PDA

View Full Version : valse tape-recorder



Thom TK
30 juni 2003, 18:39
Ik gebruik voor het opnemen van mijn gitaarspel een oud cassettedek.
Maar als ik hem afspeel, dan klinkt hij vals: de toon trekt ritmisch naar beneden (dus ong. 1 keer per seconde "deukt" de toon in en daarna gaat hij weer naar de oude toon toe).
Snapt iemand mijn uitleg en hebben meer mensen hier last van?
Ik wil graag weten hoe dit komt.

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 19:06
er zit op je cassettedeck hopelijk een knopje om de snelheid in te stellen, zet 'm wat sneller!
Het kan ook zijn dat de motor niet meer helemaal goed werkt en dat 'ie daarom niet meer op de goede snelheid loopt.

Thom TK
30 juni 2003, 19:57
Nee, er zit geen snelheids regelaar op, het is een gewone Philips cassetedeck met een line-in en een mic.
Maar het motortje zou idd wel kapot kunnen zijn.
Is dat nog te repareren?

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 20:37
dat ligt eraan of de onderdelen leverbaar zijn natuurlijk... maar op een site als marktplaats.nl heb je voor niet al te veel geld ook wel een vrij nieuw cassettedeck denk ik... moet je maar eens kijken of dat opweegt tegen het laten nakijken/repareren van je oude deck.

RaNk
4 juli 2003, 10:18
Yep, ik denk ook dat het tijd is voor een nieuw deck. Waarschijnlijk zijn de rubberen aandrijfbanden versleten (gaan dan slippen) of loopt het meganiek te zwaar. Je kunt het ook proberen te repareren (rubber bandjes schoonmaken etc.) maar voor niet teveel geld kun je volgens mij best een leuk 2e hands deck kopen. Of je neemt gewoon met je PC op...

gerjo1980
8 juli 2003, 13:28
zo te merken heb je de beschikking over een computer, want anders had je geen bericht kunnen plaatsen (of je hebt het bij iemand anders gedaan), maar neem anders je gitaar op de computer op. Zit ook een line in en een mic ingang op. :wink:

Speeddemon
12 juli 2003, 18:12
het verchijnsel wat je noemt heet "wow & flutter", veranderende tape-snelheid waardoor je opnames soms inzakken en/of versnellen.

Slechte/oude/kapotte motor.

Nieuw deck kopen. Akai, Marantz, Revox. hou marktplaats goed in de gaten, ik heb er een Marantz 5030B kunnen scoren voor 10 euro in bijna nieuwstaat (deck is uit 1977!!!), terwijl die krengen makkelijk 70-80 euro opbrengen.
Maar een Marantz 5010, 5220 of 5030 zou een pracht-aanwinst zijn.