PDA

View Full Version : WAARSCHUWING: boston straplocks, het is niks



KoenB
12 november 2013, 13:36
Even een serieuze waarschuwing voor iedereen die met goedkope boston straplocks rondloopt. Afgelopen weekend is mijn gitaar uit zijn tas gevallen. Hij viel met zijn kont op de straatstenen, en klapte toen voorover (schade valt mee gelukkig). De straplock ving de klap op, helaas was het 'balletje' waarmee je de pin uittrekt afgebroken. Met een tang geprobeerd de straplock alsnog weg te halen, maar dit ging niet meer. Ik stak vervolgens een schroevendraaier tussen de strappin en de lock, en draaide die een beetje om de speling wat te vergroten. In plaats daarvan maakte ik het metaal van de lock direct kapot, en het kostte me eigenlijk nauwelijks kracht. Metaalmoeheid all over de place. Ik heb de straplocks pas 1,5 jaar, en ze zijn nu al zo naar de haaien. Als je gitaar je lief is, zet er iets beters op.

Pepe
12 november 2013, 14:17
Het zal niet het beste West Duitse staal zijn maar eerst het ding molesteren en vervolgens met een tang en schroevendraaier het traumatiseren levert misschien geen juist beeld op aangaande de oorspronkelijke stevigheid?

KoenB
12 november 2013, 14:33
Het zal niet het beste West Duitse staal zijn maar eerst het ding molesteren en vervolgens met een tang en schroevendraaier het traumatiseren levert misschien geen juist beeld op aangaande de oorspronkelijke stevigheid?

Zeker waar, dus ook even op de andere straplock getest, waar niks mee aan de hand was. En ook die is vrij slap.

Mr.Fingers
12 november 2013, 14:39
Ik heb ze zelf al 6 jaar, en die werken zonder enig probleem. Ze hebben zelfs dubbele moeren, dus de ene borgt de andere, dus ik moet ze ook niet zo vaak aanspannen als ik bij Schallers moet...

Brum
12 november 2013, 14:47
Ik gebruik zowel Boston als Schaller lockers, door elkaar en eigenlijk nooit geen problemen mee gehad. Misschien de proef ook 's op de som nemen bij een Schaller locker?;) Ik denk niet dat je kunt oordelen over de kwaliteit, de lockers zijn natuurlijk ook niet bedoeld om te vallen en te buigen e.d. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat zo'n locker zomaar breekt bij het gitaarspelen eigenlijk.

Tabula Rasa
12 november 2013, 15:19
Ik heb me sinds kort voorgenomen nooit meer iets van Boston te gebruiken. Te veel zaken gezien waar geen bal van klopte qua maatvoering. Ik heb vaker vallende gitaren gehad op schaller straplocks zonder problemen (wel wat lakschade aan de locks, maar verder niets).

stijnkenens
12 november 2013, 15:35
Boston is inderdaad niks.
Ligt eigenlijk vooral aan de moer om de band vast te zetten.
Die is zo dun, en van zo'n slechte kwaliteit dat je dat ding direct overdraait, als je het vastzet met een steeksleutel.

Het ziet eruit als een straplock, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Dat is ook de policy in andere goedkope winkels (krak bvb in België) mensen kopen daar dingen, niet omdat ze werken, maar omdat het goedkoop is ! Only reason.

Dus goedkoop is, bij deze weeral bewezen, nog steeds duurkoop !

@ fingers: dan zet je die schallers niet goed vast. Enkel met de vingertjes aandraaien is echt niet genoeg.
Als je ze vast draait met een steeksleutel, dan komen die niet meer los !


s.

barno
12 november 2013, 15:52
"goedkoop:duurkoop" tja, het is niet altijd zwart wit hoor, ik had onlangs een toggle switch van Switchcraft waarvan een lug zomaar afbrak. Dat heb ik nog nooit aan de hand gehad met goedkope chinese switches.

Koffers van Boston: ook niks mis mee

-Martijn-
12 november 2013, 19:37
Koffers van Boston: ook niks mis mee

Behalve dat de bekleding bij mij na een jaar op zolder staan al gekrompen was, en het vervolgens dus op alle hoeken losliet en strak ging staan in holle ruimtes.

Mr.Fingers
12 november 2013, 20:02
Als je ze vast draait met een steeksleutel, dan komen die niet meer los !


s.

Bankvijs & steeksleutel + lederen riem, en toch heb ik het na een paar weken altijd vlaggen.

HaroldA
12 november 2013, 20:53
Bankvijs & steeksleutel + lederen riem, en toch heb ik het na een paar weken altijd vlaggen.

:???:

Moeren gaan los, straplocks zijn schijnveiligheid.

