PDA

View Full Version : Modeling en monitor



Eric van Esch
3 november 2013, 12:50
Het blijft zoeken, geluid......Ik heb een Line6 POD X3 waaruit ik een heel behoorlijk geluid haal. Ik speel met koptelefoon (AKG K271 MkII) als ik de POD gebruik, maar wil niet altijd met koptelefoon spelen. Heb ook een goede buizenbak staan, maar zou toch ook graag met de POD een vaste opstelling willen maken. Heb al verschillende set ups geprobeerd met de POD om een goed geluid te krijgen, maar niets heeft me tot nu toe blijvend kunnen bekoren, behalve dan met koptelefoon. Nu overweeg ik actieve studiomonitors om te proberen. Vragen hierbij:

Hoeveel doorsnede moet de speaker minimaal hebben voor een fatsoenlijk geluid?
Ik hoor goede geluiden over de KRK's, maar wat zijn nog meer fatsoenlijke speakers? Budget, zeg 500 - 600 euro voor een set, al dan niet tweedehands.

Alle tips, truuks en wetenswaardigheden zijn welkom.

(Nee, ik ga geen Fractal Axe FX aanschaffen, zie daar voor mij niet de meerwaarde ;) )

deefke666
3 november 2013, 14:17
hallo Eric,
Ik speel nu al een tijdje over een pod hd500 in combinatie met twee very cheapo behringer b212 eurolive aktieve speakers,
op zich valt dat heel goed mee, zowel voor live als voor thuis gebruik, maar ergens mist het soms ook iets, vooral met de hogere gain sounds dan....

Ik ben ook al even op zoek naar de ideale sidekick voor de pod hd, ik ben laatst een paar youtube video's tegengekomen van de tech21 power engine en dat zou misschien wel eens de oplossing kunnen zijn...
Dat is in feite een transistor versterker die het geluid van je modeller niet 'zou' kleuren (heeft enkel volume, treble,mid en bas regelaars), en valt zo te zien qua prijs ook goed mee...
hier is het clipje ervan, er zal waarschijnlijk wel wat nabewerking van de opnames aan te pas gekomen zijn maar het lijkt me toch best logisch http://www.youtube.com/watch?v=Ay8jiYWcCg8
voor de rest zijn er eigenlijk bitter weinig clips over te vinden

Ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar maar ik weet niet of ik hem blind zou durven bestellen, misschien dat er forum leden zijn die er persoonlijke ervaring mee hebben...

grtz D

Eric van Esch
3 november 2013, 14:55
Deefke666 bedankt voor je idee. De Tech 21 power engine heb ik al wel eens overwogen, alleen zoek ik (denk ik) iets wat een stereomogelijkheid heeft aangezien de POD dit ook kan. In ieder geval staan die Tech 21's wel bekend om hun gebruik in combinatie met modelers. Ben wel benieuwd hoe andere modeler gebruikers dit thuis oplossen.....

deefke666
3 november 2013, 17:03
Thuis speel ik vooral over de twee genoemde behringer 212 eurolive speakers...
live ga ik gewoon rechtstreeks in de mengtafel (wel stereo)
en voor opnames via de pc gebruik twee studio monitors (m-audio bx5a)

Ik ben de laatste dagen ook zwaar aan't overwegen om twee tech21 power engines aan te schaffen en daar dan stereo over te spelen, dat zou volgens mij toch al redelijk verschil moeten maken tegenover die behringers monitors, meer het gevoel van over een gewone amp te spelen

tnijland
3 november 2013, 18:58
Ik heb na veel zoekwerk een redelijke match gevonden met een Roland KC-serie keyboard combo. Ik gebruik voor oefenen een KC-500 en voor optredens een KC-880 (stereo) met 12" speakers + hoorn. Die heb ik erbij gekocht nadat ik merkte dat het zo goed klonk met gitaar (had hem eigenlijk voor mijn keyboards).

Op de een of andere manier werken die behoorlijk goed in combinatie met een modeler en klinken ze minder steriel. Ik heb zelf het beste resultaat overigens wel met een Koch Pedaltone buizen preamp maar ook mijn modelers klinken heel aardig over de KC en ik prefereer ze over 2 actieve PA speakers. Je kunt ze vaak relatief goedkoop vinden op MP, ze hebben redelijk vermogen, ingebouwde mixer en een line-out voor naar de mengtafel. Nadeel is het gewicht van de KC-880 waardoor je bijna weer een zware gitaarversterker hebt maar de sound maakt gelukkig veel goed ;-)

Ik plug daarnaast ook nog akoestische gitaar en keyboard in voor een alles-in-1 oplossing.

pinchaholic
5 november 2013, 15:08
Hoi Eric,

tijdje terug al gepost, maar toch:

Heb jaren met veel plezier geëxperimenteerd met transistors, buizen en modeling in een thuisomgeving. Speel nu een tijdje over een pod hd500 tjokvol met custom-made user patches, gratis via de line 6 website. Pod hd500 aangesloten op een paar krk 6 studio monitors. Dit is mijn best klinkende, meest veelzijdige set-up ooit. Kan hard, hoeft niet. Dit alles zonder amp/cabinet.

