PDA

View Full Version : Welke modeler voor compact board?



Rooker
11 november 2013, 22:42
Heel graag wil ik aan mijn pedalboard 1 Multi effect toevoegen die op chorus en delay na voor alle leuke modulatie effecten zorgt. Heb al veel rond gespeurd en ben er achter dat de kwaliteit van verschillende modeling effecten al behoorlijk ok is. Ik ga het pedaal veel met optreden gebruiken dus de sounds moeten wel staan en het gebruik moet makkelijk en snel zijn. Zelf zit ik te twijfelen tussen de Zoom Stompbox modeler de Zoom G3 of de Line 6 M5.

Zoom CDR 70: qua afmeting en naar wat ik gehoord heb van zijn zilver grijze broer een erg goede kandidaat. Wat ik echt jammer vind is dat je er geen expressie pedaal op aan kunt sluiten. En... wanneer je paches maakt van meerdere effecten kun je van de keten telkens maar 1 effect uit zetten terwijl je natuurlijk wilt dat alles op bypass gaat.

Zoom G3: Deze vangt het uitschakel probleem al op doordat je als ware 3 verschillende stompboxen hebt. Hier kan wel een expressiepedaal op aangesloten. Meer de vraag.. Wat is het kwaliteitsverschil? Is het net zo goed als die losse pedaaltjes als de 70?

Line 6 M5: Lijkt me heel simpel in gebruik en erg solide. Ook heel veel effecten aan boord en er kan een expressiepedaal op aangesloten. Alleen lijkt deze me wat minder goed af te lezen maar ik heb er nog nooid mee gewerkt.

Kortom: Wie kan mij helpen aan advies om me in een richting te duwen? En wie kan mij iets vertellen vanuit zijn eigen ervaring? Alvast bedankt!!

Ohja... Ik ga dus voornamelijk dit pedaal alleen in de loop van mijn Engl gebruiken.

peter_heijnen
12 november 2013, 08:40
Volgens de opgegeven specs zijn de G serie en multistomps van zoom technisch identiek.

Rooker
12 november 2013, 08:45
Peter: dacht ik ook maar ik kom met de zoekfunctie discussies tegen waar men zegt overtuigd te zijn dat de single stompboxen toch net wat warmer klinken. Tsja, zal dat dan het tussen de oren verhaal zijn? Maar vooral ben ik nu erg benieuwd welke het best bij mijn eisen zou passen qua geluid, mogelijkheden en gebruiksgemak.

peter_heijnen
12 november 2013, 09:36
Er kan verschil zitten in gebruik van andere algoritmes. Mijn ms50 heeft al andere algoritmes dan de cdr, de G3 zal ook wel weer andere gebruiken.

peter_heijnen
12 november 2013, 09:45
Zoom CDR 70: ... En... wanneer je paches maakt van meerdere effecten kun je van de keten telkens maar 1 effect uit zetten terwijl je natuurlijk wilt dat alles op bypass gaat.
Btw, weet je dat wel zeker??

Ik heb een multistomp en die kun je gebruiken in step mode en bypass mode. In bypass schakel je de patch aan/uit, in step mode klik je een aantal vooraf geselecteerde patches door. Dat laatste is dan heel handig in combinatie met een tb-looper.

Rooker
12 november 2013, 11:39
Haha nou zeker :-/.. Hij heeft de grijze uitvoering en die heeft hij al een jaar of 2. Hij zegt dat wanneer je meerdere effecten achter elkaar zet je alleen de laatste kunt uitschakelen in bypass mode. De rest blijft dan aan. Zelf een patch maken waar je tot 7 effecten tegelijk in kunt opslaan vind ik een groot voordeel bijvoorbeeld ten opzichte van de line 6. Maar als je niet het hele rijtje in een keer uit kunt zetten is die toepassing voor mij helemaal zinloos.

telecastermaster
12 november 2013, 12:23
Ja, dat van dat uitschakelen van 1 effect per keer klopt natuurlijk niet.

De CDR heeft een Line Selector die je willekeurig op elke plaats in de effectketen kunt plaatsen.
De line selector schakelt alle effecten die erna komen in 1 keer af.


http://farm3.staticflickr.com/2868/10817570894_bdb6eabf72_c.jpg



Er zit dus zoiets in dat pedaal:

http://www.rockshop.co.nz/shop/media/catalog/product/cache/1/image/450x345/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/s/ls2_1.jpg

Rooker
12 november 2013, 14:19
Ahh heel goed! Bedankt! Zal ik ook even doorgeven aan mn bandgenoot want die weet dat kennelijk nog niet en die gaat hier heel gelukkig van worden. Dit is dan iig zeker een erge plus om mee te nemen.

