PDA

View Full Version : Steeds dunne E (.10) die springt



davidof
6 november 2013, 23:09
Hey

Ik speel laatste maanden intens gitaar door mijn opleiding, maar nu heb ik al op een maand tijd 3 .10 snaren gebroken, steeds aan de brug. Op 2 verschillende gitaren..

Speel ik te 'hard'? Zou ik dikkere snaren overwegen? Het zijn dan nog Elixir's .. :/

Hotpepper01
6 november 2013, 23:12
Dat kan, maar waarschijnlijker is het dat er iets aan de brugzadels (te) scherp is. Als het bij het snaren wisselen is, denk er dan aan om de snaren l a n g z a a m op spanning te draaien. Vooral die hoge E.

davidof
6 november 2013, 23:22
Dat kan, maar waarschijnlijker is het dat er iets aan de brugzadels (te) scherp is. Als het bij het snaren wisselen is, denk er dan aan om de snaren l a n g z a a m op spanning te draaien. Vooral die hoge E.

Hmm, dat langzaam opdraaien kan kloppen :) Inderdaad mijn brugzadel dacht ik ook eerst, maar feit dat het op 2 verschillende gitaren wilt toch zeggen dat er iets anders is ..

LGK
6 november 2013, 23:39
Ander merk snaren proberen?

davidof
6 november 2013, 23:46
Ander merk snaren proberen?

Inderdaad, ik ga terug eens d'addario proberen. Zal mijn portefeuille ook fijner vinden. :)

Rizz
6 november 2013, 23:49
Hmm, dat langzaam opdraaien kan kloppen :) Inderdaad mijn brugzadel dacht ik ook eerst, maar feit dat het op 2 verschillende gitaren wilt toch zeggen dat er iets anders is ..


Dat zou je zeggen, maar het kan natuurlijk ook gewoon op allebei het geval zijn, toevallig. Het is niet uit te sluiten..

davidof
7 november 2013, 00:02
Dat zou je zeggen, maar het kan natuurlijk ook gewoon op allebei het geval zijn, toevallig. Het is niet uit te sluiten..

Klopt! Maar moest het zijn dat ik toch wat hevig speel, zijn .11 snaren steviger? Aangezien die ook strakker opgedraaid moeten worden..

Rizz
7 november 2013, 00:08
Klopt! Maar moest het zijn dat ik toch wat hevig speel, zijn .11 snaren steviger? Aangezien die ook strakker opgedraaid moeten worden..

Als de sterkte evenredig oploopt met de spanning, niet... Maar dat wordt te technisch voor mij, dus daar kan ik je geen duideijk antwoord op geven

nickofzo
7 november 2013, 00:55
Andere opleiding proberen :D
(grapje)

Wat voor soort brug heb je? Ik heb namelijk welleens gezien dat (bij een Les Paul -achtige) de brug zo hoog stond en de tailpiece zo laag dat de hoek waarop de spanning kwam te staan niet ten gunste is van de levensduur van je snaren.

barno
7 november 2013, 01:11
Ik heb vroeger honderden snaren gebroken en ging ook denkbeeldige braampjes wegschuren uit de zadels, dikkere snaren gebruiken en de schuld op mijn materiaal steken… tot ik doorhad dat snaren breken enkel te maken heeft met gebrekkige techniek. vergelijk met drummers: alleen goede drummers kunnen stil toch strak drummen. En bij een electrische gitaar is hard aanslaan niet eens nodig.
Billy Gibbon speelt met 07 of 08 snaren en breekt nooit een snaar. Klinkt nochtans behoorlijk bruut …
Wel ff checken of er toch niet een braampje in het zadel zit.

davidof
7 november 2013, 01:24
Ik heb vroeger honderden snaren gebroken en ging ook denkbeeldige braampjes wegschuren uit de zadels, dikkere snaren gebruiken en de schuld op mijn materiaal steken… tot ik doorhad dat snaren breken enkel te maken heeft met gebrekkige techniek. vergelijk met drummers: alleen goede drummers kunnen stil toch strak drummen. En bij een electrische gitaar is hard aanslaan niet eens nodig.
Billy Gibbon speelt met 07 of 08 snaren en breekt nooit een snaar. Klinkt nochtans behoorlijk bruut …
Wel ff checken of er toch niet een braampje in het zadel zit.

