PDA

View Full Version : JCM 900 top laten klinken als bonnamassa!??



Mr.Fire
31 oktober 2013, 10:00
Hallo, ik heb een 2e hands Marshall JCM900 100W top aangeschaft en ik probeer uit te vinden hoe ik deze versterker kan laten scheuren als bijv. het geluid van Jullian Sas en/of Joe bonnamassa... Moeten er ander buizen in?? is er een geschikt pedaal?? een Boss bluesdriver vreet hij niet...dd3 delay klinkt zowel in de loop als voor de amp niet lekker vind ik.. ik speel ermee op een 4 X 12 jcm lead cabinet en een seventies stratocaster...wie heeft er ervaring met deze amps??

Alvast bedankt voor tips en tricks, Groeten Jeroen van www.thebluessensation.com

Marc Oblivian
31 oktober 2013, 12:22
Hallo, ik heb een 2e hands Marshall JCM900 100W top aangeschaft en ik probeer uit te vinden hoe ik deze versterker kan laten scheuren als bijv. het geluid van Jullian Sas en/of Joe bonnamassa... Moeten er ander buizen in?? is er een geschikt pedaal?? een Boss bluesdriver vreet hij niet...dd3 delay klinkt zowel in de loop als voor de amp niet lekker vind ik.. ik speel ermee op een 4 X 12 jcm lead cabinet en een seventies stratocaster...wie heeft er ervaring met deze amps??

Alvast bedankt voor tips en tricks, Groeten Jeroen van www.thebluessensation.com

Tja, het is geen publiekslieveling die top. Mijn ervaring is dat hij met name met redelijk wat oversturing wat fizzy wordt.
Maar: dat betekent niet dat het een slechte amp is. Voor genoemde sounds zou ik de versterker op het cleane kanaal zetten met een beetje oversturing. Zou hem ook redelijk hard zetten als dat mogelijk is. Dus preamp laag en mastervolume hoog. De Bluesdriver gebruiken om je ingangssignaal te boosten. Dus op het pedaal het volume hoog en drive laag. Wie weet klinkt het dan beter. Anders misschien een iets beter drivepedaal, alhoewel die Boss eigenlijk ook best okee schijnt te zijn. Je zou naar een Maxon tubescreamer kunnen kijken of een meer neutrale (minder midfocussed) drive, zoals de Fulltone OCD of Red Snapper, Barber LTD enz. Hell, zelfs een neutrale Boss EQ-7 met volume alleen omhoog naar smaak could do the trick.
Andere amp is pas een ding dat je zou moeten kijken als deze echt niet werkt, maar je zou redelijk in de buurt moeten komen met een paar goede pedalen ervoor.

kassie
31 oktober 2013, 12:30
Cleane kanaal gain helemaal open... Redelijk wat bas en mid.. treble omlaag.. kijken of dat wil... dan eventueel nog een eq in de loop of een drive pedaaltje ervoor.

Rutger
31 oktober 2013, 12:47
Een Marshall die geen pedalen vreet?
Klinkt me vreemd in de oren. Zijn de buizen nog in orde?

Jasper.
31 oktober 2013, 12:53
Die van mij vreet een BD-2 prima. Maar ik denk idd dat je wat moet proberen met het cleane kanaal en dan de gain omhoog. Verder ben ik totaal geen fan van de originele JCM900 cabs icm de JCM900 DR tops. Ik gebruik zelfs greenbacks. (wel voor metal) De originele cab is heel erg scherp en piekerig icm deze versterker.

Thiez
31 oktober 2013, 14:08
Rob Orlemans (nederlandse bluesgitarist) gebruikt een JCM900 met een tubescreamer in de fxloop. Aparte constructie, maar zijn sound is niet verkeerd. wellicht het proberen waard om die bluesbreaker eens in je loop te gooien.

tommus42
31 oktober 2013, 14:17
Ik weet niet of het er toe doet, maar de JCM900 heeft een hele nette fasedraaier. De JCM800, in mijn ogen één van de mooiste Marshalls heeft een andere, een beetje scheef denk ik.
De ingangstrap werkt gewoon met een buisje, dus zou je er een 'booster' op los moeten kunnen laten, misschien een brightcap die in de weg zit?

big dooley
31 oktober 2013, 18:09
over welke 900 hebben we het eigenlijk? de dual reverb?