PDA

View Full Version : '49 Gibson ES5 en pickups / pickup orientatie



Bernardduur
4 november 2013, 22:50
Effe een vraagje; bij het oude Gibson, deden ze daar aan matching van de pickups en de plaats waar deze in de gitaar zat of 'gooiden' ze de pickups maar gewoon in de gitaar en keken later of t werkte........

Ik ben nu bezig met de electronica van een '49 ES5 en de drie (P90) pickups klinken alsof ze er gewoon ingegooid zijn. Niet alleen qua output en toon maar ook de fase van de pickups verschilt. Zo staat de brug pickup continu uit fase met de andere 2 pickups..... Was dat normaal of is er aan deze gitaar geklust??

Ik heb iig nu shims onder de pickups gezet voor een wat betere balans

Little Jay
4 november 2013, 22:59
Ik kan je niet helpen, maar dat klinkt wel als een erg mooie gitaar..... hebbie niet wat fotootjes?

Kakihara
4 november 2013, 23:00
Destijds werd er niet gekeken naar output, dat is pas veel later gekomen (midden jaren zeventig of zo vermoed ik). Dat faseding kan vanalles zijn, fabrieksprobleempje of een resultaat van hobbyisme.

Bernardduur
4 november 2013, 23:40
Tnx!

Zat me af te vragen of dit fase probleem 'standaard' bij deze gitaar zou zitten (geen zin om iets vintage correct aan te passen)..... op het schema staat er iig niets over :)


Hmmmm, lees steeds meer artikelen die ook vertellen dat er een pickup uit fase staat...... dan moet het dus normaal zijn :)
Vanaf 3:05 http://www.youtube.com/watch?v=SI-eX0sATBw / http://www.realvintage.it/archivio/50es5eng.html maar ik lees ook genoeg versies die vertellen dat de middle uit fase moet staan.......



Oh, en zal morgen wel effe wat plaatjes trekken!

Antoon
5 november 2013, 01:39
Ja, dat hoort zo bij de eerste ES5. Stond je al op het punt om alle originele bedrading eruit te rukken? Hebben de elementen ongeveer dezelfde weerstand?

Bernardduur
5 november 2013, 09:36
Ja, dat hoort zo bij de eerste ES5. Stond je al op het punt om alle originele bedrading eruit te rukken? Hebben de elementen ongeveer dezelfde weerstand?

Oh nee hoor, ik ruk er nooit iets uit. Maar heb het wel effe nagekeken of alles nog wel snor zat. En dat was prima, niets op aan te merken!

De pickups verschillen wel van elkaar qua waardes...... Ze zitten ongeveer 0.5k van elkaar af

stijnkenens
5 november 2013, 10:25
Oh nee hoor, ik ruk er nooit iets uit. Maar heb het wel effe nagekeken of alles nog wel snor zat. En dat was prima, niets op aan te merken!

De pickups verschillen wel van elkaar qua waardes...... Ze zitten ongeveer 0.5k van elkaar af

0,5k verschil, dat is wel normaal voor met de hand gedraaide pups.

Menselijke foutjes kunnen altijd gebeuren, maar ik denk wel dat ground altijd de braided wire is geweest bij humbuckers.
En het maakt normaal niet uit of de zichtbare polepieces nek of brug georiënteerd zijn.
(Ooit eens gelezen dat dat enkel zo gedaan werd omdat de eerste persoon die dat moest monteren, het mooier vond dat de nek pup richting hals zat en de brug pup richting stoptail :D )


s.

benwave
5 november 2013, 10:39
0,5k verschil, dat is wel normaal voor met de hand gedraaide pups.

Menselijke foutjes kunnen altijd gebeuren, maar ik denk wel dat ground altijd de braided wire is geweest bij humbuckers.
En het maakt normaal niet uit of de zichtbare polepieces nek of brug georiënteerd zijn.
(Ooit eens gelezen dat dat enkel zo gedaan werd omdat de eerste persoon die dat moest monteren, het mooier vond dat de nek pup richting hals zat en de brug pup richting stoptail :D )


s.

Het gaat hier om 3 p90 pickups

Bernardduur
5 november 2013, 10:54
Yep!

En de brug pickup is identiek aan de andere maar is anders georienteerd vergeleken met de andere P90's. De aarde is ook de braided wire

stijnkenens
5 november 2013, 12:35
Oei, iets te snel gelezen ...

