PDA

View Full Version : Stratocaster met EMG JH's ?



Dennis1
8 november 2013, 18:51
Hallo daar medesnaarstrelers :zz:

Graag jullie mening over het volgende

Stratocaster met EMG JH's

1 :wel of niet doen?
2 :waarom wel of niet?
3 Als je het wel doet , zijn er belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Oh ja , ik speel van alles, ouwe Metallica/Slayer tot Obituary.
Blues/rock jammen of zelfs ouwe Cure achtige dingetjes.
(clean met chorus delay-ay-ay-ay).

Dus brand maar los zou ik zeggen!:rockon:

vulvasonic
9 november 2013, 00:55
Wat valt er over te zeggen? Ze zijn niet overdreven anders dan de standaard EMG setjes (81 weet ik het?). Je moet ervan houden. Ik heb er persoonlijk een ongelofelijke pesthekel aan, maar ik vind ook dat James Hetfield een onwaarschijnlijk slecht klotegeluid heeft. Vergeet echter niet dat het niet alleen de elementen zijn die James zijn klotegeluid geven. De beste man heeft een vermogen aan versterkers, effecten en gitaren. Je moet er dus wel wat voor doen om zijn klotegeluid te kunnen produceren.
En nu weet ik wel dat je ook andere dingen ermee wilt spelen, maar wat ik eigenlijk zeggen wil is dit; als je een waanzinnig goede versterker hebt en je hebt een gitaar waar je verder helemaal happy mee bent, gooi die klote-elementen in je gitaar en laat je verrassen. Maar als je een lullig stratje hebt en je speelt op een lullig versterkertje, dan ga je echt niet vrolijk worden van klote-elementen, want je hebt tenslotte tóch al een klotegeluid. Dan zou ik die €230,- ergens anders aan spenderen. :)

Ik probeer je niet af te zeiken hoor. Echt niet. Het is alleen een vraag waar niet veel mensen iets mee kunnen. Stel je vragen iets gerichter en geef iets meer achtergrondinfo over je apparatuur en waarvoor je ze wilt gaan inzetten. Sta je regelmatig op het podium, of lig je hoofdzakelijk op bed te pielen? Welke versterker(s) heb je en ben je daar tevreden over? Heb je meerdere gitaren (is niet per se heel interessant, maar dat kán het worden, mocht dit je enige gitaar zijn).

Ik heb verder weinig kennis van actieve elementen. Voor basgitaren vind ik ze heerlijk, maar voor gitaren vind ik ze per definitie kut. Een goede vriend van me had een schitterende witte Gibson ES-335-achtige. Gelimiteerd geval waarvan er maar 250 gemaakt zijn en slechts 50 daarvan zijn naar Europa verscheept. Het komt gewoon even in me op (volledig off topic). Wat was er anders aan deze ES tov de gewone 335's? Wel, alle hardware was zwart (hoe verzin je het om dat op een....., enfin) en het ding had EMG's. Klotegeluid! Heb je een peperdure, uiterst zeldzame, schitterende gitaar, klinkt het ding voor geen meter.

Heb ik dan NIETS zinnigs te melden?
Niet veel meer dan dat je zal moeten gaan hakken. Je moet volgens mij een stuk hout uit je strat beitelen voor de batterij. Daar zijn schema's van en voorbeelden en noem maar op, maar ik moet er zelf niet aan denken om zelf de beitel in één van mijn strats te zetten. Mocht je dezelfde angst hebben als ik, of niet de meest geduldige jongen, of je hebt twee linker handen, dan zul je dit werk moeten laten doen. Bij voorkeur door iemand met verstand van zaken. Dat kost dus ook weer wat geld. Hou ook daar rekening mee.

Succes! :)

arjanb01
9 november 2013, 08:32
Ik heb andere ervaringen met emgs. Ik heb ze in m'n luke 2 en z klinken weliswaar heel strak, maar vind dat wel weer lekker voor rock en cleane dingetjes. Maar metal riffs klinken heel strak en gedefinieerd ! Ik heb ook gitaren die passieve elementen hebben en om daar een goeie tone uit te halen moet je harder werken. Tenminste, dat gevoel heb ik. Maar heeft ook weer z'n eigen charme.
Wat vulvasonic zegt, onderschrijf ik totaal niet en is puur een mening.
Laat je oren oordelen en maak dan een keuze.

Dennis1
9 november 2013, 10:16
Wat valt er over te zeggen?
Het is alleen een vraag waar niet veel mensen iets mee kunnen. Stel je vragen iets gerichter en geef iets meer achtergrondinfo over je apparatuur en waarvoor je ze wilt gaan inzetten.
Succes! :)

Allereerst bedankt voor je reactie.

