PDA

View Full Version : Recording, mind blowing..



StudioPawl
3 november 2013, 23:14
Dag mede gitaristen,

ik speel nu drie jaar elektrisch gitaar en ik ben van mening dat ik qua gitaar en versterker wel professioneel genoeg ben uitgerust om wat te gaan klooien met opnemen. Het lijkt me leuk om zelf mijn gitaar spelen op te nemen en dan er bijvoorbeeld backing tracks achter te kunnen zetten enzovoort. Ik ben dus opzoek gegaan naar wat er allemaal mogelijk is, maar ik kom maar niet echt verder. Ik hoor van veel mensen dat je het beste met een dynamische microfoon kan beginnen op een statief en die voor je speaker te plaatsen. Microfoon aansluiten aan je pc en dan een programma downloaden waarmee je kan beginnen met recorden. Nou ben ik niet heel erg technisch dus heb ik een paar vragen voor jullie ;

- Wat voor microfoon kun je het beste kopen, welke prijsklasse moet je aan denken?
- Wat voor programma's heb je nodig om te kunnen recorden met een microfoon?
- Is een microfoon heb beste om mee te beginnen of zijn er betere manieren voor het recorden?

Alvast van harte bedankt aan degene die mij hierbij verder kan helpen!

Greetz,

StudioPawl :lp:

muziekschuur
3 november 2013, 23:49
Heb je een computer? Zo ja wat? Direct via een usb box in je pc en dan via een programma de sounds maken is een mooie manier (met koptelefoon) om te beginnen. Het kan ook via een ipad of iphone... Android en Windows phones kunnen dat helaas niet ivm latency en gebrek aan ondersteuning vanuit de industrie.

Baker
4 november 2013, 09:00
- Wat voor microfoon kun je het beste kopen, welke prijsklasse moet je aan denken?
- Wat voor programma's heb je nodig om te kunnen recorden met een microfoon?
- Is een microfoon heb beste om mee te beginnen of zijn er betere manieren voor het recorden?


Vraag: wat is je budget?

Quick n dirty antwoord vanwege weinig tijd:
1. Shure SM57 of SM58 en dan de plopkap erafdraaien, of één van de vele alternatieven.
2. http://www.reaper.fm/ => Gratis en oneindige mogelijkheden
3. Ik vind van wel. Daarnaast kan je dezelfde setup ook gebruiken voor wat zang opnemen e.d.
4. Je hebt wel een degelijke interface nodig. Zie
http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html
Advies => http://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2.htm

gitaarvrouwtje
4 november 2013, 09:12
Hangt inderdaad wel van je budget af,.
Ik heb destijds ervoor gekozen een podcast studio te kopen van Behringer
Beste kwaliteit? Nee denk ik niet, maar goed das ook wel wat budgetafhankelijk haha,
Redelijke kwaliteit, ja..maar hangt ook van je opname skills af ( en dat moet je ontwikkelen , waar ik nog volop mee bezig ben
Betaalbaar,..( mja ook wel budgetafhankelijk maar wil je direct aan de slag ben je wel voor 200€ klaar
Kun je later altijd verder uitbouwen

Wat er bij zit
- een firewire interface ( ik moest destijds wel een firewire kaart erbij kopen en in de pc zetten:p
-een behringer C1condensator microfoon
-een xenyx 8 kanaals mixer
-koptelefoon

Ding kost 189,00
Kun je wel meteen mee aan de slag...echte recording " freaks" hebben heel andere gedachten bij recording,..kwaliteit is vaak wel iets dat je betaald.
Wil je echter " gewoon" niet te idioot duur, kunnen opnemen, dan werkt dit ook prima
( en een pc is wel handig ja haha)
Verder gebruik ik cool edit pro, een oud maar kompleet programma waar ik nog lang niet goed genoeg mee kan werken lol
Maar ik hoor dat reaper dus ook goed is :)

Mijn totaal ondeskundige input :)

Baker
4 november 2013, 09:43
Voor wat betreft dat cool edit pro, daar zou ik van afstappen.
Dat is inmiddels echt een verouderd programma, en Reaper biedt gratis hetzelfde, maar dan beter en meer. De midi ondersteuning is ook echt super in Reaper. Leuk voor gratis drum of bas vst's.

Een mixer heb je niet nodig. Koptelefoon heb je meestal nog wel ergens liggen
Als je bijvoorbeeld een tweedehands tascam US122 koopt, en een tweedehands SM58, en reaper gebruikt blijf je onder het door jouw budget van 200 euro, en heb je geen firewire nodig..

gitaarvrouwtje
4 november 2013, 09:48
Hoe doe je het zonder mixer dan als je meer instrumenten wilt inpluggen? daaar gebruik ik hem voor
Ik heb een sure sm 58 :) die plug ik soms in voor de zang
Ook kan ik mn gitaar inpluggen
Maar met condensator gaat ook mooi
Ik vind het alleen wel eens leuk met anderen iets te doen en dan is t toch wel fijn alles te kunnen inpluggen via de mixer en gewoon op te nemen :)
Ik weet wel dat je ook gewoon enkele spoortjes kunt opnemen, maar ben toch wel blij met dat mixertje hoor

Baker
4 november 2013, 09:52
In zowel een Tascam US 122 als die focusrite die ik noemde, kan je twee instrumenten of mic's tegelijk inpluggen, én op twee sporen opnemen. Meer heb je in een thuis situatie meestal niet nodig. Vervolgens kan je in Reaper gaan mixen. Ik neem al jaren thuis op, en heb nog nooit een fysieke mixer gebruikt, en ook niet nodig gehad.

