PDA

View Full Version : nog maar eentje, cathy s song



gitaarvrouwtje
5 november 2013, 13:01
Omdat Ernest en ik het over Cathy s song hadden per mail, heb ik mijn versie ervan gisteren opgenomen
meteen kan om wat aan troubleshooting te doen wbt recording
deze keer niet met de condensator maar
gitaar met sure sm58 zonder plopkap
zang met sure sm 58 met plopkap

lichte reverb op beiden

het rare PGGGG geluid heb ik kunnen uitpluizen en voorkomen..
de zang staat iets harder

nog niet perfect en dat zal t vast nooit worden maar voor mij goed genoeg om in elk geval iets redelijk op te nemen
https://soundcloud.com/kris-wijkstra-westerhof/cathy-s-song-november-4-2013

Han S
5 november 2013, 13:15
Ik vind het mooi.

Baker
5 november 2013, 13:30
Ik vind het ook mooi.

Harald
5 november 2013, 13:37
Niks te zeuren hier... zelfs verbaasd over de klank van de gitaar via de SM58 Klinkt een stuk beter dan de vorige opname. Opname echt een paar klasses beter dan de vorige. Dit stuk ligt je qua zang ook goed.

Mooi nummer ook, was een tijd geleden dat ik die gehoord heb :) Dit zijn de stukken waar ik fingerstyle mee heb leren spelen vroeger, en het nodige uit het eerste boek van Harry Sacksioni. Helaas zijn mijn zangkwaliteiten niet echt aanwezig. Weet bijna zeker dat als ik had kunnen zingen, ik nu niet zo'n goede gitarist zou zijn... moest noodgedwongen manieren vinden om de zangpartij in de begeleiding te verwerken.

Baker
5 november 2013, 15:05
zelfs verbaasd over de klank van de gitaar via de SM58

Dat had ik ook!

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 15:10
Dat had ik ook!

ik ook! maar zonder plopkap dus mooier dan met!

Ernest01
5 november 2013, 16:27
Mijn opmerkingen heb je al via de mail...
Dus je weet dat ik jouw stem geweldig vind. En mooi gitaarspel.

Han S
5 november 2013, 17:31
De SM58 zonder kap klinkt als de SM57, maar ik vind hem nog steeds wat dozerig op een gitaar. De zang klinkt verassend goed, maar je hebt ook een prachtige stem die vooral ook in de diepte heel mooi en warm klinkt.

Bij de akoestische gitaar is ook de plaatsing van de microfoon buitengewoon kritisch en belangrijk. Ik heb laatst een paartje Shure KSM 137 getest voor een blad en die klinkt prachtig op een gitaar, een piano of een ander akoestisch instrument. Dat is geen goedkope microfoon, maar in mijn beleving een stap of vijf beter als de beroemde AKG C451 waarmee ik ooit jouw gitaar opnam en die C451 is terecht beroemd, maar het laag van de KSM137 vond ik beter, minder boemerig en het middengebied is bijna net zo mooi als een Neumann.

Ik heb ook eens gewerkt met Sanken penseelmicrofoontjes, dat is niet gewoon meer zo mooi. Zit een titanium membraan in van 1 micron dik en die microfoons zijn schofterig duur. Als ik de staatsloterij wil krijg je er een paar van me, kun je de gitaar stereo opnemen en dat is erg mooi hoor.

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 17:50
dat klinkt goed Han..maar ik begrijp dat de shure KSM 137 op mijn verlanglijstje kan? na die Sanken maar die krijg ik al van jou hahahaha
ik vind inderdaad dat de bas wat bonkt hier..maar goed ben al heel blij dat ik hier een fatsoenlijke opname kon maken,..en de shure die ik hem wordt natuurlijk verkocht als zang/podium microfoon..zo heb ik hem destijds ook gekocht,..we zongen met zijn drietjes in die band..en de andere twee hadden de sure sm 58
ik heb nog een japanse microfoon hier liggen..ben de naam ff kwijt die zal ik ook eens gebruiken om te vergelijken, gekregen van mijn toenmalige gitaarleraard die zo van mn stem hield dat hij vond dat ik alvast een goede mic nodig had..maar geen idee of die man enig idee van goede zangmicrofoons had hoor

