PDA

View Full Version : onderhoud stratocaster



sg1000
13 november 2013, 16:06
Hoi,

Ik heb een stratocaster gekocht en wil hem grondig reinigen, wat hard nodig is.
Wat kan ik het beste gebruiken om de body en hals mooi mee op te poetsen en
de hardware te reinigen. Op de pick-ups zit lichte roestvorming.
(Altijd een yamaha gehad, dus als iemand aan kan geven hoe je de tremoloarm verwijderd, graag).
Bij voorbaad dank voor je reactie.

Gr.
Erik

Tabula Rasa
13 november 2013, 17:48
Tremelo zit in 99% van de gevallen gewoon geschroefd. Zit draad op de arm en die draait in het blok. Afnemen met een beetje water en wat afwasmiddel is voldoende. Indien een rosewoodtoets eventueel een toetsproductje erop (zelf pak ik soms gewoon wat meubelolie (ondanks dat volgens mij siliconen in zitten). Metalen delen gewoon oppoetsen met een doek.

Maleco
13 november 2013, 18:25
Inderdaad even alles goed afnemen met een (vochtig) doekje.
Rosewood toets smeer ik zelf altijd in met gekookte lijnolie, lijkt het hout een stuk mooier en het speelt naar
mijn gevoel ook beter dan op een "droge" toets.
Ik heb zelf wel eens grondig verroeste onderdelen schoongemaakt met een badje van cola/wd40 maar of dit ook op je pickups werkt weet ik niet..

Als de tremolo niet in het bloek geschroefd zit dan zit er meestal een schroefje o.i.d. achterin de gitaar die hem klemt.

Plant
13 november 2013, 18:49
En ik altijd maar denken dat je een strat juist niet moet onderhouden :dontgeti:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/Drnxh_RG_SC1961.jpg

Jorikm
13 november 2013, 19:06
roest op de pickups is heel makkelijk te verwijderen door een stukje fijne (grade 00000) te nemen en voorzichtig over de pickup te gaan. werkt overigens ook op chromen en ik geloof zelfs goldplated hardware.

Jorikm
13 november 2013, 19:06
fijne staalwol*

groovieguitarguus
13 november 2013, 20:09
Voor de gelakte delen... en ook slagplaat, gebruik ik autowax.
Vooral voor een gelakte hals vind ik dat heerlijk...
Toets is van Dunlop onderhoudsmiddel voor... o.a. Lemonoil....

http://www.thomann.de/nl/dunlop_lemon_oil.htm

Of een heel setje... leuk voor onder de kerstboom of in je schoen (laars) ;-)
http://www.thomann.de/nl/dunlop_maintenance_kit.htm

Eko
14 november 2013, 12:04
Kijk uit met staalwol en pick-ups. Het staalwol schuurt altijd licht en laat resten achter die op de magnetische pick-ups achter blijft. Voor het werken aan je gitaar met staalwol ( bv voor reinigen van toets en frets ) wordt niet voor niets het advies gegeven de pu`s af te tapen.

Powderfinger
14 november 2013, 18:31
Ik gebruik meubelolie (rosewood toets), maar wel zonder siliconen en andere bijtende stoffen. Ik zou geen water en afwasmiddel op een ongelakte hals doen.

Voor de hardware heb ik wel een of ander goedje, maar meestal blaas ik gewoon alleen het stof weg.

Als de tremolo arm niet geschroefd zit, kun je hem er gewoon uittrekken.

Jorikm
14 november 2013, 19:16
Kijk uit met staalwol en pick-ups. Het staalwol schuurt altijd licht en laat resten achter die op de magnetische pick-ups achter blijft. Voor het werken aan je gitaar met staalwol ( bv voor reinigen van toets en frets ) wordt niet voor niets het advies gegeven de pu`s af te tapen.

Sorry, helemaal vergeten er bij te vermelden inderdaad. Veel stof komt er niet vrij aangezien je echt maar heel licht ''schuurt'', maar ik blaas na afloop altijd met perslucht (wel met verstand ofcourse) de pickups weer schoon.

mesaman
15 november 2013, 01:02
ik doe alles met mn oude strat wat niet hoort, maar t maakt uit eindelijk niet zo heel veel uit hoor.

try and error, and dont worry.