PDA

View Full Version : pinch harmonics



erinus
8 november 2013, 12:06
Ik probeer al n tijdje de pinch harmonic te oefenen maar ik kom maar niet tot het juiste resultaat .
Ik krijg wel het goede geluid maar dit duurt maar n seconde of zo ..
Iemand tips ?
bedankt

TW-Pieter
8 november 2013, 12:40
Duurde bij mij ook goed een jaar voordat ik het strak en gecontroleerd kon doen. Je moet er een soort feeling voor ontwikkelen. Maar als 't geluid na een seconde al weer weg is, dan komt dat waarschijnlijk dat je te lang met je duim (of welke vinger dan ook) op de snaar blijft hangen.

Kun je uitleggen hoe je 't nu doet? Maakt 't wat makkelijker om er iets over te zeggen.

Gearjunkie
8 november 2013, 21:06
Overdrive en delay gebruiken!

erinus
8 november 2013, 23:09
ik houd idd mijn duim na de aanslag heel de tijd nog tegen de snaar .als ik dit niet doe valt t harmonisch effect weg ...
maar wat me wel opvalt is dat als ik na de aanslag de druk met mijn duim tegen de snaar wat verminder , het effect wel beter is ... maar dit is echt millimeter werk en dan nog kom ik niet echt tot een goed resultaat ... is t dan echt zooo moeilijk ???

Heynis
8 november 2013, 23:34
Het lijkt erop dat je je duim op de snaar laat staan als ik het zo lees. Daarmee demp je de snaar weer, en sterft de noot snel uit. Je hoeft de snaar alleen maar een klein tikje mt je duim te geven, niet je duim op de snaar houden. Het effect blijft dan wél doorklinken tot de snaar uitgetrild is.

erinus
8 november 2013, 23:44
How dat verandert de zaak . ik had t opgezocht op youtube en had begrepen dat je je duim er tegen moest houden ... helemaal verkeerd begrepen dan .
Dat wordt morgen direct oefenen !
Bedankt voor de reacties !

TW-Pieter
11 november 2013, 12:33
En? Wil het al lukken? ;)

Probeer inderdaad in één vloeiende aanslag zowel met je plectrum als het randje je duim (of zoals de Engelsen dan zo mooi zeggen: the fleshy part of your thumb) de snaar te raken. Hoe korter je 'm aanraakt, hoe beter en heftiger hij er uitkomt. Hou er ook rekening mee dat ze op verschillende plekken op de snaar anders klinken! Moet je wat mee experimenteren, op de ene plek van de snaar komt hij er beter uit dan op de andere...

En je brugelement + een fikse bak distortion gebruiken maakt het ook een stuk makkelijker.

Bloodline
31 januari 2014, 21:32
6:00

http://www.youtube.com/watch?v=XjRvOpIu3nY