PDA

View Full Version : Halve toon lager stemmen



dacrow
10 november 2013, 15:21
Ik speel sinds vorige week een halve toon lager met mijn band, vnl voor de zanger zijn stem te sparen.

Nu speel ik op een Tele en alles klinkt 'zwaarder' wat logisch is maar ook vervormder, een cleane sound is nog moeilijk te verkrijgen.

Je zou zeggen stiller spelen maar dit is geen optie :)

-Snaarintonatie is perefect.

-Ik heb al dikkere snaren (van 0.10 naar 0.11) opgelegd waar je het eerst aan denkt maar dit helpt niet.

-Mijn amp is een Roland Blues Cube BC60 (3 x 10), zou ik een andere amp moeten zoeken?

Ik had al aan een Fender Bassman gedacht met 4x10" of een Peavey Classic 50 met 4x10".

Om het nu simpel te zeggen Stevie Vaughan speelde altijd een halve toon lager en toch was het geluid helder?

Help !! :)

Hotpepper01
10 november 2013, 17:02
Ik ben daar nooit aan begonnen, aan lager stemmen. De snaarspanning verandert teveel en dat speelt niet hetzelfde. Dan nog liever het lied in een andere toonsoort spelen: een hele of een halve noot lager spelen. Maar niet de gitaarstemming aanpassen.

HaroldA
10 november 2013, 17:09
Halve toon lager vind ik altijd heel cool klinken! Ja, je (dikkere) snaren hebben meer uitslag, en daardoor meer volume ... gain tikkie terug, en klaar. Het kan echt niet zo zijn dat je versterker niet meer bruikbaar is omdat je 1 nootje meer bereik hebt.

Terminus
10 november 2013, 18:57
Je kunt het volume van je gitaar lager zetten. Normaal zou ik aanraden je elementen naar beneden te schroeven, maar op een Tele is dat wat lastiger.

dacrow
10 november 2013, 20:09
Je kunt het volume van je gitaar lager zetten. Normaal zou ik aanraden je elementen naar beneden te schroeven, maar op een Tele is dat wat lastiger.

Elementen staan al op het laagst, is een Tele met humbuckers, het geluid klinkt gewoon te 'wollig' , iemand nog bruikbare tips?

vulvasonic
10 november 2013, 21:05
Elementen staan al op het laagst, is een Tele met humbuckers, het geluid klinkt gewoon te 'wollig' , iemand nog bruikbare tips?
Ja. Zet de elementen wat hoger. :D

jannest
10 november 2013, 21:07
nummers in andere toonsoorten zetten die de zanger wel aankan ????

vulvasonic
10 november 2013, 21:22
Er zijn veel bands die dat doen, of gedaan hebben. Niks mis mee.
Maar toch herken ik wel iets in het verhaal van de TS. Ik nam bij Vulvasonic ook altijd de zang voor rekening. Ik schreeuwde mijn stem zo vaak naar de kloten dat ik ooit heb voorgesteld alles een halve toon lager te stemmen. Een maffe ervaring. Alles klonk ineens zo dood als een pier. Nu moet ik erbij zeggen dat we geen enkele poging hebben ondernomen om uit te zoeken hoe we dit het best konden oplossen. We zijn maar gewoon teruggegaan naar de normale stemming. :)

Brum
10 november 2013, 21:35
Ja. Zet de elementen wat hoger. :D

En toch is dit absolute waarheid wat mij betreft. In m'n vorige bands stemden we ook in normale E stemming, maar in m'n huidige band spelen we een volledige stap lager. Ik moest daar in het begin heel erg aan wennen, maar had gelukkig wel al het voordeel dat ik sowieso al op een setje .011 speelde. Desondanks moest ik natuurlijk wel wennen aan de slappere snaarspanning, maar ook het wat meer wollige geluid, wat de topicstarter ook zo ervaart. Na veel afstellen op de versterker en op een gegeven moment ook de gitaar, kwam ik er achter dat ik niet de elementen erg laag moest zetten, wat ik qua geluid altijd als meer 3d ervoer in normale stemming, maar juist omhoog. Sowieso de (nu) hoge D snaar wat hoger zetten, maar ook het hele element. Daarnaast de versterker en eventuele boost pedalen anders instellen en stukje bij beetje heb ik er mijn weg in kunnen vinden. Nog een bijkomend voordeel is dat ik bepaalde bends veel makkelijker haal, maar beter nog, ik knijp niet meer zo en speel daardoor veel rustiger, wat de strakheid zeer ten goede komt.:)

