PDA

View Full Version : She, original



gitaarvrouwtje
2 november 2013, 16:35
op de opname is zat aan te merken, ik begin dan ook nog maar net met de boel weer uit te zoeken
ben er mooi zoet mee geweest op mijn vrije zaterdagmiddag :p

een original die ik al eens had opgenomen maar waar ik de dobro eens in wilde proberen..helaas hoor ik dat het eind niet goed in de mixdown is meegenomen, ( gelukkig wel alle tracks opgeslagen dus dat ga ik nog veranderen tzt.)
https://soundcloud.com/kris-wijkstra-westerhof/she-mp

Jedeel
2 november 2013, 17:07
Ik mag aftrappen ;-)
Ik hoor een mooi nummer!!

Een paar kleine opmerkingen..... het einde is abrupt, maar dat schreef je al.
Op de 1e of 2e sec. zit een storend geluid, die je mss beter even kan wegknippen. (Ik had mijn volume v.d. koptelefoon
nogal hoog staan...... ik schrok echt ;-) )

Mijn belangrijkste opmerking; ik vind dat jouw zang harder in de mix mag/moet komen ;-)

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 17:30
ben het allemaal met je eens, dat is precies wat mij hier niet aan bevalt..dat is ook allemaal een kwestie van het geklooi met een programma waar ik nog niet zo handig mee ben..
ik wil je niet vertellen wat er allemaal mis is gegaan
zoveel dat ik uiteindelijk hier genoegen mee heb genomen lol
maar het is een begin en ik beloof dat ik mn best doe mij te beteren
iemand een idee waarom ik dat geluid heb? ik doe vast iets erg verkeerd maar ik weet niet wat..dit heb ik namelijk vaker bij opnames die ik maak

jutter
2 november 2013, 17:59
Nog nooit iets van je gehoord maar nu wel! Ik denk wat we hier een talentje in ons midden hebben!

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 18:05
ja nou zit ik dus met een heeeele brede grijns he..dank je jutter :)

Harald
2 november 2013, 18:34
Dat geluidje klinkt als een inschakeltik van iets. Maar daar zit nog geen muziek. Kun je dus gewoon wegknippen, of stil maken.

Nummer verdient een betere opname, en dat moet met halfweg redelijke (en nog niet al te dure) spullen best lukken. Timing is (gaat ie weer ;) ) wel erg recht, klassiekerig. Alsof Art Garfunkel meedoet... vergelijk voor de gein maar eens wat van de solonummers van Paul Simon in de originele uitvoering, en in de Simon and Garfunkel uitvoering op Concert in Central Park. Zoiets. Maar goed, dat kan een heel bewuste keuze zijn. Smaak issue, niet kwaliteit.

Stomme nerdreactie, I know! itīs stronger than me...

Korte versie van mijn reactie: verdient een betere opname!

jutter
2 november 2013, 18:39
Dat geluidje klinkt als een inschakeltik van iets. Maar daar zit nog geen muziek. Kun je dus gewoon wegknippen, of stil maken.

Nummer verdient een betere opname, en dat moet met halfweg redelijke (en nog niet al te dure) spullen best lukken. Timing is (gaat ie weer ;) ) wel erg recht, klassiekerig. Alsof Art Garfunkel meedoet... vergelijk voor de gein maar eens wat van de solonummers van Paul Simon in de originele uitvoering, en in de Simon and Garfunkel uitvoering op Concert in Central Park. Zoiets. Maar goed, dat kan een heel bewuste keuze zijn. Smaak issue, niet kwaliteit.

Stomme nerdreactie, I know! itīs stronger than me...

Korte versie van mijn reactie: verdient een betere opname!

Je hebt misschien wel gelijk maar daar heb ik niet eens naar geluisterd (opname). Ik vind het nummer op zich erg lekker en best goed klinken!

