PDA

View Full Version : Wraparound blijft 'flat'



robinn
5 november 2013, 22:00
Hoi allen,

Ik heb een Gibson Melody Maker uit 2008 met een zgn 50's wraparound brug, deze is enkel 'gecompenseerd' doordat ie scheef staat, verder niks (zie onderstaand plaatje, niet de mijne).

Een perfecte intonatie is dus uitgesloten, is ook geen probleem, maar hoewel de brug helemaal tegen de studs aanstaat - de schroefjes zijn er momenteel zelfs uit - is de intonatie op alle snaren 'flat', d.w.z.: voor alle snaren geldt dat de toon op de 12e fret lager is dan de flageoletten.

Ik krijg de brug kan dus niet verder naar 'voren', oftewel: de snaarlengte kan niet nog korter gemaakt worden. Mijn boerenverstand zegt: de studs zitten op de verkeerde plek. Is dat zo?

Mijn vragen: is er iemand die dit herkent?
En: Heeft de truss-rod ook nog enige invloed op de zaak?

Hierbij moet ik zeggen dat de hals verder prima is, een lichte holling. Actie ook niet extreem hoog of laag. Heb enige ervaring met afstellen van mijn strat en tele.

Alvast bedankt!

http://i30.tinypic.com/2z3uxxk.jpg

lespaulnmarshall
5 november 2013, 22:35
Er worden aftermarket bruggen gemaakt speciaal om dit probleem op te lossen.

HaroldA
5 november 2013, 22:39
Ik heb nog een Gibson Compensated Wraparound liggen, mocht je interesse hebben:

http://images.gibson.com/Lifestyle/English/aaFeaturesImages2009/bridge_wraparound1.jpg

vulvasonic
5 november 2013, 23:06
Dikkere snaren proberen?

HaroldA
5 november 2013, 23:10
Dikkere snaren proberen?

Dat verandert toch alleen je "halsinstelling"?

vulvasonic
5 november 2013, 23:17
Dat verandert toch alleen je "halsinstelling"?
Ik vind van niet! :D

Maar nee hoor, de afstand wordt mede bepaald door de dikte van de snaren. Anders zouden alle zadels voor iedere snaar in principe gelijk moeten staan, toch?
Maar een set dikkere snaren zorgt voor een hogere actie en dus zal de totale lengte tussen zadel en topkam afnemen. Of zit ik nu echt helemaal uit mijn nek te zwammen? :eek:

Mitch
6 november 2013, 09:56
Volgens mij mist iedereen dit stukje:

maar hoewel de brug helemaal tegen de studs aanstaat - de schroefjes zijn er momenteel zelfs uit - is de intonatie op alle snaren 'flat', d.w.z.: voor alle snaren geldt dat de toon op de 12e fret lager is dan de flageoletten.

Ik krijg de brug kan dus niet verder naar 'voren', oftewel: de snaarlengte kan niet nog korter gemaakt worden. Mijn boerenverstand zegt: de studs zitten op de verkeerde plek. Is dat zo?
Mijn boerenverstand geeft dat van jou gelijk. Plaatsing is niet helemaal jofel. Als het minimaal is zou er best een beetje gerommeld kunnen worden om dat goed te krijgen, maar niet heel veel meer dan een millimeter of 3 anders wordt het zichtbaar. Ik zou een bezoekje aan een goede gitaarbouwer adviseren...

stijnkenens
6 november 2013, 09:57
Hoe dikker de kern van de snaar hoe meer compensatie je nodig hebt (verder naar achter dus.) Dus dat zou wel eens kunnen lukken.
Zorg ook voor een perfect ingevijlde topkam en een lichte boog in de hals. Maar dat heb je al door blijkbaar.

Heb ooit eens een klant gehad die een heel hoge actie wou (hij wou de gitaar ook met slide kunnen bespelen) maar toch perfect geïntoneerd. Hij was kwaad dat ik het niet voor elkaar kreeg ... Er zijn limieten aan hoogte van de snaren in verhouding met een juiste intonatie ...

Je zou kunnen bekijken hoeveel compensatie je nodig hebt, en dan een vlak stuk aan de studs vijlen, en ook in de haken van de stoptail wat wegvijlen, dan kan je waarschijnlijk nog een paar mm naar voren, zonder dat de stevigheid in gevaar komt.

Ik intoneer eigenlijk nooit met flageolet, maar altijd op open snaar en 12e. Want als je open snaar maar een klein beetje vals staat, klinkt je flageolet ook niet meer zuiver.

Ik denk dat die compensated bridge niet helpt omdat de snaren nu al over de middellijn van de brug lopen, dus eigenlijk zou de compensatie meer naar voor moeten zitten !



s.

Hotpepper01
6 november 2013, 10:39
Maf probleem. Je bent toch wel met een vers setje snaren begonnen, he? Probeer het eens met een Capo om te elimineren dat het niet je topkam is die niet helemaal fris meer is?