Belangrijk fijt van dit pedaal! Maar.... mijn eigenlijke vraag is. Welke van de 3 effecten passen het best bij mij?

peter_heijnen
12 november 2013, 14:24
De multistomp serie iig niet, er kan geen expressiepedaal op. Wordt dus kiezen tussen de g3 en m5. De g3 is groter (ik hou van klein dus zie dat als nadeel) maar heeft dan ook een switch meer, en dat zie ik dan weer als groot voordeel.

Btw, de g3x heeft al een expressiepedaal aan boord, dus geen gedoe met losse pedalen en stereokabeltjes...

Moeten wij echt voor je kiezen? ;)

Pepe
12 november 2013, 14:44
Mag ik kiezen :crazyhappy:

Rooker
12 november 2013, 15:06
Haha nee. Maar je krijgt toch vaak van gebruikers goede tips, zoals net over de lineselector bijvoorbeeld. Ik heb zelf moeite genoeg gedaan om tot de selectie van deze 3 te komen. En nu dacht ik, als ik toch bij gitaarnet zit, kan ik er daar ook nog een lichtje over laten schijnen om tot een keuze te komen;)

Rooker
12 november 2013, 15:14
Nee dus..... Maar je mag wel aangeven dat je om een bepaalde rede overgestapt bent van bijv de Line 6 op de Zoom of andersom... Of vertellen waarom jij zweert bij ....... etc etc.. Kom op zo moeilijk is dat toch niet?;)
Ohja.... als je een van deze pedalen nooit gezien en geprobeerd hebt hoef je helemaal niet te reageren want dan kun je er namelijk helemaal niets zinnigs over zeggen.

10us
12 november 2013, 15:23
Ik gebruik de M5. Ook live en daar bind ik de naam van de parches idd wat alstig af te lezen. Alles in kapitalen schrijven en rare series van tekens (bijvoorbeeld~~~~~ achter mijn tremolo) helpen wel. Verder vind ik het geluid top maar mis wel de mogelijkheid van klieren met wat meer effecten achter elkaar wat de zoom wel kan.

Heb met de aanschaf naar de zoom zitten kijken maar en ook getest maar die zou naar mijn smaak live wat minder makkelijk te tweakeen zijn en die meerdere effecten heb ik natuurlijk vooral nodig om te klooien, niet voor de band :)

Misschien (om het nog wat lastiger te maken) een Line6 M9?

Rooker
12 november 2013, 16:13
Maar om met de sm cdr 70 live te spelen zou je alle gewenste geluiden toch thuis al kunnen creëren? Of kost het tussen de nummers door te veel tijd om een zelfgemaakte patch op te roepen?

peter_heijnen
12 november 2013, 16:55
Maar je mag wel aangeven dat je om een bepaalde rede overgestapt bent van bijv de Line 6 op de Zoom of andersom... Of vertellen waarom jij zweert bij...
Oh zo...

Ik heb 2 keer een m9 gehad, beide keren kon ik er niet helemaal aan wennen. Toen de ms50 en die beviel wel in een tb-loop. Beviel.. ;)

Want sinds kort zweer ik bij mijn eventide H9. :) Ander prijskaartje, maar wat een heerlijk ding!

Wat betreft de multistomp in een loop: ik zette 4 patches achterelkaar in de step mode: chorus of pitch, phase, trem, touchwah (vanwege geen expressiepedaal). Die 4 patches kun je dan oneindig achter elkaar door klikken, met de tb-loop schakel je bypass.
4 patches achterelkaar vond ik nog goed te doen, hoewel 3 achter elkaar signifikant -live/druk- overzichtelijker was.

telecastermaster
12 november 2013, 18:06
Want sinds kort zweer ik bij mijn eventide H9. :) Ander prijskaartje, maar wat een heerlijk ding!