Harald
2 november 2013, 18:41
Dat laaste zinnetje was ook een verpakt compliment ;)

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 18:44
:) Harald, je hebt volledig gelijk..het stijve heeft eigenlijk meest te maken met het feit dat ik dus alles in mijn eentje doe..spoor voor spoor, ik ben meer iemand voor een band/trio oid
het doel van het opnemen is het bewaren van wat ik schrijf op een ( redelijk) nette manier
zou dit op cd komen ( en gut wie weet) dan zou ik achter elkaar Han eens opbellen om een afspraak te maken, maar niet in mijn eentje..
ik hoop in de komende tijd de juiste mensen weer bij elkaar te kunnen sprokkelen zodat dit een live gebeuren kan worden en de losheid, en spontaniteit weer mogelijk wordt voor mij
ik snap je dus volledig ..maar mij ontbreekt die lekkere " band"

wbt opnemen,..ook helemaal gelijk los van alles..dit was de eerste keer in vijf jaar dat ik dit spul weer es gebruikt heb..gitaar te hard, zang iets te zacht..wat doe je in s hemelsnaam met filters en effecten ( onkunde dus) kortom..het is een leerproces waarvan dit proefwerkje 1 was :)
bedankt voor je opbouwende behulpzame commentaar

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 18:46
Dat laaste zinnetje was ook een verpakt compliment ;)
en dus ook helemaal zo opgevat!
ik heb veel aan je input, ik zet het hier niet alleen neer om te horen dat t een mooi liedjes is, wat ik ook fijn vindt natuurlijk, maar eerlijk is eerlijk,..dat vind ik zelf eigenlijk ook hahaha..anders had ik t zo niet geschreven
dus complimenten zijn welkom
maar advies, opbouwende kritieken..evenzozeer

jutter
2 november 2013, 18:53
Dat laaste zinnetje was ook een verpakt compliment ;)

O, daar twijfel ik niet aan hoor!

Duhsjaak
2 november 2013, 21:59
Ohhhhhh..... wat beeldschoon. Op de koptelefoon beluisterd, net als al die jonkies, en nu maar wachten tot die andere twee sjaken van dat trio op hun geschaafde knietjes naar NO Grun terug kruipen om jou vergiffenis te vragen.

Doen ze dat niet? Hun verlies dan toch zeker?

In je eentje een trio; redt je prima.

Prachtlied! K*topname, en wat dan nog?
Je maakt een breekbaar lied hoorbaar. Flaws and all. Prachtig. Wat een klasse lied! Nou nog een lied voor je zoon (zal misschien iets minder vanzelfsprekend gaan) dan een lied voor zo'n leuk grietje, maar verdomd als het niet waar is, hij houdt van zijn mams ondanks dat het soms een beetje lastig is om dat goed voor het voetlicht is te brengen.

Mijn She mag ik vannacht naar Schiphol brengen. Gaat een weekje in haar eentje naar Zonnige Oorden.
Maar nachtvluchten? Nee, hoor!!! Daar doet Schiphol niet aan.
Nou, neem dan maar aan van mij, de bestuurders van Schiphol liegen zelfs tegen zichzelf.
Zonder gęne.

En wat mooi dat je straks over een jaar of 20 op dit mooie lied kunt terug kijken.
Op de opname is wat af te dingen, op het lied niks. Wat een schitterende kwaliteiten beschik jij over. Grandioos!!!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
2 november 2013, 22:30
Bijzonder mooi lied weer. En evenzo gezongen. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar
je hebt een uitzonderlijk heldere stem met een warme ondertoon.
Dat is het geluid dat ik een lieve stem noem. Prachtig.

Als je hulp wilt bij opname problemen is het misschien handig om de 'hardware' en
'software' die je gebruikt te vermelden.
Dan kunnen de experts hier er eens over buigen.

Nogmaals zeer mooi lied, wat erg binnen komt. Bij mij in ieder geval.

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 23:05
Gus :) je doet mij weer stralen
Ernest jij evenzo