Mijn apparatuur kan zeker als " lullig " worden beschouwd , althans ik doe dat wel, haha.

-Fender Strat -Mexico ...15-20 jaar geleden gekocht .. nog in guldens(1070).
-Een Torque 100W Niet-Buizen versterker.(enige pluspuntje is dat er een Celestion speaker inzit)
- Een aantal Bosspedaaltjes bij, DD-7, CE-5, MT-2, NS-2)
-Als backup gitaar heb ik een Chevalier(Nep-Fender).

Ik speel al zo'n 20 jaar af en aan, op dit moment speel thuis, maar wil op termijn wel meer doen,
een bandje, recorden, jammen , whatever.
Met deze gear kan dat niet, maar mijn budget is behoorlijk beperkt.

Zoals ik het zie kan ik dus 3 kanten op:

1 Een nwe versterker(Met Buizen) Maar ja , zo slecht is mijn huidige versterker niet vind ik, dus
Als ik deze vervang, zou het toch echt goeds/duurs zijn.

2 Een gitaar erbij kopen, op zich een goed idee, maar na jaren op een goedkope BC Rich te hebben gespeeld, wil ik niet meer een wannamodel metalgitaar.dus ook dit zou wel wat centjes gaan kosten
Wetende dat ik waarschijnlijk daarna de Fender bijna nooit meer zou gebruiken.

3 Andere Pickups, Beetje beinvloed door Trevor Peres van Obituary , (Fender met H2 set, geloof ik).

4 Een relatief goedkope zelfbouwgitaar, bijv de Flying V van Boston, en knal dr een paar EMG's in.
Helaas ben ik geen gitaarbouwer, dus twijfel ik of dat uiteindelijk goedkoper is dan een nwe gitaar.
En ook de kwaliteit/prijs verhouding die je dan krijg..tov van een nwe gitaar zou ook best wel eens scheef uit kunnen pakken.

Inderdaad , in de Fender gaan zitten hakken , is iets om over na te denken.

Dennis1
9 november 2013, 10:24
Ik heb andere ervaringen met emgs. Ik heb ze in m'n luke 2 en z klinken weliswaar heel strak, maar vind dat wel weer lekker voor rock en cleane dingetjes. Maar metal riffs klinken heel strak en gedefinieerd ! Ik heb ook gitaren die passieve elementen hebben en om daar een goeie tone uit te halen moet je harder werken. Tenminste, dat gevoel heb ik. Maar heeft ook weer z'n eigen charme.
Wat vulvasonic zegt, onderschrijf ik totaal niet en is puur een mening.
Laat je oren oordelen en maak dan een keuze.


Bedankt voor je reactie , dat werkt geruststellend.
Inderdaad , hard werken , dat is precies , wat me tegenstaat na jaren op de Fender.
Achteraf gezien best wel een miskoop.

Maar ja ,
daarvoor had ik dus die Goedkope BC-Rich(belachelijk veel ruis/noise, 1 keer naar je tremolo knipogen en opnw moeten stemmen)
Dus ik wilde iets .. betrouwbaars van redelijke kwaliteit.

arjanb01
9 november 2013, 12:51
Laat je oren beslissen, ik vind emgs strak klinken en zeker voor jou stijlen geschikt. Ook nog degelijke electronica want die set van mij kraakt en piept na 10 jaar nog steeds niet!

Dennis1
9 november 2013, 13:58
Laat je oren beslissen, ik vind emgs strak klinken en zeker voor jou stijlen geschikt. Ook nog degelijke electronica want die set van mij kraakt en piept na 10 jaar nog steeds niet!

Precies , dus je kunt dus niet verkeerd gaan wat dat betreft.
Ik was eigenlijk best enthousiast, om het over een redelijk originele boeg te gooien op deze manier.
Wie weet vind ik wel de killer-tone vd eeuw :blast:

vulvasonic
9 november 2013, 17:29
Ik heb andere ervaringen met emgs. Ik heb ze in m'n luke 2 en z klinken weliswaar heel strak, maar vind dat wel weer lekker voor rock en cleane dingetjes. Maar metal riffs klinken heel strak en gedefinieerd ! Ik heb ook gitaren die passieve elementen hebben en om daar een goeie tone uit te halen moet je harder werken. Tenminste, dat gevoel heb ik. Maar heeft ook weer z'n eigen charme.
Wat vulvasonic zegt, onderschrijf ik totaal niet en is puur een mening.
Laat je oren oordelen en maak dan een keuze.

