PDA

View Full Version : Adapter voor mijn ds2?



G2G
30 juni 2003, 16:02
Ik heb net van iemand gehoort toen ik op rockwerchter was, dat er een adaptor bestaat voor een ds2-pedaal. Dat zou vrij handig zijn want mijn baterij is om de 5 minuten bij wijze van spreken leeg.
Heeft er al iemand zo'n adaptor thuis of gezien? Weet iemand dan ook de prijs of kwaliteit van zo'n adaptor?
Alvast bedankt.

Caio

Polytheme Pam
30 juni 2003, 16:09
De PSA-230 P adapter van Boss (die met die rode sticker)..prijs rond de €30....


http://www.marios.no/images/product_images/boss_psa_230_p.jpg

Negative K3 fan
30 juni 2003, 16:40
ga gewoon naar een of andere winkel en koop daar een universele adapter, zet die op 9 volt en zet dee polariteit goed en je hebt er één.

Polytheme Pam
30 juni 2003, 16:48
inderdaad...dat kan ook...zijn een stuk goedkoper maar ik zou bij intensief gebruik daar niet mijn geld op durven zetten... :roll: ..de PSA-230 P`s hebben me echter nog nooit in de steek gelaten..

vaak is goedkoop toch duurkoop!

Negative K3 fan
30 juni 2003, 17:41
tss, bullshit, adapters zijn geen ultra high tech apparaten, voor 1 zon boss ding koop jke weet ik hoeveel goedkopere. En als ik al een echte merk adapter zou kopen zou die van visual sound zijn (superklein 1 ampère, ideaal)

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 17:53
die van boss zijn te ranzig duur.

De Teng
30 juni 2003, 20:24
Maar wel gestabiliseerd... zodat je geen schommelingen in je effect sound hebt. Iemand klooit eventjes met de lichten in de zaal en je hebt een mega gap in je laag bij de grond stroomleveranciertje op het moment dat er een powerchord moet komen. En das niet OK> wel een gestabiliseerde kopen dus.

TB
30 juni 2003, 21:00
gewoon zo'n PSA-230 P adapter van Boss kopen, is echt het beste voor je pedaal hoor.
en so what dattie een beetje duur is, zo'n aankoop is toch maar eenmalig en voor alle boss-pedalen te gebruiken, inclusief de multi-effectenpedalen.
als je m wilt kope : het is een blauw met zwart doosje en in iedere zaak waar je zo'n pedaal ken kope hebben ze hem wel.

Phyrexian
1 juli 2003, 10:03
ga gewoon naar een of andere winkel en koop daar een universele adapter, zet die op 9 volt en zet dee polariteit goed en je hebt er één.

Koop inderdaad een universele adapter! Ik heb er ééntje bij Handyman gehaald en die is echt ideaal: de voltages zijn schakelbaar en je hebt allerhande jacks erbij. Het ding koste slechts 18,50 euro so... daar koop je bijna twee boss-adaptors voor.

Trouwens je helpt je pedaal er echt niet mee om zeep hoor (met het gebruiken van een andere adaptor bedoel ik). Als de voltages juist zitten is het al lang goed.

Wanneer je veel shows speelt en dus continue die adaptor van stopcontact moet wisselen ben je blij dat je die goedkopere universele hebt, want die boss-adaptors zijn alles-behalve stevig; ik heb die stekker-pinnen al een bijna krom geduwd op een stopcontact dat niet mee wou... liever een cheap adaptor kapot dan, dan die dure Boss.

just my two cents of course.

Harry
1 juli 2003, 10:33
moet je dan per pedaal zo'n adapter hebben?

De Teng
1 juli 2003, 11:10
Oh my God... daar gaan we weer ;)

Ff kopieren... (eens per twee weken moet dat maar weer....) beep, beep... processing...

Ik zal eens wat licht brengen in deze zaak Leest en vreest!