ik heb momenteel veel meer belang bij goede microfoons voor de recordings..en ik blijf het herhalen..als ik zover kom dat ik wat goede mensen bij elkaar weet te schoffelen ( en dat zit er wel aan te komen! donderdag eerste keer kennismaken met een bassist met zo n mooie houten contrabas, de mandolinist is nog niet over de brug lol..die speelt al ergens in een band en is druk) en mijn eigen nummers meer vorm en body krijgen ,..en ik kom op dat punt dat ik echt een cd wil uitgeven.

dan bel ik jou..
en dat meen ik ook nog steeds :) alleen al omdat het zo heerlijk relaxt is met jou te werken

enne bedankt voor het compliment op mijn stem..dat blijft toch een punt van onzekerheid en ik merk dat ik met de groeiende opbouwende kritieken en steeds vaker de positieve commentaren toch meer zelfvertrouwen krijg
ik vind het warempel mooi wat ik hier heb gedaan
nou daar dan..ik heb t gezegd :)

Han S
5 november 2013, 18:00
Ik ga er vanuit dat een artiest niets heeft aan kritiek als je daar niet eerlijk in bent. Iemand ophemelen is leuk, maar daar heeft hij of zij geen flikker aan. Dus als ik iets niet goed vind zeg ik dat en ook waarom. Jij hebt een echt mooie en warme stem en dat meen ik 100%. Daarbij hoor je dat je geen beginneling bent en de nodige ervaring hebt opgedaan. Ik hoor duizend keer liever jou dan Justin Bieber, dus ik hoop dat je doorgaat, bij ons blijft en ons nog gaat verassen met meer prachtige dingen.

Bruno heeft een paartje Neumann KM84, die worden al jaren niet meer gemaakt en ook die klinken prachtig op een akoestisch instrument, die moet je eens polsen of jullie samen wat kunnen doen met opnemen.

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 18:19
:) dank je Han , en ja ik weet dat jij niks zegt wat je niet meent, als ik dat niet dacht zou ik niet blij kunnen zijn met een compliment
dat heeft dan meteen geen waarde meer..
en de kritieken ben ik blij mee, ik heb deze week de andere opname van mijn eigen nummer bewust toch geplaatst,..ik kan wel van alles gaan opnoemen..maar het is veel beter te laten horen wat er fout gaat
zodat je je er mee kunt verbeteren

zo ontdekte ik dus dat ik de sporen met rechtermuisklik gewoon kon verslepen :) kwam ik op na de tips hier
zo heb ik wel meer op weten te lossen en ik zal ook blijven luisteren naar wat hier gezegd wordt..het is een hobby die ik wel heel serieus neem haha..ik wil me blijven verbeteren, als gitariste, zangeres en ook op recording vlak

ik keek even naar de shure die je noemde, die heb je dus ook als stereo set..heb jij de stereo set getest of een enkele share KSM 137

ik heb er nu de poen even niet voor maar dat komt wel weer als ik er een klantje bij krijg ofzo..en dan denk ik wel echt na over een goede microfoon
met Bruno heb ik regelmatig contact :) wie weet wat we nog es kunnen doen lol

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 18:37
oh ja en ik zie de shure KSM 137 ( ergens tegen de 200 euro) en de KSM 137 SL ( die 377 kost) welke was t?

Han S
5 november 2013, 19:22
Ik moet ff onderzoeken wat de verschillen zijn. Ik had een paartje en dat kostte rond 750 euro.

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 19:44
ja dat dacht ik al..:) dus dat stereo paartje..okee dan..weet ik waar ik naar toe moet sparen zo ongeveer ( of meer lol..)

