PDA

View Full Version : Custom AB/Y switch



eriknoorland
6 november 2013, 16:59
Voor mijn gitaar rig ben ik de volgende switch aan het maken. Het idee is om te kunnen switchen tussen mijn wireless unit (Line 6 Relay G90) en een gitaarkabel. Dus mocht om welke reden de wireless niet werken dat ik de schakelaar van dit kastje omzet, kabel inplug en in principe zo verder kan spelen.

De wireless unit heeft een main out en tuner out. Dit wil ik behouden en daarom heb ik voor de wireless kant een main in en tuner in gemaakt. Deze signalen zijn gescheiden en wil ik ook graag gescheiden houden in verband met de mute functie van de G90 (waarmee ik dus nog wel signaal krijg op de tuner out).

Wanneer ik switch naar cable dan wil ik dat signaal graag splitten naar main out en tuner out zodat ik ook mijn tuner kan gebruiken. Het is een bewuste keuze (on verband met de G90) om het main signaal niet door te tuner te laten lopen.

Waar ik tegen aan loop is de bedrading en ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Het gaat alleen om het schema en wellicht een uitleg waarom zodat ik het zelf ook begrijp :) Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb en dat wat ik wil ook daadwerkelijk mogelijk is.

Er zullen vast kant en klare oplossingen zijn, en die hoor ik ook graag maar ik zou het leuk vinden om dit ding zelf te maken.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16442161/custom-switch.png

HaroldA
6 november 2013, 17:02
Ik zou een passief signaal (Cable in) *nooit* splitsen naar een tuner en main-out. Kost je te veel signaal.

Een gebufferd signaal, zoals uit je wireless komt, kan makkelijk gesplitst worden.

eriknoorland
6 november 2013, 17:21
Ok, dat neem ik meteen van je aan. Kan ik mijn cable signaal bufferen? Of word dat te ingewikkeld?

HaroldA
6 november 2013, 17:48
Een buffertje maken is niet zo moeilijk. Heb je al eerder effecten/pedalen gemaakt?

eriknoorland
6 november 2013, 17:50
Nee, dit is de eerste. Ik ben op dit moment naar een YouTube video aan het kijken - http://www.youtube.com/watch?v=dMxwT7BT7oE om te zien hoe dat werkt.

HaroldA
6 november 2013, 18:01
Ik zou 'm op stripboard bouwen, is wat makkelijker ...

http://tagboardeffects.blogspot.nl/2011/04/klon-buffer.html

eriknoorland
6 november 2013, 19:31
Wanneer ik de buffer klaar heb, dan plaats ik deze tussen de cable in en de schakelaar right?!
En dan zit ik nog steeds met het verdere schema.

HaroldA
6 november 2013, 20:48
Wanneer ik de buffer klaar heb, dan plaats ik deze tussen de cable in en de schakelaar right?!
En dan zit ik nog steeds met het verdere schema.

Schakelaar heb je niet eens nodig als je een schakelende jack gebruikt ;)

Jammer dat ik hier niets heb om te tekenen ... :(

eriknoorland
12 november 2013, 15:21
Oké, ik heb de volgende schets nu ingebouwd in een metalen kastje inclusief een 9 Volt aansluiting (met drie pootjes). Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik het buffer board ga monteren maar dat is van latere zaak.

Iemand die de bedrading kan uitleggen / laten zien (inclusief de buffer en de op de sheets ontbrekende 9 Volt aansluiting)?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16442161/custom-switch-TL071-buffer.png

eriknoorland
14 november 2013, 10:29
Een goede tekstuele beschrijving van de bedrading zou ook helpen.

HaroldA
14 november 2013, 10:31
Heb het op m'n todo-list gezet ...

eriknoorland
14 november 2013, 10:33
Cool! Thanks!

HaroldA
14 november 2013, 10:34
Cool! Thanks!

Is geen garantie hoor ;) En ik ben ook nog heel het weekend weg ...

eriknoorland
13 november 2014, 19:29
Zou dit schema kunnen kloppen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16442161/custom-switch-TL071-buffer-wiring.png

nico verduin
13 november 2014, 19:39
Dit zie ik meer als een PCB layout en aansluitschema als een elektronisch schema....

eriknoorland
13 november 2014, 19:51
Klopt het aansluitschema? De bedoeling is een soort reverse AB/Y switch waarbij je kiest uit twee inputs (wireless of kabel) die naar één output gaat (en een tuner maar dat is dan ook meteen het eindpunt).

