PDA

View Full Version : NAD: Marshall 8240



Jorikm
4 november 2013, 21:05
Gisteren mijn nieuwe amp opgehaald, een Marshall 8240 (s80) stereo chorus.
2x40 watt (2x12), een ECC83 in de voorversterker en transistor eindversterker.
Clean klinkt echt geniaal met die stereo-chorus, bij het gainkanaal (OD1 en OD2) mis ik stiekem toch wat oversturing van de buizen die ik hiervoor wel had, maar klinkt ansich ook wel lekker! :ok:

Volgensmij zijn deze bakkies standaard voorzien van 2 Celestion's G12T's, alleen hier zitten Eminence speakers in?? Er staat met een stift wat achterop de speakers geschreven omdat er verder geen type/nummer bijstaat of iets dergelijks. Er staat op: EM12 7004 PE, maar het kan ook 1004 PE zijn. 4ohm.
Weet iemand misschien wat voor speakers dit zijn? Ze klinken eigenlijk wel goed, alhoewel ik geen vergelijking heb kunnen maken met de (waarschijnlijk originele) celestion's dus niet echt een gegronde mening.

Versterker is in goede staat. Geen krakende potmeters, geen rare rateltjes of bijgeluiden, gewoon gitaargeluid en that's it! Ziet er zeker voor zijn leeftijd ook nog wel oké uit, alhoewel uiterlijk me niet zo uitmaakt.

Plaatjes bij het praatje:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20131104_205918_zpsa1554d7d.jpg

En de 2 Eminence speakers:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20131104_205951_zps56834499.jpg

Ik hoor graag meer over deze speakers, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! :)

Jorik.

Tonton
5 november 2013, 11:25
He leuk, ik heb exact zelfde gehad! Ook met Eminence speakers
gekocht nieuw in rond '92 :) super trots was ik!
Rock/Metal tonen kan hij erg goed, je kunt er nog wat mee spelen door juist de master of juist channel volume te knijpen (alleen pre-amp heeft 1 tube)
Ik vond de Chorus ook geweldig, als je ervoor zit net alsof de dolby surround aangaat :P
Zowel clean als OD

Ik heb hem vervangen door een TSL122 (4+4 tubes), dus vergelijk hem daar ff mee (ik had ze naast elkaar staan):
Wou eens goed verschil checken tussen transistor en tubes.
Het grootste verschil zit in clean en low/mild gain en high volume.
Clean is de 8240 wat vlak en steriele bas, ik was stomverbaasd toen ik een akkoord aansloeg op de TSL voor het eerst.
Veel warmer, maar dan ook veel.
De gain is beter terug te draaien op de TSL, het sound wat natuurlijker voor blues/ mild rock
Maar metal/hardrock gaat geweldig op de 8240! mijn gain stond dan ook vaak volle bak (was ook mijn leeftijd misschien)
als je hem hard zet gaat ie wel wat bonken in bandsetting, is een TSL wat meer strakker het mannetje.
Heeft misschien ook met open/closed back te maken.
Wat ook een mooie feature is die ik mis op de TSL is een stereo FX loop return.
Geweldig met stereo effects zoals een delay, daar moet je echt ff mee spelen (ik heb een boss GT8 en ME70 gebruikt)
je kunt zo ook 5 cable method doen :)
Waarom splitten ze de 4 eindbuizen van de TSL niet naar 2 stuks per speaker? en dan ook stereo FX loop.
Das heerlijk voor een 2x12" combo

De 8240 is geweldig voor thuisgebruik, ook door dubbele volumeknoppen en weinig volume klinkt al goed.
De TSL is dat natuurlijk niet... gelukkig zit er een VPR circuit op die hem 25W maakt, maar dan kan ik nog voor de hele stad spelen op standje 1... :( Tis een soort van een paard als huisdier nemen in een Amsterdams appartementje...

Over de speakers: het zijn Eminence 1256 speakers.
Verhaal was toen dat er ook versies waren met Celestions.

bij gingen alle potmeters vastzitten of kraken.. misschien poosje te vochtig gestaan.

big dooley
5 november 2013, 13:16
mijn eerste marshall... :)
kleine tip... die contourpot helemaal dichtdraaien

Squier4ever
5 november 2013, 14:06
Ik vond die Valvestates ook helegaar niet verkeerd klinken voor lekkere rockmuziek! Vooral crunchy drive vond ik best wel prima klinken uit die bakken!

Meneer I.
5 november 2013, 15:00
Heb ik ook gehad maar dan met Celestions. Jarenlang prima kunnen gebruiken met optredens. En inderdaad heeft het een lekkere crunchy drive!
Ik had wel last van krakende pots op den duur, preampbuisje heb ik nooit hoeven vervangen.