PDA

View Full Version : Max leeftijd Fender versterker



hayo0311
7 november 2013, 22:37
Hi there,

Ik ben van plan tweedehands een Fender versterker te kopen ( buizen). Ik zie alleen dat de meeste al uit 1993 komen. Is het dan nog steeds een goede versterker?

Pepe
7 november 2013, 22:53
Het zijn net auto's alleen roesten ze niet. Als er wat kapot is kan je het vervangen dus ja. Mijn oudste amp is een jaar of 55 en gedraagt zich nog als een jonge hond.

cluseau
8 november 2013, 00:15
Hi there,

Ik ben van plan tweedehands een Fender versterker te kopen ( buizen). Ik zie alleen dat de meeste al uit 1993 komen. Is het dan nog steeds een goede versterker?

Leeftijd is onbeperkt zolang componenten verkrijgbaar zijn maw tot in het oneindige te repareren.

terrasbeest
8 november 2013, 08:50
( Waardoor gitaarspelen de goedkoopste hobby ter wereld is. ;) ).

Hendriks
8 november 2013, 10:11
Het zijn net auto's alleen roesten ze niet.

Mijn Bassman heeft anders anders behoorlijk roestige hardware ,maar dat maakt hem alleen maar mooier.

Pepe
8 november 2013, 10:19
okee.... ze roesten wel maar zakken zelden door hun balken heen....

Eko
8 november 2013, 10:55
Hayo,
Fender maakt al 60+ jaren buizenversterkers en ze werken gewoon , ook al zijn ze tientallen jaren oud. Onderdelen zijn , meestal , geen probleem en reparatie is veelal stukken voordeliger dan nieuw kopen.
Mijn blonde Showman uit febr. 1963 is laatst nog helemaal nagekeken en zelfs met origineel draad weer gerepareerd. Speelt nu dus al 50+ jaren alsof hij net uit de showroom komt.

cluseau
8 november 2013, 18:01
Ik denk eigenlijk dat hayo bedoeld dat het aanbod over het algemeen uit recente amps bestaat. Wat dat betreft heeft hij gelijk en kun je beter wat langer naar een ouwe handwired bak zoeken. De reissues type's zijn zeker lastiger (kostbaarder) te repareren.

nico verduin
8 november 2013, 18:27
En het ligt er aan hoe groot en gevuld zijn portemonnee is :)

hayo0311
9 november 2013, 10:34
Thanks voor alle reacties. Ik heb een mooie Blues Deluxe op het oog, maar die is wel al ongeveer 20 jaar oud, en de eigenaar beweert dat de buizen nooit vervangen zijn. Kan dit? En zijn ze makkelijk te vervangen?

cluseau
9 november 2013, 10:50
Je prikt ze er zo in en afregelen is ook een makkie. Ligt natuurlijk ook een beetje hoe je ben. Er zijn mensen die nog geen rol behang kunnen plakken laat staan een bias afregelen.

Een blues deLuxe zou trouwens niet mijn keus zijn. Deze is helemaal op print opgebouwd. Als er ook maar iets aan gedaan moet worden moet die hele print gelicht worden. Verder heeft de kast een chronische voorkeur voor resoneren en hangt het chassis vlak achter een brullende speaker waardoor het ding op termijn uit elkaar rammelt. Zoiezo een makke van combo's.

Pepe
9 november 2013, 11:03
Het lijkt nou net alsof een Blues Deluxe een slechte amp is maar die beschrijving geldt voor 90% van alle combo's.

HaroldA
9 november 2013, 18:20
Gave versterkers die Blues Deluxe'jes! :ok:

Buzzel
9 november 2013, 20:55
Oude versterkers hebben soms even wat extra liefde nodig, daarna gaan ze zo weer jaren mee! Als in 20 jaar de buizen niet zijn vervangen kan het wel een goed idee zijn om de buizen te laten testen of vervangen (misschien zijn de buizen nog wel goed). Een goeie versterker tech zoals Cluseau even laten kijken naar een oud beestje kan nooit kwaad.

1993 Voor een versterker is nog best jong jo :p die van mij is van ergens rond 1970 en doet het ook nog :)

Toaster
10 november 2013, 14:04
in het repetitie kot waar wij spelen staan er 2. (made in USA) Ik vind het geweldige kleine ampjes. Ze zien er mooi uit, ze klinken echt goed, de reverb is ok.
En als je ze naast een blackface Fender zet dan hoor je dat het gewoon een hele goede versterker is.
Ik heb wel het idee dat het geluid een beetje ingekleurd wordt. (iets donkerder, dikker) Dat doen de hot rodjes allemaal en die klinken daardoor nou juist weer nergens naar. Zeker als je er een distortiepedaal voor gaat zetten.

Maar bij de BDL vind ik dit dus zéér geslaagd. Ik zou er zo eentje willen kopen.