PDA

View Full Version : Vraagje aan de kenners



kabouter_plons
12 november 2013, 12:51
Ik bouw geen gitaar maar hou mij zo nu en dan bezig met een draailier(en). Ik heb nu inlegwerk gedaan met ebben en esdoorn en loop met de afwerking tegen een probleempje aan. Wellicht zijn de technieken van het inleggen het zelfde als bij gitaren dus vandaar mijn poging jullie te raadplegen.

Het probleem is nl dat er bij het schuren van de rand zwarte ebben stof in de poriën van het esdoorn en fichte (v.h. deck) kruipt waardoor er zeer hardnekkige vlekken ontstaan welke ik vrijwel niet meer weg kan krijgen. Inmiddels heb ik wel weer een schooon resultaat verkregen door gebruik van een schraapstaal. Het hout heeft nu weer de oorspronkelijke vlekkeloze uitstraling. Ik vind het oppervlak echter nog veel de ruuw dus er zou eigenlijk nog geschuurd moeten worden (b.v. korrel 200-400) maar dat begint de ellende weer opnieuw.

Wie kan mij aan een goede tip helpen om een mooi en glad resultaat te ktijgen zonder dat ik weer met het zwarte poeder op het lichte hout knoei?

gr.,
Fer

stijnkenens
12 november 2013, 13:08
Fijner schuren.
Het ebben stof kruipt in de groeven die je trekt met het groffe schuurpapier.
Ik schuur tot 800 !



s.

kabouter_plons
12 november 2013, 13:28
Fijner schuren.
Het ebben stof kruipt in de groeven die je trekt met het groffe schuurpapier.
Ik schuur tot 800 !



s.

Ok bedankt, ga ik meteen proberen. ik kan tot korrel 1000 gaan.

Fer

kabouter_plons
12 november 2013, 14:13
Hé Stijnkenens, bedankt voor de tip. het werkt inderdaad nu goed. Ziet er al heel veel beter uit. Nog even geduld op brengen om nog wat langer te schuren. Daar kan hij alleen maar mooier van worden.

BTW, hoe is het met je houten bril? Draag je hem nogsteeds? Ik heb er inmiddels ook een gemaakt van massief notenhout (nou ja, heb er een klein fineertje dwars tussen gelijmd). Mijn opticién is er dol entousiast over. Ik draag hem nu elke dag en ben er zeer tevreden over. Ik zal wel eens een fototje plaatsen.

gr.,
Fer

kapeller
12 november 2013, 15:07
ben benieuwd naar dat plaatje van die foto

Orpheo
12 november 2013, 17:21
de houten Kenens bril... Die wil ik ook!! ;)

maar als je het schraapt zou het toch strakker moeten zijn dan schuren? Ik weet niet precies hoe het in elkaar steekt bij jou maar wat je kán doen is met schellak even het maple aflakken? Of het soaken met waterdunne superglue.

stijnkenens
12 november 2013, 17:55
Je gaat niet je hele klankblad soaken in waterdunne CA.

Als je schuurt: nooit een grit overslaan, want dan ben je veel langer bezig dan wanneer je mooi het lijstje afwerkt !!!


De bril staat nog steeds op mijn neus, en voelt super comfortabel aan.
Paar issues gehad met de oren, die eigenlijk nog maar prototypes waren, met de verkeerde lijm (niet watervast) maar dat is opgelost, ben bezig aan een run van 4, maar moet dringend de vorm-mal voor de oren afmaken, dan kan ik 'in productie'.



s.

Orpheo
13 november 2013, 23:00
Je gaat niet je hele klankblad soaken in waterdunne CA.

Als je schuurt: nooit een grit overslaan, want dan ben je veel langer bezig dan wanneer je mooi het lijstje afwerkt !!!


De bril staat nog steeds op mijn neus, en voelt super comfortabel aan.
Paar issues gehad met de oren, die eigenlijk nog maar prototypes waren, met de verkeerde lijm (niet watervast) maar dat is opgelost, ben bezig aan een run van 4, maar moet dringend de vorm-mal voor de oren afmaken, dan kan ik 'in productie'.



s.

heb niet alles meegekregen/gelezen, ik dacht dat het om een klein beetje maple ging oid.

jimihattricks
14 november 2013, 08:43
ben benieuwd naar dat plaatje van die foto

ik ook :) bril en inlegwerk..!

stijnkenens
14 november 2013, 09:55
Dit is die van mij:


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/brillen/DSC02631_zps63654cb3.jpg (http://s475.photobucket.com/user/stijnkenens/media/brillen/DSC02631_zps63654cb3.jpg.html)


Nu jij, Plons !




s.