PDA

View Full Version : Peavey 6505+ 50hz brom



JTB
3 november 2013, 22:25
Mijn peavey bromt sinds vandaag flink, niet in stand-by en het is niet volume afhankelijk, ik heb de preamp-tubes allemaal gewisseld zonder resultaat. Wel is er wat raars met de bias. Ik meet het volgende:

Buis 1: 34,4
Buis 2: 34,3
Buis 3: 35,9
Buis 4: 31,2

De buizen zijn vrij nieuw en het is een matched quad Ruby tubes 6L6. De bias waardes waren altijd nagenoeg gelijk. Iemand een idee wat het kan zijn? Tevens heb ik af en toe een knisperend geluid door de speakers.

Bij het uitzetten, als er een pauze langer dan pakembeet 7 seconden tussen het omzetten van de stand-by en powerswitch zit dan komt er een knal uit de speaker. Dit heeft hij overigens altijd gedaan. Met spelen merk ik niets in de sound of qua vermogen.

Als ik buis 2 en 3 omwissel dan meet ik op positie 3 nog steeds 35,4. Volgens mij gaat er bij buis 3 en 4 dus iets mis.

cluseau
4 november 2013, 09:22
Bij het uitzetten, als er een pauze langer dan pakembeet 7 seconden tussen het omzetten van de stand-by en powerswitch zit dan komt er een knal uit de speaker. Dit heeft hij overigens altijd gedaan. Met spelen merk ik niets in de sound of qua vermogen.

Het verschil in buisstromen vind ik niet zo spannend, de verschillen zijn niet zo groot dat je daar last van gaat krijgen en bovendien zou dat 100Hz opleveren.

50Hz kan uit de bias voorziening komen, misschien een rotte elko in die voeding.
Gloeidraadlek in een buis.
Massa probleem kan maar zou ik dan eerder uit de voortrappen verwachten.

Trek de fasedraaier er eens uit en kijk dan of de brom weg is.

Het probleem van de knal kan op veel plaatsen zitten maar mogelijk zit er wat troep in een eindbuis of bv een lek in een buisvoet. De eindbuizen worden in standby stroomloos gemaakt wat de voedingsspanning op doet lopen. Dat is misschien net genoeg om doorslag te veroorzaken. Als dat zo is krijg je er zeker meer last van. Ik zou er even naar laten kijken voor je meer schade oploopt.

JTB
4 november 2013, 09:33
Ga ik vanavond meteen doen (fasedraaier). Knallen heeft hij altijd gedaan, ook met de oude buizen. Dus ik vermoed idd die doorslag. Ik ben eigenlijk van plan om hem toch weg te brengen. Want sommige dingen wil/kan ik zelf niet oplossen. De verschillen in de buisstromen waren er bij het plaatsten van de nieuwe buizen niet. Dus dat is wel iets nieuws.

cluseau
4 november 2013, 09:40
Als de buizen een tijdje ingebrand zijn kunnen ze een beetje verlopen. Dit proces blijft doorgaan en als je na een aantal uren gebruik weer iets anders meet is dat vrij normaal. Niets om je zorgen over te maken. Ook is het niet de oorzaak van je andere problemen.

JTB
28 november 2013, 16:00
Het probleem bleek een aantal slechte aansluitingen te zijn (zitten veel stekker-verbindingen in deze amp) en daardoor een slechte massa. gelukkig is het goed verholpen en klinkt hij beter dan ooit.