Duhsjaak
5 november 2013, 21:33
Toen ik net mijn baan kwijt was, had ik tijdelijk een prachtig paar microfoons uit Rusland over de vloer. Paired. En wàt een prachtgeluid. Ook voor acoustische gitaren en autoharpen.

Omdat ik onvoldoende zicht had over mijn poen, heb ik ze laten gaan en gekozen voor één grootmembraam mic waarbij je de snijolie uit de Chinese fietsenfabriek (waar dit ding destijds vrijwel zeker vandaan kwam) nog kon ruiken als je de doos opendeed waarin je m geleverd kreeg. Puur kiezen met je portemonnee.

Vraag Han S eens of hij weet welke mics dat zijn geweest (Mokba?? Zoiets staat mij bij). Want die waren inclusief handige voorzetstukjes waarmee de karakteristiek te wijzigen was.
En (@Han) zou ruby een idee voor deze zwaar getalenteerde dame kunnen zijn. Dat fluwelen hoog? Weg van alle waan van de dag geschetter van de quick and dirty CD generatie?

Afijn, ik roep maar iets.
In de hoop dat dit prachtgeluid langzaam aan het voetlicht krijgt dat het verdient. We overhaasten niks.
Wat een pracht.
Wat een schoonheid.

Wat een antidote voor alle beltende of curbende mega talents. Hoor ik mega talents? Meaga (posh) talents!!! Dàt zul je bedoelen.
Dit is poetry in ehm.... dingest. (Zeg maar).
Gitaarvrouwtje: Please, keep on keepin' on!
Please? Pretty pretty please?
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 22:02
Gus :) ik zou niet kunnen stoppen al zou ik het proberen,..het is de ziel van het gitaarvrouwtje, dat eigenlijk het zangvrouwtje was, en nu weer wordt :)
Dank voor je oneindige support! Vandaag was het slechts de regen die mij stopte. Het was geen drizzle of the rain zoals ik zong, maar meer the ruin of the silence :p
Toen ook onze vierpotige kwispelstaartende hondenvrienden begonnen te blaffen was het klaar en is deze gitaarzangvrouw zich gaan opwarmen aan haar lekkere blonde lief :)
Ik beloof meer..omat het niet anders kan

En zo zij het

Han S
5 november 2013, 22:22
Gus, let op: http://www.oktava-online.com/

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 22:58
Ik zie oktava ribbon gus, is dat wat jij edoelde in je mail?
http://www.oktava-shop.com/index.php/cat/c7

benwave
5 november 2013, 23:01
Ik heb vanmiddag al naar al je liedjes zitten luisteren.
Mooi en breekbaar, goed passend bij een documentaire over een ouwe vergeten gitarist of zo.
Het geeft bijna het Amerikaanse blues gevoel maar dan anders, toch een beetje Nederlands zeg maar
heel relax allemaal.
Dat stukje slide gitaar vind ik erg geslaagd ..

gitaarvrouwtje
6 november 2013, 00:02
Mooi commentaar :) dank je benwave!

Cageman
6 november 2013, 00:14
Mooi. :)


Ondanks dat de door mij niet liefgehebben "piepjes" wel in het gitaargeluid zitten, heb je het wel lekker donker gehouden. Zo hoort een akoestische gitaar te klinken. Het eerste stukje tekst: "I hear the drizzle of the rain", dat rain.. geeft gelijk zo'n typisch country smaakje. Een aantal "my"s en dat loopje op 2.30 versterken dat extra. Leuk!

Loeters,

Merijn

Han S
6 november 2013, 00:33
Kris, je moet nou niet meteen topmicrofoons gaan kopen als de KSM137 hoor, dat is echt een professionele microfoon met een professionele prijs. Een Samson CO2 kost 50 euro, klinkt minder goed, maar helemaal niet verkeerd. Ik hoorde een staande bas, opgenomen met een Behringer microfoontje van geen drie tientjes en dat klonk ook prima. De Oktava microfoontjes doen het ook helemaal niet verkeerd.