DarknessAwaits
12 november 2013, 21:06
Loctite? +10

dunhill1
12 november 2013, 21:22
Gewoon de Grolsch rubbertjes.
Gitaar "hangt" ook veel fijner aan de strap.
:gitarist:

muffstuff
12 november 2013, 22:31
Boston, breek me de bek niet open. Waardeloze kwaliteit schroeven, alles klaar bij mijn nieuwe zelfbouw, laatste dingetje de straplocks schroeven, jawel hoor, schroef kapot gedraaid. Met engelen geduld over een periode van een week elke dag met een metaal boortje van 1 mm precies in het midden geboord en opgewerkt naar 2 mm. Uiteindelijk dus zo de schroeg er uit kunnen boren.
http://i.imgur.com/l2NY73J.jpg

oigun
12 november 2013, 23:06
Ben het meest gecharmeerd van de Dunlop strap-locks. Of gewoon Grolsch rubbertjes.

geert1976
13 november 2013, 01:03
Ik begrijp dat gedoe met de straplocks niet.
Koop gewoon 2 Grolsch beugelflesjes, zuip ze leeg en gebruik de rubbertjes.
Kost je bijna niets, hebt lol van het bier en de ringetjes gaan heel lang mee en je gitaarband flikkert niet los.

ellisvertellis
13 november 2013, 01:14
Ik heb twee gitaren voorzien van Schaller straplocks, werkt prima. Maar daarnaast heb ik een aantal gitaren voorzien van de bekende Grolsch ringen, en dat werkt dus echt even goed!! Toegegeven, ik heb het bier niet opgedronken, maar rechtstreeks de ringen in grote hoeveelheid gekocht. Ik kreeg het spul gewoon niet binnen! :seriousf:

barno
13 november 2013, 01:41
ik gebruik geen straplocks of rubbers. Dan word je vanzelf matiger in het guitarhero slingerwerk, waarmee, laten we eerlijk zijn, je jezelf toch maar belachelijk maakt :)

humbucker
13 november 2013, 08:48
Fender heeft nu trouwens ook zo van die ringetjes. 4€ voor 4 stuks (2 zwart, 2 rood) dacht ik. Werkt prima inderdaad. Zeker voor gitaren met de strapbevestiging in de hiel van de gitaar, als daar zo'n schaller straplock zit is dat niet echt comfortabel. Op m'n firebird heb ik ringetjes, op de rest schallers. Werkt allebei prima!

HaroldA
13 november 2013, 11:29
Ik begrijp dat gedoe met de straplocks niet.
Koop gewoon 2 Grolsch beugelflesjes, zuip ze leeg en gebruik de rubbertjes.
Kost je bijna niets, hebt lol van het bier en de ringetjes gaan heel lang mee en je gitaarband flikkert niet los.

Gratis af te halen bij ondergetekende voor de < 18-jarigen.

Brum
13 november 2013, 12:17
Die Grolsch rubbers zijn dan misschien de meest goedkope oplossing en het zal ook wel werken, maar je hebt kans dat je de schroef eruit draait, omdat er niks kan meedraaien, behalve de schroef. Bovendien zijn ze bijzonder lastig met het af doen van de gitaarband. Strapslocks mogen dan wat mij betreft schijnveiligheid zijn, het is wel verdomd handig met wisselen van gitaren. Ik neem mee; twee gitaren, één gitaarband. Inklikken en klaar. Vind ik persoonlijk wel het geld waard. Dan zou je denken, dan doe je toch op alle gitaren straps en laat je ze gewoon zitten? Dat ben ik dus na een headcrack van een vallende gitaar uit z'n standaard, door het achter de gitaarband blijven haken, wel afgeleerd. Even afkloppen, maar er is ook nog nooit een gitaar gevallen vanaf dat ik straplocks gebruik, dus neem ik gemakshalve aan dat het wel degelijk veiliger is en dan dus sowieso z'n geld dubbel en dwars waard en dat in z'n kwadraat.

HaroldA
13 november 2013, 12:20
Die Grolsch rubbers zijn dan misschien de meest goedkope oplossing en het zal ook wel werken, maar je hebt kans dat je de schroef eruit draait, omdat er niks kan meedraaien, behalve de schroef.

Die schroef kan er een heel eind uitdraaien voordat hij los gaat. Als je dat niet door hebt ... dan verdien je het! :ok:

Ik kan overigens geen banden overzetten, bij mij heeft iedere gitaar z'n eigen band omdat de strap buttons op andere hoogtes zitten.

Brum
13 november 2013, 12:25
Daarom heb ik maar liefst twee straps!:D

Stratkerel
13 november 2013, 15:37
+1 voor de OP alhier. Heb 3 schaller straplocks en 1 boston. De straplocks loskoppelen met de Boston is doffe ellende; pijn aan de vingers. Wel positief: zo geniet ik des te meer van mijn schallers :p

Tabula Rasa
13 november 2013, 15:40
Brum, na 1 slag schroefdraad zit de button zo los dat ie samen met het rubbertje eindeloos rondjes kan darrien om de schroef. Die schroef blijft dan wel zitten (is mijn ervaring, of het gat moet zo uitgelubbert zijn als het gaat van een heroinehoer met 40 dienstjaren (dat is dan weer niet geput uit eigen ervaring))

HaroldA
13 november 2013, 15:42
Brum, na 1 slag schroefdraad zit de button zo los dat ie samen met het rubbertje eindeloos rondjes kan darrien om de schroef. Die schroef blijft dan wel zitten (is mijn ervaring, of het gat moet zo uitgelubbert zijn als het gaat van een heroinehoer met 40 dienstjaren (dat is dan weer niet geput uit eigen ervaring))

:seriousf:

HaroldA
14 november 2013, 10:47
Ja, ik heb dezelfde ervaring gehad, mijn gitaar worstelen zeer ernstig, want ik heb vaak aan de riem slot controleren.