Edit, Als je met meerdere mensen meerdere dingen tegelijk wilt opnemen, (bijvoorbeeld twee gitaren en twee zang) dan is een mixer wel handig, ok, maar dan heb je het nog niet op 4 sporen, waardoor je achteraf de verhoudingen niet meer wijzigen. Dan kan je beter de 4 sporen versie van die focusrite kopen.

gitaarvrouwtje
4 november 2013, 10:30
Okee ik snap wat je bedoelt, in mijn situatie was het destijds wel erg handig, ik nam de band ( akoestisch) vaak op in 1take meer omdat we nieuwe dingen zo konden bewaren, de kwaliteit was niet de grootste zorg.
Ik vind voor mijzelf dat er wat spontaniteit wegvalt als ik los inspeel,..dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar bij mij lijkt twel zo te werken

StudioPawl
4 november 2013, 19:27
Super bedankt dat iedereen mij gelijk wil helpen!

Alleen snap ik er nog niet veel van. Ik dacht dat je voor simpel recorden een microfoon en een programma om mee te recorden nodig had. Maar nu komen jullie met interface en geluidskaarten e.d hahaha. Ik ben totaal niet thuis in de wereld van recorden dus kan iemand mij nog uitleggen wat je allemaal nodig hebt om met je computer rechtstreeks via een microfoon op te nemen? Ik kom waarschijnlijk heel dom over maarja, ik moet ergens beginnen. Ik heb trouwens een Samsung 400B laptop. Best een snel en handig ding vind ik zelf!

Baker
4 november 2013, 20:05
Zelf in de meest dure PC's is de geluidskaart vaak crap en niet geschikt voor opnames. Daarom heb je een andere nodig, ééntje met Jack en XLR ingangen. Zo'n ding noem je dan ineens geen geluidskaart meer maar een interface. Zie mijn eerdere links. Maar vertel nou eens wat je budget is!

Om je vraag te bantwoorden: Opnemen kan heel simpel:
Microfoon => interface => computer => DAW (=recording software)

Dat vertaalt zich in jouw geval bijvoorbeeld als:
Sm58 => focusrite =>Samsung => Reaper


Je kan ook de interne geluidskaart van je PC als interface gebruiken, maar meestal werkt dat niet lekker.

StudioPawl
4 november 2013, 22:31
@ Baker,

Bedankt voor de informatie, top man! Ik snap het nu allemaal. Ik heb nog niet echt een budget, ik ga gewoon lekker sparen voor de spullen die jij hebt aangeraden. Ben binnenkort ook weer jarig dus mijn ouders willen vast ook wel wat bijdragen.

Ik was alleen nog benieuwd of een Shure SM58 of 57 de enige opties zijn. Ik hoorde bij mijn gitaarzaak dat je ook goedkopere varianten hebt. Mijn gitaardocent raadde mij inderdaad ook aan om voor de Shure te gaan omdat die een vrij lange levensduur hebben.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, bedankt allemaal voor de informatie!

Baker
5 november 2013, 07:45
Áls je voor een Shure gaat, neem dan de SM58. De SM57 is speciaal gemaakt om een versterker op te nemen. De SM58 is meer voor zang. Maar ze zijn technisch praktisch hetzelfde. Je kan dus met een SM58 prima een gitaar opnemen, alleen zingen door een SM57 is iets lastiger vanwege het ontbreken van een plopkap.

De Shure SM58 is zeer gangbaar, standaard en praktisch onverwoestbaar. Maar zoals je zelf al aangeeft, er zijn vele vele alternatieven. Volgens sommigen zijn er ook betere mics'voor hetzelfde geld. Alleen, ik heb daar geen verstand van. Zie daarvoor andere topics, of misschien kan iemand anders er iets over zeggen hier.

gitaarvrouwtje
5 november 2013, 09:22
ik gebruik ook een sure SM 58, die ik inderdaad gekocht heb voor de zang ( in de band dus)
en die ik nu ook wel gebruik voor opname van de gitaar , dan draai ik de plopkap er even af..neemt ie iets helderder op in mijn beleving

harrie-beton
5 november 2013, 10:31
sluit me aan bij Baker. En ik zou niet onder de SM58 gaan kijken, er is wel goedkoper maar dat is niet heel goed en over een jaar niets meer waard. Ik doe 15 jaar met SM58 microfoons.

Dat geluidskaarten van PC matig zijn is correct, ze zijn niet geschikt voor met name opname en weergave tegelijk. Je krijgt dan dat de timing van je gitaar en de muziek niet gelijk loopt. Dat heet latecy (vertraging).

Ik zou nog willen toevoegen om te investeren zoals de adviezen van Baker maar ook niet vergeten een microfoonstander van een paar tientjes. Een gitaarspeaker met een microfoon ervoor komt nogal precies met mikken. Ik gebruik een microfoonstander van een kickdrum omdat die lekker klein is.

Het kan ook over een heel andere boeg, ik heb naast een dikke geluidskaart ook een losse recorder, de zoom Q3. Deze levert leuke filmpjes maar vooral zeer goede audio. Ik geef soms les via youtube en kan supersnel een video met goede audio ermee maken.
De Q3 is wel 250 euro maar erg leuk. Ik neem ook repetities hiermee op, mooi klank zonder gedoe.

zoldergitarist
10 november 2013, 18:39
Koop gewoon een effectenbakkie een Digitech RP355 of RP255 bijvoorbeeld. Dit is dan gelijk je geluidskaart. Ik neem hier alles mee op van gitaar tot bas in Cubase SX of wat dan ook maar.