PDA

View Full Version : Leuke thuis amp die desnoods ook op het podium/oefenruimte gas kan geven.



RedBuell
7 november 2013, 17:45
Het is al weer even geleden dat mijn 5150II met 2x12 is verkocht. Ik verkocht hem omdat ik eigenlijk liever een iets meer mobiele set-up wilde en omdat ik mijn bandje als een zinkend schip begon te zien zag ik ook niks meer in een dikke 120w head met een 2x12 voor thuis gebruik. Nu gebruik ik eigenlijk alleen maar Amplitube maar dat is het toch niet helemaal. Het is leuk om ff wat te oefenen maar haalt het toch niet bij een echte amp.

Nu maakt het schip inmiddels al slagzij en maakt het behoorlijk water dus ik heb niet meer de illusie dat ik een versterker moet hebben die het goed doet in een rockband die veel oefent en optreed. Ik zit er dus aan te denken een versterker te kopen waar ik thuis leuk mee uit de voeten kan maar die ik wel kan gebruiken bij een jam of in een gelegenheids bandje.

Wat moet de versterker kunnen:
Van rock tot metal (brown sound)
Jazz tot blues
Thuis maar ook vermogen genoeg voor een jam

Mijn 5150 vond ik een geweldige amp maar het clean vond ik helaas niet clean genoeg. Ik zoek nu dus wel iets met die scheur maar hij moet ook wat cleaner. Ik heb over een Mesa stiletto Ace combo gespeeld en dat vond ik een geweldige versterker, of hij metal zou trekken heb ik zo mijn vraagtekens bij maar ik vond de versterker sowieso voor het goeie te veel wegen. Dat ding was serieus zwaar en dat maakt het lastig te vervoeren als je er mee over een of meerdere trappen moet. Wat geluid betreft zoek ik wel iets wat een beetje tussen die Mesa Stiletto Ace en de 5150 (III 50w) in zit. Ik heb een Engl Screamer getest en vond dat een best redelijk ding maar hoor toch ook dat Engl vaker stuk gaat.

Budget zo tussen de € 1000,- en de € 1400,- mag 2e hands.

Gerard1793
7 november 2013, 18:15
Misschien een heel ander kaliber dan waar jij naar op zoek bent, maar ik heb een Vox VT40+ en dat ding kan praktisch alles wat je maar wil. Het vermogen is instelbaar van 1-60 watt, dus je kunt er thuis maar ook in kleine zaaltjes mee uit de voeten. En als 60 watt je te min is, dan kun je misschien de 120 (150) watt kunnen overwegen.

RedBuell
7 november 2013, 19:29
Bedankt voor de tip maar modeling amps met ingebouwde effecten ben ik niet naar op zoek.

arjanb01
7 november 2013, 19:57
Ik heb al ruim 3 jaar een engl Thunder combo, nog nooit stuk of kuren gehad, degenen die dat roepen die gaan niet zuinig met hun spullen om,thuis op laag volume klinkt ie goed en met gemak te gebruiken tijdens jams. En hij is helemaal gemaakt voor on the road. Van clean tot metal alles kan dat ding. En draagbaar, 20 kg. Tweedehands voor 350 eu te krijgen als je goed onderhandeld. Ruim binnen budget.
Degelijk ding dus.

muziekschuur
7 november 2013, 20:05
6505+ 1x12?

Of de EVH 50 watt top met 2 1x12 cabjes...

pasqual
7 november 2013, 20:09
Bovenstaande kan ik bevestigen. Ik heb de Thunder ook. Hij klinkt trouwens in combinatie met een 112 cab nóg een tikje lekkerder, ruimtelijker en vetter.

muziekschuur
7 november 2013, 20:11
Matchless ? Rivera? Bogner .... Die 3 kanaals chinese Bogners is dat niks?

RedBuell
7 november 2013, 20:37
Bogner heb ik ook al eens naar gekeken, ik zal er eens wat proberen. Wellicht dat een Shiva combo 2e hands te betalen is. Die Bogner Alchemist zou eventueel ook wat kunnen zijn.

Toen ik mijn 5150 wilde verkopen kreeg ik een ruil voorstel voor een Engl Raider, kan er weinig over vinden. Schijnt een Sreamer on steroids te zijn, zijn deze beken hier?

ErikE
7 november 2013, 20:43
H&K Grand- of Tubemeister 36?

RedBuell
7 november 2013, 21:39
Heeft iemand de Fender Machete al eens aan de tand gevoeld? Zie nu dat ze niet meer zo achterlijk duur zijn als in het begin.

pasqual
7 november 2013, 22:03
Toen ik mijn 5150 wilde verkopen kreeg ik een ruil voorstel voor een Engl Raider, kan er weinig over vinden. Schijnt een Sreamer on steroids te zijn, zijn deze beken hier?