Mijn visie op die actieve EMG's is inderdaad smaakgebonden. Ik dacht dat ik daarin ook wel vrij duidelijk ben geweest. :D
Desalniettemin is het niet alleen maar onzin wat ik prevel, hè? Als ik kijk naar zijn lijst van spullen, dan zou ik toch echt mijn geld niet spenderen aan een setje elementen. Dus ook niet aan EMG's. Die dingen klinken inderdaad strak, maar om dat voordeel uit te kunnen buiten zul je om te beginnen zelf al kneiterstrak moeten spelen en tsja....... dan tóch die versterker. Plus de moeite van het inbouwen....., nee, ik zou er niet aan beginnen. Ik denk dat het te weinig oplevert voor het geld wat je er in stopt. Ook dat is natuurlijk maar een mening, maar daar wordt ook om gevraagd, niet dan? :)

Terminus
9 november 2013, 21:38
Daar ben ik het mee eens. De JH elementen zijn nog net een stap duurder dan normale EMG elementen, en erg groot is het verschil in geluid niet. Twee actieve humbuckers installeren in een Strat installeren is ook niet erg simpel, wat weer tot extra kosten leidt. Het lijkt me beter een passieve brughumbucker te installeren en het geld dat je overhoudt uitgeven aan misschien een betere versterker of een ander distortionpedaal. Bij death metal zoals Obituary maakt dat het verschil meer vind ik.

Dennis1
10 november 2013, 08:54
Mijn visie op die actieve EMG's is inderdaad smaakgebonden. Ik dacht dat ik daarin ook wel vrij duidelijk ben geweest. :D
Desalniettemin is het niet alleen maar onzin wat ik prevel, hè? Als ik kijk naar zijn lijst van spullen, dan zou ik toch echt mijn geld niet spenderen aan een setje elementen. Dus ook niet aan EMG's. Die dingen klinken inderdaad strak, maar om dat voordeel uit te kunnen buiten zul je om te beginnen zelf al kneiterstrak moeten spelen en tsja....... dan tóch die versterker. Plus de moeite van het inbouwen....., nee, ik zou er niet aan beginnen. Ik denk dat het te weinig oplevert voor het geld wat je er in stopt. Ook dat is natuurlijk maar een mening, maar daar wordt ook om gevraagd, niet dan? :)
Ok,

Ik speel veel Kill em All, Metallica ( iig de slagpartijen).
Voor de duidelijkheid ik ben 37 en speel vanaf mn 15e.
Ik ben zeker niet de beste, maar ik speel ze zo strak , dat m'n geluid me nu tegenhoud.
Voor je erover begint ,
ja ik weet dat Kill em All met een gecustomizede Gibson knock-off is opgenomen.

Ik begrijp ook niet hoe ik jou EMG-haat moet plaatsen,
haat je het merk of haat je actieve elementen , of haat je gewoon (oldskool) metal?
Ik vind het niet erg dat je aangeeft wat je haat en wat ik vooral niet moet doen.

Waar is het gedeelte waarin je aangeef wat ik Wel zou moeten doen.

Nu lees ik eigenlijk alleen maar :

IK haat EMG
Ik haat Metallica
Ik haat je Gear

Dennis1
10 november 2013, 09:09
Daar ben ik het mee eens. De JH elementen zijn nog net een stap duurder dan normale EMG elementen, en erg groot is het verschil in geluid niet. Twee actieve humbuckers installeren in een Strat installeren is ook niet erg simpel, wat weer tot extra kosten leidt. Het lijkt me beter een passieve brughumbucker te installeren en het geld dat je overhoudt uitgeven aan misschien een betere versterker of een ander distortionpedaal. Bij death metal zoals Obituary maakt dat het verschil meer vind ik.


Dank je wel voor je reactie.

Ik begrijp dat een betere versterker natuurlijk veel meer bepalend is voor je sound, dan een paar pickups.
Alleen dan praten we over compleet ander budget.

Het distortionpedaal ben ik erg tevreden over, voor zover je dat kunt zijn over een pedaaltje.
Hij gaat van blues naar trash, heeft een redelijk diepe sound en natuurlijk het midrange knopje is erg fijn.

Een passieve humbucker,
dat is het overwegen waard.

Wat me op het moment het meest tegenstaat op de passieve pickups:

De gemute E-tjes, om ze een heel liedje , strak en consequent te laten klinken , werk ik me kapot.
Ben nu zelfs bezig om picking techniek te veranderen ,. van 2 vinger naar 3 vingers .. ( a la , Hetfield).
Maar heb het gevoel,
dat ik dat 90% sta te doen omdat ik op van de fletse, kale, zachte, slaapverwekkende 13 in een dozijn pickups sta te spelen.

Ik twijfel dr sterk aan of een passieve humbucker daar veel verbetering in zou brengen

jerome
10 november 2013, 09:56
Ik ben helemaal met Arjan eens.
Op een Strat zal goede passieve humbucker zal voor jouw muziekstijl al heel veel verbetering geven t.o.v. de single coil.
En je hoeft geen gat in je gitaar te hakken voor een batterij....

