PDA

View Full Version : Van 010 naar 012 en brugafstelling



Steven Heijstek
2 november 2013, 22:46
Ik wil eens een setje 012 snaren (Elixir) proberen op mijn strat. Hij staat nu afgesteld voor 010. (Ik heb hem overigens altijd een halve toon lager gestemd staan.) Ik weet dat ik alles opnieuw moet afstellen….dat is het probleem niet, ik weet wat en hoe ik dat moet doen.
Het enige waar ik mijn twijfels over heb is de afstelling van de brugzadels. Die staan nu al best ver richting de hals. Ik heb daar nauwelijks nog speelruimte. Als ik nu een setje 012 er op zet is het dan waarschijnlijk (ivm met de intonatie) dat ze verder richting hals moeten of er juist vanaf? Als ze er verder naar toe moeten dan is dat voor mij een showstopper:(.

Thanks for the advise.

Mr.Fingers
2 november 2013, 22:52
Verder af.

Steven Heijstek
3 november 2013, 00:04
Dank Mr Fingers. Ik kan dus aan de slag.

Weet iemand overigens waarom de intonatie afgesteld moet worden voor verschillende snaren of snaar diktes? Ik zoek dus naar de natuurrkundige uitleg. De halve lengte blijft toch de halve lengte zou ik zeggen......De snaar is over de gehele lengte gelijk dus daar zit het hem ook niet in. Ik zie blijkbaar iets over het hoofd.

kwispelhond
3 november 2013, 03:18
Tja natuurkundig, daar ben ik niet zo goed in :???:. Maar als simpel antwoord, je compenseert het indrukken van de snaar. De dikte van de snaar en de hoogte van de actie bepalen hoeveel er gecompenseerd moet worden en we praten hier over de dikte van de kern, niet de windingen. Dat is waarom je dat sprongetje ziet bij de overgang van de dunste omwonden snaar naar de dikste niet-omwonden snaar. De D-snaar heeft bij een elektrische gitaar dus een dunnere kern en is dus korter dan de G-snaar, bij akoestische gitaren zit die sprong tussen de G-snaar en de B-snaar.

Als je naar je gitaar kijkt zie je dat de dikste kernen dus het verste naar achteren staan en dus zullen dikkere snaren inderdaad langer moeten worden.

Ps., dit is de simpele versie, er zijn nl. meer factoren van belang zoals de elasticiteit van de snaren en nog wel andere zaken maar laten we het simpel houden.

Rizz
3 november 2013, 10:01
Dank Mr Fingers. Ik kan dus aan de slag.

Weet iemand overigens waarom de intonatie afgesteld moet worden voor verschillende snaren of snaar diktes? Ik zoek dus naar de natuurrkundige uitleg. De halve lengte blijft toch de halve lengte zou ik zeggen......De snaar is over de gehele lengte gelijk dus daar zit het hem ook niet in. Ik zie blijkbaar iets over het hoofd.

Met je stelling ga je ervan uit dat de mensuur van de gitaar voor elke snaar geldt en dat is niet zo. De mensuur is een benadering van de snaarlengte, een compromis..

Het beste uit te leggen bij een staalsnarig akoestisch brugzadel. De mensuur zit exact in het midden, de rest zal gecompenseerd moeten worden. En idd, halve snaarlengte is een halve snaarlengte, maar wel bepaald voor die ene snaar..

johanb
3 november 2013, 10:08
Met dikkere snaren kun je de actie misschien nog lager zetten,dan duw je de snaren minder ver in,moet er minder gecompenseerd worden.misschien hoef je niets te doen aan intonatie

fastfolkert
3 november 2013, 10:47
.
Weet iemand overigens waarom de intonatie afgesteld moet worden voor verschillende snaren of snaar diktes? Ik zoek dus naar de natuurrkundige uitleg. De halve lengte blijft toch de halve lengte zou ik zeggen......De snaar is over de gehele lengte gelijk dus daar zit het hem ook niet in. Ik zie blijkbaar iets over het hoofd.

Dat heeft ermee te maken dat de massa en trekkracht op een snaar meedoen in de formule voor de uiteindelijke geproduceerde toonhoogte. De mensuur is dus een "typical" waarde en moet een beetje gecompenseerd worden voor dikkere/zwaardere, cq. dunnere/lichtere snaren.
Op het www. zijn plenty mmer of minder diepgravende artikelen te vinden, zoals hier: http://www.co-bw.com/Guitar_physics_of.htm

YMMV

stijnkenens
3 november 2013, 14:53
Let er ook op dat je de topkam invijlt voor een dikkere set.
Anders breekt ze, en kan je een nieuwe (laten) plaatsen.



s.

Steven Heijstek
3 november 2013, 16:43
Let er ook op dat je de topkam invijlt voor een dikkere set.
Anders breekt ze, en kan je een nieuwe (laten) plaatsen.
s.

Dank voor de goede adviesen. De 012 set zit er inmiddels op. Eerste indruk is heeeeel lekker. Omdat ik hem een 1/2 lager stem is de bespeelbaarheid nog heel goed. Valt me reuze mee qua trek en sleur werk.
Lekkere volle toon.......en dat is toch wel waar ik van hou.