PDA

View Full Version : Wat nou weer in elkaar flansen?



Tabula Rasa
1 november 2013, 15:07
ben mijn rommelhok ingedoken en heb wat losse meuk:

Een trafo waar vroeger de volgende buizen aan gehangen hebben:
ecc85, ech81, ebf89, el84, ez80, eabl80 en een em84.

Trafo geeft 258 wisselspanning, dus na gelijkrichten waarschijnlijk rond de 360V gelijkspanning (258x1.4). De gloeispanning is 7.0v

Verder heb ik diverse 12Ax7, 12AU7 en 12AT7 liggen, naast een set 6L6 en een enkele EL84.

Ik heb nog een Danbury outputtransformator liggen (18W OT, 8K primair met 8 en 16ohm taps.

Weerstanden, pots, caps en andere meuk heb ik in redelijke hoeveelheden aanwezig.

Iemand leuke suggesties?

cluseau
1 november 2013, 20:02
Leuke amp met 2 6l6. Je trafo kun je ook gebruiken als 4k en 4 & 8 Ohm. Ik vrees wel dat de PT een beetje krap gaat worden.

Tabula Rasa
2 november 2013, 07:52
En met 1 enkele 6l6?

cluseau
2 november 2013, 08:46
Hangt van de OT af.

Tabula Rasa
2 november 2013, 09:58
Ehhhh? Waaraan zou ik dat kunnen zien of meten?

grayfink
2 november 2013, 11:13
Een flux capacitor.

cluseau
2 november 2013, 11:16
Je weet toch wel waar die trafo voor gemaakt is of weet je alleen het vermogen? Een SE trafo is te herkennen aan de manier waarop het blik is gestapeld. Bij een balanstrafo ligt het blik om en om. Bij een SE ligt al het E en I profiel op elkaar. Het I blik is tegen de poten van het E blik geklemt meestal gescheiden door een dunne laag isolatie.

Tabula Rasa
2 november 2013, 12:48
Dit wist ik dus niet. Zal straks ff naar de constructie kijken. Hij is in ieder geval verkocht als 18w push pull, dus enke le buis zal dan wel afvallen.
Je weet toch wel waar die trafo voor gemaakt is of weet je alleen het vermogen? Een SE trafo is te herkennen aan de manier waarop het blik is gestapeld. Bij een balanstrafo ligt het blik om en om. Bij een SE ligt al het E en I profiel op elkaar. Het I blik is tegen de poten van het E blik geklemt meestal gescheiden door een dunne laag isolatie.

cluseau
2 november 2013, 12:55
Dit wist ik dus niet. Zal straks ff naar de constructie kijken. Hij is in ieder geval verkocht als 18w push pull, dus enke le buis zal dan wel afvallen.

EL84 OT.

Koop dan een nieuw setje EL84, kost een scheet en drie knikkers. De voedingstrafo zal dat ook fijner vinden als ik zo naar de bijbehorende buizenlijst kijk. De trafo trekt alleen al krom van de gloeistroom voor de 6L6jes. Het is trouwens een EABC80....lekker belangrijk.

guitarnijboer
2 november 2013, 13:02
EL84 OT.

Koop dan een nieuw setje EL84, kost een scheet en drie knikkers. De voedingstrafo zal dat ook fijner vinden als ik zo naar de bijbehorende buizenlijst kijk. De trafo trekt alleen al krom van de gloeistroom voor de 6L6jes. Het is trouwens een EABC80....lekker belangrijk.

Psssst: een 6l6 trekt minder gloeistroom dan een EL84...

Tabula Rasa
2 november 2013, 13:08
Maar ik doe liever iets met een 6l6. Vind die EL84's niet zo lekker klinken

cluseau
2 november 2013, 13:17
Psssst: een 6l6 trekt minder gloeistroom dan een EL84...

6L6 900mA
EL84 760mA

6L6 is dus wel degelijk meer dan EL84 maar moet toegeven dat ik meer verschil had verwacht.

cluseau
2 november 2013, 13:22
Maar ik doe liever iets met een 6l6. Vind die EL84's niet zo lekker klinken


Zoek dan eerst uit wat je voeding kan leveren anders is 2x 6L6 zinloos. Ook die OT lijkt een beetje klein voor een duo 6L6. Het kan wel maar je haalt niet het maximum uit de buizen. Ik denk dat het met een goeie 20Watt over is. Maar wat kan jouw dat schelen, we zien wel gekkere dingen van je.....gewoon omdat het kan.

