat voor sound dat geeft. Als dat goed klinkt, koop ik misschien nog een 1x12je en zet daar een Creamback 65 watter in om een mooie blend van de twee verschillende sounds te maken.
Zo blijf je lekker bezig he.. :-)

Marc Oblivian
14 november 2013, 13:13
Ik heb al een paar keer gehoord dat die mods niet allemaal even goed klinken. Geen ervaring mee dus kan niks met zekerheid zeggen.
Dit is ook wel een interessante om misschien eens te bekijken. Je hebt namelijk heel wat mogelijkheden en plaatsen om hoog te reduceren in je versterker.

http://www.mrbobo.com/mods/JCM800_2204_Modified.gif


Pfff....ik raak al in de war als ik er naar kijk. Dat weerstandje...euhm condensatortje weghalen en weer terugzetten vond ik al dapper genoeg :-)

Marc Oblivian
14 november 2013, 13:16
Jamaar, is het mid niet te boosten met zo'n passieve schakeling?:D Ben dol op midboost, maar modderiger moet het niet worden. Hmm, alleen maar een potmeter dan.

Als je een midboost wilt, zou ik er gewoon een Tubescreamer voor gooien. Boorst je mids en wordt niet modderig, maar vaak juist strakker (ook omdat hij een beetje laag weghaalt). Hoef je niet met de versterker te rommelen...

tommus42
14 november 2013, 13:38
Heb je gelijk in, het meest praktisch.
Zat ook te denken aan een versterker met een heel andere opzet, een AC30-Brian May signature-achtig ding.
Maar hier een schema van een actieve midboost, werkt met één ecc83:
http://i44.tinypic.com/2lu2be9.jpg

Bernardduur
14 november 2013, 13:59
Heb je gelijk in, het meest praktisch.
Zat ook te denken aan een versterker met een heel andere opzet, een AC30-Brian May signature-achtig ding.
Maar hier een schema van een actieve midboost, werkt met één ecc83:
http://i44.tinypic.com/2lu2be9.jpg

Das toch juist een T filter? Die cut alleen mids

Brum
14 november 2013, 14:16
Als je een midboost wilt, zou ik er gewoon een Tubescreamer voor gooien. Boorst je mids en wordt niet modderig, maar vaak juist strakker (ook omdat hij een beetje laag weghaalt). Hoef je niet met de versterker te rommelen...

En zelfs dat laag weghalen, wat je veel hoort, betwijfel ik een beetje. Het laag wordt inderdaad strakker, maar echt weghalen doet een tubescreamer het ook niet. Beetje moeilijk te omschrijven, maar het gaat meer van 'bwaf' naar 'paaap'. Oh god, ik ben zo slecht in omschrijven...:D De mids worden wel meer geboost, dat zeker en dat geeft wellicht het idee dat het wat laag wegkaapt. Voorbeeldje van m'n bandje. De andere gitarist in onze band heeft een eerste serie Bogner XTC, die van zichzelf erg veel laag en mid-laag heeft en wat minder dat bijtende van een JCM800. Bij mijn 2210 ligt juist meer het accent op het mid-hoog en de presence is gewoon altijd aanwezig, al draai je het ding op nul. Maar als we beide een chunkie chunkie D accoord doen, dan voel je die van de 2210 even zo goed, wat toch veel in het laag zit. En dan gebruik ik een OD808 en de andere gitarist (geloof ik) een cleane booster van Paul Lenders. Daardoor heb ik het idee dat een tubescreamer helemaal niet zoveel laag weghaalt als wat vaak wordt beweerd. Het maakt het wel strakker en die combinatie met de meer ronde, aanwezige Bogner geeft in ieder geval een muur van gitaren.:)

tommus42
14 november 2013, 14:26
Das toch juist een T filter? Die cut alleen mids
Is dat zo? Krijg het idee als je de potmeter voorbij 12 uur draait er echt mid bijkomt, of zou dat er al ingezeten hebben?

Marc Oblivian
14 november 2013, 15:31
.... Beetje moeilijk te omschrijven, maar het gaat meer van 'bwaf' naar 'paaap'. Oh god, ik ben zo slecht in omschrijven...:D .....

Welnee joh! Briljante omschrijving juist, hahaha!

