PDA

View Full Version : grafieken toonhout



Orpheo
8 november 2013, 15:02
Allen,

ik kan me herinneren dat een forumlid grafieken had gepost met de curves van houtsoorten. Ik kan alleen dat topic niet vinden. Wil de eigenaar zo vriendelijk zijn om eventjes contact met me te zoeken? Dank!!

Hotpepper01
8 november 2013, 15:26
Was dat niet nav een student die een scriptie had geschreven aan de hand van een proefopstelling?

Brainfart
8 november 2013, 15:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162692-wel-grappig/page2&highlight=Grappig

marter544
8 november 2013, 18:25
Dat was ik! Dat was mijn profielwerkstuk.. Helaas ben ik dat verslag kwijt, heb slechts de losse grafieken nog. Misschien dat de school waar ik destijds op zat het verslag nog heeft, maar ik betwijfel het.

Orpheo
8 november 2013, 18:45
Grafieken vind ik goed genoeg. Mag ik ze gebruiken voor een artikel voor seymour duncan?

jannest
9 november 2013, 15:04
Grafieken vind ik goed genoeg. Mag ik ze gebruiken voor een artikel voor seymour duncan?

goh ga je net zo wetenschappelijk te werk als onze grover ??

vin het hamertje tik videotje van de fender customshop leuker
zou ik zeker gebruiken als het om toonhout gaat

marter544
9 november 2013, 15:44
Ik wil graag nog een nieuw setje singles voor mijn strat? ;) Maar zie je pm.

marter544
9 november 2013, 16:19
Voor de anderen die benieuwd zijn. (https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/pwsfinal.pdf) Let wel het is een profielwerkstuk van de middelbare school, geen wetenschappelijk onderzoek.

RS-Rik
10 november 2013, 02:47
Hoe ga je deze grafieken gebruiken in je stuk voor SD en welke conclusie wil je eruit trekken? Indien je een argument wilt maken voor de verschillende klankeigenschappen voor verschillende houtsoorten zijn deze grafieken bij lange na niet voldoende. Je kent de achtergrond niet en ze zijn zekerrrrr niet onder omstandigheden gemaakt die gecontroleerd genoeg zijn om een wetenschappelijke (of zelfs subjectieve/onderbuik) conclusie uit te trekken.

Het is gemakkelijker te geloven dat je met een stuk voor SD hoeveelheid bullshit die met gitaren gepaard gaat alleen maar vergroot dan daadwerkelijk aan objectieve waarheidswinding doet. Maar dat is alleen maar wat als eerste bij me opkomt en wat ik graag wil opschrijven, als je een goed stuk schrijft zal ik me onmiddellijk excuseren voor deze uitspraak :D


Oja, en effe for the record, ik heb een sterk vermoeden dat het materiaal waar een elektrische gitaar van gemaakt is een hoorbaar en zelfs kenmerkend invloed heeft op het geluid wat uit de versterker komt (in meer of mindere mate afhankelijk van andere factoren zoals element, amp en pedaaltjes, en misschien zelfs impedantie van overige zaken als kabels). Ik denk dat die Menga zeeeerrrr kort doo de bocht is. Het effect van hout is echter vrij subtiel en niet allesbepalend.

Anyway, zeer interessante stof, maar alsjeblief, vervuil het internet en het menselijk collectief geheugen niet met nog meer ontestbare, subjectieve gitaar-onzin waar we al zo mee vervuild zijn!

marter544
10 november 2013, 12:44
Ha Rik, zoals ik al zei het is een profielwerkstuk. Toch durf ik te beweren dat het experimentje herhaalbaar is, en dat daar soortgelijke resultaten uit komen. Dat er ook een hoop poep in dat verslag staat, ja natuurlijk, maar als je echt geen enkele conclusie uit enkel de grafieken kan trekken betwijfel ik of je de logaritmische schaal hebt begrepen. Grappig ook dat je in je derde alinea precies hetgeen doet, wat je in de vierde verafschuwt.