Tabula Rasa
2 november 2013, 13:37
Maar wat kan jouw dat schelen, we zien wel gekkere dingen van je.....gewoon omdat het kan.

whahahahahaaaa....



tot nu toe heeft wel ieder bouwprojectje te gek uitgepakt.

tommus42
2 november 2013, 14:20
Als je nou die radio voedingstrafo weggooit:D, heb ik nog een mooie FBT trafo. Volgens mij was ie 350= belast. 30W is zeker niet zo goed voor de OT? Zit onmiddelijk te denken aan 4xEL84:).

tommus42
2 november 2013, 14:40
Komt uit een 2xEL503 versterker. Volgens mij zou ie 80W leveren bij 350V.

guitarnijboer
2 november 2013, 15:15
6L6 900mA
EL84 760mA

6L6 is dus wel degelijk meer dan EL84 maar moet toegeven dat ik meer verschil had verwacht.

Oei, vergist met de EZ81...

Tabula Rasa
2 november 2013, 16:28
Als je nou die radio voedingstrafo weggooit:D, heb ik nog een mooie FBT trafo. Volgens mij was ie 350= belast. 30W is zeker niet zo goed voor de OT? Zit onmiddelijk te denken aan 4xEL84:).
Nope, 30W is te veel. Iets met een enkele 6L6 zou leuk zijn. Wil gewoon wat prutsen en experimenteren. Dumble achtige preamp en een kleine eindtrap zit ik aan te denken.

tommus42
2 november 2013, 17:05
Preamp leuk plan, eindtrap niet:D. Ehm, maar waarom weet ik niet. Eerst m'n AC30 voorzien van een andere uitgangstrafo, originele, dacht dat ie stuk was, gelukkig was het m'n multimeter:).

Tabula Rasa
2 november 2013, 17:08
Ja, maar ik heb niets aan een 50W eindtrap hier in huis en podiiumambities en talent heb ik niet. Hoe lager het vermogen in dit geval hoe beter.

Martin_
2 november 2013, 18:59
Omdat je bij je huidige versterker in je topic en op de DGBM vorige week aangaf dat deze nog te luid is, ondanks de Ampmaker schakelaar(?), ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing.
Mocht ik zelf gaan bouwen, dan zou ik de Vari-Watt (http://www.skipzcircuits.com/VariWatt.html) van skipcircuits wel willen uitproberen. Misschien voor jou ook een idee. Er zijn wel positieve reviews te vinden (the gearpage, TDPRI)

cluseau
2 november 2013, 23:19
Nope, 30W is te veel. Iets met een enkele 6L6 zou leuk zijn.......

Hoe kom je nou weer op het waanzinnige idee dat je 30....nee zelfs 50Watt gaat wringen uit een kuttrafo die gemaakt is om een enkele EL84 (en nog wat klein prut) kan voeden. Al zo vaak is besproken dat alles wat je aan geluid produceert uit de voedingstrafo komt. Al hang je er 8 x KT88 in, je mag blij zijn als je een derde van het voedingsvermogen aan je speaker kan leveren.

Zo....dat moest ik ff kwijt voor het slapen gaan, sorry ;)

tommus42
3 november 2013, 00:07
Hahaha, nietus, negatieve praatjes:D, ehm, maar zachtjes klinkt een 30W best goed. Beetje plat natuurlijk maar de potentie van de voeding vind ik prettig. Trouwens een vermogensweerstand van 30W is niet duur meer, ander projektje, dat wel.

Tabula Rasa
3 november 2013, 07:34
Eh Frans, dat ging natuurlijk aan de hand van de trafo die tommus te koop had staan. Natuurlijk trekt mijn trafootje het niet om zo'n berg buizen te voorzien van stroom. Vandaar ook dat ik de buizen in de eerste post gnoemd had. Ik kom niet. Uit een ei hoor.

cluseau
3 november 2013, 09:27
Ik kom niet. Uit een ei hoor.

I Know, dat heb je al een aantal keer bewezen maar ik kreeg waarschijnlijk de verkeerde indruk. ;)

Maar......als je nou zou graag die 6L6jes inzet kun je dat rustig doen met jouw trafo alleen haal je lang niet het vermogen wat je zou verwachten van een setje 6L6. Ik begrijp inmiddels ook dat je dat juist wil. Je kan er in een later stadium ook 6V6 in prikken, is meer gelijkwaardig aan EL84. Je OT is daar ook een goede match. Vergis je niet in het kabaal wat dit kan maken. Voluit zullen ze het in de langsrijdende tram kunnen horen.