PDA

View Full Version : klasse A, 2 dezelfde versterkers, maar toch ander geluid?



diengeman
30 juni 2003, 14:58
ik heb 2 dezelfde klasse A versterkers (laney VC30), maar ze verschillen toch in het geluid. de 1 heeft een warm, laag geluid, en gaat piepen als ik de drive op 5 zet, terwijl de ander een veel strakker, hoger en scheller geluid heeft en minder piept. hoe kan dit? zijn de buizen van de 1 versleten? ik wil er 1 van de 2 verkopen, welke kan ik het best verkopen? dus welke is bijvoorbeeld minder versleten?

marc_o
30 juni 2003, 16:40
kan inderdaad een buizenprobleem zijn, het kan zijn dat er een buisje microfonisch is geworden, tja, welke moet je verkopen? ik zou een set nieuwe buizen kopen en dan even vergelijken in de beide versterkers, dan hou je toch gewoon die amp die het lekkerst klinkt?
Of wissel de buizen die je nu hebt eens om en kijk of het "probleem" zich nog steeds voordoet.

Antal
30 juni 2003, 17:43
Of wissel de buizen die je nu hebt eens om en kijk of het "probleem" zich nog steeds voordoet.

Kan dat zomaar? Ik dacht dat je dan het een en ander opnieuw moest afregelen als je andere buizen er in zet :???:

iam
30 juni 2003, 17:46
Of wissel de buizen die je nu hebt eens om en kijk of het "probleem" zich nog steeds voordoet.

Kan dat zomaar? Ik dacht dat je dan het een en ander opnieuw moest afregelen als je andere buizen er in zet :???:

kan enkel bij de preampbuizen...
de eindbuizen moeten na vervanging gebiast worden ...

Antal
30 juni 2003, 18:42
kan enkel bij de preampbuizen...
de eindbuizen moeten na vervanging gebiast worden ...

Weer wat geleerd. Enig idee wat precies de reden is dat het bij voorbuizen wel kan en bij eindbuizen niet?

iam
30 juni 2003, 19:07
dat zul je aan iemand anders moeten vragen :)
weet er niet zó veel van ;)

Antal
30 juni 2003, 19:13
ach, iedereen mag antwoorden hoor

PluueeR
30 juni 2003, 21:14
Ik zou niet weten of dit de verklaring is. Maar het zou mij wel logisch in de oren klinken :)

Bij een Class AB versterker overlappen de werktrajecten van de eindbuizen elkaar waardoor deze afgesteld/gebiast moeten worden.

Bij een Class A versterker doorlopen de eindbuizen allemaal de complete sinus. En ik denk dat dat daardoor niet nodig is.

Maar nogmaals, zeker weten doe ik het niet. Het is een gokje wat mijns inziens logisch in de oren klinkt.

iam
30 juni 2003, 23:17
kan ook ja :oops:

mss moet je dan aan yellow sockets denken... geen bias nodig

marc_o
30 juni 2003, 23:42
is natuurlijk wel zo, dat biasverhaal, maar het lijkt mij (hang me er niet aan op) dat je het hebt over 2 identieke versterkers met identieke buizen, volgens mij kan het echt geen kwaad wanneer je ze even omwisselt.

Antal
1 juli 2003, 00:16
is natuurlijk wel zo, dat biasverhaal, maar het lijkt mij (hang me er niet aan op) dat je het hebt over 2 identieke versterkers met identieke buizen, volgens mij kan het echt geen kwaad wanneer je ze even omwisselt.

Als ze volledig identiek waren dan zou er toch geen klankverschil moeten zijn? :???:

marc_o
1 juli 2003, 14:33
Klopt Antal, maar lees de eerste regel van dit topic maar, daar staat het toch echt...

Mitch
1 juli 2003, 18:04
Klinkt eerder als een rotte speaker. Plug je 'goede' amp eens in op de speaker van de andere, dan weet je meteen of de speaker het probleem is ja of nee.

diengeman
3 juli 2003, 15:22
heb ik al gedaan, maar speaker is nog goed, want klinkt hetzelfde.

Mitch
3 juli 2003, 23:07
You're on your own then, soldier :D