PDA

View Full Version : Fender Stratocaster minder vervorming



dacrow
30 oktober 2013, 16:26
Ik ben enige tijd overgestapt op Tele's omdat ik altijd het probleem had bij een strat dat ze op hoger volume al snel te 'crunchy' gaan klinken maw te snel vervormen daarom dat de Tele zo geschikt is voor mij omdat ze altijd strak blijft.

Nu mis ik de Strat toch wel en ik vroeg me af of iemand daar een oplossing voor heeft?

Volgende heb ik reeds geprobeerd:

-Elementen lager zetten zodat er minder output is.

-De volumeknop een tikje dicht draaien.

Beiden hebben het resultaat dat de vervorming minder is maar het geluid iets dunner.

Ik speel wel luid maar toch met geen disto pedalen slechts boost pedalen met een tikje gain

Mijn strat is een Fender Custom shop '60 relic

da Liks
30 oktober 2013, 16:29
een andere amp gebruiken met meer headroom, dat scheelt nog het meest denk ik.

LGK
30 oktober 2013, 17:56
Een Fender twin reverb is toch wel clean genoeg?

dacrow
30 oktober 2013, 19:36
Ik speel ondertussen op een andere amp, een Roland BC-60 3x10 dit terzijde.

Met de Tele op dezelfde amp zelfde pedalen blijft het signaal wél strak, met de Strat dus niet

vulvasonic
4 november 2013, 11:29
Kan het zijn dat je 'iets anders' hoort? Geluid laat zich immers lastig omschrijven. Aan je elementen zal het niet liggen en het lijkt me ook niet zinvol om het probleem bij je versterker te zoeken. Los van het feit dat de versterkers zelf clean zat zijn, ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat je met je telecaster over dezelfde versterker hebt gespeeld.

Ik probeer maar enkele dingetjes:
- Kan het zijn dat het iets te maken heeft met de veren, of met de afstelling van je 'tremolo'?
- Is het mogelijk dat de snaren van je strat een weinig aanlopen (gevolg: lichte rateling in het geluid, wat zich mogelijk laat vertalen in een 'crunchy, ietwat vervormd geluid)?
- Is er mischien nog een andere bron merkbaar dat ongewenste bijgeluiden kan veroorzaken?

Het zou mooi zijn als we dergelijke effecten alvast kunnen uitsluiten. Ik noemde al even het 'tremolosysteem'. Dat systeem is zelden zonder gebreken. Niet dat er per se iets mis mee zou moeten zijn, maar het geeft de strat wel zijn specifieke klank. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het geluid van je strat hierdoor als 'minder strak' ervaart. In zekere zin IS de telecaster ook gewoon wat strakker.

Het zou geen kwaad kunnen als je het één en ander zou kunnen testen met een hardtail strat van een goede kwaliteit. Overigens moet je er werkelijk rekening mee houden dat een hardtail strat echt wel anders klinkt dan een 'gewone' strat, waarbij ik graag een imo bizarre uitzondering wil maken voor de Robert Cray strat. Dat is de enige hardtail strat die ik ooit ben tegengekomen die tóch als een echte stratocaster klinkt. Eigenaardig als je je bedenkt dat ik op talloze hardtail strats heb gespeeld (ik heb er zelf meerdere gehad) die geen van allen dat typische stratocaster geluid.

Enfin, ik lijk me nu te richten op het 'tremolosysteem' en welke invloeden dat ding heeft op het geluid, maar het kan natuurlijk van alles zijn.


Ik was van plan talloze mogelijke oplossingen voor even zovele problemen te bedenken, maar ik zit nu al letterlijk twee uur te typen op een paar regels tekst, daar ik zo vermoeid ben dat ik zo goed als niet meer kan lezen en ik voortdurend in slaap val, om even later weer wakker te schrikken. :D

Ik wens je veel succes! :)

barno
4 november 2013, 18:38
Te veel vervorming maar je speelt wel met Gain. tja, gain minderen zou ik zeggen. Als je met een cleane Twin speelt, moet je al degoutant hard spelen, wil je vervorming krijgen van de amp

Pepe
4 november 2013, 19:15
1 van de dingen die een wezenlijk bestanddeel van de tele brugpup sound is, is de koperen/zinken plaat er onder. Die zijn er ook los voor strats, je zou een wat strakkere strat sound moeten krijgen hoewel de tele ashtray ook bijdraagt.
Je tele neckpup zou wat minder hoog moeten hebben dan een strat neckpup en die breekt van nature al minder op.
Just a thought.

telecastermaster
4 november 2013, 20:42
degoutant hard spelen,

Gelukkig dat er nog wat Vlamingen op dit forum zitten. Zo leer ik nog eens wat nieuwe woorden bij. :ok: (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/degoutant)

http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/degoutant

telecastermaster
4 november 2013, 20:48
Mijn oplossing zou overigens zijn dit: http://www.guitarfetish.com/REDactives-Active-Pickup-System_c_445.html
Ik heb sinds kort deze actieve pickups en ik vind ze heerlijk. Heerlijk strak met vervorming en veel modulatie; ook als je het volume een beetje terugdraait, mmmh. En veel meer vintage gevoiced dan EMG's. :mmmm:
Maar goed zelf weten.

