PDA

View Full Version : Gitaar over WiFi?



Midwolda
1 november 2013, 10:20
Soms heb ik van die brainfarts... :confused:

Is er al eens een gitaar met WiFi er in gebouwd?
Geen gezeur meer met frequenties, zendertje in of aan je gitaar en ontvanger aan je amp of pedalboard, hup IP-nummers er in en gaan. Latency moet toch op te lossen zijn. Digitaal dus geen ongewenste vervorming.

Pro's en con's?

showband
1 november 2013, 10:39
eh, tahdaaah?

http://line6.com/relay/images/relay-digital-wireless.jpg

en dan inbouwen...

Midwolda
1 november 2013, 10:52
Ja, da's wel draadloos maar geen WiFi toch?
Eigenlijk zit ik groter te denken, gitaar, synth, PA, amps, allemaal een IP-nummer en communiceren met elkaar en dan integreren met een of andere grote fröbel-app en kijken wat er uit komt en wat er mee kan.

showband
1 november 2013, 11:08
ja, dat is wifi.

en er zijn ook van andere merken te koop. BV AKG enzo.

en via wifi en ip nummers communiceren kan met enkele apparaten al. Vrijwel alle digitale mixers zijn tegenwoordig via wifi stuurbaar. Het is zeer normaal om de mengtafel naast het toneel te zetten en met een tablet in de zaal te lopen. Ook heb je app-jes om je in-ear mix via je GSM te regelen.

master keyboards hebben tegenwoordig USB uit. Waar je via een doosje allerlei leuke dingen mee kan doen.

enz het aan elkaar knopen tot een netwerk gaat langzaam maar gestaag door.

Midwolda
1 november 2013, 12:00
Cool! Dank voor de info, dat wist ik dus allemaal niet (ben een huiskamergitarist/systeembeheerder ;) ).
De basis is er dus al. Nu nog bedenken wat ik er mee ga doen. :D

big dooley
1 november 2013, 12:40
ik denk dat dit het dichtste in de buurt komt, van wat je bedoeld:

http://www.fishman.com/products/view/tripleplay-wireless-guitar-controller

Arvoitus
1 november 2013, 14:28
ja, dat is wifi.

Even mierenneuken, dat is geen wifi. Wifi is draadloos ethernet, oftewel de bekende 802.11 standaard. Wat ik op de Line 6 website lees is dat de Relay techniek geen gebruik maakt van een 802.11 protocol.
De Relay maakt uiteraard wel gebruik van dezelfde frequentieband als WIFI (2,4GHz), en het is natuurlijk beide digitaal.

@midwolda, wat jij in je hoofd hebt zitten is bijv. Audio over Ethernet. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet
Zoals showband (half) vertelde bestaat deze techniek al, en wordt het allang gebruikt in de pro audio sector.
Microfoons worden op het podium in een digitaal stageblok geprikt, en daar komt een CAT kabeltje uit wat naar de mengtafel in de zaal gaat.

Met deze techniek is het wel dat ze meestal(!) niet met IP adressen (of mac adressen) werken. De enige overeenkomst is dat ze dezelfde netwerkkabels gebruiken als computers, maar daar houd het dan ook mee op. De onderliggende techniek is vaak compleet anders, de meeste pro audio apparatuur zal dan ook niet werken met routers die je thuis hebt. Alhoewel die er wel zijn ...
Heeft allemaal te maken met techniek die op verschillende lagen van het OSI modellen draaien.

Hier een leuk filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=rfghsELQXCw) waarin ze een rack hebben met een stageblok/mengtafel in een, twee mac mini's en nog wat spullen. Het mooie is dat de twee mac mini's pro-tools draaien en dat ze (bijvoorbeeld) 12 kanalen van pro-tools via een netwerkkabel naar de mengtafel/stageblok kunnen sturen, en dat ze die 12 kanalen ook apart kunnen bedienen via een ipad/laptop ofzo.

De bovenstaande techniek is wireless technisch gezien wel mogelijk, maar dat zal nooit betrouwbaar genoeg zijn met dezelfde mogelijkheden. Dat is ook de reden dat de Line 6 Relay geen gebruik maakt van wireless/802.11, en een eigen techniek gebruikt wat gericht is op audio, prestatie en betrouwbaarheid.

Psychomantis
1 november 2013, 14:32
en via wifi en ip nummers communiceren kan met enkele apparaten al. Vrijwel alle digitale mixers zijn tegenwoordig via wifi stuurbaar. Het is zeer normaal om de mengtafel naast het toneel te zetten en met een tablet in de zaal te lopen. Ook heb je app-jes om je in-ear mix via je GSM te regelen.

master keyboards hebben tegenwoordig USB uit. Waar je via een doosje allerlei leuke dingen mee kan doen.

enz het aan elkaar knopen tot een netwerk gaat langzaam maar gestaag door.

Wat jij allemaal opnoemt gaat over het doorsturen van zuivere data hé, geen audio. En uitgezonderd voor die master-keyboards is latency niet echt een issue. Als je echt de audio output van je gitaar wil uitsturen via wifi heb je volgens mij veel meer bandbreedte nodig (al biedt wifi die wel) en een zeer lage latency.
Zo heb ik bijvoorbeeld een app op m'n smartphone waarmee ik via wifi kan bellen = audio doorsturen aan (belabberde) telefoonkwaliteit en zelfs daar heb ik serieuze range issues en artifacts mee.

Die line6 werkt wel via de 2.4 Ghz band maar daarom is 't nog geen wifi.
Als je (als ik het goed begrijp) een gitaar wil hebben die je in het wifi-netwerk kan opnemen, heb je een soort DAC/geluidskaart met wifi nodig en na een korte google-check heb ik er nog geen gevonden.
Het zal mogelijk zijn, maar eenvoudig zal het wel niet zijn

EDIT: Arvoitus was me voor