Over Bogner gesproken: ik zag dat er nu ook XTC pedaaltjes zijn. Zal ik binnenkort ook eens uitproberen, al heb ik het vermoeden dat ze juist niet transparant zijn. Wel benieuwd...

Bernardduur
15 november 2013, 00:05
Is dat zo? Krijg het idee als je de potmeter voorbij 12 uur draait er echt mid bijkomt, of zou dat er al ingezeten hebben?

Denk t wel! Dit is een bridged T filter en die kan alleen maar cutten!

HaroldA
15 november 2013, 00:24
Mijn 2203 en 2204's zijn niet scherp/fel/irritant en ik heb eigenlijk alle controls boven het midden staan. Hoe hoog heb je je pre-amp gain?

Iedere keer dat iemand over een dunne 2203 begint vermoed ik dat er iets mis is ... buizen, mods, bias, etc. Kun je een paar grote en scherpe foto's van de binnenkant plaatsen?

tommus42
15 november 2013, 08:13
Denk t wel! Dit is een bridged T filter en die kan alleen maar cutten!
Weer wat wijzer, en een illusie armer:chicken:

Rutger
15 november 2013, 08:45
Mijn 2203 en 2204's zijn niet scherp/fel/irritant en ik heb eigenlijk alle controls boven het midden staan. Hoe hoog heb je je pre-amp gain?

Iedere keer dat iemand over een dunne 2203 begint vermoed ik dat er iets mis is ... buizen, mods, bias, etc. Kun je een paar grote en scherpe foto's van de binnenkant plaatsen?

Ja, goed opgemerkt. Door die brightcap op de gainpot heb je bij lage gainsettings natuurlijk meer (irritant) hoog dan bij hoge gainsettings. Hoe harder ie gaat hoe evenwichtiger de frequenties worden en hoe minder invloed de brightcap heeft.

Het kan ook gewoon smaak zijn natuurlijk.
Of een gehoorbeschadiging.

Marc Oblivian
18 november 2013, 16:14
Mijn 2203 en 2204's zijn niet scherp/fel/irritant en ik heb eigenlijk alle controls boven het midden staan. Hoe hoog heb je je pre-amp gain?

Iedere keer dat iemand over een dunne 2203 begint vermoed ik dat er iets mis is ... buizen, mods, bias, etc. Kun je een paar grote en scherpe foto's van de binnenkant plaatsen?

Is dit aan mij gericht? Zo ja:
Hij klinkt niet dun hoor. Helemaal niet zelfs. Genoeg power/duw/punch or whatever. Heb zelfs de bas ook redelijk laag staan.
Alleen dus vrij fel in het hoog, maar ik heb dat met meerdere JCM's gehoord, dus is niet echt exemplarisch voor die van mij.
Werkt verder prima met de instellingen die ik heb, maar die zijn zoals gezegd redelijk extreem vwb presence en treble. Ook in bandverband niet te klagen. Preamp heb ik nooit hoger dan 7.
Buizen en bias zijn sinds ik hem heb gekocht (in winkel) onveranderd. Zou niet weten welke buizen er standaard inzitten.
Zullen wel geen JJ's zijn, dus dat is misschien vwb de preampsectie wel een makkelijke upgrade.

Marc Oblivian
18 november 2013, 16:16
Ja, goed opgemerkt. Door die brightcap op de gainpot heb je bij lage gainsettings natuurlijk meer (irritant) hoog dan bij hoge gainsettings. Hoe harder ie gaat hoe evenwichtiger de frequenties worden en hoe minder invloed de brightcap heeft.

Het kan ook gewoon smaak zijn natuurlijk.
Of een gehoorbeschadiging.

Dat verhaal geldt toch niet voor het mastervolume, maar juist voor het preampvolume? Dus hoe hoger de preamp, des te minder de brightcap van invloed is? Daarom krijg je bij hoge gainstanden (vanaf standje 8 ongeveer) ook een wat bassiger/voller geluid dacht ik...

Rinze
18 november 2013, 17:28
Dat klopt, het heeft alleen effect op lagere standen van de gain. Ik heb in het verleden heel lang over een 2204 gespeeld met dat ding er uit, klonk prima.

Rutger
19 november 2013, 08:18
Ja, dat bedoel ik :)

HaroldA
19 november 2013, 16:41
In mijn 2204 is hij ook losgekoppeld, maar mijn pre-amp staat altijd rond de 7-8, dus dat heeft amper effect.