PDA

View Full Version : P22 PRS gitaar met piezo



MaBeCo
30 oktober 2013, 22:32
ik ben de gelukkige eigenaar van de P22 van PRS, een e- gitaar met brug piezo. ik ben alleen niet erg enthousiast over het geluid van de piezo. ik sluit de normale elementen aan via mijn Axe en dat is gewoon top. mijn piezo uitgang sluit ik toch aan op een normale PA...? Als ik mijn a-gitaar aansluit op dit PA is het geluid zoals een a- gitaar moet klinken maar van mijn piezo aangesloten op dit PA word ik niet erg opgewonden. Moet er een DI tussen of moet ik de piezo uitgang op een normale gitaarversterker aansluiten of zo? als ik filmpjes bekijk op de site van PRS klinkt de piezo heerlijk. advies is zeer welkom. Martin

Plant
31 oktober 2013, 00:26
Piëzo's klinken per definitie niet akoestisch omdat het kontakt elementen zijn.

De mannen in de filmpjes op de site hebben er bakken met effekten tussen zitten, anders zouden ze net zo klinken als het nu bij jou thuis klinkt en word er geen gitaar verkocht. Ze zeggen wel dat het rechtstreeks de PA in kan, maar in de filmpjes doen ze dat zelf niet.

Als ik een beetje door de effekten heen luister hoor ik dat typisch spetterige piëzogeluid wat ik ook in al die elektro-akoestische gitaren hoor. Klinkt niet akoestisch, klinkt niet mooi.

Je begrijpt al, ik ben geen liefhebber. Voor akoestische doeleinden heb je een kat in de zak gekocht.
Maar als je het geluid uit die filmpjes wilt hebben, moet je ook even die looper en al die andere apparatuur die ik aan hun voeten zie liggen aanschaffen.

Bernardduur
31 oktober 2013, 09:50
Piezo's zijn ooit ontwikkeld als hoog frequente 'speakers'...... dat ze het geluid op konden pikken was een mooi bijeffect maar het klinkt nog steeds als hierboven: hoogfrequent. Ik vind het geluid vreselijk en niet te vergelijken met hoe het instrument echt klinkt.......

Orpheo
31 oktober 2013, 10:05
Piezo's zijn ooit ontwikkeld als hoog frequente 'speakers'...... dat ze het geluid op konden pikken was een mooi bijeffect maar het klinkt nog steeds als hierboven: hoogfrequent. Ik vind het geluid vreselijk en niet te vergelijken met hoe het instrument echt klinkt.......

niet echt. piezo is ontdekt, niet ontwikkeld. Men ontdekte dat bepaalde materies een stroompje creeeren bij vervorming. Dat stroompje had bijkomstig verschijnsel dat het de frequentie volgde van de vervorming. In het begin is er overigens ook geexperimenteerd met piezo in gitaren in plaats van electromagnetische pickups, maar dat klonk gewoon nergens naar. Mede omdat het een preamp nodig had, maar ook omdat het gewoon (toen) nergens naar klonk. en het was (te) duur. (te) gevoelig. E.M. pickups zijn simpeler en goedkoper.

Piezo's zijn leuk als je de juiste preamp hebt. Akoestische gitaren met piezo wil ik eigenlijk altijd ook met een microfoon, en die signalen blenden. Dan krijg je, imho, de beste sound. Piezo alleen is leuk hoor, maar niet super. Wil je klinken als een akoest? koop een akoest. Klote, maar waar.

marter544
31 oktober 2013, 10:58
Ik denk dat je het een stuk beter kan laten klinken met zoiets (klik (http://www.thomann.de/gb/fishman_aura_spectrum_di.htm)), of een iets goedkoper alternatief. (http://www.thomann.de/gb/zoom_a3_preampeffekt_acoustic_guit.htm)

Johannes
31 oktober 2013, 11:28
Met een "Axe" bedoel je een AxeFx? Ik zou het piezo signaal ook door de AxeFx sturen, dit geeft je de mogelijkheid het geluid goed te vormen en de piezo acceptabel te laten klinken.

