PDA

View Full Version : slagplaat eastman e10 d



erinus
7 november 2013, 11:19
hey iedereen

ik heb mezelf een tijdje geleden een eastman e10D aangeschaft maar er zit geen slagplaat bij ..
Men leraar heeft geinformeerd en wist me te zeggen dat ze deze er in Europa niet bijleveren of zoiets ;
Nu wil ik er toch een slagplaat op maar kan ik deze ergens bestellen want in de winkel willen ze er gwn een op maat snijden ... maar is dit wel ok ?

grts

Rizz
7 november 2013, 11:35
hey iedereen

ik heb mezelf een tijdje geleden een eastman e10D aangeschaft maar er zit geen slagplaat bij ..
Men leraar heeft geinformeerd en wist me te zeggen dat ze deze er in Europa niet bijleveren of zoiets ;
Nu wil ik er toch een slagplaat op maar kan ik deze ergens bestellen want in de winkel willen ze er gwn een op maat snijden ... maar is dit wel ok ?

grts

Volgens mij zitten ze er alleen bij de E20D/OM/P bij. Natuurlijk kan je er 1 op maat laten maken, waarom niet? Is goedkoper dan 1tje bestellen bij Eastman..

Plant
7 november 2013, 11:37
De vraag is waarom je per se een slagplaat wilt. Is dat echt nodig voor je spel of vind je het mooier?

Klankgoeroes zullen je gaan vertellen dat zo'n (dikke) plastic plaat op de top de klank negatief beïnvloed.
Fabrikanten leven daarom modellen zonder slagplaat, er kan er altijd een opgeplakt worden. Andersom word moeilijker.

Als je dan toch een slagplaat wilt, kies dan niet zo'n lomp zwart ding of nog erger zo'n smakeloos zwart-geel tijgerprint ding :stop: maar een mooie hele dunne transparante. Dan help je de looks niet om zeep en het zal klankmatig minder afbreuk doen. Dit idee:

http://www.tfoa.eu/user_files/images/Lowden%20F50%20Koa%20Redwood%20100010103.jpg

Baker
9 november 2013, 21:36
Ik heb een Eastman E20D. Deze gitaren worden standaard geleverd zonder slagplaat. Ik twijfel soms ook om er een op te laten zetten. Maar ik doe het denk ik toch niet. Ik hou hem liever origineel. Heeft ook wel wat, zo'n grote blanke kast zonder franje.
en die paar krasje ach, dat geeft de gitaar wat karakter moet je maar denken.

vulvasonic
9 november 2013, 22:41
Ik ben zo'n type gitarist die gitaren aanschaft om ze voor de rest van mijn leven te gebruiken. Dat betekent in mijn geval dat ik me niet druk maak om lichte cosmetische beschadigingen en bovendien maakt het me niks uit als een gitaar gemodificeerd is (of wordt), om de doodeenvoudige reden dat ik ze toch niet meer hoef te verkopen. De marktwaarde is voor mij dan ook absoluut niet interessant.

Met bovenstaand verhaal vraag ik me min of meer 'hardop' af met welk doel je dat slagplaatje er op wilt hebben.
Kijk, als je het doet omdat je bang bent dat de gitaar in waarde zou dalen, in het geval je 'm zou willen verkopen over een x aantal jaren, dan kun je een slagplaatje overwegen. Aan de andere kant, als je dat doet is je gitaar niet meer origineel. Nu maakt dat voor een gitaar als deze niet gek veel uit.

Ik ga er dus ook maar vanuit dat je die slagplaat wilt, enkel en alleen om het feit dat je het zelf zonde vindt om je mooie gitaar te beschadigen. Daar kan ik me best iets bij voorstellen, maar vroeg of laat komen er toch butsen en krassen op je gitaar, of je nou wilt of niet. Dat voorkom je niet. Het is een gebruiksvoorwerp.
In welke mate zo'n slagplaatje van invloed is op de klank van de gitaar......, ik zou het echt niet weten. Aan de ene kant lijkt het logisch dat zo'n plaatje voor enige demping zorgt bij het trillen van het bovenblad. Aan de andere kant, ik weet helemaal niet of zo'n bovenblad überhaupt hoort te trillen. En dan denk ik ook meteen aan al die fantastische gitaren die geweldig klinken en toch gewoon allemaal een slagplaat hebben. Sommige Gibsons hebben twee gigagrote slagplaten. En dat zijn toch niet de lulligste gitaren. Dus mocht het je om het uiterlijk gaan (en waarom niet?), dan kan ik me voorstellen dat je een slagplaat overweegt.