Gus dat wordt nachtbraken dus..en eenzame liederen componeren over je liefde die ver is gevlogen :)

waar ik mee werk is zeer eenvoudig te zeggen
de software is en oude versie van cooledit
de pc is een oud achterhaald window kreng waar nog weinig snelheid in zit
verder, een Behringer C1 condensator microfoon, een behringer podcast studio bestaande uit een interface en een paneeltje
tussen de Behringer en het paneel steekt een pre mapje waar ik de naam weer even van zal opsnorren :)
uh ..dat was t :)

gitaarvrouwtje
2 november 2013, 23:06
gus lied voor zoon is al eens gemaakt, ik moet het nog opnemen..:)

jutter
2 november 2013, 23:28
Gus :) je doet mij weer stralen
Ernest jij evenzo

Gus dat wordt nachtbraken dus..en eenzame liederen componeren over je liefde die ver is gevlogen :)

waar ik mee werk is zeer eenvoudig te zeggen
de software is en oude versie van cooledit
de pc is een oud achterhaald window kreng waar nog weinig snelheid in zit
verder, een Behringer C1 condensator microfoon, een behringer podcast studio bestaande uit een interface en een paneeltje
tussen de Behringer en het paneel steekt een pre mapje waar ik de naam weer even van zal opsnorren :)
uh ..dat was t :)

Goh, je weet meer van opnemen dan ik. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen en wat ik nodig heb......

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 00:43
Haha nou er wat van " weten " is nogal groots uitgedrukt hoor :)
Ik heb een aantal jaartjes geleden de gitaar weer opgepakt, ben toen gaandeweg meer gaan schrijven, speelde samen met wat mensen.
Ik wist toen totaal niet hoe je kon opnemen , behalve dan op de " ouderwetse manier met een cassetterecorder en 1 spoortje
Ben toen een tijdje aan t meelezen gegaan op een recording forum, maar daar lopen vooral mensen rond die daar al hun geld en tijd insteken,.niks was goed genoeg haha
Uiteindelijk heb ik een podcast studiootje gekocht dat is eigenlijk bedoeld om radio programma s te maken
De gistarist van 1 van mn ex bandjes had een versie van cooledit die hij in mn pc heeft gezet, het is in feite simpel,..je hebt iets nodig om in te zingen /spelen..
Je hebt een paneeltje nodig waar verschillende ingangen op zitten voor microfoon of instrument..en je moet uitvinden hoe je de pc in komt
En in de pc moet je dat geluid dan op meerdere sporen kunnen opnemen
Zo n podcast studio heeft al die onderdelen en is betaalbaar
En cooledit is een programma waar je je geluid dus in kan zetten op meerdere sporen en waar je het kunt bewerken

En dan begint t eigenlijk,..dan kun je dus gaan investeren lol..betere microfoon..snellere en stillere pc ( pc geluid wordt ook opgenomen door de condensator mic..de echte " freaks" steken er duizenden in..

Ik weet alleen dat er een kabel mn pc in moet haha..
Zoals je hier wel leest is er vervolgens nog meer dan genoeg te verbeteren,..hoe hard zet je de zang en de instrumenten tov elkaar
Wel uitkijken dat ie niet clipt..of te zacht is..

Waar ik tegenaan liep met al mn onervarenheid vandaag:
Spoor 1 ( gitaar opgenomen,..spoor twee ingezongen..en ineens blijken zang en gitaar niet meer synchroon te lopen,..hoe doe je dat nou,..t moet simpel zijn, maar..er is geen knopje waar op staat. " druk hier als je zang en instrumenten niet synchroon lopen"
Dus na veel geklooi niet gelukt en opnieuw gedaan maar wel een soundlock gevonden, zou dat dan de manier zijn? Proberen..
Effect erop? Hoe doe je dat..welk effect..hoeveel..je wilt toch ook niet klinken alsof je in de kerk zingt..
Uiteindelijk na een hoop gekloot alles erop..heb je een pgggggg die je niet wegkrijgt ( harald heeft me inmiddels getipt hoe dat moet)
En staat je zang toch nog te zacht..waarom? Nou..ik was bang dat ie te hard zou zijn lol

Nee ik weet de ballen ban opnemen..ik weet hooguit een klein beetje ,..maar ...ik leer :) en ik heb een super zaterdag gehad haha

jutter
3 november 2013, 00:48
Sodeju, wat een info! Doe straks geen oog meer dicht!

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 01:55
Ach het komt allemaal hier op neer
Ik moet nog een hoop leren :)

Duhsjaak
3 november 2013, 02:22
Mijn She is 30.
Mijn dochter dus.
Autobiografisch, dus over mijn liefde? Nee, daar moesten we maar niet aan beginnen.
Er zijn voldoende mooie, bizarre of interessante dingen om mij heen zonder dat ik het ook ik liedjes weer over mijzelf ga hebben.

