PDA

View Full Version : meerdere inputs??



katana
30 juni 2003, 19:22
hallo
ik zie bij marshall's (en ook andere versterkers) vaak meerdere inputs

waar is dat voor:???:

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 19:46
er zijn nogal wat versterkers met een low en high input. Hierbij is de low input voor een beter clean geluid en de high input voor meer gain. Er wordt dan meestal aangeraden om een gitaar met hoge output (humbuckers) in de Low te prikken en een gitaar met lage output (single coils) in de High input.

Echter is dit natuurlijk smaakgebonden; ik prop m'n gitaren met humbuckers ook gewoon in de High input.

skabouter
1 juli 2003, 00:01
het is soms ook een volume verschil. een high en low. dat is dan niet gain, maar volume

en sommige zijn ook zo om er dan met 2 gitaren op te spelen.
ik heb op mijn peavey een highgain en lowgain. daar zit ook nog een volume verschil van 3 db tussen

en je kan er ook met 2 gitaren in, en dan wordt het verschil opgeheven, en dan krijg je hetzelfde volume/gain

SchaapOpJeHoofd
1 juli 2003, 12:08
Hogere output kan ook bijvoorbeeld een akoustische gitaar met ingebouwde preamp zijn.

qwerty
2 juli 2003, 12:03
De marshalls die jij bedoelt hebben waarschijnlijk 4 inputs.
Dat zijn de oudere (betere!) marshallversterkers.(jtm45, slp, bluesbreaker en model 1987)

Deze hebben idd allen 4 inputs. Dit komt omdat genoemde versterkers 2 kanalen hebben ( en voor elk een hi en een lo ingang), maar geen switching. Om over te schakelen moet je je gitaar dus in een andere ingang stoppen, ofwel een AB box gebruiken. Zelfde geldt voor oudere fenders.

Een leuke bijkomstigheid bij marshalls is dat je ook beide kanalen tegelijkertijd aan kan zetten:
Een kort effectkabeltje stop je in de lo input van kanaal1 en het andere eind in de hi input van kanaal2.
Als je vervolgens je gitaar inplugt in hi input kanaal 1 dan heb je nu 2 kanalen tegelijkertijd tot je beschikking.

skabouter
2 juli 2003, 12:41
ow, dat bedoelde ie :). ja, daar had ik niet aan gedacht nee, die oude dingen met 4 inputs