Zelf (laten) maken lijkt me in alle gevallen de meest voor de hand liggende oplossing. Hoewel..., ik weet niet hoe groot het klankgat is. Misschien kun je gewoon standaard slagplaatjes kopen met de juiste maat. Da's nog een veel goedkopere oplossing. Dat soort bedrijfjes zijn er genoeg. :)

-Martijn-
9 november 2013, 23:17
Zo heel af en toe zie je oude gitaren waarbij het hout voor een deel weggesleten is omdat ze geen slagplaat hebben. Ik vind het juist wel mooi, wat extra karakter. Maar daartegen kun je dus een slagplaat erop zetten om het hout te beschermen. Je kan ook een paar jaar afwachten hoe snel je gitaar beschadigd en er daarna pas iets overheen plakken om het te verbergen.
Die transparante dingen vind ik juist lelijk. Het glimt anders dan de rest van de gitaar en het hout verkleurt anders, van een afstandje denk je altijd van "he, wat zit daar nou" als je zo'n gitaar ziet.

Rizz
9 november 2013, 23:29
Ik heb een Eastman E20D. Deze gitaren worden standaard geleverd zonder slagplaat. Ik twijfel soms ook om er een op te laten zetten. Maar ik doe het denk ik toch niet. Ik hou hem liever origineel. Heeft ook wel wat, zo'n grote blanke kast zonder franje.
en die paar krasje ach, dat geeft de gitaar wat karakter moet je maar denken.

Oh? Da's gek, Heb gespeeld op een E20OM toen ik de 412 kocht en daar zat echt een losse slagplaat bij.. Daarom ging ik ervan uit dat hij er ook bij de E20D bij zou zitten..

Hoe dan ook, een paar krasjes.. Och, het is maar een gebruiksartikel..

vulvasonic
10 november 2013, 00:06
Zo heel af en toe zie je oude gitaren waarbij het hout voor een deel weggesleten is omdat ze geen slagplaat hebben. Ik vind het juist wel mooi, wat extra karakter. Maar daartegen kun je dus een slagplaat erop zetten om het hout te beschermen. Je kan ook een paar jaar afwachten hoe snel je gitaar beschadigd en er daarna pas iets overheen plakken om het te verbergen.
Die transparante dingen vind ik juist lelijk. Het glimt anders dan de rest van de gitaar en het hout verkleurt anders, van een afstandje denk je altijd van "he, wat zit daar nou" als je zo'n gitaar ziet.
Goh, ik ben het echt voor de volle 100% met je eens. Helemaal! Van het eerste tot het laatste woord. :crazyhappy:
Waarom heb ik altijd zo ontzettend veel meer woorden nodig dan anderen? :eek:

erinus
10 november 2013, 13:59
bij mij is t ook de bedoeling dat ik ze voor de rest van men leven hou maar ik vind een slagplaat gewoon mooi ogen ...
zonder slagplaat lijkt ze wat klassieker als met vind ik en ik ben wat into rock dus ..

vulvasonic
10 november 2013, 23:25
bij mij is t ook de bedoeling dat ik ze voor de rest van men leven hou maar ik vind een slagplaat gewoon mooi ogen ...
zonder slagplaat lijkt ze wat klassieker als met vind ik en ik ben wat into rock dus ..
Da's helder!

Kijk eens op www.pickguards.com en klik even door naar http://www.wdmusic.com/acoustic_guards.html
Maar even googlen op pickguard(s) en je wordt om de oren gesmeten met bedrijfjes die de meest uiteenlopende slagplaatjes voor je hebben. Kijk even rond. Misschien zit er iets voor je tussen. :)

northernlake
12 november 2013, 17:21
Een eastman E10D is een soort-van-kopie van een traditionele 30s Martin. Wat mij betreft hoort daar een traditionele celluloid slagplaat met schilpadpatroon op. Op mijn D-18V zit een pickguard van Greven, op mijn zelfbouw gitaren heb ik ze zelf gemaakt van 'tortoloid' materiaal van Stew Mac. Is makkelijk te bewerken: fohnen, uitknippen, met een schrapertje afronden en polijsten. http://www.stewmac.com/shop/Pickguards/Pickguard_materials/Tortoloid_Pickguard_Material.html