Uiteraard heb ik ook ooit mijn POD op een 2x12 V30 cab aangesloten via een amp. Geluid was niet om over naar huis te schrijven. Zowel met, als zonder amp modeling functie uit.

Ik zou zeggen probeer KRK 6 of 8 eens, neem gewoon je POD mee naar de winkel.


Mijn KRKtjes in hun natuurlijke habitat:

https://pbs.twimg.com/media/BMqBotQCAAAacsU.jpg:large

Eric van Esch
5 november 2013, 15:32
Bedankt! Dit ziet er zeker goed uit en in mijn hoofd de set die ik wel eens zou willen proberen. Je beschrijving dat dit goed bevalt klinkt mij ook als muziek in de oren. Heb mijn POD zowel over 2x10 steady state amp als over een 2x12 buizenamp geprobeerd maar er blijft steeds iets in mijn gevoel zitten van net niet. Die KRK schijnen vrij neutraal te zijn in hun geluid waardoor de POD (of andere modeler) beter tot zijn recht komt wat betreft het geluid. Vraag nog hierbij, hoe "voelt" het geluid aan? Ruimtelijk, open?

pinchaholic
5 november 2013, 17:12
Voor zover ik weet is KRK vrij neutraal, maar weer niet zo neutraal als bijvoorbeeld de Yamaha HS 50. Die klonken mij iets te neutraal (schel ;)) in de oren.

In tegenstelling tot mijn foto hierboven, staan de monitors uiteraard op de uiterste hoeken van mijn buro.
Verder geen idee wat ideaal is mbt plaatsing btw. Wat ik merk is dat met clean/echo/delay de spreiding van het geluid enorm is, bijna als een warme regen van geluid. (Ik ben marketeer ahaha).

Voorbeeldje: op line6/customtone is een preset te vinden met de naam "JBhallelujah". Een van mijn fave user presets trouwens, als ik jou was zou ik zeker kijken of ie voor POD X3 te downloaden, danwel te converteren is. Het geluid van deze preset over mijn KRK setje is echt hartverwarmend, zo mooi.

Mijn terugkerende tips voor menig POD bezitter:

1. Laat de standaard presets lekker zitten
2. Ga aan de slag met de free downloadable presets op line6/customtone.
3. Koop een setje goede monitors
4. Luister regelmatig naar Andy Timmons - Resolution :cooler: (totally offtopic & mijn standaard advies aan de gehele mensheid)

Eric van Esch
5 november 2013, 17:41
4. Luister regelmatig naar Andy Timmons - Resolution :cooler: (totally offtopic & mijn standaard advies aan de gehele mensheid)

And wear sunscreen......;)

Bedankt, dat klinkt inderdaad niet verkeerd, nu eens even MP in de gaten gaan houden.....

pinchaholic
5 november 2013, 18:14
of eerst even met je POD langs een audioboer in omgeving Deventer om wat te testen...

Uiteraard ben je van harte welkom om mijn set-up eens te bespelen mocht je ooit in de buurt van Rdam zijn. :ok:

Eric van Esch
5 november 2013, 22:37
Temping, werk in Reeuwijk....;)

pinchaholic
6 november 2013, 11:29
Heb je een prive bericht gestuurd Eric.



Temping, werk in Reeuwijk....;)

harrie-beton
6 november 2013, 11:56
Ik heb een homestudio en heb mijn pod series versterkt op diverse monitoren en erg veel verschil hoort er niet te zijn. Ik gebruikte LIVE neutrale basversterkers en later Proel Flash 12 inch monitoren, in details (vooral het oemph in het laag) geeft verschillen.
De klank die je maakt komt vooral door de pod en niet door de monitoren. Zie de pod als een DJ met een CD speler, versterking maakt wel uit maar het is de CD die de sounds maakt. Het moet goed maar neutraal versterkt worden. Zo haal je het meest uit een pod. Ik heb ns-10 monitoren maar ook de KRK en het zijn fijne monitoren om mee te werken. Als je metal speelt zou het niet mijn eerste keuze zijn.