Kan je alleen maar gelijk geven! Ik sla bij mijn weten helemaal niet (te) hard aan, ik speel wel met plectra van 1 tot 3mm.. kan er misschien ook mee te maken hebben.



Andere opleiding proberen
(grapje)

Wat voor soort brug heb je? Ik heb namelijk welleens gezien dat (bij een Les Paul -achtige) de brug zo hoog stond en de tailpiece zo laag dat de hoek waarop de spanning kwam te staan niet ten gunste is van de levensduur van je snaren.

Op mijn Ibanez AGR73T zijn het zo'n rollertjes eigenlijk, dus helemaal niet scherp. Op mijn Schecter PT tele een gewone brug vergelijkbaar met fender strat/tele

davidof
7 november 2013, 01:38
@barno: Ik zie net dat je van Hasselt bent ;) ik studeer aan PXL Hasselt en zit hier ook op kot!

Sjoerdo
7 november 2013, 09:22
Waar breek je de snaren meestal, bij de brug, bij de topkam of bij de tuner? Of gewoon willekeurig ergens anders?

Ik had een vergelijkbaar probleem waar de e snaar telkens sprong op de tuner, tuner hole iets bijgevijld en probleem opgelsot.

Kim Wilson
7 november 2013, 09:46
Waar breek je de snaren meestal, bij de brug, bij de topkam of bij de tuner? Of gewoon willekeurig ergens anders?
...
De openingspost is niet zo lang, het kost toch niet veel moeite om die helemaal te lezen?

barno
7 november 2013, 10:37
@barno: Ik zie net dat je van Hasselt bent ;) ik studeer aan PXL Hasselt en zit hier ook op kot!

ah, je directeur is een van mijn beste vrienden :)

vulvasonic
7 november 2013, 13:25
Een beetje off topic, maar toch wil ik iets kwijt, omdat ik de volgende vraag heel vaak voorbij zie komen, zo ook in dit topic. De vraag: Waar breek je de snaar? Bij de brug, bij de topkam, of elders op de snaar?

Nu speel ik toch alweer ruim 30 jaar gitaar. In het begin brak ik wekelijks snaren en dat werd in de loop der tijd steeds minder. Nu breek ik slechts nog eens in de 3 jaar een snaar (ik geloof zelfs dat het er maar 2 waren in 10 jaar tijd). Kwestie van techniek en het gebruik van dikkere snaren. Ik sla nu harder aan dan ooit, dus daar kan het niet aan liggen....

Echter...., ik weet zeker dat ALLE snaren die ik in die ruim 30 jaar dat ik gitaarspeel gebroken heb, gebroken zijn op één van de zadels op de brug. Nog NOOIT bij de topkam en al HELEMAAL NIET zomaar ergens in het midden.

Wat moet ik hier uit concluderen?
A: Ik ben een uitzonderlijk mens.
B: Ik heb een uitzonderlijk slecht geheugen.
C: De vraag is volstrekt overbodig, want snaren breken immers altijd op de brug.

Zegt u het maar. :dontgeti:

Sjoerdo
7 november 2013, 14:50
De openingspost is niet zo lang, het kost toch niet veel moeite om die helemaal te lezen?

Er is een mooie Engelse uitdrukking voor jouw manier van reageren.

Kim Wilson
7 november 2013, 14:59
O ja? Verrijk me!

Wat ik bedoel is dat je (en men in het algemeen) best de openingspost mag lezen voordat je reageert. Hoe vaak er wel niet een overbodige vraag voorbij komt omdat dat al in de openingspost staat...

davidof
7 november 2013, 15:12
O ja? Verrijk me!

Wat ik bedoel is dat je (en men in het algemeen) best de openingspost mag lezen voordat je reageert. Hoe vaak er wel niet een overbodige vraag voorbij komt omdat dat al in de openingspost staat...

i second that

gitaarvrouwtje
7 november 2013, 15:19
Er is een mooie Engelse uitdrukking voor jouw manier van reageren.

Spot on :) ( of bedoelde je een andere term?)