Dennis1
10 november 2013, 11:30
Ik ben helemaal met Arjan eens.
Op een Strat zal goede passieve humbucker zal voor jouw muziekstijl al heel veel verbetering geven t.o.v. de single coil.
En je hoeft geen gat in je gitaar te hakken voor een batterij....

Dank je voor je reactie,

Daar ben ik nu hard over aan het nadenken,
ik ken alleen niet veel artiesten die passive's gebruiken.

Behalve dan Trevor Peres van Obituary, als ik het goed lees gebruikt hij H2-B / H2-N en/of H2A-B / H2A-N
Natuurlijk heeft z'n Marshall en Rat distortion een groot aandeel in zijn geluid,
maar ik neem aan dat z'n pickups medeverantwoordelijk zijn voor zijn typische toon.
Heavy genoeg :rockon:

Jammer genoeg zie ik even niet snel waar ik ze evt kan kopen en hoe duur ze zijn.

Terminus
10 november 2013, 18:53
Dank je wel voor je reactie.

Ik begrijp dat een betere versterker natuurlijk veel meer bepalend is voor je sound, dan een paar pickups.
Alleen dan praten we over compleet ander budget.

Het distortionpedaal ben ik erg tevreden over, voor zover je dat kunt zijn over een pedaaltje.
Hij gaat van blues naar trash, heeft een redelijk diepe sound en natuurlijk het midrange knopje is erg fijn.

Een passieve humbucker,
dat is het overwegen waard.

Wat me op het moment het meest tegenstaat op de passieve pickups:

De gemute E-tjes, om ze een heel liedje , strak en consequent te laten klinken , werk ik me kapot.
Ben nu zelfs bezig om picking techniek te veranderen ,. van 2 vinger naar 3 vingers .. ( a la , Hetfield).
Maar heb het gevoel,
dat ik dat 90% sta te doen omdat ik op van de fletse, kale, zachte, slaapverwekkende 13 in een dozijn pickups sta te spelen.

Ik twijfel dr sterk aan of een passieve humbucker daar veel verbetering in zou brengen

Volgens mij was het niet Hetfield maar Hammet die zijn plectrum anders vasthield. En ik weet niet of dat aan te raden is, want hij heeft dacht ik veel problemen met zijn pols hierdoor. Er zijn sowieso erg veel gitaristen die op de 'normale' manier erg consequent (zelfs consequenter dan Hetfield) aanslaan.

Nu klopt het dat sommige EMG's (de niet-X serie 81 voorop) je geluid iets consequenter maken. Dat komt omdat de voorversterker niet helemaal goed is ontworpen en er een klein beetje distortion optreedt. De JH elementen, de X-serie van EMG en actieve elementen van andere merken hebben dat niet. Het geluid dat jij zoekt is eerder een high output element. En dat aanslaan is oefenen en ervoor zorgen dat je rustig en gemakkelijk speelt.

Dennis1
10 november 2013, 20:26
Volgens mij was het niet Hetfield maar Hammet die zijn plectrum anders vasthield. En ik weet niet of dat aan te raden is, want hij heeft dacht ik veel problemen met zijn pols hierdoor. Er zijn sowieso erg veel gitaristen die op de 'normale' manier erg consequent (zelfs consequenter dan Hetfield) aanslaan.

Nu klopt het dat sommige EMG's (de niet-X serie 81 voorop) je geluid iets consequenter maken. Dat komt omdat de voorversterker niet helemaal goed is ontworpen en er een klein beetje distortion optreedt. De JH elementen, de X-serie van EMG en actieve elementen van andere merken hebben dat niet. Het geluid dat jij zoekt is eerder een high output element. En dat aanslaan is oefenen en ervoor zorgen dat je rustig en gemakkelijk speelt.

Het is zeker een aanslag op je pols ,
maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt wat een Kerry King doet ,
om naast het consequente ook nog iedere noot een goeie punch te geven is het niet heel veel slechter of beter voor je pols/arm.
Gelukkig ben ik al jaren stukadoor, dus ik kan tegen een behoorlijk stootje wat dat betreft.
Maar je hebt helemaal gelijk wat betreft het "rustig&beheerst" en dat je dat langzaam moet opbouwen.

D'r zitten trouwens meer voordelen aan die techniek.
Alternate picking en over verschillende snaren racen, gaat allemaal net iets sneller/soepeler/beter.
Ja het is al te laat zoals je lees, ik ben dr al helemaal verslaafd aan , ook al zit ik nog niet op mijn oude niveau, haha.

Wat betreft de pickups,

Betekent dat, dat de H4 and H4A, een goede keus zouden kunnen zijn?