Duhsjaak
10 november 2013, 21:39
Ikzelf speel alleen andere stemmingen en voor 85+% Open D.
Dat zou betekenen dat mijn heldere toon op al mijn gitaren foetsie zou moeten zijn. Da's natuurlijk niet het geval.

Wat er aan de hand zou kunnen: Als je op een normale stemming kantje boord lage actie hebt gehad, en je stemt iets lagere snaarspanning, dat dan je actie eigenlijk net een fractie te laag wordt.
Het loopt niet hoorbaar aan, maar helemaal fris staat de zaak er niet meer bij.

Proef op de som: Actie een fractie verhogen en kijken of je je toon weer terug hebt. Mooie kans van wel.

Give it a try, zou ik zeggen.
Je gitaar is echt niet ineens iets anders dan vorige week.
Succes. Vriendelijke groet, Gus

dacrow
10 november 2013, 23:36
Eindelijk de bruikbare tipgevers gevonden :) :)

Ik ga sowieso eerst de elementen eens hoger zetten maar ik zie wel een punt in Gus zijn comment, ik speel met relatief lage actie dus ik denk dat ik deze ga aanpassen, ik zal het resultaat hier posten zodat het bruikbaar wordt voor de toekomst.

@Brum: kan je iets gedetailleerd gaan ivm de aanpassing van je boost/amp settings? thx +

Brum
11 november 2013, 02:30
@Brum: kan je iets gedetailleerd gaan ivm de aanpassing van je boost/amp settings? thx +

Dat kan ik, maar ik denk dat je er maar deels wat aan hebt. Mijn aanpassingen waren vooral van toepassing op de mate van gain en niet zozeer het clean. Desondanks herken ik wel wat je beschrijft en moest ik ook de gain op het clean kanaal iets wat naar beneden schroeven. Ik gebruikte eerst een cleane booster, die ik eigenlijk altijd aan had en m'n clean niet volledig vernaggelde. Nou hou ik wel van een iets wat vuig clean, vandaar dat ik denk dat je er maar deels wat aan hebt, onder andere. Maar met het omlaag stemmen was het clean geluid niet helemaal meer wat ik er van verwachtte en lukte het truukje met de cleane booster niet echt goed meer, die ik er dan ook tussenuit heb geknikkerd en er in eerste instantie een (veel te dure) tubescreamer-achtige en later een reguliere tubescreamer voor in de plaats heb gezet, enkel voor de scheur vooral strakker te krijgen. En daar waar ik eerder de scheur altijd lager zette en de boost wat hoger, doe ik het nu eerder andersom. Let wel, dit geldt natuurlijk alleen voor het betere scheurwerk. Ik heb echter geen idee hoe dit werkt op jouw versterker, gezien elke versterker wel weer enigszins z'n eigen aanpak nodig heeft om tot het gewenste geluid te komen.

Wat betreft de opmerking over de actie, ik bedacht me dat ik eigenlijk altijd al een meer dan gemiddelde hoge actie heb op m'n gitaren, wat wellicht een beetje vreemde combinatie is voor mijn stijl, maar waar ik volledig mee vergroeid ben en totaal niet uit de voeten kan met een lage actie. Of dit ook invloed heeft op jouw probleem kan ik dan ook niet zo goed beoordelen. Ook gebruik ik een vrij zachte plectrum (Dunlop nylon 0.73), Dit in combinatie met dat ik mezelf ook dwing minder te harken en meer op bepaalde details te concentreren zo nu en dan, komt in mijn geval het geluid zeer ten goede.

