PDA

View Full Version : Epi Wildkat wiring 2xP90; wat doe ik fout? Brom tot en met



Speeddemon
4 november 2013, 17:46
Ik heb onlangs m'n Epiphone Wildkat
http://www.sonicftp.com/news/images/epiphone_wildkat_or.jpg

volledig gestript qua electronica, aangezien er nogal een matige kwaliteit coax-kabel in zit (ruim 3m kabel, total boven de 850pF capaciteit!) tussen alle controls.
Ik dacht, ik begin simpel, dus slechts met 2 volume pots.

Dit is de wiring die ik gedaan heb en nu heb ik gigantisch last van brom (aardingslus):

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Wildkatwiringbad.jpg

Waar ga ik de fout in?
Ik denk zelf dat de directe aarding van de output-jack kabel aan de 3-way switch misschien niet moet, maar moet die dan zwevend worden?

Ik kan niet echt terugvallen op de originele wiring, aangezien die kriskras door de gitaar ging, met 2x volume, 1x master volume en 1x master tone.

telecastermaster
4 november 2013, 18:28
Heb je hier niets aan? http://www.teslapickups.com/wp-content/uploads/tesla_files/wiring_diagrams/p90/P-90-Style.pdf

Dirk_Hendrik
4 november 2013, 18:34
Van de drup in de regen?
Ik zie in elk geval via je switch en potgrounding een waanzinnig mooie lusvormige bromantenne. Gooi die zwarte draad tussen de pots eens los. Dan heb je die lus in elk geval doorbroken.

Interessant trouwens, die 850 pF. M'n vrij dure Fluke wordt toch echt pas betrouwbaar boven de 5 nF. Ben ik ook benieuwd naar watvoor lengte en capaciteit je nu kijkt en hoeveel beter of slechter dat is.

Speeddemon
4 november 2013, 18:39
Heb je hier niets aan? http://www.teslapickups.com/wp-content/uploads/tesla_files/wiring_diagrams/p90/P-90-Style.pdf
Thanks, maar waar ik mee zit is dat ik coaxiale draad (shielded) heb gebruikt, en dus een directe lijn van 3-way switch naar output heb.

Volgens je Tesla diagram zou ik de ground van de output jack direct aan één van de potmeters moeten hangen. Nu komt het, hoe los ik dat op met coaxiale draad? De kant aan de 3-way switch losmaken (zwevend), en dan een direct draadje (niet coaxiaal) tussen output jack en potmeter-huis leggen, waar ook de bridge-wire op binnenkomt?

@D_H; die zwarte draad tussen de pots heb ik later toegevoegd als trial/error trouble shooting; in beide situaties (dus mét en zonder) had ik helaas flinke brom.

nak
4 november 2013, 18:51
Is verkeerd aangesloten echt uitgesloten?
Soms is men er zo van overtuigd dat het goed is maar later sla je jezelf voor de kop voor een stomme fout.
Ook al een ander gitaar geprobeerd?

Plant
4 november 2013, 21:22
Bijna 300 pF per meter voor een afgeschermd audio kabeltje :soinnocent: . Een fabrikant moet flink z'n best doen om 't zo hoog te krijgen. En ruim 3 meter? Ligt de routing helemaal buitenom of zo :???:

Speeddemon
4 november 2013, 22:35
Bijna 300 pF per meter voor een afgeschermd audio kabeltje :soinnocent: . Een fabrikant moet flink z'n best doen om 't zo hoog te krijgen. En ruim 3 meter? Ligt de routing helemaal buitenom of zo :???:
Deze knakker legt 't allemaal uit.
http://www.award-session.com/pdfs/Epiphone%20WildKat%20Tone%20Mods.pdf

De routing is idd heel erg van hot naar her.

cluseau
5 november 2013, 09:00
Haal de warme kant van de pickup bedrading even los van de potmeter en soldeer die vast aan de groundlip. Heb je dan nog brom dat zit het in de manier van bedraden of je afscherming deugt niet. Is de brom nu weg dan pikken je pickup's ergens de brom op.

Speeddemon
5 november 2013, 09:23
Haal de warme kant van de pickup bedrading even los van de potmeter en soldeer die vast aan de groundlip. Heb je dan nog brom dat zit het in de manier van bedraden of je afscherming deugt niet. Is de brom nu weg dan pikken je pickup's ergens de brom op.
Ga ik vanavond proberen. Maar wat denken jullie van die output-jack draad naar de switch, dat ie nu zo geaard is? Zou daar het probleem kunnen zitten?

Dit is overigens een afbeelding van de oorspronkelijke wiring:

http://i243.photobucket.com/albums/ff117/Pennyman1969/KatWiring.png

cluseau
5 november 2013, 09:47
Dit is overigens een afbeelding van de oorspronkelijke wiring:


Ik vind jouw setup veel eenvoudiger en snap niet waarom de originele setup zo gemaakt is. Daar kan per element het volume bewerkt worden maar ook nog een de totale output apart. Beetje overbodig allemaal.

De hotwire uit de elementen zit ook nog eens aan de loper van de pots waarmee je de output van de elementen gaat kortsluiten naarmate je lagere output insteld. Bijkomend nadeel is dat de lijn naar de amp open staat en altijd maximaal storing oppikt ongeacht het signaal niveau. Heel ongunstig voor de signaal/ruis verhouding.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je je aardpunten maakt want in de behuizing loopt geen enkele stroom waarmee groundloops zijn uitgesloten, zou het iig niet kunnen verklaren.

Het is wel belangrijk dat de hotwires zo ver mogelijk afgeschermd blijven, dus geen lange afgestripte stukken.