Nu op: Gaypride, maakt meer stuk dan je lief is. Door de ogen bekeken van een vriendingetje die niet zo op jongens valt.
Nou, die begrijp ik tenminste.
Ben benieuwd naar de song over je zoon. Moet iets aparts opleveren!
Vriendelijke groet, Gus

PS moet ik nog vertellen hoe laat het vliegtuig gaat? Europese vlucht. Zij moest er 2.00 uur zijn, op Schiphol.
Maar nachtvluchten? Ha ha Den Haag, nee hoor, daar aan doen we niet. Echt niet.
Alles voor 3.00 is een late avondvlucht; alles na 3.01 is een vroege ochtenvlucht.

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 09:06
Hahahaha ja zo lust ik er nog wel een paar meneer schiphol hihi
Wat een rottijd om een vleigtuig te moeten halen ..zeker als je ver weg woont zoals wij, ik ben als ik iemand weg moet brengen altijd een dag kwijt,..aan de andere kant..s nachts geen file s..

Ik ga weer aan de freubel..ik laat me toch niet lompen door cool edit pro?!

Ernest01
3 november 2013, 10:11
Ben niet bekend met de spullen die je gebruikt om op te nemen, maar misschien kom je
tegen iets aan ? De kabel van de mic, misschien.
Eens proberen om een opname te starten en een beetje rommelen aan die kabel.
Het geluid komt vlak nadat de opname is gestart, dus moet het zoiets zijn.

Anders voor Sinterklaas andere spullen vragen ? :cheerup:

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 10:17
hahaha..in dit huis BEN ik sint..en deze sint is helaas blut lol
maar mijn ( blonde) zwarte piet zei al dat een andere pc misschien toch ook wel es een goed plan zou zijn..
nee ik kom nergens tegenaan het is iets anders, het ontstaat na het samenvoegen van de sporen dus daar gaat iets fout
ik kan het er af knippen..Harald heeft me gisteren even uitgelegd hoe :)

Ernest01
3 november 2013, 10:31
Dat scheelt.... hoef je geen uitgebreide verlanglijst te maken.....

Als het samenvoegen van de sporen dit als resultaat heeft, dan misschien een andere DAW proberen ?
(aannemende dat je dat doet met jouw huidige programma, en niet op een extern aangesloten 'kastje')

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 10:49
ja misschien? ..ik ga denk ik eens een klein projectje maken van het puur en alleen uitzoeken van wat ik precies wel en niet moet doen, kijk t hoeft niet multi complicado te zijn voor mij..maar nu ben ik voortdurend bezig met fouten herstellen ..ik zou t graag zo instellen dat ik GEWOON even een liedjes kan opnemen in een uurtje of twee tijd..( er vanuit gaande dat ik meerdere sporen benut)
zonder dat ik bezig ben sporen weer onder elkaar synchroon te krijgen
of rare geluiden veroorzaak die er weer uit moeten
of t eind van het nummer kwijt raak ( wat wel heul stupide is haha)

Han S
3 november 2013, 11:54
In Cool Edit Pro,dat al jaren Adobe Audition heet, kun je in het multitrack venster individuele sporen verschuiven met het juiste tooltje uit de toolbox. Je rekt ze een eind uit en schuift ze naar de juiste plek.

Als je te zacht hebt opgenomen kun je zo'n spoor in het edit venster 'normalisen'. Het opnamenivo wordt daarbij omhoog geschroefd tot de pieken het door jou ingestelde maximale nivo vereiken en de rest past zich op dat nivo aan.

Het is allemaal te vinden op het recording subforum. Je kunt belachelijk veel doen met zo'n opnameprogramma, kom je nog wel achter. In de latere versies van AA kun je geautomatiseerd mixen.

gitaarvrouwtje
3 november 2013, 12:08
Han ..love you :) dat was precies wat ik even moest weten, wat heerlijk mensen die weten hoe t werkt haha
ik ga weer verder met het gepeuter vanmiddag..grappig hoe je er strontzat van kunt zijn na een dag ermee werken en de volgende dag weer popelt om toch even uit te zoeken wat er nu mis ging..( verslaving in wording?)