dacrow
10 november 2013, 15:00
Kan het zijn dat je 'iets anders' hoort? Geluid laat zich immers lastig omschrijven. Aan je elementen zal het niet liggen en het lijkt me ook niet zinvol om het probleem bij je versterker te zoeken. Los van het feit dat de versterkers zelf clean zat zijn, ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat je met je telecaster over dezelfde versterker hebt gespeeld.

Ik probeer maar enkele dingetjes:
- Kan het zijn dat het iets te maken heeft met de veren, of met de afstelling van je 'tremolo'?
- Is het mogelijk dat de snaren van je strat een weinig aanlopen (gevolg: lichte rateling in het geluid, wat zich mogelijk laat vertalen in een 'crunchy, ietwat vervormd geluid)?
- Is er mischien nog een andere bron merkbaar dat ongewenste bijgeluiden kan veroorzaken?

Het zou mooi zijn als we dergelijke effecten alvast kunnen uitsluiten. Ik noemde al even het 'tremolosysteem'. Dat systeem is zelden zonder gebreken. Niet dat er per se iets mis mee zou moeten zijn, maar het geeft de strat wel zijn specifieke klank. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het geluid van je strat hierdoor als 'minder strak' ervaart. In zekere zin IS de telecaster ook gewoon wat strakker.

Het zou geen kwaad kunnen als je het één en ander zou kunnen testen met een hardtail strat van een goede kwaliteit. Overigens moet je er werkelijk rekening mee houden dat een hardtail strat echt wel anders klinkt dan een 'gewone' strat, waarbij ik graag een imo bizarre uitzondering wil maken voor de Robert Cray strat. Dat is de enige hardtail strat die ik ooit ben tegengekomen die tóch als een echte stratocaster klinkt. Eigenaardig als je je bedenkt dat ik op talloze hardtail strats heb gespeeld (ik heb er zelf meerdere gehad) die geen van allen dat typische stratocaster geluid.

Enfin, ik lijk me nu te richten op het 'tremolosysteem' en welke invloeden dat ding heeft op het geluid, maar het kan natuurlijk van alles zijn.


Ik was van plan talloze mogelijke oplossingen voor even zovele problemen te bedenken, maar ik zit nu al letterlijk twee uur te typen op een paar regels tekst, daar ik zo vermoeid ben dat ik zo goed als niet meer kan lezen en ik voortdurend in slaap val, om even later weer wakker te schrikken. :D

Ik wens je veel succes! :)

Inderdaad, wel een interessante denkrichting, als ik de tremelo nu blokkeer met laten we zeggen een stuk hout, krijg ik dan hetzelfde effect als een hardtail of ben ik hier volledig verkeerd?

vulvasonic
10 november 2013, 21:57
Inderdaad, wel een interessante denkrichting, als ik de tremelo nu blokkeer met laten we zeggen een stuk hout, krijg ik dan hetzelfde effect als een hardtail of ben ik hier volledig verkeerd?
Nee, je krijgt een ander geluid dan dat van een hardtail, maar je krijgt óók een ander geluid tov wat je nu hebt. Je kunt het iig even proberen. Misschien helpt het.
Ik heb in totaal 5 strats gehad, waarvan 3 met 'tremolo' en 2 hardtails. Eén van de gitaren met tremolo heb ik dusdanig vastgezet dat ik er alleen maar mee omlaag kan (en daar moet ik flink wat kracht bij gebruiken). Met een beetje goede wil kun je die gitaar dus zien als een gitaar met een vastgezet systeem. En misschien zit het alleen maar tussen mijn oren, maar ik heb echt heel sterk het gevoel dat ik de veren mee hoor rammelen. Dat geldt voor alle strats met een tremolosysteem.

Ik ken een jongen die een strat liet bouwen. Hij wilde een hardtail strat, omdat hij nooit gebruik maakte van een tremolo. De gitaar werd gebouwd en het ding speelde precies goed, maar het klonk niet zoals hij wilde dat het klonk. Na nog eens enkele vergeefse pogingen om de gitaar aan te passen besloten ze de gitaar te voorzien van een tremolo en deze vast te zetten met een stuk hout. En dát gaf uiteindelijk het gewenste resultaat.
M.a.w., het vastzetten van de trem kan helpen, maar ik heb er mijn twijfels over. Je kunt het iig proberen. Misschien helpt het als je óók nog een schuursponsje onder de veren legt (om het meetrillen van de veren tegen te gaan). Ik heb het nooit geprobeerd, maar wellicht geeft die combinatie nét het juiste effect.