Ik lees terug dat ik zeg dat ik de hoge d snaar hoger heb gezet, ik bedoel daarmee de hoogte van het element aan de kant van de hoge D. Ik heb de juiste verhouding gevonden door het element sowieso hoger te zetten, onder de hoge D nog wat hoger dan eerder en ben wat gaan stoeien met de polepieces qua hoogte. Ook die zijn vrijwel allemaal wat hoger gezet en heb juist onder de lage D de polepiece wat extra hoger gezet. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar ik kwam tot de ontdekking dat dat nogal verschil maakt met enkel een kant van het element in hoogte te veranderen. In mijn geval kwam ik tot de ontdekking dat ik m'n noten wat langer kon aanhouden en de verhoudingen onderling ook een stuk beter zijn, waardoor ik elke noot nu ongeveer even goed kan horen bij volle accoorden. Dit werkte bij al m'n gitaren zo qua afstelling, al verschillen de hoogtes natuurlijk wel wat onderling. Ik ben er inmiddels in ieder geval wel achter dat je hiermee heel veel meer kunt doen dan miereneuken op kleine details die misschien missen in het geluid van de versterker, of de gitaar, of een pedaaltje, wat ik hier dikwijls lees en scheelt je heel wat centen kan ik je beloven. Niet dat ik daar geen miereneuker in ben, ik ben immers ook maar gitarist.:D Ik kan dit wel serieus elke tonepurist die geld als water uitgeeft aan z'n tone als advies meegeven, voor zover dat dit nog niet bekend is.

Vaag verhaal misschien, temeer omdat de slaap ook wat begint toe te slaan bij het typen van deze post. Ik hoop dan ook dat je me nog steeds kan volgen.:D Ik zeg er wel met nadruk bij, deze oplossing werkte voor mij zo, maar het kan heel goed dat het voor jou niet zo werkt. Ik heb natuurlijk weer een hele andere manier van spelen, een andere set-up en ik schat ook een andere stijl van muziek.;)

dacrow
11 november 2013, 09:27
Dat kan ik, maar ik denk dat je er maar deels wat aan hebt. Mijn aanpassingen waren vooral van toepassing op de mate van gain en niet zozeer het clean. Desondanks herken ik wel wat je beschrijft en moest ik ook de gain op het clean kanaal iets wat naar beneden schroeven. Ik gebruikte eerst een cleane booster, die ik eigenlijk altijd aan had en m'n clean niet volledig vernaggelde. Nou hou ik wel van een iets wat vuig clean, vandaar dat ik denk dat je er maar deels wat aan hebt, onder andere. Maar met het omlaag stemmen was het clean geluid niet helemaal meer wat ik er van verwachtte en lukte het truukje met de cleane booster niet echt goed meer, die ik er dan ook tussenuit heb geknikkerd en er in eerste instantie een (veel te dure) tubescreamer-achtige en later een reguliere tubescreamer voor in de plaats heb gezet, enkel voor de scheur vooral strakker te krijgen. En daar waar ik eerder de scheur altijd lager zette en de boost wat hoger, doe ik het nu eerder andersom.

Brum, dit gedeelte kan ik PERFECT volgen :)

Ik heb altijd de cleane boost van mijn Zvex BOR opstaan en als ik de boost bij opzet (gain laag) krijg ik een zalige crunch welke ik het meest gebruik.

Deze crunch wordt nu met de nieuwe stemming een soort distortion dus misschien tijd voor een ander -always on - pedaal, de TS zijn inderdaad zware MID boosters dus misschien helpt dit om het geheel wat op te klaren.

Zoals ik al eerder aanhaalde als ik luister naar Hendrix en SRV die een halve toon lager spelen blijft het geluid wel over het algemeen helder.

Strak die actie eens aanpassen..

Tabula Rasa
11 november 2013, 17:43
als ik luister naar Hendrix en SRV die een halve toon lager spelen blijft het geluid wel over het algemeen helder.