Dennis1
10 november 2013, 20:34
Ik ben helemaal met Arjan eens.
Op een Strat zal goede passieve humbucker zal voor jouw muziekstijl al heel veel verbetering geven t.o.v. de single coil.
En je hoeft geen gat in je gitaar te hakken voor een batterij....

Ja jullie hebben me overgehaald om geen gat te hakken in m'n strat.

Ik denk dat ik nu eerst die passieve (naar woord trouwens) humbuckers in m'n strat zet.
Nu maar hopen dat ik lang genoeg geinspireerd blijf met de nieuwe sound om lang genoeg door te sparen voor een goeie amp.

vulvasonic
10 november 2013, 22:58
Ok,

Ik speel veel Kill em All, Metallica ( iig de slagpartijen).
Voor de duidelijkheid ik ben 37 en speel vanaf mn 15e.
Ik ben zeker niet de beste, maar ik speel ze zo strak , dat m'n geluid me nu tegenhoud.
Voor je erover begint ,
ja ik weet dat Kill em All met een gecustomizede Gibson knock-off is opgenomen.

Ik begrijp ook niet hoe ik jou EMG-haat moet plaatsen,
haat je het merk of haat je actieve elementen , of haat je gewoon (oldskool) metal?
Ik vind het niet erg dat je aangeeft wat je haat en wat ik vooral niet moet doen.

Waar is het gedeelte waarin je aangeef wat ik Wel zou moeten doen.

Nu lees ik eigenlijk alleen maar :

IK haat EMG
Ik haat Metallica
Ik haat je Gear

O sorry, Dennis. Ik had dit bericht helemaal gemist. :eek:

Het spijt me dat ik zo hard op je overkwam. Dat was zeer zeker niet de bedoeling. Ik heb inderdaad een hekel aan het geluid van James Hetfield. Ik noem zijn geluid een klotegeluid en dat heb ik voor de gein consequent doorgevoerd. De rest van mijn post is echter gewoon serieus bedoeld.

Ik zal een paar dingen recht zetten, want ik vind het jammer dat mijn verhaal niet helder over is gekomen. Ik kan me voorstellen dat je nu denkt dat ik een enorme eikel ben, maar dat valt best mee hoor. :)

Uit mijn verhaal las je alleen maar:
1. Ik haat EMG. Wel, dat is niet correct. Ik heb een voorkeur voor passieve elementen, omdat ik actieve elementen over het algemeen te steriel vind klinken. Dat kan heel mooi zijn en er zijn ook zat gitaristen die er prachtige geluiden uit weten te toveren. Maar juist als het om agressief ritmewerk gaat vind ik dat ze 'lelijk openbreken'. Dit is slechts een mening en die heb ik niet laten meewegen in mijn advies.

2. Ik haat Metallica. Ik ben geen liefhebber van Metallica, maar ook dát heb ik niet laten meewegen in mijn advies.

3. Ik haat je gear. Dat heb ik nergens gezegd. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ieder geluid een optelsom is van welk type gitaar je gebruikt, welke versterker, welke pedalen en uiteraard ook welke elementen er in je gitaar zitten. Kijkend naar jouw spullen kwam ik tot de conclusie dat het mijns inziens niet verstandig is om zoveel geld te spenderen aan een setje actieve elementen, omdat je daarmee nog steeds niet in de buurt komt van het geluid waarnaar je op zoek bent. Ik wilde je slechts behoeden voor een teleurstelling. :)


Ja jullie hebben me overgehaald om geen gat te hakken in m'n strat.

Ik denk dat ik nu eerst die passieve (naar woord trouwens) humbuckers in m'n strat zet.
Nu maar hopen dat ik lang genoeg geinspireerd blijf met de nieuwe sound om lang genoeg door te sparen voor een goeie amp.
Dit is mijns inziens voorlopig de beste oplossing. Je hebt een gitaar met single coils. Daar valt verrekte lastig een strak metal geluid mee te behalen. Een passieve humbucker, zelfs een single coil sized humbucker (helemaal handig, omdat je dan niet hoeft te hakken in je gitaar) zal een wereld van verschil maken. En dan hoef je er echt niet meteen een hele set in te gooien. Een humbuckertje bij de brug is voldoende. Ik heb zelf een stratocaster en een telecaster voorzien van een Seymour Duncan Little '59 bij de brug. En als je dan overstuurd gaat spelen zul je niet weten wat je meemaakt. Strak in het laag, vol, veel boventonen...., alles komt er zoveel vetter uit dan met een single coil. Dus dit lijkt me een goed advies.
En dan inderdaad de versterker. Ook die is zooooooo belangrijk. Een buizenversterker klinkt 9 van de 10 keer beter dan een transistor. Maar laat je tegen die tijd goed informeren, want als je een moddervet metalgeluid wilt, dan moet je geen buizenversterker kiezen die zelfs op standje 10 nog clean blijft, waardoor je afhankelijk wordt van het gebruik van effecten. Maar een geschikte buizenversterker icm een gitaar, voorzien van een humbucker, dan kom je pas echt in de richting van wat je (denk ik) zoekt. En zoveel hoeft die versterker niet te kosten hoor. Maar goed, dat is van later zorg.