Heb je 'm toch aangeschaft? Ik ben wel benieuwd naar dat ding. Is ie echt veel beter dan die Multistomp? En kunnen we nog een keer een review van je hierover verwachten?

peter_heijnen
13 november 2013, 09:24
Is ie echt veel beter dan die Multistomp? En kunnen we nog een keer een review van je hierover verwachten?
Ja, zo veel beter dat een vergelijk oneerlijk is. Het geluid heeft heel veel autoriteit, het staat als een huis en blijft vooral ook overeind in omringend geweld. Je merkt het aan zowel je dry (converters), de effecten zelf (power), als ook de probleemloze menging/samenklank van dry en wet (sound). Ik ben ooit gestopt met 19" omdat ik niet meer wilde sjouwen maar ben, blijkt nu, altijd die sound blijven zoeken maar dan met pedalen. Met de h9 ben ik eindelijk weer thuis! Ik gooi binnenkort een hele zwik op MP, ik heb het allemaal niet meer nodig. Hoewel, de ms50 blijft als backup. :)

Mijn vriendin heeft net een nieuwe zaak die van ons beiden momenteel alle tijd opeist, ik kom dus even niet toe aan thuis spelen. Als er weer tijd is zal ik mijn bevindingen posten.

telecastermaster
13 november 2013, 15:40
Ha, grapppig. Ik ben ook van 19" fx processors afgestapt maar nog wel op zoek naar de sound ervan.

Ik heb toch twee bedenkingen tegen die H9.

De eerste is bedieningsgemak. Het zien er met Eventide niet eenvoudig uit. Ik ben juist van rack apparaten afgestapt omdat eigenlijk altijd een intuitieve bediening mistte. Ik heb nog steeds een Lexicon MPX-1: wat een sound, maar wat een onding om te bedienen. Ik wil eigenlijk alleen nog maar een paar draaiknoppen en die Zoom komt met die drie draaiknoppen redelijk in de buurt.

Het tweede is, hoe zal ik het zeggen, mijn angst voor een overkill aan onbruikbare geluiden. Er zitten hele mooie geluiden in die Eventide maar van wat ik ervan gehoord heb vermoed ik dat ik de helft niet zal gebruiken. Ik heb de indruk dat veel van die moderne effecten alleen maar bedoeld zijn om de processing power te demonstreren maar in de praktijk niet erg bruuikbaar zijn (in ieder geval niet voor middelmatig cratieve figuren als ik). Maar dat is misschien gewoon mijn naive vooroordeel tegen over Eventide.

peter_heijnen
13 november 2013, 18:12
Aha duidelijk. Maar ik denk dat de h9 dan wel eens veel meer jouw ding zou kunnen zijn dan je denkt. ;) Ook voor mij is de mpx1 de referentie, alleen vond ik de mpx dan niet ingewikkeld te bedienen. De h9 vind ik mss nog wel beter klinken dan de mpx. ;)

De h9 is echt eenvoudig te bedienen: er zitten drie draaiknoppen op die je direct kunt toewijzen aan de voor jou belangrijkste parameters van ieder effect, niet eerst nog een knopje induwen om in het menu te komen zoals op de multistomps maar direct access, dus nóg simpeler. ;) Echter, indien gewenst kun je op de h9 ook veel dieper in de parameters duiken. Dat kan zowel stand alone, als ook veel makkelijker via usb vanachter je computerscherm of zelfs via bluetooth als je een ipad hebt. Deze gitarist bukt niet meer! :)

Daar waar je bij de multisstomp moet kiezen tussen bypass mode of step mode, hoeft dat op de h9 niet omdat die twee switches heeft, een voor oa bypass en een voor oa patch up/down. Er zit in het midden nog een grotere draaiknop. Door die met de voet in te drukken, bepaal je richting omhoog of omlaag. De multistomp heeft geen expressiepedaal input, de h9 wel. Die input kan ook gebruikt worden voor een auxiliary switch, maw 3 switches erbij! Ook heeft de h9 midi in, kan reuze handig zijn. In mijn geval blijft het midipedaal lekker thuis (al jaren) tot ik het mss wel een keer nodig zou hebben, dan zet ik hem er gewoon bij. Ik krijg het ding toch niet verkocht....

De meeste factory presets zijn idd nauwelijks te gebruiken, als 'gewone' gebruiker zul je dan wellicht al snel focussen op de 'gewone' presets, maar die zijn juist ook geweldig. De überfatte sounds kun je zien als een bonus. Grappig dat jij die sounds niet denkt te kunnen gebruiken want zogenaamd 'middelmatig creatief'.

