PDA

View Full Version : 9V pedalen op 12 of 18 volt



dikkiedik
6 november 2013, 15:41
Beste mensen,

ik heb momenteel een powerbrick met 10 uitgangen, nu heb ik allemaal 9v pedalen. lastig, want het raakt vol. Ik weet dat de OCD en Fulldrive ook 18V ingangen hebben en dat volgens vele er wat meer headroom bij komt.

Nou is mijn grote vraag. Kan ik bij mijn OCD clone (joyo ultimate drive) de gok wagen om deze op 18V te draaien? Ik las op een forum dat iemand dit al ruim een jaar doet zonder verdere problemen. Is dit geluk of moet dit kunnen (juist omdat het een OCD clone is, en daar kan het ook)

Zijn er ook andere pedalen die bijvoorbeeld op 12V kunnen draaien zonder dat dit staat aangegeven?

Mr. Dynamite
6 november 2013, 17:43
Misschien zijn de componenten in de Jojo wel wat minder overberekend.. misschien ook niet.
Ik draai mijn mxr od sinds een tijdje ook op 12 volt wat gewoon prima gaat, die klinkt er ook niet echt anders van.
Kwestie van proberen denk ik, mocht ie gaan stinken dan kan het niet :D

Plant
6 november 2013, 18:08
Misschien zijn de componenten in de Jojo wel wat minder overberekend.. misschien ook niet.

Precies dat. Als er b.v. voedingelco'tjes met een werkspanning van 16V zijn gebruikt moet je daar niet overheen gaan.


Kwestie van proberen denk ik, mocht ie gaan stinken dan kan het niet :D

...en ben je al te laat. Ik zou het niet riskeren.

dikkiedik
6 november 2013, 18:18
Ik snap uiteraard het risico wat erbij zit, ik zal ook niet zo snel met een wat duurder pedaal zoiets gaan uitproberen.

Die joyo heeft me overigens 20 euro gekost, maar toch zou het natuurlijk wel zonde zijn.

obiwanjacobi
6 november 2013, 19:16
Veel schemas zijn wel online te vinden - daarmee zou je snel even kunnen controleren.
Ook gewoon even openschroeven en de gebruikte onderdelen bestuderen kan je al een indicatie geven tot hoever je kan gaan.

[2c]

Plant
6 november 2013, 19:57
Veel schemas zijn wel online te vinden - daarmee zou je snel even kunnen controleren.

Er kan altijd afgeweken worden van wat er in een schema staat, mogelijk staan werkspanningen er niet eens in. Ik zou daar niet teveel op vertrouwen. Bovendien betreft het een clone.


Ook gewoon even openschroeven en de gebruikte onderdelen bestuderen kan je al een indicatie geven tot hoever je kan gaan.

Da's de enige indicatie i.c.m. kennis van zaken.

bepo
6 november 2013, 20:32
Het is mogelijk dat in de pedalen een spanningsregelaar/stabilisator ingebouwd is en die kunnen (meestal) wat hogere ingangsspanningen aan. De aanwezigheid van zo'n onderdeel in het pedaal zal ik eerst moeten onderzoeken.
Als electronicus kan ik zeggen dat het vrij eenvoudig is om een voeding te maken waar je tig pedalen op kunt aansluiten van 9V.

HaroldA
6 november 2013, 20:58
Als die powerbrick geen geisoleerde uitgangen heeft, is het gewoon een "sjieke" daisy chain. Ik zou er dan ook gewoon een daisy chain aan hangen, heb je weer genoeg uitgangen, allemaal netjes op 9v.



@bepo: gelieve geen spam/reclame voor jezelf te maken. Daar is gitaarmarkt, marktplaats en je forum-handtekening voor. Jouw 2e alinea is "spam" volgens de forumregels en kan verwijderd worden door een mod.

Maar laat ik vooral niet vergeten je welkom te heten! :ok: Mensen met kennis zijn meer dan welkom, en als je anderen goed helpt zul je zien dat dat de beste reclame voor jezelf is ;)

dikkiedik
6 november 2013, 22:09
Ik heb inderdaad één van de 8 9V outputs met 300mA. Genoeg voor een stuk of 5 pedaaltjes (analoge pedalen). Misschien is dat helemaal nog geen slecht idee!

bedankt!

the sure thing
7 november 2013, 20:27
Ik gebruikte op 1 van mijn geisoleerde uitgangen van mijn PP2+ ook een daisy chain, ging prima