PDA

View Full Version : āfstellen gitaar



kapeller
13 november 2013, 07:32
Hoi, ik heb een hagstrom super swede, speelt geweldig en voor mij in ieder geval goed geluid (speel vooral blues en jazz). Alleen trilt mijn lage e-snaar tegen de frets. Heb al advies gekregen om de kam iets hoger te schroeven. Heb dat gedaan, maar het werkte pas nadat mijn kam toch wel een erg stuk hoger kwam te staan en nu dus redelijk scheef staat. Ws iets met onregelmatige frets denk ik. Ben er mee geweest naar een gitaarzaak in Amersfoort (kees Dee) maar die reageerden tot mijn verbazing erg moeizaam en chagrijnig (ws omdat ik de gitaar niet daar heb gekocht, maar via Marktplaats) en ze wilden eigenlijk niet echt meewerken om de gitaar af te stellen, ze deden daar in ieder geval erg moeilijk over. Weten jullie misschien iemand in de buurt van Amersfoort die de gitaar ook kan afstellen? Ik denk dat de frets misschien moeten worden bijgevijld en dat is volgens mij toch meer iets voor iemand die echt verstand van zaken heeft.

Jan-Douwe22
13 november 2013, 08:58
Ik stel hem altijd zelf af, ook het bijvijlen van de frets. Je zou dit volgens mij kunnen laten doen bij Verhoog in Nijkerk. Voor de rest zitten er niet echt gitaarboeren in Amersfoort. Wat je nog zou kunnen proberen is je kam ietsjes te verhogen en je hals pen iets strakker aandraaien. Kees Dee doet inderdaad altijd moeilijk over gitaren die niet bij hun vandaan komen.

Orpheo
13 november 2013, 09:49
Is de hals recht.
Zijn de frets vlak.
Hoe is de actie.

Dat zijn de 3 stappen die je moet doorlopen. Techs/gitaarbouwers hebben daar tooltjes voor omdat je dat noooit op het oog kunt zien.

geert1976
13 november 2013, 11:31
van het afstelwerk van Kees D ben ik niet kapot.
Heb al verscheidene gitaren ter reparatie gehad die daar "onderhoud en afstelling" hadden gehad.
Ik kon helaas alles opnieuw doen.

frekie
13 november 2013, 12:29
Zie http://www.gitaarhulp.nl/ voor een (bijna) landelijk dekkend netwerk van vriendelijke Forummers met jaren gitaar- en afstel ervaring!

marter544
13 november 2013, 12:52
Waar rammelt de snaar? Op de hoge frets, of juist de lage? Als het op de lage frets is, moet je wss de halspen iets losser zetten, kan de brug ook weer omlaag. Om verschil in hoogte van frets te checken neem je een pinpasje oid., en gebruik je die als ware als wipwap op de frets. Wanneer hij kan "wipwappen" op een bepaalde fret is ie iets te hoog.

Tabula Rasa
13 november 2013, 20:19
Jan Douwes, waarom de halspen strakker? Misschien leer ik iets van je.

Tabula Rasa
13 november 2013, 20:23
ach, ik moet ook geen plagerige vragen stellen. Hals strakker is lulkoek indien brug omhoog resultaat geeft.
1 kromming van de hals
2 in dien mogelijk halshoek afstellen
3 zadeltjes aanpassen op hoogte (binnen de marges, anders indien mogelijk terug naar stap 2).

kapeller
14 november 2013, 07:57
Hoi, bedankt voor je reactie, heb de hals al iets strakker aangedraaid en de staat nu mooi recht. Heb inmiddels via de gitaarnet Gitaarhulplink al iemand benaderd die misschien wil/kan helpen. Als dat niet gat ga ik zeker eens in Nijkerk kijken, kende die zaak nog niet.

kapeller
14 november 2013, 07:59
Hals heb ik al recht gezet en de kam is al hoger gezet (staat nu wel erg scheef). De rammel begint al in de 1e positie dus ik denk dat het heeft te maken met een fret die wat te hoog zit. Probeer nu eerst via de gitaarnet Gitaarhulp het probleem op te lossen. Heb al iemand daarvoor benaderd.

kapeller
14 november 2013, 08:02
Wat een boel reacties! Super. Heb inmiddels via Gitaarhulp iemand benaderd en die kan mij hopelijk helpen. De hals staat mooi recht en de rammel begint al in de 1e positie dus ik denk dat het aan een wat te hoge fret zit. Ga het vanavond ook checken met een pasje oid (goeie tip trouwens). De kam heb ik al hoger gezet maar staat nu lelijk scheef en dat is volgens mij niet de bedoeling.
Bedankt voor jullie reacties en ik houdt jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

barno
14 november 2013, 08:15
Hals mooi recht kan enkel als de frets zeer goed gevlakt zijn. De meeste halzen moet je een mini fractie hol zetten omfretbuzzfree te zijn.