Succes met je keuzes en ik hoop echt dat je ermee geholpen bent. :)

Dennis1
11 november 2013, 09:30
O sorry, Dennis. Ik had dit bericht helemaal gemist. :eek:
Succes met je keuzes en ik hoop echt dat je ermee geholpen bent. :)

Hey Vulvasonic,

maak je niet druk kerel , ik denk niet dat je een eikel bent.
Je bent gewoon een gitarist/muzikant en geen Mark Rutten, die zich altijd blanco politiek correct uitdrukt.
Gelukkig niet , want hem Haat Ik dan weer , hahaha.
Eerlijkheid en duidelijkheid zijn belangrijker dan lieve woordjes.
Ik waardeer dat je reageer(de) op m'n vraag, en dat is wat telt :)

Ehm ja,

Hetfield/Metallica/steriele sound:

Over smaak valt niet te twisten laten we dat vooropstellen.
Op bepaalde hoogte ben ik het wel met je eens hoor ;)
Te veel metalbands zijn het contact met het zgn Motorhead gevoel verloren.
(Gillend lelijk geluid, maar 100% energiek InYourFace).

Enne andermans sound is toch , ja andermans sound.

Over het algemeen denk ik,
dat je beste een sound kunt ontwikkelen om je stijl en techniek te complimenteren
passend in het geluidsspectrum van de band waarin je speelt.
Maar daar staat natuurlijk tegenover dat vaak de meest originele of beste albums vaak gemaakt zijn met
K.Tgear of onder andere barre omstandigheden.

Dus ik staar me niet blind op sound, ik wil enkel iets "acceptabels" voor wat ik speel.

Versterker:

Dat is inderdaad van latere zorg,
Heb je misschien alvast suggesties, want ook in de wereld van de amps ben ik niet helemaal thuis.

vulvasonic
11 november 2013, 21:36
Over smaak valt best te twisten, het is alleen zo weinig zinvol.
Weet je wat het is? Ik ben een ouwe lul van 45 en ik kreeg mijn eerste hardrock plaatje toen ik 5 was. Jarenlang is hardrock mijn favoriete stroming geweest, zij het niet de enige. Toen ik begon te puberen kwamen Iron Maiden en Motörhead net kijken. D.w.z., dat waren toen DE nieuwe stromingen binnen de hardrock. Toen vlak daarna bands als Metallica en Slayer hun intrede deden haakte ik af. Ten eerste omdat ik mijn horizon aan het verbreden was en steeds meer interesse ging krijgen voor bands als Rush, Yes, Pink Floyd, King Crimson en Soft Machine.
Ik volgde de metal op de voet (ik heb zelfs de allereerste Aardschokken in zwart-wit en op A4 nog steeds ergens liggen). Het begon er op te lijken dat de beste nummers van de gevestigde orde ijkpunten werden van nieuwe bands. Ze maakten albums vol met dezelfde nummers en gooiden er nog een schepje bovenop, waarbij veel bands mijns inziens het doel volledig uit het oog verloren. Het moest alleen maar harder en sneller. Ze vernauwden eigenlijk alleen maar hun eigen stroming. Sterker, ze meenden allemaal een eigen stroming ontwikkeld te hebben.
Het gekke is dat naarmate bands steeds harder en sneller gingen spelen, ik de power juist ging missen. Het is wetenschappelijk bewezen dat muziek als heavy wordt ervaren indien de ritmes je eigen hartritme gaat verstoren. Maar als je een supersnelle 4-kwarts maat speelt, dan past je hart zich heel makkelijk aan. Bovendien verdween de dynamiek. Een dikke zwarte streep is weinig dynamisch en dus weinig boeiend. Drums gingen klinken als felle tikken (flinterdun), de bassen werden volledig overstemt door de gitaren en niemand leek zich nog druk te maken om de melodie.
Het genre dat pretendeerde het allerruigst te zijn ervoer ik juist door dit soort ontwikkelingen als steeds minder ruig. Metallica was wellicht de beste van het stel, maar tegen die tijd was ik al zo ver vervreemd van het genre dat ik er geen kloot meer aan vond.
Die vernauwing van de muziek heeft best lang doorgezet, voor er eindelijk interessante cross-overs kwamen. Maar dat heeft mijns inziens veel te lang geduurd. Tegen die tijd had ik een leeftijd dat ik allang niet meer uren achter elkaar op bed naar muziek kon luisteren. Ik heb dan ook veel moeten missen.