Gearjunkie
13 november 2014, 20:26
Nico bedoelt dat je even het bijbehorende schema moet posten. Bij die vero layouts staat vaak vermeld of het al dan niet 'verified' is.
Met die acht componentjes kan je het zelf ook in een vloek en een zucht testen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

eriknoorland
13 november 2014, 20:34
Volgens deze link - http://tagboardeffects.blogspot.nl/2011/04/klon-buffer.html - is hij verified.

Waar ik vooral zelf niet uit lijk te komen is hoe ik alles aan elkaar moet koppelen om het gewenste resultaat te krijgen. Ik heb erg beperkte elektronica kennis (lang geleden niet afgemaakte MTS). Het vero board heb ik al klaar, het gaat alleen nog om de wiring van inputs en schakelaar.

Gearjunkie
13 november 2014, 20:40
ok, die buffer kan je dus al testen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

eriknoorland
13 november 2014, 20:42
Ja, nog geen idee hoe exact. Maar ja :)

eriknoorland
14 november 2014, 22:44
Het lijkt voor 90% te werken. Wanneer ik de tuner ingang test van de wireless krijg ik alleen een heel erg zwak signaal wanneer de schakelaar staat op kabel en geen signaal wanneer de schakelaar staat op wireless. :s iemand ideeën?

HaroldA
14 november 2014, 23:15
Ja, volgens mij zit de tuner-out aan GND terwijl dat nooit zou moeten. Volgens mij klopt je layout niet, waar heb je die vandaan?

eriknoorland
15 november 2014, 10:10
Die layout is waar ik zelf een beetje ben op gekomen. Ik weet hier eigenlijk te weinig vanaf maar wil er toch iets mee doen.
De ground is op dit moment de metal casing dus ik zou de tuner-out op een andere manier moeten verbinden.

HaroldA
15 november 2014, 11:01
Als je je wireless door de buffer haalt wordt het geheel een stuk simpeler. Met een schakelende jack als wired input is de losse schakelaar niet eens nodig.

eriknoorland
15 november 2014, 11:05
Die schakelende jack is geen optie omdat er altijd een kabel in zal zitten. Dus de schakelaar wil ik behouden. Maar ik ga kijken of het m'n probleem oplost als ik de ground loshaal van de tuner-out of de tuner door de buffer heen haal.

HaroldA
15 november 2014, 11:08
Als je wel alles wil schakelen moet dat volgens mij als volgt:

123
456

1 wireless
2 output
3 buffer out
4 tuner/wireless
5 tuner out
6 buffer out

HaroldA
15 november 2014, 11:10
Alles door buffer heen halen:

123
456

1 wireless
2 buffer in
3 wired

En dan aan de out van de buffer zowel je tuner als je normale out hangen.

HaroldA
17 november 2014, 11:52
Hallo? Heb je hier iets aan?

eriknoorland
29 december 2014, 14:36
Ja, sorry. Ik denk het wel.

Heb net getracht de tuner-out van de ground af te halen maar dan werkt het niet meer.

Ik zit nu te kijken wat je bedoeld met je andere oplossing "Als je wel alles wil schakelen moet dat volgens mij als volgt:". De wireless main out en wireless tuner out hoeven namelijk niet door de buffer. Die is alleen voor het cable signaal omdat die gesplitst moet worden.

Hoe moet ik dan met de GND omgaan in deze alles schakelen oplossing?

HaroldA
29 december 2014, 15:51
Hoe moet ik dan met de GND omgaan in deze alles schakelen oplossing?

Gewoon alles aan elkaar knopen. Lussen zijn er niet omdat het eenrichtingsverkeer is.

eriknoorland
29 december 2014, 18:20
Het werkt nu zonder het buffer circuit.

Met het buffer circuit kreeg ik geen signaal door. Nu kan het zijn dat mijn circuit beschadigd is geraakt in de tussentijd door onnozel handelen van mijn kant.

Vooralsnog lijkt het goed te werken zonder die buffer. Is dat erg? Ga ik ergens tegenaanlopen als ik dat circuit niet heb?

HaroldA
5 januari 2015, 14:40
Vooralsnog lijkt het goed te werken zonder die buffer. Is dat erg? Ga ik ergens tegenaanlopen als ik dat circuit niet heb?

Tsa, over wel of geen buffers zijn al hele fora volgeschreven. Mis je 'm?

eriknoorland
5 januari 2015, 14:41
Vooralsnog lijk ik hem niet te missen. Afgelopen zaterdag even getest in de oefenruimte en alles werkte naar behoren. Dus voorlopig laat ik de buffer er nog even uit.

Thanks voor alle hulp!