PDA

View Full Version : Midi out gebruiken van de GP-100



mkootstra
31 oktober 2013, 00:00
Ik gebruik de JMP-1 als preamp in een loop van de GP-100 en heb bv 4 presets gemaakt op de JMP-1 (CL1, CL2 OD1 en OD2)

Nu krijg ik het niet voor elkaar dat patch 10 van de gp-100 patch 4 van de de jmp-1 selecteert en bv patch 11 weer patch 3 van de JMP-1

Als ik thru gebruik kan ik met het midipedaal wel beide apparaten schakelen. Zonder pedaal lukt het mij niet om midi uit te sturen.

Iemand bekend met de GP-100 en midi?

edje kadetje
31 oktober 2013, 00:33
Ik gebruik de JMP-1 als preamp in een loop van de GP-100 en heb bv 4 presets gemaakt op de JMP-1 (CL1, CL2 OD1 en OD2)

Nu krijg ik het niet voor elkaar dat patch 10 van de gp-100 patch 4 van de de jmp-1 selecteert en bv patch 11 weer patch 3 van de JMP-1

Als ik thru gebruik kan ik met het midipedaal wel beide apparaten schakelen. Zonder pedaal lukt het mij niet om midi uit te sturen.

Iemand bekend met de GP-100 en midi?

Ik ken de gp-100 vrij goed, maar heb zelf nooit geprobeerd er midi-boodschappen mee te versturen.
Als ik de manual erop nasla, denk ik eigenlijk dat het ook niet kan.

obiwanjacobi
31 oktober 2013, 10:20
[Ik heb net even snel in de manual gekeken.]

De GP-100 heeft een Program Change Map. Dat betekent dat je je pedaal (FC-200?) Program Changes kan laten sturen en die op beide units aansluit. Met de Program Change Map kan je dan nog aangeven welke Program Change welke preset moet activeren.

Ik zie verder ook geen mogelijkheid om puur vanuit de GP-100 de midi uit te sturen. Je ziet ook in de MIDI implementation Chart dat de unit geen Program Change kan uitsturen (blz 76).

Maar als ik de manual van de JMP-1 bekijk, zie ik dat-ie ook een Program Change mapping ondersteunt EN WEL Program Changes uit stuurt. Dus als je de JMP-1 nou als 'master' gebruikt en daar de GP-100 midi in aan hangt, heb je kans dat het wel werkt...

Hope it helps,
Marc

mkootstra
31 oktober 2013, 10:47
De JMP-1 kan het idd wel. Dit heb ik voorheen al gebruikt om patch 1 op de gp te matchen met de jmp. (jmp patch 0 is hetzelfde als gp patch 1). Wel jammer want volgens mij stelt het niets voor en zou te verhelpen zijn met een simpele firmwareupdate. Hardwarematig zit het er op.

Maar als het niet kan dan zit er niets anders op om de standaards presents te kopiëren op de jmp-1 en het geheel aan te sturen met de fc-200. De draaiknopjes van de Roland zijn toch al niet al te best meer ;-)

De JMP-1 als master gebruiken gaat wel werken maar daar schiet ik niets mee op omdat ik de GP-100 als master wil gebruiken (om het behapbaar te houden) en de pre-amp er als een van de pre-amps er tussen zit. (En om niet te veel af te wijken van mijn oefenset VS100H met daarin de g-major)

hole
31 oktober 2013, 12:51
De midi out/thru stuurt alleen het inkomende midi-signaal door, verder niets. Ik ken geen FX apparaten die zelfstandig een uitgaande midi boodschap kunnen genereren (wil niet zeggen dat die er niet zijn natuurlijk)

mkootstra
31 oktober 2013, 13:04
De G-major doet dit wel. (misschien bedoel je iets anders)

Activeer je preset 1 op de G-Major aan dan geeft hij dit ook door via Midi Out (tenzij je dit aanpast in de map). Maar dit is al een verschil met de GP-100. Als je de GP-100 naar patch 2 draait dan word deze ook direct geactiveerd. De G-major moet eerst naar de patch gedraaid worden en om de activeren moet het bevestigd worden door een druk op de knop (dan pas geeft hij het signaal door)