Dit gezegd hebbende, ik heb altijd opengestaan voor alle soorten muziek. Vooral vernieuwende muziek. En vaak liep ik achter de feiten aan. Bands als Tool, Nirvana, Radiohead en Nine Inch Nails heb ik allemaal pas ontdekt toen ze allang niet meer nieuw waren (of zelfs niet eens meer bestonden).

Wat ik maar wil zeggen is dat smaak zich weliswaar lastig laat sturen, maar dat het altijd een kwestie van persoonlijke ontwikkeling is. En achter iedere persoonlijke ontwikkeling zit een verhaal.

Er is trouwens nog een andere reden waarom ik 'moeite' heb met een band als Metallica. Ik speel graag fysiek. Daarmee bedoel ik dat wanneer ik iets rustigs wil horen, ik ook echt rustig wil spelen. Maar als het heavy moet, dan wil ik bij wijze van spreken ook alle snaren van die plank raggen. Ik wil al die energie dan kwijt kunnen in wat ik doe. En dat is zo tegenstrijdig met veel soorten metal, waarbij het noodzakelijk is dat je JUIST heel geconcentreerd en gefocust uiterst precies moet spelen en minieme bewegingen moet maken.... EN DAAR WORD IK HELEMAAL GEK VAN!!! Hahahahaha.... :seriousf:

Enfin, soms moet ik even een verhaal kwijt. Bij dezen. :D

Dennis1
11 november 2013, 22:24
Enfin, soms moet ik even een verhaal kwijt. Bij dezen.

Een verhaal dat is het zeker :seriousf:
Sneller is inderdaad niet altijd beter, het neigt nogal naar saai op een bepaald punt.
Live wordt het ook dan meestal een brei.

Dr moet wel passie in blijven zitten en originaliteit.
Dat betekent dat ik in de metal vaak maar 1 of een paar songs goed vind van een band.

Grunge vind ik trouwens ook wel leuk, maar meer om te zingen.
Ik mag graag(binnenshuis) Chris Cornell liedjes zingen.

vulvasonic
11 november 2013, 22:47
Wow, als je ook zo kan zingen als Chris Cornell... :D

Ik weet 1 ding zeker. Als ik zijn stem en zijn bereik en zijn power en zijn 'looks' had, dan stond ik nu waarschijnlijk op een podium te zingen voor een paar duizend man. Wat een geweldenaar! :)

Dennis1
11 november 2013, 22:59
Wow, als je ook zo kan zingen als Chris Cornell... :D

Ik weet 1 ding zeker. Als ik zijn stem en zijn bereik en zijn power en zijn 'looks' had, dan stond ik nu waarschijnlijk op een podium te zingen voor een paar duizend man. Wat een geweldenaar! :)

Ja , hij is echt goed :)

Nou ja, ik ben nog niet lang bezig met zingen , maar kwam er vrij vlot achter dat die hoogte me lekker ligt.
M'n favo om te zingen is : The Shape of Things to Come

Maar een podium met 1000 man, dat zijn dingen voor snachts als ik m'n ogen dicht heb, hahaha.

speedmusic
12 november 2013, 08:14
Ik volgde de metal op de voet (ik heb zelfs de allereerste Aardschokken in zwart-wit en op A4 nog steeds ergens liggen).

Sorry voor offtopic, leuk verzamelaars object die oude aardschokken, zelf heb ik ze ook vanaf nummer 1 tot het jaar 2000. Jaartje of 6 geleden kwam ik een doos tegen met een flink aantal Aardschokken, daar ik iets jonger ben ontbraken die gestencilde in mijn collectie deze heb ik zelf gehouden. De eerste met een gekleurde voorkant (die met maar 1 kleur) had ik al en heb ze op Marktplaats gezet de biedingen liepen voor mijn gevoel idioot hoog op, ik heb 4 nummers aan 1 persoon verkocht voor €200,-- , ook die andere gingen weg voor behoorlijke prijzen.

Ontopic, zelf zit ik midden in een projectje om mijn strat te voorzien van SD hot rails, beetje vanuit dezelfde insteek. Het resultaat kan ik nog niet toelichten daar het projectje door tijdgebrek stil ligt.

Dennis1
12 november 2013, 08:54
Sorry voor offtopic, leuk verzamelaars object die oude aardschokken, zelf heb ik ze ook vanaf nummer 1 tot het jaar 2000. Jaartje of 6 geleden kwam ik een doos tegen met een flink aantal Aardschokken, daar ik iets jonger ben ontbraken die gestencilde in mijn collectie deze heb ik zelf gehouden. De eerste met een gekleurde voorkant (die met maar 1 kleur) had ik al en heb ze op Marktplaats gezet de biedingen liepen voor mijn gevoel idioot hoog op, ik heb 4 nummers aan 1 persoon verkocht voor €200,-- , ook die andere gingen weg voor behoorlijke prijzen.