I agree to disagree! :)

tnijland
14 november 2013, 20:00
Congrats Peter. Ook ik heb de Eventide H9 net binnengekregen die ik na jouw lof betuigingen 2 weken geleden had besteld via ebay uit de USA. Voor het geld hoef je dat echter niet te doen want ik was 375 Euro + 103 Euro kwijt aan douane en BTW kosten. Jammer is dat toch, zo'n inhalige overheid die alles verziekt voor de burger.

Maar je hebt niets teveel gezegd en ik heb mijn Line6 M5 nu ook over...

Een Koch Pedaltone + H9 and that's it ;-) Ook de ipad applicatie werkt overigens perfect.

peter_heijnen
15 november 2013, 09:05
Hey Theo, jij ook gefeliciteerd, wat een ding he!

Heb je de h9 al in de loop van de pedal pro gehangen? Best of both worlds lijkt me dat. ;)

Maareh, 375 + 103 = 478 euro. De laagste prijs hier is nu 570 euro bij bax.

Rooker
15 november 2013, 13:22
Ja, dat van dat uitschakelen van 1 effect per keer klopt natuurlijk niet.

De CDR heeft een Line Selector die je willekeurig op elke plaats in de effectketen kunt plaatsen.
De line selector schakelt alle effecten die erna komen in 1 keer af.


http://farm3.staticflickr.com/2868/10817570894_bdb6eabf72_c.jpg



Er zit dus zoiets in dat pedaal:

http://www.rockshop.co.nz/shop/media/catalog/product/cache/1/image/450x345/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/s/ls2_1.jpg

He Telecastermaster: Nogmaals bedankt voor de tip! Nu ik wist dat deze mogelijkheid gewoon bestond heb ik me meer in de zoom verdiept en heb hem inmiddels ook aangeschaft. Het gaat dan om de Zoom ms 70 CDR. Nu je alle geselecteerde effecten gewoon kunt bypassen is hij voor mij ook live heel erg bruikbaar en doe ik een consessie met het expressiepedaal. Tap tempo zit er iig wel weer op. Ik denk dat Zoom met dit apparaat heeft geleerd met betrekking tot de MS 50. Bij deze staat voor alle precets al een linesellector. Bij die van mijn bandgenoot niet dus die wist helemaal niet dat dat er op zat. Heb even een paar uurtjes zitten stoeien en ben onder de indruk van de krachtige effecten. Dit word lekker eindeloos tweeken en spacen. Kortom erg happie!

telecastermaster
15 november 2013, 14:31
Graag gedaan. Ik ben er zelf ook nog lekker mee aan het stoeien. ;)

telecastermaster
15 november 2013, 14:35
Een Koch Pedaltone + H9 and that's it ;-)

Dat inderdaad, plus een Torpedo Cab. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=8Mn9116AxiE&feature=player_detailpage

tnijland
15 november 2013, 15:40
Ha, ha. Die Torpede CAB staat inderdaad ook nog op het lijstje maar voorlopig doe ik het met de ingebouwde speaker simulator van Koch. Niet alles tegelijk ;-)

@Peter: Ik combineer de H9 overigens niet met de Vintage Revolution PedalPro. Die is namelijk nog veel voller en puurder en ik heb hierbij eigenlijk alleen behoefte gehad aan een goede galm als aanvulling. De low budget Lexicon Reflex voldoet hier overigens prima (is gebaseerd op de PCM galm).

peter_heijnen
15 november 2013, 16:24
Ik denk dat Zoom met dit apparaat heeft geleerd met betrekking tot de MS 50. Bij deze staat voor alle precets al een linesellector. Bij die van mijn bandgenoot niet dus die wist helemaal niet dat dat er op zat.
Ik denk dat die bandgenoot het niet helemaal goed heeft bekeken, op mijn ms50 hebben alle presets dat de ls standaard op 1. Hoe dan ook veel plezier met de 70.

peter_heijnen
15 november 2013, 16:27
@Peter: Ik combineer de H9 overigens niet met de Vintage Revolution PedalPro. Die is namelijk nog veel voller en puurder.
Maak me gek.... ;)

Ik heb de reflex ook gehad, en ik kan me niet voorstellen dat je met de h9 niet stappen vooruit gaat kwa reverb.

tnijland
15 november 2013, 17:55
Dat klopt. Maar ik gebruik eigenlijk heel weinig reverb en die Reflex is minder slecht dan je zou denken en heeft wel het typiche Lexicon karakter waar ik persoonlijk van hou. Maar ik moet er eerlijk bij bekennen dat ik er ook maar maar 1 preset met pure galm van gebruik. Ik speel meer met delay of een chorus.