Punt 1: koop een universele gestabiliseerde adapter. De meesten geven ongeveer 9V af, een heel aantal ook 9,3 V bijvoorbeeld. Een gestabiliseerde wil zeggen dat als je een piek of dal in je aanbod qua stroom krijgt, dat het apparaatje nog steeds een standaard hoeveelheid afgeeft. Een piek of een dal heb je zo te pakken, zeker als je aan het spelen bent in een kroegje, waar even met de lichten wordt gekloot die op dezelfde groep zitten. Zou niet mogen, maar het gebeurt toch vaak zat.

Punt 2: de fabrikanten naaien je aan alle kanten. Ze vinden allemaal dat jij hun type adapter moet kopen, terwijl het op hetzelfde neer komt.

Dat is het volgende, verduidelijkt met een voorbeeld:

Het V(oltage) is het aantal joules per coulomb. Een coulomb is een eenheid, vergelijkbaar met vrachtwagentjes. Hoeveel pakjes er in die vrachtwagentjes zit, is essentieel voor de werking van het pedaaltje. Stel je voor dat het pedaal alleen maar goed werkt met minstens acht pakjes per keer dat het vrachtwagentje langs komt en je biedt er maar vijf aan. Gevolg: pedaaltje doet het niet. (vergelijk dus het pedaaltje dat werkt op 9V. Bij een teveel aan pakjes, die toch graag afgegeven 'willen' worden, ontstaat er schade. Laten we stellen dat er een overschot aan lading komt, dat vaak omgezet wordt in warmte. Je pedaaltje kan dus doorbranden.

Nu is dat natuurlijk nog niet alles: er moeten genoeg Coulombs (dus vrachtwagentjes) langskomen. Dit stelt het aantal Ampere voor. Dit is de electrische eenheid voor het aantal coulombs per seconde wat 'langskomt'. Bij te weinig vrachtwagentjes doet het pedaaltje het niet goed en bij te veel is er niks aan de hand. Ze blijven gewoon in de opslag staan, totdat ze nodig zijn. Bij wijze van spreke een kwestie van vraag en aanbod. Je moet zorgen dat het aanbod gelijk blijft.

Wat is nu de kern: Aantal Volt moet gelijk blijven, vaak 9V. Aantal mA moet gelijk of groter zijn. Het beste kun je dus een te groot aantal mA kiezen, zodat je later er nog meer 9V pedaaltjes aan kunt lussen. Als ze nou toevallig 10V vragen is niet erg. Dat merk je niet in je signaal, het is nl. berekent op de pieken die zo'n pedaal vraagt en die haalt ie toch bijna nooit. Maak je ook niet druk om de doorlus kabeltjes, want die zijn allemaal parallel. Dit houdt in dat je 9V blijft aanbieden, maar minder aantal mA, waar je toch al genoeg van had. Het is dus raadzaam om te weten hoeveel aanbod je hebt en hoeveel vraag nodig is. Chorus pedaaltjes e.d. vragen vaak heel weinig, terwijl distortion pedaaltjes meer vragen, zeker die met buizen.


Pfff..... wat een verhaal. Ik ben veel te goed voor deze wereld.

PS: voor degene die nog vragen heeft, selecteer niet de hele tekst alright?

Harry
1 juli 2003, 11:56
goed verhaal, de Teng. Bedankt. Heb het al een paar keer voorbij zien komen, en er begint me iets te dagen. :D
ik zal thuis gaan kijken wat voor pedalen ik heb, en misschien wil je mijn rekensommetje dan controleren?

kun je merken noemen, en waar je ze kunt kopen?

De Teng
1 juli 2003, 12:10
Tja... kom maar op zou ik zeggen, maar je kunt het ook zelf.

Tel het aantal mA bij elkaar op en dat moet niet meer zijn dan het adaptertje levert (het liefst). Kan wel, want je gebruik toch alle pedalen niet altijd maximaal.

Merken... een Liquid bij musikproduktiv heb ik in de bestelling staan (gitarist van de band ook maar geljik eentje) en die kost 25 euro afgerond. 1000mA geloof ik en gestabiliseerd dus. Boss heeft ze wel.. die universele shit is niet echt ok.