Ik dacht ook altijd dat bij 3 pickup gitaren (humbuckers of P90's) de middelste anders georiënteerd was.
Misschien heeft ooit iemand ze langs binnen gewisseld, dan moet je niet aan de wirings komen. Er zijn verschillende manieren geweest om 3 pup gitaren met een 3weg switch te selecteren.


s.

benwave
5 november 2013, 12:40
Oei, iets te snel gelezen ...

Ik dacht ook altijd dat bij 3 pickup gitaren (humbuckers of P90's) de middelste anders georiënteerd was.
Misschien heeft ooit iemand ze langs binnen gewisseld, dan moet je niet aan de wirings komen. Er zijn verschillende manieren geweest om 3 pup gitaren met een 3weg switch te selecteren.


s.

Deze gitaar heeft ook geen 3-way switch

stijnkenens
5 november 2013, 12:50
Haha, inderdaad. Ik zat maar naar de latere versie te turen, maar die is equipped met humbuckers.
Het is geen alledaagse gitaar met een alledaagse wiring.
Geef mij maar een es150 of 125 :)

1 way to know: regelen de 3 volume knoppen de juiste pickups ?



s.

frekie
5 november 2013, 13:30
Sorry hoor maar dit is onverdraaglijk, zeker bij zo'n bijzondere gitaar.

FOTOOS!!! :crazyhappy:

joachimlefty
5 november 2013, 13:46
luister naar de black and white opnames van t-bone walker, een es5 met p90 met een prachtig
out of phase geluid.
volgens mij hadden es345 van rond 1960 vaak ook de elementen (magneten) in tegenfase.

groeten joachimlefty

Bernardduur
5 november 2013, 16:23
Alleen een slechte camera..... gelukkig wel wat zonlicht vandaag :)

http://imageshack.us/a/img18/2386/8g9l.jpg
http://imageshack.us/a/img24/946/r2kp.jpg
http://imageshack.us/a/img15/251/qkbf.jpg

benwave
5 november 2013, 16:28
Jaja, niet gek ! die ziet er goed uit

Antoon
5 november 2013, 16:47
Dan zou het ook nog kunnen dat een of meerdere van de magneten gedeeltelijk gedemagnetiseerd zijn. In de praktijk wil dat nog wel eens gebeuren, bijvoorbeeld omdat de gitaar altijd tegen een ingeschakelde versterker aan staat of iemand de elementen los gehaald heeft en tegen elkaar aan gehouden heeft. Je hebt eigenlijk een magnetometer nodig om dit te controleren. Ik ben zelf altijd te krenterig geweest om er een te kopen maar zou dat eigenlijk moeten doen om dit soort problemen op te kunnen lossen.


http://gould-bass.net.temp.realssl.com/wp-content/uploads/2011/04/N501203001-50.jpg

stijnkenens
5 november 2013, 17:00
Tegen elkaar houden is niet erg, in de bouwpakketjes voor P90 pickups zitten die ook gewoon in hetzelfde zakje.

Als je met een zuid-noord verklikker (of gewoon een kompas) over de pickup gaat, dan moet (dacht ik) zuid over de polepieces zitten en noord ervoor en er achter.
Als er toch iets anders gebeurd, dan zit er een magneet verkeerd. Ze durven er soms wel eens uit vallen, want ze zijn niet gelijmd. En dan verkeerd terug geplaatst.

Ik heb dat meegemaakt bij een oude es125, had maar niet door wat er aan de hand was, tot bleek dat een van de magneten verkeerd om zat... Dan krijg je ook een heel iel, raar geluid uit je pickup !


s.

Little Jay
6 november 2013, 00:47
Prachtige gitaar!
Als de eigenaar er vanaf wil moet 'ie me maar ff pm-en :D

frekie
6 november 2013, 12:13
Oeff! En dat op de vroege morgen! :mmmm:

HaroldA
6 november 2013, 12:19
En het maakt normaal niet uit of de zichtbare polepieces nek of brug georiënteerd zijn.

... mits beide spoelen "identiek" zijn.

In mijn -off-topic- geval was dat namelijk niet zo:

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/dimarzio-dp706-d-sonic-7-black-332120.jpg

stijnkenens
6 november 2013, 14:30
Inderdaad, daarvan heb ik er ook al eens een paar moeten omdraaien, klinkt inderdaad anders, kleine nuances.
Maar het komt er op neer dat er geen 'juiste of verkeerde' manier is. Enkel smaken en looks.


@ TS: zeer mooi ding, ik blijf ook een zwak hebben voor die oude P90 covers. Die moderne zijn zo ... vierkant ...



s.