Ken je het verhaal over de indiaan en de pijl?

gitaarvrouwtje
6 november 2013, 00:55
Kris, je moet nou niet meteen topmicrofoons gaan kopen als de KSM137 hoor, dat is echt een professionele microfoon met een professionele prijs. Een Samson CO2 kost 50 euro, klinkt minder goed, maar helemaal niet verkeerd. Ik hoorde een staande bas, opgenomen met een Behringer microfoontje van geen drie tientjes en dat klonk ook prima. De Oktava microfoontjes doen het ook helemaal niet verkeerd.

Ken je het verhaal over de indiaan en de pijl?
Was ik ook niet van plan hoor Han haha..met drie kids in huis heb ik wel wat andere zaken die geld gaan kosten in december :p
En dat is in mijn geval ook een beetje parelen voor de zwijnen, ik doel daarmee niet op mezelf, maar wel op mijn oude pc,..en het feit dat ik niet gecompliceerd hoef met mn opnamen ik zei t al, ben nu al tamelijk tevreden met wat t is..als je dit vergelijkt met de zielige cassetterecordertjes waar ik vroeger mee klooide,..KLIk rode knop en play knop indrukken,..spelen...terugspoelen..luisteren, kraaak kraaak..niet goed, terugspoelen en weer opnemen
Lol

Ik ben gewoogeinteresseerd in wat wat is,..gus noemde ribon en ik was nieuwsgierig wat t was :).. Jij noemt die sure en ik was nieuwsgierig wat voor iets dat dan is..ik geef van je nevernooitniet 700€ voor een paar microfoons als mn kids allemaal schoenen nodig hebben haha..
Iets hebben om te hebben ..ik zou niet weten hoe ik er mee om moest gaan lol

Maar ik wil wel een keer iets beters dan de mics die ik nu heb :) en een stillere en wat snellere pc sla ik ook niet af als ie voor redelijk geld voorbij komt

gitaarvrouwtje
6 november 2013, 00:57
Mooi. :)


Ondanks dat de door mij niet liefgehebben "piepjes" wel in het gitaargeluid zitten, heb je het wel lekker donker gehouden. Zo hoort een akoestische gitaar te klinken. Het eerste stukje tekst: "I hear the drizzle of the rain", dat rain.. geeft gelijk zo'n typisch country smaakje. Een aantal "my"s en dat loopje op 2.30 versterken dat extra. Leuk!

Loeters,

Merijn
Dank :) en dat piepje krijg je er gratis bij, met de groeten van elixir 0.12 hahahaha

Duhsjaak
6 november 2013, 09:37
Mijn post pleite.

Effe overnieuw dus maar.
Dank je Han, dat was precies wat ik bedoelde.
Dat je dat eruit hebt kunnen halen is een wonder.

@Gitaarvrouwtje
Ik heb Oktava genoemd omdat die in 2009 er enorm boven uitstaken met matched klein membraam condensator mics. Heel veel fatsoenlijke waar voor je geld.
Matched, omdat dan de specificaties van beide mics zoveel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Handig voor gelijktijdig gebruik.

Ik heb ribbon genoemd omdat die speciale kwaliteiten van bepaalde stemmen of instrumenten mooi vast leggen.
Ribbon is een systeem. Zoals condensator dat is en dynamisch.
In plaats van een vlies dat in trilling wordt gebracht, worden een paar flinterdunne metalen linten in trilling gebracht.

Ik zou een oproep plaatsen (of mensen contacten die je toch al min of meer regelmatig spreekt) en eens kijken hoe prijs en geluid zich tot elkaar verhouden. En luisteren, luisteren, luisteren naar wat die verschillende technische systemen je vertellen hebben.
Niets is beter dan je oren de kost geven. EN je portemonnee. Want het moet wel te betalen zijn.

Vriendelijke groet, Gus


Oja, commentaar liegt er niet om hè? Pluimen links en rechts! Verdiend!

