PDA

View Full Version : Wat voor Bassman is dit nou?



Little Jay
1 november 2013, 12:58
Rare advertentie van een Bassman, maar ik zie geen voorversterkerbuizen op de - niet al te beste - foto's?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m738040460-fender-bassman-model-54-opknapper.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Van 200 euro vraagprijs naar een aanbod van 1600... vreemd...

Hendriks
1 november 2013, 14:49
Volgens mij een jaren 50 tweed en die is nog wel wat meer waard dan 1600.

barno
1 november 2013, 14:59
als het originele bassman is, is ie volgens mij zelfs in niet werkende staat flink wat waard

Little Jay
1 november 2013, 15:00
Maar ik zie wat rare dingen:
- ik kan op de foto geen pre-amp buizen ontdekken
- de vorm/afmetingen van de kast kloppen volgens mij niet
- jaren 50 Bassmans werden niet met metalen hoekbeschermers uitgebracht, maar die kunnen er misschien nadien zijn opgezet
- ik zie volgens mij 4 stuks eindbuizen waar ik er 2 en een rectifier verwacht
- geen idee wat voor speakers dat zijn, zeker geen orginele speakers die je in een 50ies bassman

Advertentie spreekt ook van 'transistor vervangen'. Hebben we hier wellicht te maken met een (Japanse?) immitatie met een hybrid solid state/buizen ontwerp?

joachimlefty
1 november 2013, 16:48
goed opgemerkt little jay,

dit is geen fender, het is een earth.

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_Sound_Research

earth (amerikaans) maakte in de zeventiger jaren peavey imitaties.
peavey had toen al een tweed model dus kon eath niet achterblijven,
de eerste vintage reissues dus.
zowel peavey als earth hadden een hybride versterker transistor voor
en buis als eindversterker.
op de foto bij dat wikipedia artikel zie je de hoekbeschermers, de originele
handgreep en de afwijkende afmetingen.

dus : DAT IS GEEN ECHTE FENDER OP MARKTPLAATS !!!

waarschijnlijk ontbreekt daaron ook de originele achterplaat.

groeten joachimlefty

Little Jay
1 november 2013, 17:07
Cool! Bedankt voor de info! Mijn google-acties hadden geen resultaat opgeleverd.

Niettemin kan het een interessante amp zijn, maar het bod van 1600 zou ik als ik de verkoper was maar meteen aanvaarden! Stuurt u het geld maar, dan stuur ik de versterker! :D

Hendriks
1 november 2013, 18:23
Weer wat geleerd.

Pepe
1 november 2013, 20:26
Die Earth revivals waren gewoon te koop in Nederland, ik kan me die folders van Voerman nog herinneren. Stukgelezen... voornamelijk door al die mooie Gretsches en Guilds die er in stonden.

Little Jay
3 november 2013, 11:29
gheh gheh gheh... er heeft nu al iemand 1750 op geboden.....
Voor 200 was het wel een leuk opknappertje geweest.

Voortrap inderdaad helemaal solid state:
http://www.prowessamplifiers.com/schematics/images/Revival.jpg

nico verduin
3 november 2013, 13:24
Ik vind het altijd zo grappig dat iemand aangeeft "Waarschijnlijk een transistor defect" en dan te koop aanbied met een minimum bod van 1750..... Als het slechts een transistor was, dan had ie dat wel laten repareren... en dan te koop aangeboden....
lijkt mij:)

7ender
3 november 2013, 16:18
ik ken deze amps niet ,.....maar ik zie ook zo effe gauw niet eens transformators op het chassis zitten :???:


en als je persé zo'n concept zoekt , dan koop je beter voor weinig gewoon een Peavey Deuce oid , ipv zo'n afgeleefde vullesbak :(

jacky
3 november 2013, 20:55
duidelijk geen fender inderdaad je ziet ook dat het chassis veel hoger is bijna dubbele hoogte ..troep ;-)