HaroldA
6 november 2013, 11:11
Idd maf probleem. Het is echt niet zo dat ze in de Gibson-fabriek uit de losse pols de gaten voor de studs boren. Ik begin ook steeds meer in de snaardiktetheorie te geloven; wat ligt er nu op?

benwave
6 november 2013, 11:28
Je zou nog wat kunnen bereiken met een andere topkam.
Dan eerst de hele topkam iets schuin naar achteren vijlen, en daarna dan de sleufjes, als je begrijp wat ik bedoel.
een millimetertje ofzo moet kunnen

benwave
6 november 2013, 11:29
dubbel........

robinn
6 november 2013, 20:19
Ik vind het een tikje zorgelijk dat niemand iets soortgelijks is tegengekomen, maar ja:

- de compensated bridge gaat me waarschijnlijk niet helpen, zoals al aangegeven werd door anderen.
- ik ben uiteraard met nieuwe snaren begonnen, 010's, had begrepen dat de gitaar daar ook mee uit de fabriek kwam.
- Ik ga ze omzetten naar 011 of eventueel 012. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik ooit mijn intonatie heb moeten bijstellen toen ik op mijn strat van 10 naar 11 ging, maar laten we hopen dat het bij een wraparound wel uitmaakt.
- topkam lijkt me prima. Is volgens mij plastic, is waarschijnlijk de stock part. Zal 'm nog licht invijlen, maar denk niet dat het daar aan ligt. Met capo heb ik hetzelfde probleem.
- het vijlen van de brug zodat ie verder naar voren doe ik voorlopig even niet, ga dan liever eerst naar een gibsondealer/gitaarbouwer.

Uiteraard hartelijk dank voor alle reacties!

HaroldA
6 november 2013, 20:45
Ik heb op mijn SG Jr trouwens zo'n brug gezet:

https://buy.precisionguitarkits.com/wp-content/uploads/2012/08/AVT2-SN.jpg

TonePros Wraparound

loose-fur
6 november 2013, 21:25
Ik ken allemaal niet zoveel van dit spul, Robinn, maar mijn boerenverstand zou met een ronde vijl gewoon de uithollingen (die om de studs zitten) iets verder uitvijlen..



Tee.

lespaulnmarshall
6 november 2013, 23:00
Ik heb op mijn SG Jr trouwens zo'n brug gezet:

https://buy.precisionguitarkits.com/wp-content/uploads/2012/08/AVT2-SN.jpg

TonePros Wraparound

Kijk die bedoelde ik dus, weet alleen niet of het kan gezien het feit dat deze brug een tikje scheef staat.

wietse
7 november 2013, 00:31
Kijk die bedoelde ik dus, weet alleen niet of het kan gezien het feit dat deze brug een tikje scheef staat.

dat staan alle bruggen, een badassbrug is ook een goede oplossing.

HaroldA
7 november 2013, 00:33
dat staan alle bruggen, een badassbrug is ook een goede oplossing.

Bij mij was de badass te hoog, maar daar zit ook nog een slagplaat onder.

Mitch
7 november 2013, 09:17
Badass zijn ook zonder meer de lelijkste bruggen ooit. Ja, functie boven vorm, het zal wel, maar daar wil je niet dood mee gevonden worden.
Overigens vind ik het helemaal niet zo'n vreemd probleem hoor. De nauwkeurigheid van bouwen kan dan voor een groot deel geautomatiseerd zijn, dat wil niet zeggen dat altijd alles perfect gaat. Als er dan weinig kwaliteitscontrole is (zeker in zo'n Melodymakerlijn) dan schiet iets als dit er zo tussendoor.

lespaulnmarshall
7 november 2013, 17:10
dat staan alle bruggen, een badassbrug is ook een goede oplossing.

Nou, die beug in de foto van harold staat (als is al scheef staat) lang niet zo scheef als die van een melody maker volgens mij.

robinn
10 november 2013, 11:49
Ik heb van andere fora begrepen dat veel van die 'moderne' wrap-arounds niet zo 123 passen op een melody maker, inderdaad vanwege die scheve positie. Je kunt dan te maken krijgen met een 'overgecompenseerde' brug, waardoor je qua intonatie van de regen in de drup raakt.

Ik houd het voorlopig op de oude brug. Ik heb er inmiddels .012 snaren opgezet, en de intonatie van de B en G snaar is nagenoeg perfect, de hoge E en de D zijn ook goed genoeg. Soleren hoog op de hals - voorzover dat nog een beetje soepel gaat met deze dikke snaren ;) - lukt nu prima. De A en de lage E vertonen nog wel hetzelfde probleem, al is het een stuk minder.

Ik heb telefonisch contact gehad met Rikkens gitaarbouw uit Groningen, en zij zeiden dat ze wel eens opnieuw studs hebben geplaatst in verschillende soorten gitaren, ook Gibsons.

Mijn probleem is voorlopig opgelost in elk geval! Merci daarvoor.

Ik ben nog wel op zoek naar een goeie maat inbusdopsleutel voor de truss-rod, iemand een linkje? Anders bestel ik zo'n officiele Gibson-tool via Thomann (7 euro 90 excl verzendkosten).

vulvasonic
10 november 2013, 12:04
Geen dank! :D