Wie helpt me ff?

Kim Wilson
14 november 2013, 11:09
Ik heb zowel Schaller straplocks als Grolsch rubbertjes, en ze werken beide even goed voor mij. Ik heb de straplocks al sinds ik mijn Tele heb gekocht, en ze zijn nog nooit losgekomen. Ook de Grolsch rubbers werken top.

Maar om eerlijk te zijn, heb ik ook een hele tijd gespeeld zonder straplocks of rubbers, en er is bij mij nog nooit een gitaar van zijn strap gepleurd...

HaroldA
14 november 2013, 11:10
Maar om eerlijk te zijn, heb ik ook een hele tijd gespeeld zonder straplocks of rubbers, en er is bij mij nog nooit een gitaar van zijn strap gepleurd...

Ligt helemaal aan de grootte van de strap button, en de stugheid van je strapgaatje.

Kim Wilson
14 november 2013, 11:12
Diverse gitaren en diverse straps. Wel altijd straps met vrij stug leer bij de ophanging. Maar goed, ik zie wel vaker dingen bij andere gitaristen waarbij ik mezelf afvraag hoe je zoiets in vredesnaam voor elkaar krijgt...

humbucker
14 november 2013, 12:07
Vaak zit de gitaarband gewoon gedraaid en dan kan het wel gebeuren dat de gitaar van de band flikkert. Ik heb het een keer meegemaakt met m'n toen nagelnieuwe strat en heb sindsdien overal maar straplocks opgezet. Better safe than sorry...

Thiez
14 november 2013, 12:55
Het ligt er ook aan hoe je op het podium staat. Mark knopfler zal ook minder snel last hebben dat zijn band los schiet dan Angus Young om maar een voorbeeld te noemen. Als je als een malle over het podium rent en springt zijn straplocks erg welkom.

Ik heb altijd straplocks van schaller gehad en ben ik prima tevreden over. Als je wat beweeglijk bent moet je wel de slijtage van de straplocks in de gaten houden. Op een gegeven moment gaat het "haakje" wat aan de band zit inslijten op het busje en kan het busje afbreken (dat heb ik al een keer meegemaakt bij een vriend van me). Wellicht net een mindere productie batch geweest ofzo, maar zeker iets om rekening mee te houden en af en toe te controleren.

Gerard1793
15 november 2013, 11:16
Ik gebruik Grolschringetjes. Ik speel weliswaar alleen maar thuis, maar ik heb al een paar keer gehad dat wanneer ik de gitaar op pakte de band naar beneden aan de pin hing, en zo bleef zitten als je de gitaar omhing. Waardoor je dus direct je band lostrekt. Volgen jullie me?:seriousf:

Brum
15 november 2013, 11:25
Brum, na 1 slag schroefdraad zit de button zo los dat ie samen met het rubbertje eindeloos rondjes kan darrien om de schroef. Die schroef blijft dan wel zitten (is mijn ervaring, of het gat moet zo uitgelubbert zijn als het gaat van een heroinehoer met 40 dienstjaren (dat is dan weer niet geput uit eigen ervaring))

God nondeju, één van de zeldzame keren dat ik iets klakkeloos vanuit een ander topic over heb genomen, zonder uit eigen ervaring te spreken en ik word gelijk afgestraft. Terecht, daar niet van, maar het klonk zo logisch dat ik het er 's op waagde.:D Desalniettemin, met een straplockje komt er sowieso geen schroef los, normaal gesproken.;)

Plant
15 november 2013, 14:12
Het ligt er ook aan hoe je op het podium staat. Mark knopfler zal ook minder snel last hebben dat zijn band los schiet dan Angus Young om maar een voorbeeld te noemen. Als je als een malle over het podium rent en springt zijn straplocks erg welkom.

Als je zeker weet dat je gitaar goed vast zit kun je een leuke stage-act uitvoeren. Vergeet alleen niet dat de zanger naast je staat:


http://www.youtube.com/watch?v=-yHowHsFxDA

Auw! :mad:

KoenB
15 november 2013, 19:16
Holy shit dat filmpje, ouch! Maarja, wanneer leek die move ook een goed idee?

jan jansen
15 november 2013, 19:28
Als je zeker weet dat je gitaar goed vast zit kun je een leuke stage-act uitvoeren. Vergeet alleen niet dat de zanger naast je staat:


http://www.youtube.com/watch?v=-yHowHsFxDA

Auw! :mad:Tja gelijk afgestraft voor het maken van deze.....ehh dit product!

Tabula Rasa
16 november 2013, 10:46
Brum, was niet persoonlijk bedoeld ofzo hoor. Belangrijkste is dat de schroef goed pakt in het hout, dus geen overmaats gaatje, dan blijft ie ook echt wel zitten.

Brum
16 november 2013, 22:04
Ik vatte het ook niet persoonlijk op, vandaar ook de smiley.;)