Maar sluit eerst even uit of het uit de pickup's komt, succes.

Rutger
5 november 2013, 11:05
Ik vind jouw setup veel eenvoudiger en snap niet waarom de originele setup zo gemaakt is. Daar kan per element het volume bewerkt worden maar ook nog een de totale output apart. Beetje overbodig allemaal.


Typische Gretsch setup, waar de Wildkat toch een beetje op mikt (rockabilly).
Kan handig zijn als je met verschillende volumes per element werkt.

cluseau
5 november 2013, 11:53
Tja, is niet mijn vakgebied dus moet ik me ook eigenlijk niet mee bemoeien. Maar de manier van aansluiten blijf ik onlogisch vinden, net zo onzinnig als 3m kabel. Dat blijkt ook wel uit de voorgestelde mods. ;)

Speeddemon
5 november 2013, 16:31
Ik vind jouw setup veel eenvoudiger en snap niet waarom de originele setup zo gemaakt is. Daar kan per element het volume bewerkt worden maar ook nog een de totale output apart. Beetje overbodig allemaal.

De hotwire uit de elementen zit ook nog eens aan de loper van de pots waarmee je de output van de elementen gaat kortsluiten naarmate je lagere output insteld.
Maakt het uit als je hot op de outer lug aansluit, en de draad richting 3-way switch op de loper?



Bijkomend nadeel is dat de lijn naar de amp open staat en altijd maximaal storing oppikt ongeacht het signaal niveau. Heel ongunstig voor de signaal/ruis verhouding.
Kun je dat toelichten? Heeft dat de maken met dat de output jack direct op de 3 way switch zit? Zou ik daar beter (zoals in het originele schema) een potmeter (master tone, of master volume) tussen kunnen gooien?

cluseau
5 november 2013, 17:01
Maakt het uit als je hot op de outer lug aansluit, en de draad richting 3-way switch op de loper?

Zo zou je het toch ook gaan doen als ik jouw tekening bekijk?




Kun je dat toelichten? Heeft dat de maken met dat de output jack direct op de 3 way switch zit? Zou ik daar beter (zoals in het originele schema) een potmeter (master tone, of master volume) tussen kunnen gooien?

Op onderstaande originele tekening is de hot wire welke van de pickup komt aangesloten op de loper van de pot. Hoe lager je het volume insteld hoe meer deze een kortsluiting gaat vormen voor de pickup. Vanuit de amp gezien is het juist gunstig om een zo laag mogelijke weerstand te zien. Hoe lager de weerstand hoe ongevoeliger voor stoorsignalen. Kijk je nu vanuit de amp naar de potmeter zal de weerstand alleen maar groter worden dus meer rotzooi oppikken naarmate het signaal kleiner wordt ingesteld. We hebben dus al een kleiner wordend signaal terwijl de storingsgevoeligheid groter zal worden. Gevolg een slechtere signaal/ruis verhouding. Ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar hij zal een bijzondere reden hebben.

http://i243.photobucket.com/albums/ff117/Pennyman1969/KatWiring.png


Ik ben het eens met de manier zoals jij hieronder getekend hebt. Je zou misschien verstandig aan doen de draad naar de brug zo direct mogelijk naar de ground van de jack aan te sluiten maar veel mag dat toch niet uitmaken.

Om te testen of de brom door de pickups of door de bedrading wordt opgepikt even de pickup bedrading losmaken van de potmeters. Je weet dan of het probleem in de bedrading zit.

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Wildkatwiringbad.jpg

Speeddemon
5 november 2013, 20:18
@cluseau, ik heb 1 pickup verwijderd (volledig) en 1 pickup net de hot (signaal) ook aan massa gehangen. Nog steeds brom in alle drie de standen van de schakelaar.
Brom verdwijnt wel volledig als ik de potmeters dichtdraai, maar ja, dan heb ik dus ook geen signaal/volume. Bij het dichtdraaien wordt de brom wel eventjes nog iets sterker.

Tevens heb ik de aarde-draad (zwart in m'n tekening) tussen de 2 potmeters verwijderd en een draad gelegd van de potmeter (waar de bridge wire op binnenkomt) naar de massa van de output jack. De coax-kabel van output jack naar 3 way switch ligt dus qua mantel los aan de kant van de output jack.

Maar dit alles heeft niks mogen baten. :(
help! :nervous:

cluseau
5 november 2013, 20:40
Oke, brom komt dus echt uit bedrading. Ik vrees dat je toch iets over het hoofd ziet maar kan natuurlijk niet zien wat dat is. Als je maakt wat er op je tekening staat kan het eigenlijk niet fout gaan. Als je de moeite wil nemen wil ik wel met je meekijken of we het op kunnen lossen, overigens belangeloos. Ik heb dagelijks spreekuur van negen tot zes. Meer kan ik niet aanbieden toch?

TeleK
3 februari 2014, 15:12
Speeddemon: is alles met de WildKat uiteindelijk opgelost? Ik heb sinds kort ook een Wildkat, ben er helemaal gek mee, maar mis qua sound idd een beetje crisp en twang. Ik heb me ook ingelezen en wou de betreffende mod ook gaan doen. Maar als ik dit lees ben ik toch benieuwd of het allemaal goed afgelopen is.
A: heb je hem weer in elkaar gekregen?
B: met of zonder mod?
C: zo ja, hoe klinkt hij nu?

Speeddemon
3 februari 2014, 21:53
PM sent. Maar voor de rest; m'n Wildkat is nog steeds een Gutt'dKat. :(