SRV had ook vrij dikke snaren, dus een hogere spanning, en volgens mij was zijn actie ook niet echt heel erg laag. Verder meestal 1 TS of 2 TS´sen achter elkaar (volume hoog, drive laag)

nickofzo
11 november 2013, 19:39
Inderdaad 0.13 snaren als ik het goed heb. Een bend word wel 'iets' lastiger maar de helderheid word er zeker beter van weet ik uit ervaring.

vulvasonic
11 november 2013, 20:34
Inderdaad 0.13 snaren als ik het goed heb. Een bend word wel 'iets' lastiger maar de helderheid word er zeker beter van weet ik uit ervaring.
'Iets lastiger' is mild uitgedrukt. Ik hou van stevige snaren, maar zelfs een .012 setje in normale stemming wordt mij al te gortig. En dat halve toontje lager doet wat dat betreft echt geen wonderen. :D

Maar goed, het kán. SRV kon het iig wel. Ik heb er de kracht niet voor. :nervous:

nickofzo
11 november 2013, 20:40
Haha, ik kan er ook niet mee overweg qua benden . Een oud collega-gitarist speelde graag 0.13 (standaard stemming)

mrweird
11 november 2013, 21:01
Ik ben een watje en speel met een Ernie Ball 009-046 set op een les paul :D maar een van mijn bandjes wilde idd ook een halve noot lager spelen, en ik had precies hetzelfde. Ik had gewoon m'n geluid niet meer.. Ik had opeens veel meer irritant dreunende in de mix verzuipende middentonen in mijn geluid zeg maar. Ik heb zitten finetunen op versterker en Vox preamp, en andere snaren (GHS David Gilmour 010 - 048) en toen ging 't wel weer.. maar het is niet mijn ding. Zanger is weg en nu zangeres dus ik ben weer terug op 009 :D

frekie
12 november 2013, 12:51
Humbuckers, OK dan kan het wat wollig gaan klinken. Maar een Strat een halve noot lager stemmen is een recept voor veel makkelijker snaren buigen want minder snaarspanning. En een lekker vol geluid. Ouwe Hendrix/SRV/Trower truc. Ideaal ook voor powertrio's.

Je kan proberen wat laag uit je amp te draaien en wat hoog erbij. Afstelling vd gitaar is ook belangrijk.

Er is geen instrument waarop je zo makkelijk kan transponeren als een gitaar. Maar je zit vaak met losse snaren, veel gitaarnummers staan in E en A. Als je die in Eb en Ab moet spelen wordt je niet vrolijk. Vandaar het lager stemmen vd gitaar.

dacrow
12 november 2013, 18:29
Humbuckers, OK dan kan het wat wollig gaan klinken. Maar een Strat een halve noot lager stemmen is een recept voor veel makkelijker snaren buigen want minder snaarspanning. En een lekker vol geluid. Ouwe Hendrix/SRV/Trower truc. Ideaal ook voor powertrio's.

Je kan proberen wat laag uit je amp te draaien en wat hoog erbij. Afstelling vd gitaar is ook belangrijk.


Waar de bass van mijn amp vroeger op 'stand 2/10' stond heb ik hem nu volledig dichtgedraaid, de amp geeft geweldig veel bass van zijn eigen.

dacrow
24 november 2013, 22:51
Even aanvullen, gisteren opnieuw een gig gehad, ik had de actie vd gitaar verhoogd, dikkere snaren opgelegd en de elementen verlaagd, klonk geweldig.

Ik denk ook wel dat de ruimte ertoe deed, hier was het kleiner dus de amp stond niet zo hard en dus minder overstuurd.

In ieder geval nu klonk het zoals in 'gewone stemming'

vulvasonic
25 november 2013, 00:49
Da's hertstikke mooi, mienjong!!! :cheerup:

Duhsjaak
25 november 2013, 04:50
Mooi. Fijn te horen!
Vriendeljke groet, Gus