Heb je je trouwens al nagedacht welke algoritmes je erbij zou willen hebben?

tnijland
15 november 2013, 21:24
Even back to topic. Op de een of andere manier moet ik altijd alles een kans geven en uitgebreid proberen voordat ik mijn keuze maak. Zoals velen weten heb ik een behoorlijke tijd lopen zoeken naar een compacte pedalen set die rechtstreeks ook nog eens goed moet klinken over een PA. En de lat ligt nooit hoog genoeg....

M.b.t. de preamp ben ik zelf uiteindelijk geëindigd bij een Koch Pedaltone. Daarna heb ik mijn aandacht verlegd naar de de effectsectie. Vandaar dat ik momenteel een Zoom G3, een Line6 M5 en nu ook een Eventide H9 thuis heb liggen om de verschillen goed te kunnen beluisteren.

Conclusie, de Eventide wint met gemak maar zal zelfs nog duurder worden aangezien je er waarschijnlijk additionele algoritmes bij zult willen kopen. Er is echter geen concurrentie binnen de compacte pedalen.

Ik prefereer de Line6 over de Zoom omdat deze compacter is en ik de bediening ook wat fijner vind.

Ik kan de topic schrijver eventueel aanbieden om ze alle drie een keertje bij mij thuis uit te proberen.

telecastermaster
15 november 2013, 22:47
Ik heb inmiddels wat meer onderzoek gedaan naar die H9 en het ziet er toch wel mooi uit. Heeft die H9 ook nog een paar mooie tape echo's aan boord? Maw kan ik mijn Strymon El Capistan de deur uit als ik zo'n H9 aanschaf?

Aanschaf zit er overigens voorlopig niet in ben ik bang, aangezien ik net een huis heb gekocht en de boel nog moet inrichten...

tnijland
15 november 2013, 23:11
Ik verwacht dat de strymon ook erg goed klinkt omdat ik deze een keertje in de timeline van Henri heb gehoord. Het voordeel van de H9 is voornamelijk dat het toch een multi-effect is en dus meerdere algoritmes ondersteund. De tape delay van de H9 zal zeker vergelijkbaar zijn maar je moet 'm wel bijbestellen voor 18 Euro.

Ik zou het voornamelijk doen wanneer je een compacter board wil hebben met hoge kwaliteit effect als toevoeging. De vintage delay van de H9 is in ieder geval erg mooi.

peter_heijnen
16 november 2013, 09:17
Heb je je trouwens al nagedacht welke algoritmes je erbij zou willen hebben?
Om te beginnen phase, flange, en wah. Ik voorzie dat algoritmes erbij kopen net zo erg wordt als pedalen erbij. ;)

Maar dan wel godzijdank zonder steeds verder uitdijend board. Mijn bordje bestaat alleen nog uit de 3 kanaals carl martin plexitone en h9. Bijna als het jouwe maar dan zonder buizen. Hoewel, de effectrode blackbird lijkt me erg leuk voor erbij.... Haha, het blijft een gebed zonder eind! :)

peter_heijnen
16 november 2013, 09:22
Ik heb inmiddels wat meer onderzoek gedaan naar die H9 en het ziet er toch wel mooi uit. Heeft die H9 ook nog een paar mooie tape echo's aan boord? Maw kan ik mijn Strymon El Capistan de deur uit als ik zo'n H9 aanschaf?

Aanschaf zit er overigens voorlopig niet in ben ik bang, aangezien ik net een huis heb gekocht en de boel nog moet inrichten...
De h9 heeft standaard een tape echo aan boord Theo. Maar of deze die van je strymon kan vervangen Peter kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Gefeliciteerd ook met je huis! En inrichten HOEFT natuurlijk niet zo duur te zijn: http://www.delokatie.org/

Maar dat moet je ook maar net willen. :)

tnijland
16 november 2013, 10:01
Zucht, kon ik mijn gitaar spullen ook maar bij de kringloop kopen....

Mijn extra modules zullen waarschijnlijk de phaser, mod delay, ducked delay en een spring worden. Het leuke is wel dat je iedere dag 5 minuten kunt proberen zodat je zeker weet dat de module ook echt iets voor je is.

Instellen van meerdere parameters op je expressie pedaal is ook leuk. Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is om mijn expressie pedaal als gewoon volume pedaal in te stellen.