Voor thuis en op koptelefoon is modiling een mooie uitvinding. Live was ik niet altijd tevreden en ben dit jaar weer met buizenversterkers aan het slepen. Heeft voor en nadelen.

Eric van Esch
6 november 2013, 12:17
Hallo Harrie, ben geen metal speler, dus dat komt goed uit. Bovendien ben ik een thuisprutser en speel niet live. Aangezien je aangeeft een thuisstudio te hebben, vraagje.

Idee wat ik nu heb is om monitoren op een (eenvoudig) mengpaneeltje aan te sluiten, op dit mengpaneel de POD aansluiten en mijn computer. Gedachte hier achter is dat ik dan via de monitoren ook muziek via de computer kan afluisteren (nu op aparte computerboxjes) en indien gewenst de mix kan maken voor het meespelen met backings. Zal dit werken?

Analie-G
6 november 2013, 13:31
Hallo Harrie, ben geen metal speler, dus dat komt goed uit. Bovendien ben ik een thuisprutser en speel niet live. Aangezien je aangeeft een thuisstudio te hebben, vraagje.

Idee wat ik nu heb is om monitoren op een (eenvoudig) mengpaneeltje aan te sluiten, op dit mengpaneel de POD aansluiten en mijn computer. Gedachte hier achter is dat ik dan via de monitoren ook muziek via de computer kan afluisteren (nu op aparte computerboxjes) en indien gewenst de mix kan maken voor het meespelen met backings. Zal dit werken?

Zekers zal dit werken !
Maar als je een goede geluidskaart hebt in je PC , kan je ook je Pod op de line in aansluiten en via je je PC naar de boxen...trouwens : KRK zou mijn eerste keuze zijn voor dat budget...!

Eric van Esch
6 november 2013, 13:45
Kan inderdaad nu als ik de POD aansluit via USB op de computer ook muziek via de POD afspelen (computer stelt die bij aanzetten automatisch in als afspeelapparaat). Vraag me alleen af hoe gekleurd dit uiteindelijk wordt door de POD, vandaar de gedachte om dit te scheiden via een mengpaneeltje. Maar als het simpel kan dan inderdaad simpel houden.

harrie-beton
6 november 2013, 16:58
Voor meespelen is mengpaneel niet nodig. De computer kan mengen.

Hier zonder mengpaneel:
Sluit je speakers direct aan op de line out van de POD.
Stel de pod in als STANDAARD AFSPEEL en OPNAME APPARAAT.
Om met backingtracks mee te spelen zou ik de backing track als mp3 in reaper (www.reaper.fm) laden en op een ander spoor je gitaarspel opnemen. Je kan ook eerst op 1 spoor een eigen backing inspelen en daarna een solo op spoor 2. Je pod is daar beter in dan de windows geluidskaart. Je pc geluidskaart kan namelijk slecht opnemen én afspelen tegelijk en geeft een vertraging. Dat heet latency.
Een pod heeft een betere chip aan boord en kan dit wel en klinkt beter door minder ruis en betere DA conversie.
Gebruik altijd de drivers die bij de pod horen, dit zijn ASIO drivers, gebruik geen ASIO 4 all.

Als je een mengpaneel hebt ben je iets meer flexibel, sluit dan de line out van je pc op kanaal a van je paneel en je pod op kanaal b. Voor de opname maakt dit niets uit, de meeste software kan geen opnames maken tegelijk van verschillende geluidskaarten als de ene ASIO en de andere niet ASIO is.
Met mengpaneel heb je als voordeel dat als je de pod uit hebt nog geluid kan horen zonder kabels te hoeven wisselen. Daarom heb ik een mengpaneel. De rest gebeurt allemaal op de PC.

Eric van Esch
6 november 2013, 23:24
Voor opnemen gebruik ik Samplitude Music Studio16, kan daar het aantal sporen vrijwel oneindig uitbreiden, de POD is in die opzet opname en afspeelapparaat. Wat je beschrijft aan flexibiliteit met POD uit is iets wat in mijn hoofd zit en om zo dus een opzet met een mengpaneel te maken.

Eric van Esch
20 december 2013, 23:44
En hoe het verder afliep.....

Via Marktplaats een mooi setje KRK Rokits GP6 op de kop weten te tikken voor een heel vriendelijk prijsje en de zitten nu aangesloten aan de POD. POD via US aan mijn computer om zo ook muziek van de computer via de PD te kunnen luisteren. Vanavond even wat zitten proberen en ik heb mijn POD nog nooit zo mooi horen klinken! Helemaal tevreden tot nu toe!