Dirk_Hendrik
1 juli 2003, 15:00
Een gestabiliseerde wil zeggen dat als je een piek of dal in je aanbod qua stroom krijgt, dat het apparaatje nog steeds een standaard hoeveelheid afgeeft.


Mis!
Gestabiliseerd betekent dat de adapter een keurige strakke 9 (in dit geval) volt afgeeft. Als een een dal (dip) in je lichtnet langskomt kan een gestabiliseerde adapter die dip niet langer wegfilteren dan een ongestabiliseerde. Het stroomaanbod is weg.



Het is dus raadzaam om te weten hoeveel aanbod je hebt en hoeveel vraag nodig is. Chorus pedaaltjes e.d. vragen vaak heel weinig, terwijl distortion pedaaltjes meer vragen.

Wederom mis. Chorussen gebruiken zo goed als altijd meer vermogen daar ze ook in rust (geen ingangssignal signaal) nog activiteit vertonen (het klokken van de analoge of digitale vertragingslijn om precies te zijn). Distortioncircuits zijn niets anders dan versterkercircuits die in rust amper stroom gebruiken. Betreffende je buizenopmerking heb je wel in het geheel gelijk.

Polytheme Pam
1 juli 2003, 15:26
volgens mij is een gestabiliseerde adapter een adapter die als je meerdere pedaaltjes linkt ze allemaal keurig precies 9V krijgen....of heb ik het mis :???:

Nicci
1 juli 2003, 15:30
ga gewoon naar een of andere winkel en koop daar een universele adapter, zet die op 9 volt en zet dee polariteit goed en je hebt er één.

vreemd. we zijn het eens . . . .

toch valt er iets te zeggen voor de wat duurdere adapters. ze willen nog wel eens minder storing met zich mee brengen.

De Teng
1 juli 2003, 15:48
Het is dus raadzaam om te weten hoeveel aanbod je hebt en hoeveel vraag nodig is. Chorus pedaaltjes e.d. vragen vaak heel weinig, terwijl distortion pedaaltjes meer vragen.

Wederom mis. Chorussen gebruiken zo goed als altijd meer vermogen daar ze ook in rust (geen ingangssignal signaal) nog activiteit vertonen (het klokken van de analoge of digitale vertragingslijn om precies te zijn). Distortioncircuits zijn niets anders dan versterkercircuits die in rust amper stroom gebruiken. Betreffende je buizenopmerking heb je wel in het geheel gelijk.

Lul niet man, een chorus gebruikt veel minder dan een distortion. Ga maar bij verscheidene sites na hoeveel de individuele pedaaltjes gebruiken (voor alle duidelijkheid: aantal mA) Het gaat hier om de stroomsterkte voor het geval je het niet in de gaten zou hebben en daar heb je bij een chorus heel wat minder voor nodig dan bij een distortion.

Tuurlijk gebruikt elk pedaal in rust wat joules, dat is vrij logisch en het tegendeel beweer ik ook niet. Die rusthoeveelheid is alleen erg weinig in vgl. met de hoeveelheid als het geactiveerd is. 9V hebben ze altijd nodig, maar het aantal mA verschilt nogal.

Lees eerst even goed voordat je iemand citeert, want het gaat hierbij om de hoeveelheid stroom in geactiveerde toestand.

De Teng
1 juli 2003, 15:59
Mis!
Gestabiliseerd betekent dat de adapter een keurige strakke 9 (in dit geval) volt afgeeft. Als een een dal (dip) in je lichtnet langskomt kan een gestabiliseerde adapter die dip niet langer wegfilteren dan een ongestabiliseerde. Het stroomaanbod is weg.

Hier zou je wel eens gelijk in kunnen hebben ja.. ik zal in de illusie zijn geweest dat zo eentje ook nog met condensatoren werkt, want dan kan het wel nl.