PDA

View Full Version : epiphone dot 335 bridge



joopus
4 november 2013, 15:55
beste mensen ik heb een Epiphone 335 dot en ik wil er een nieuwe bridge op zetten, de oude daar zijn de schroefjes van versleten voor de intonatie.
welke kan ik hier opzetten en past, kan het iets van gotoh zijn!!!!\thanx

Hotpepper01
4 november 2013, 16:04
Zelf geen ervaring met de Epi Tom bridge, maar lees vaak dat de Gibson Tom brigde niet uitwisselbaar zou zijn met de Epi bridge omdat ? de steek anders zou zijn. Deze zou het wel moeten doen...
http://www.musiciansfriend.com/accessories/tonepros-metric-locking-tune-o-matic-bridge-large-posts

Plant
4 november 2013, 16:08
Schroefjes versleten :???: Hoe vaak intoneer jij en hoe intoneer jij?

Draai niet aan de schroefjes met de snaren op spanning. Het is lastig om steeds je snaren los en vast te draaien, maar anders moet je veel te veel kracht zetten tijdens het verstellen en gaat het schroefdraad eraan.

JP074
4 november 2013, 17:16
Gotoh past op de mijne prima en is ook kwalitatief gezien een vooruitgang.

Kan ik wel aanraden.

Gr.

joopus
4 november 2013, 17:19
welke gotoh is dat!!

Mitch
4 november 2013, 17:23
Normaal gesproken is dat deze:
http://www.thomann.de/nl/gotoh_ge103bt_chrome.htm
Uiteraard bij andere zaken te verkrijgen, Tonefactory, guitar supplies, guitar parts resource, stew mac, angelas, etc.

Voor een klein beetje leesvoer over Tune-o-matics kun je eens googlen op het verschil tussen ABR1 en Nashville. Chinees, Japans t.o.v. Amerikaans kan dan nog wel eens een verschil geven (ook bij andere onderdelen), moet je voor je Chineesje (als 'm dat is) kijken naar "metric", dus het metrisch stelsel in centimetertjes in plaats van inches.

stijnkenens
4 november 2013, 17:49
Die schroefjes gaan niet stuk doordat de snaren op spanning erover lopen !
Iemand heeft ze waarschijnlijk te hard naar voor of achter gedraaid, zodat het zadel knel komt te zitten. Daarvan kan je schroefdraad wel stuk gaan.

Bij stewmac staan de maten van al hun bruggen online.
Kan je eens zien of ze passen in de studs (schroefdraad hulzen) die er al in zitten.
Zoniet: studs vervangen.
Beste manier: ding met schroefdraad verwijderen, houten tap in het gaatje van de stud gooien en de schroefdraad erin draaien. Komt de stud vanzelf omhoog. Met een beetje geluk heb je een bout met dezelfde schroefdraad: die kan je erin draaien en blijven draaien, dan komen de studs er ook uit !


s.

joopus
4 november 2013, 18:29
dank u allemaal ik ga voor de gotoh.

jannest
4 november 2013, 18:57
zou voor een rollerbridge gaan




http://guitar-bridge.com/download/CY417454a4X127ba1e578aXY4ea3/9___452.jpg

stijnkenens
4 november 2013, 20:24
zou voor een rollerbridge gaan

http://guitar-bridge.com/download/CY417454a4X127ba1e578aXY4ea3/9___452.jpg

Dat is een nutteloze brug voor een stoptail equipped guitar !



s.

jannest
4 november 2013, 20:51
Dat is een nutteloze brug voor een stoptail equipped guitar !



s.

daar kennen we nog jaren over discuteren

maar ik zeg doen................ :)

Mitch
4 november 2013, 21:59
Ben ik toch nieuwsgierig wat je het voordeel vindt van meer bewegende onderdelen op een gitaar zonder bewegende onderdelen.

jannest
4 november 2013, 22:15
Ben ik toch nieuwsgierig wat je het voordeel vindt van meer bewegende onderdelen op een gitaar zonder bewegende onderdelen.
1 hele simpele
minder kans op snaren die breken door bv benden

maar ook qua geluid
en daar kun je jaren over lullen

btw over bewegende delen
jij hebt een locking nut op al je gitaren ???

Eric van Esch
4 november 2013, 22:30
Ik heb op zowel mijn Ibanez As93 als Epiphone Sheraton een Compton brug gezet. Werkt prima en geen problemen meer met intoneren.

http://www.comptonbridges.com/home

Mitch
4 november 2013, 22:59
1 hele simpele
minder kans op snaren die breken door bv benden

maar ook qua geluid
en daar kun je jaren over lullen

btw over bewegende delen
jij hebt een locking nut op al je gitaren ???
Dat doet het altijd goed, een retorische vraag als afsluiter om je argument kracht bij te zetten :listen: Alleen jammer dat de vergelijking kant noch wal raakt. Een topkam is een niet-bewegend onderdeel dat vast zit op de hals. Dat snaren over de topkam heen en weer kunnen glijden is niet hetzelfde als een snaar die over een rol gaat die om een as draait die in een brugdeel hangt.

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat het breken van snaren de reden zou zijn. Heel simpel: als je snaren breekt met benden door je TOM, zijn de zadels niet goed ingevijld. Dan kun je ze vervangen door rolletjes, maar dat is een onlogisch lapmiddel. De rondingen verlagen de kans op snaarbreuk wel, maar goed ingevijlde zadels doen dat net zo goed. Punt is dan dat je met rolletjes een extra bewegend onderdeel toevoegt en een extra contactpunt. Afhankelijk van hoe dat is uitgevoerd kun je dan weer een stuk van je trilling inleveren, wat mogelijk de attack en/of sustain vermindert. Of met een beetje pech een rammeltje hier en daar erbij.
Stel dat je nou die minder directere sound heel fijn vindt dan kan dat voor jou persoonlijk goed uitpakken, maar die persoonlijke voorkeur maakt het niet een aanrader die voor iedereen geldt.

da Liks
5 november 2013, 08:14
best mooi, maar hoe intoneer je die?

Eric van Esch
5 november 2013, 10:58
best mooi, maar hoe intoneer je die?

Als je de Compton brug bedoeld, die hoef je niet te intoneren, die zijn gecompenseerd. Voorwaarde bij het gebruik van zo'n brug is dat de originele brug wel op de juiste plaats gezet is, je hebt namelijk geen speelruimte meer om te compenseren. Ik heb die Comptons op 3 gitaren gezet (de Ibanez en de Epiphone, en een Gretsch G5120, maar die is niet meer in mijn bezit) en op alle drie was de plaats van de brug goed (Gretsch losse brug dus eenvoudig te plaatsen en veranderen). De vaste posities van de Ibanez en Epiphone klopten en de intonatie is nagenoeg perfect. Geen losse delen meer, geen gerammel en een prima geluid ermee.

da Liks
5 november 2013, 17:15
nice.. erg schoon!