Nog meer steroids? Lijkt me lichtelijk over the top:) De Screamer heeft meer dan genoeg ballen!

Rock Bottom
7 november 2013, 22:09
Misschien een Mesa Elactra Dyne.
Ik heb niets met mesa maar deze heeft net zoveel marshall als mesa karakter.

LRS
8 november 2013, 11:29
Nog meer steroids? Lijkt me lichtelijk over the top:) De Screamer heeft meer dan genoeg ballen!


Ik heb me laten vertellen dat steroids juist ten koste van ballen gaat... ;-)

LRS
8 november 2013, 11:33
TS: ik ben nog steeds ontzettend tevreden over mijn Budda SD V20. Deze is 20W op 6V6 buizen, maar je hebt ze ook op EL84 of 6L6 buizen. Twee kanaals, master volume, goed voor op zolder, uitmuntend in de oefenruimte en nog beter op het podium.

pasqual
8 november 2013, 11:43
Ik heb me laten vertellen dat steroids juist ten koste van ballen gaat... ;-)
:soinnocent:;)

iWishmaster
8 november 2013, 11:49
Mesa Mini rectifier. Clean is echt heel erg lekker en de breakup ook (lekker dynamisch). Het drive kanaal kan op de 'vintage' stand lekker scheuren en met wat draaien kreeg ik er ook wel een lekkere 80's metal sounds uit. De typische recto scheur zit er ook in mocht dat een keer nodig zijn.

Wel een apart sausje waar je van moet houden en het instellen kan best lastig zijn (bij bijna alle Mesa's wel zo). Ik was in ieder geval erg aangenaam verrast door dit kleine beest.

RedBuell
8 november 2013, 13:30
Mesa Mini rectifier. Clean is echt heel erg lekker en de breakup ook (lekker dynamisch). Het drive kanaal kan op de 'vintage' stand lekker scheuren en met wat draaien kreeg ik er ook wel een lekkere 80's metal sounds uit. De typische recto scheur zit er ook in mocht dat een keer nodig zijn.

Wel een apart sausje waar je van moet houden en het instellen kan best lastig zijn (bij bijna alle Mesa's wel zo). Ik was in ieder geval erg aangenaam verrast door dit kleine beest.

Zo'n kleine Mesa lijkt me ook wel wat, heb ook de Engl Ironball gezien wat een beetje Engl's antwoord op de mini recto lijkt.
Op een of andere manier trekt de Mesa stiletto Ace en de 5150III 50w me momenteel het meest. De Mesa vond ik erg dynamisch en goed reageren op aanslag en volume van de gitaar. De 5150III 50 wat schijnt dat wat minder te hebben, maar lees ook weer dat dat alleen op het 3e kanaal is. 5150 is alleen lastig te testen want bijna niemand in de buurt van Amsterdam heeft er een, laat staan een Mesa Stiletto EN een 5150III 50w.

Marc Oblivian
11 november 2013, 11:57
Qua betrouwbaarheid heb ik nooit issues gehad met Engl. Ik heb gedurende een jaar of 8 een Powerball gehad. Twee keer de buizen vervangen en dat was het wel zo'n beetje.
Maar goed: er is meer onder de zon.
Iets met een mooi Fenderclean en alsnog een dikke scheur: Fender Supersonic. Verkrijgbaar in 100, 60 en 22 watt. Clean in modes schakelbaar. De 22 watter is uiteraard zeer draagbaar. Lijkt mij wel een leuke bak, maar ik hou voorlopig vast aan mijn JCM800 :-)

Orpheo
15 november 2013, 10:17
vermogen zegt niks over volume. Lullig maar waar. ik zou dus zelf gaan voor een amp die de tone levert die ik wil, en jammer dan van het vermogen als het een 100 watter blijkt te zijn.

IK zou zelf gaan voor 2 of 3 ampjes ipv een alles in 1 combi (fender blues jr oid, zo'n klein 500 euro tweed dingetje dat je wel eens voorbij ziet komen, een jcm800 2205 combo en een vox ac15 als je daar ook nog trek in hebt, kan voor 1500E als je goed zoekt: ik zou soms willen dat ik dat gedaan heb toendertijd!).

Qua alles-in-een ampie: marshall 30th anniversary? JVM?

Kingfisher
15 november 2013, 18:09
De Mesa Mini is best wel lekker, maar
1) nogal een one-trick poney: het scheurkanaal is beestig, maar ook maar een in één versie
2) ik weet niet of 25W voldoende is om een metal drummer te overstemmen

Ikzelf heb de Mesa Express 5:50, speelt even lekker op huiskamerniveau als op het podium. zeer mooie clean, stevige rock scheur, voor metal tonen moet er wel een pedaaltje voor. De nieuwe versie, de 5:50+ is nog veelzijdiger, met een 5-kanaals eq.

Anders de TubeMeister/Grandmeister?