Bernardduur
31 oktober 2013, 11:45
niet echt. piezo is ontdekt, niet ontwikkeld. Men ontdekte dat bepaalde materies een stroompje creeeren bij vervorming. Dat stroompje had bijkomstig verschijnsel dat het de frequentie volgde van de vervorming. In het begin is er overigens ook geexperimenteerd met piezo in gitaren in plaats van electromagnetische pickups, maar dat klonk gewoon nergens naar. Mede omdat het een preamp nodig had, maar ook omdat het gewoon (toen) nergens naar klonk. en het was (te) duur. (te) gevoelig. E.M. pickups zijn simpeler en goedkoper.

Piezo's zijn leuk als je de juiste preamp hebt. Akoestische gitaren met piezo wil ik eigenlijk altijd ook met een microfoon, en die signalen blenden. Dan krijg je, imho, de beste sound. Piezo alleen is leuk hoor, maar niet super. Wil je klinken als een akoest? koop een akoest. Klote, maar waar.

Aha, OK, cool!

Nog steeds vind ik het geluid van piezo (ook met een goede hoge impedantie preamp) nergens naar klinken; altijd neigend naar het hoog...... maar goed, das persoonlijk :)

Orpheo
31 oktober 2013, 13:22
Aha, OK, cool!

Nog steeds vind ik het geluid van piezo (ook met een goede hoge impedantie preamp) nergens naar klinken; altijd neigend naar het hoog...... maar goed, das persoonlijk :)

agreed. vandaar preamps om de boel op te leuken.

MaBeCo
31 oktober 2013, 22:26
heel veel dank voor jullie reacties, erg leerzaam. ik ga die fishman DI eens checken, bedankt voor de top. mijn axe is inderdaad de axe fx II, goed idee om mijn akoestische piezo signaal via een akoestische preset van mijn axe te laten lopen. ben inderdaad bang dat de filmpjes over piezo geluid over 100 pedalen loop zonder dat je dat weet want op die reclame filmpjes klinkt het piezo geluid best wel goed. ik ga met jullie adviezen aan de gang, nogmaals bedankt! martin

Rizz
31 oktober 2013, 22:50
Maar.. Als je voor zoveel geld een gitaar koopt, dan test je dat toch van tevoren uit? Ik heb net voor hetzelfde geld een auto gekocht en daar maak ik toch echt wel eerst een proefrit in..

Dus, of je hebt geld teveel, of je hebt zoiets online gekocht zonder dat je wist wat je kocht voor een paar centen minder.. En vooral dat laatste.. :stop: Of wellicht een andere mogelijkheid..

Maar goed, het is een prachtig ding om naar te kijken, dat dan weer wel..

MaBeCo
31 oktober 2013, 22:58
ik heb 'm gekocht voor de elektrische sound, die is top via mijn axe, ben de laatste tijd echter ook bezig de piezo sound te blenden maar zoals gezegd is dat niet erg bijzonder.

Rizz
31 oktober 2013, 23:03
Nou ja, probeer het te begrijpen, maar dat lukt nog niet echt.. Geeft ook niet, misschien omdat mijn niveau niet hoog genoeg is om me aan deze prijsklasse gitaren te wagen.. Maar het is dus gewoon een extraatje op de gitaar..

Let maar niet op mij, GAS heb ik ook, maar uit zich wat minder, vanwege de vele motten in m'n portomonnee.. (En een streng gecontroleerde spaarrekening :hide:) :D

MaBeCo
31 oktober 2013, 23:19
ik heb dan ook meer geld dan talent.... haha

MaBeCo
2 november 2013, 20:57
bedankt voor jullie tips, ik ben eruit...
piezo uitgang in de axe, in de axe een akoestische preset maken en daar is ie... een zeer redelijk tot gewoon goed akoestisch geluid uit de piezo, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. dank!