Harald
6 november 2013, 09:50
Nog even over dat boomy in de opname: luister eens naar Scarborough Fair van Harry Sacksioni's eerste LP op LP. Die Martin D28 boomt alle kanten op! Ik vind het in de opname hier van Cathy's song nog wel meevallen. Het grappige is juist dat de klank van de gitaar me hier ontzettend doet denken aan hoe dit soort partijen in de tijd van dat nummer vaak klonken. Het is niet noodzakelijk een modern hifi geluid van een akoestische gitaar, maar het plaatje klopt gewoon precies. Zo klinken die dingen op mijn oude LP's ook. Het maakt niet eens zo veel uit of er nu een goede Martin of een wat goedkoper beestje met oudere snaren gebruikt wordt.

gitaarvrouwtje
6 november 2013, 09:54
Mijn post pleite.

Effe overnieuw dus maar.
Dank je Han, dat was precies wat ik bedoelde.
Dat je dat eruit hebt kunnen halen is een wonder.

@Gitaarvrouwtje
Ik heb Oktava genoemd omdat die in 2009 er enorm boven uitstaken met matched klein membraam condensator mics. Heel veel fatsoenlijke waar voor je geld.
Matched, omdat dan de specificaties van beide mics zoveel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Handig voor gelijktijdig gebruik.

Ik heb ribbon genoemd omdat die speciale kwaliteiten van bepaalde stemmen of instrumenten mooi vast leggen.
Ribbon is een systeem. Zoals condensator dat is en dynamisch.
In plaats van een vlies dat in trilling wordt gebracht, worden een paar flinterdunne metalen linten in trilling gebracht.

Ik zou een oproep plaatsen (of mensen contacten die je toch al min of meer regelmatig spreekt) en eens kijken hoe prijs en geluid zich tot elkaar verhouden. En luisteren, luisteren, luisteren naar wat die verschillende technische systemen je vertellen hebben.
Niets is beter dan je oren de kost geven. EN je portemonnee. Want het moet wel te betalen zijn.

Vriendelijke groet, Gus


Oja, commentaar liegt er niet om hè? Pluimen links en rechts! Verdiend!
dank je ! dit wonder der techniek ( not) leert..en leert..en leert nog een beetje :)
en de commentaren doen mij goed...
jaren in band gezongen met rancuneuze ( kweenietwaarom maar zo was t) 2 e zangeres..die mij altijd vertelde dat ik een akelige schelle stem had en langzaam aan alle nummers van mij overnam..dat heeft met toch wel eens t gevoel gegeven dat hoe graag ik ook zong..ik dus geen mooie stem had..
onbewust heeft zo n situatie veel invloed op het zelfvertrouwen, maar dat bouwt zich nu weer in sneltreinvaart op :)
dus dank dank dank

gitaarvrouwtje
6 november 2013, 09:57
Nog even over dat boomy in de opname: luister eens naar Scarborough Fair van Harry Sacksioni's eerste LP op LP. Die Martin D28 boomt alle kanten op! Ik vind het in de opname hier van Cathy's song nog wel meevallen. Het grappige is juist dat de klank van de gitaar me hier ontzettend doet denken aan hoe dit soort partijen in de tijd van dat nummer vaak klonken. Het is niet noodzakelijk een modern hifi geluid van een akoestische gitaar, maar het plaatje klopt gewoon precies. Zo klinken die dingen op mijn oude LP's ook. Het maakt niet eens zo veel uit of er nu een goede Martin of een wat goedkoper beestje met oudere snaren gebruikt wordt.

grappig..ik vind het ook niet echt storend hoor..ik merk wel dat de plaatsing van de mic heel veel uit maakt..recht op het klankgat lijkt niet de beste plek..maar juist ervoor..( na wat uitproberen) mijn gitaar heeft van zichzelf geen zware " bas" maar meer een verdeeld laag midden hoog, beetje taylor achtig denk ik
heb deze gitaar echt bij mijn stem gekozen, het matchte
heb alweer een nummer klaar liggen voor opname, wellicht vanmiddag even als het huis iets minder bende is, en man weer thuis. met kwebbelende peuter lukt het iets minder :)