Ontopic, zelf zit ik midden in een projectje om mijn strat te voorzien van SD hot rails, beetje vanuit dezelfde insteek. Het resultaat kan ik nog niet toelichten daar het projectje door tijdgebrek stil ligt.

Ik weet nog dat ik met Metal Mastino's m'n kamer had behangen, tot irritatie van mijn ouders :)

Wellicht kun jij me op weg helpen met m'n "boodschappenlijstje/spaarplan"

tot dusver had ik dit :

EMG H4(B)------------------------------------------------------55
EMG H4A(N)----------------------------------------------------55
Boston Slagplaat ST133W---------------------------------------11
CTS 500-A61 Potmeter (volume)---------------------------------6
CTS 500-B62 Potmeter (tone)2x6--------------------------------12
Boston SW43W Schakelaar---------------------------------------6

Ik weet alleen niet of het allemaal correct is,
ik ben links ,. heb 2 linkerhanden, wat mn ogen zien vernielen m'n handen en noem et maar op :sssh:

speedmusic
12 november 2013, 15:23
Mijn ouders hetzelfde, ik had posters van Venom, Celtic Frost, Slayer, metallica enz hangen, prachtige tijden.

Misschien heb ik nog een slagplaat op zolder liggen, als ik hem nog heb is het wel een wit parelmoer met h-s-s.
Een driestanden schakelaar heb ik ook nog wel, uit een Squier classis vibe tele.
Mocht je in de buurt wonen kun je de schakelaar zo op komen halen (alkmaar, hoorn hhwaard0

Overigens die EMG's zijn toch passief?
Paar fav. sounds uit de oude doos van mij:
Trevor Peres gebruikte volgens mij redelijk standaard Fender Elementen (tex mex).
Een favoriete oude sound van mij is Chuck Schuldiner, Dimarzio X2N over een Marshall Valvestate, maar ook Tom Warrior naar ik dacht ook Dimarzio's.

Dennis1
13 november 2013, 07:13
Mijn ouders hetzelfde, ik had posters van Venom, Celtic Frost, Slayer, metallica enz hangen, prachtige tijden.

Misschien heb ik nog een slagplaat op zolder liggen, als ik hem nog heb is het wel een wit parelmoer met h-s-s.
Een driestanden schakelaar heb ik ook nog wel, uit een Squier classis vibe tele.
Mocht je in de buurt wonen kun je de schakelaar zo op komen halen (alkmaar, hoorn hhwaard0

Overigens die EMG's zijn toch passief?
Paar fav. sounds uit de oude doos van mij:
Trevor Peres gebruikte volgens mij redelijk standaard Fender Elementen (tex mex).
Een favoriete oude sound van mij is Chuck Schuldiner, Dimarzio X2N over een Marshall Valvestate, maar ook Tom Warrior naar ik dacht ook Dimarzio's.

Ja Chuck sound is erg mooi , was een soort more=less idee toen toch ?
Geen idee wat Trevor Peres destijds gebruikte, volgens emgpickups.com speelt ie nu op H2 of H2B ofzo.
Dingen zijn iig niet te vinden in webstores ofzo.

Ja, passieve pickups ja.
Ik wil liever niet in mn stratje gaan hakken.

Erg aardig aanbod om je slagplaat weg te geven , maar ik denk dat ik H-H nodig heb.
En je woon trouwens ook een beetje ver weg , ik zit hier in Den Bosch.

vulvasonic
14 november 2013, 04:56
Sorry voor offtopic, leuk verzamelaars object die oude aardschokken, zelf heb ik ze ook vanaf nummer 1 tot het jaar 2000. Jaartje of 6 geleden kwam ik een doos tegen met een flink aantal Aardschokken, daar ik iets jonger ben ontbraken die gestencilde in mijn collectie deze heb ik zelf gehouden. De eerste met een gekleurde voorkant (die met maar 1 kleur) had ik al en heb ze op Marktplaats gezet de biedingen liepen voor mijn gevoel idioot hoog op, ik heb 4 nummers aan 1 persoon verkocht voor €200,-- , ook die andere gingen weg voor behoorlijke prijzen.
Ga ik ook maar even off topic.....
4 nummers voor €200,-?!?!?!?!?!
Gloeiendenakende........, ik denk dat ik deze week even een bezoekje ga brengen aan mijn ex, want daar liggen al mijn oude (eerste) exemplaren nog ergens. Al krijg ik er 'maar' de helft voor. Nondeju... :eek: