PDA

View Full Version : Push pull pots Les Paul



Heusinkveld
5 november 2013, 14:27
Deze week krijg ik mijn Shed Zeppelin pickups binnen. Als er dan toch gesoldeerd moet worden, wil ik ook
graag een JP wiring erin laten zetten. Heb het e.e.a. gelezen, maar kom er toch niet echt uit, vooral qua potmeters die ik moet bestellen.

Ben geen electronica kenner, lees dat je beter geen lineaire potmeters kunt hebben, ze moeten een lange shaft hebben en 500k zijn.
Is er verder nog verschil tussen volume en tone pots?

Iemand tips voor goede potmeters dus?

10us
5 november 2013, 15:33
Ik zou overwegen push/push pots er in te zetten. Die zijn, in mijn beleving, een stuk makkelijker en sneller te bedienen. Zeker wanneer je midden in een nummer wil switchen kan een pull actie, waarbij je je vingers een beetje onder het knopje moet friemelen, gedoe zijn.

En als je toch bezig bent kan je ook nog een killpot overwegen...

Heusinkveld
7 november 2013, 12:17
Killswitch gaat sowieso niet gebeuren. Verder nog geen duidelijk antwoord..

vulvasonic
7 november 2013, 12:39
Ik wil je met alle liefde en plezier van hulp zijn, maar ik heb eenvoudigweg niet de kennis in huis om hier iets zinnigs over te zeggen.
Ik WEET dat er hier wel enkele gasten rondlopen die jou hier perfect mee zouden kunnen helpen. Heb wat geduld en bump af en toe je eigen draadje. Een nieuw topic verdwijnt nu eenmaal snel uit het zicht als er niet op gereageerd wordt.

JONGENS, WAKKER WORDEN!!! HELP DEZE MAN EENS EVEN!!!!


En als je nu een paar dagen wacht met mij te bedanken, staat ie meteen weer bovenaan. :D

10us
7 november 2013, 13:04
He maakt niet uit wat je als volume en tone gebruikt. Je past alleen de sweep van je pot aan, niet je geluid.
Er zijn mensen die log. In de volume gebruiken (omdat db's zo werken) en lin in de tone, dat is zo'n beetje de standaard. Ik heb het liefst beide log maar het gaat om je eigen voorkeur. Zie ook hier http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140174-Lin-of-log-verwarrend

HaroldA
7 november 2013, 13:06
lees dat je beter geen lineaire potmeters kunt hebben, ze moeten een lange shaft hebben en 500k zijn.
Is er verder nog verschil tussen volume en tone pots?

Iemand tips voor goede potmeters dus?

Goede push/push of push/pull pots bestaan niet, zijn allemaal semi-stevig en zullen nooit zo lang meegaan als echte 24mm Bourns/CTS/etc. Allparts (http://www.allparts.com/EP-4286-000-500K-34-Pot_p_1398.html) maakt volgens mij de beste push/push pots, ik vermoed dat ze uit de Alpha-fabriek komen.

Over het algemeen zijn tone-pots lin en volume-pots log.

Orpheo
7 november 2013, 14:06
dimarzio heeft heel goede push pull pots. ik zou die nemen (ja, echt...dimarzio!). die komen bij bourns vandaan. Maar HaroldA heeft wel gelijk. het is altijd beetje flimsy. Ik zou eerder ala Jimmy Page 2 schuifschakelaartjes onder de slagplaat frotten. En ga bij jezelf te rade hoe vaak je die push pull echt gaat gebruiken. ik had het ook, en heb alles eruit gsloopt na verloop van tijd. de pure sound zonder al die zooi erin klinkt toch veel beter en bruikbaarder.

nusti
7 november 2013, 14:21
Ik had in mijn lespaul de allparts pushpull 500k log zitten, draaien lekker soepel en goede kwaliteit. Ik gebruik zelf altijd log potmeters voor zowel tone als volume, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Ik ben het trouwens eens met orpheo, ik had ze erin zitten omdat het kon, in de praktijk heb ik ze zelden gebruikt.

E-J
7 november 2013, 15:00
Vraag je eerst af of je ze nodig hebt. Als je fan bent van Jimmy Page zul je zien dat hij al die toestanden pas ná Led Zeppelin erin heeft gezet, en volgens mij sowieso niet veel gebruikte. Ik heb zelf nog ergens een push-push liggen die ik bij Crazy Parts (http://www.crazyparts.de/electronics/cts-tvt-custom-pots/index.php) in Duitsland gekocht had, op zich een prima potmeter maar zo degelijk als een goede CTS is het niet. Misschien dat die van Dimarzio beter is.

Die Sheds zijn geweldige pickups trouwens! Ben zelf erg tevreden met een setje 'PAF Daddy's, deze zouden gebaseerd zijn op de pickups van Mark Knopfler's '58er Les Paul.

Mitch
7 november 2013, 21:27
Ik sluit achteraan in de rij die is begonnen door Orpheo en E-J. Been there, done that, got disappointed. De kwaliteit van push/pull pots is het gewoon niet. Verloop van de pots is zonder uitzondering 85% gebeurt niks en dan ineens alles. Bloedirritant, want datgene wat eigenlijk hoofdzaak zou moeten zijn (goede pot) gaat volledig ten koste van de bijzaak (schakelen).
Splitten werkt alleen lekker bij pickups die medium high output hebben en een goed verschil in de spoelen. Uit fase is ook maar heel matig bruikbaar. En zoals E-J al zei: voor Page ten tijde van Led Zeppelin heb je 't niet nodig.
Bijkomen irritatiepunt bij mij was dat de gesplitte standen en de uit fase standen beduidend meer hoog hebben, waardoor je eigenlijk meteen weer aan de tonepot moet draaien om 't een beetje gelijk te krijgen met de full humbucker standen. Totaal niet praktisch, zeker niet tijdens één liedje.

kassie
7 november 2013, 21:42
Ben het grotendeels met alle opmerkingen eens hier. Heb ook een JP schakeling in een les paul ingebouwd, (het schema van Irongear mocht je het willen googelen) en de eerste weken was het leuk vertier maar daarna niet meer.

Het is echter wel heerlijk spelen op een dynamische amp. Single coil switch op de neck humbucker gebruik ik nog het meest. Dan de parallel schakeling bij de neck tone pot. Die geeft dan ineens een stuk meer gain op de neck humbucker.

Uit fase is altijd klooien met de twee volume knoppen omdat de signaalsterktes in balans moeten zijn. Helaas kraken de pots al snel. Ik gebruik voor alles gewoon logaritmisch, vind ik zelf ook prettiger werken bij de toneknop.