PDA

View Full Version : Engl savage 120 probleem



Johannes
11 november 2013, 17:47
Of ik even naar de ENGL savage 120 van een vriend wil kijken...

Symptomen doen zich alleen voor op het clean/crunch1 kanaal. Het geluid valt om de haverklap uit, hard aanslaan en het "schiet weer los". Ook lijkt het probleem op te duiken en te verdwijnen bij een klein voorzichtig klapje op de behuizing.

De direct/recording output heeft (in beide standen) helemaal nergens last van. Ik heb al alle buizen verwisseld, zonder enig verschil.

Slimmerikken die hier misschien iets over kunnen zeggen?

guitarnijboer
11 november 2013, 18:41
De directe uitgang freq.comp line out zit ofwel aangesloten aan de 8 ohm speakeruitgang of aan de voorversterker vlak voor de fasedraaier afhankelijk van de stand van de keuzeschakelaar. Als deze uitgang het in beide standen doet betekent dit dat de hele versterker goed werkt tot en met de uitgang van de 8 ohm tap van de eindtrafo. Het probleem kan zich dus alleen bevinden tussen de uitgang van de trafo en de jacks.

Ik weet niet welke speakeruitgang je gebruikt maar misschien kun je eens een andere proberen.
Wat ik zou controleren is de bedrading naar de speakeruitgangen (of als dit op een print zit natuurlijk de solderingen) de speakerjacks zelf op vuil, lam contact etc. en tenslotte ook de speakerkabel. Altijd lullig om het probleem te zoeken in de versterker terwijl de plug of kabel kapot is. Controleer bijvoorbeeld bij neutrik pluggen even of de tip nog goed contact maakt met het soldeerlipje. Dit is geklemd en wil wel eens los gaan zitten door te heet / lang solderen.