PDA

View Full Version : Enquete over pedalboards



Tias
30 oktober 2013, 13:06
Hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met een eigen project voor mijn studie (HBO werktuigbouwkunde).
Samen met een andere student ga ik een nieuwe pedalboard/-case ontwerpen.
Het onderzoek bestaat onder andere uit een doelgroeponderzoek en daarvoor heb ik wat informatie nodig over de gemiddelde gitarist/bassist. Het leek me een goed idee om op gitaarnet een enquête te houden.

Het invullen van deze enquête wordt zeer gewaardeerd!

Mochten we helemaal klaar zijn met het ontwerp en prototype dan zetten we hem natuurlijk ook op gitaarnet.

Groeten,

Tias

Vul het cijfer in dat correspondeert met jouw antwoordt, bijvoorbeeld: je woont op het platteland, vul dan een 4 in. Inkomen per maand mag ingevuld te worden.

Leeftijd:
18-25 25-35 35-45 45+
1 2 3 4

Woonomgeving:
Grote Stad Stad Dorp Plattenland
1 2 3 4

Opleidingsniveau:
Basis MBO HBO WO
1 2 3 4

Hoeveel jaar speel je gitaar of bas:
0-5 5-10 10-15 15+
1 2 3 4

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
0-2 2-4 4-8 8+
1 2 3 4

Aantal optredens per jaar:
0-10 10-20 20-40 40+
1 2 3 4

Inkomen per maand (Netto)
0-250 250-650 650-1100 1100+
1 2 3 4

Aantal Pedalen
0-3 3-6 6-9 9+
1 2 3 4


En voor de makkelijkheid kan je dit lijstje kopiëren en daarna invullen.

Leeftijd:

Woonomgeving:

Opleidingsniveau:

Hoeveel jaar speel je gitaar:

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:

Aantal optredens per jaar:

Inkomen per maand (Netto)

Aantal Pedalen

Tias
30 oktober 2013, 13:09
En om de aftrap te doen vul ik hem voor mijzelf ook even in.
Leeftijd:
1
Woonomgeving:
1
Opleidingsniveau:
3
Hoeveel jaar speel je gitaar:
2
Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
2
Aantal optredens per jaar:
1
Inkomen per maand (Netto)
1
Aantal Pedalen
2

Mukkez
30 oktober 2013, 13:19
Ik begrijp het niet helemaal. Wil je een pedalboard ontwerpen? Ik merk dat mijn behoefte aan gear ontzettend afhangt aan de (praktijk) situatie en niet van mijn opleidingsniveau of woonomgeving.

B-stone
30 oktober 2013, 13:35
Ja en inkomen? Heeft toch niks met uitgave patroon te maken? En aantal optredes? Bepaald dat wat voor een soort pedalenbak ik nodig heb...?

En wat is dit uberhaupt voor een hbo werktuigbouwkunde project? O.0 een paar kokertjes aan elkaar gelast of wat hout met een paar profieletjes erbij... ik kan mij een paar eenvoudige kracht berekeningen voorstellen??

Sorry voor mijn onbegrip


Ik begrijp het niet helemaal. Wil je een pedalboard ontwerpen? Ik merk dat mijn behoefte aan gear ontzettend afhangt aan de (praktijk) situatie en niet van mijn opleidingsniveau of woonomgeving.

Tias
30 oktober 2013, 13:36
We proberen een doelgroep te definiëren.
Daarbij moet je zo'n compleet mogelijk beeld krijgen van je doelgroep.
En daar zitten deze vragen ook bij.

Martijn-w
30 oktober 2013, 13:41
Ik vind het salaris vrij raar opgedeeld. De meeste mensen die fulltime werken zitten op 1100+ denk ik, dus die gooi je op 1 hoop.

Martijn-w
30 oktober 2013, 13:48
Ik zal em toch even invullen:

Leeftijd:
2

Woonomgeving:
3

Opleidingsniveau:
3

Hoeveel jaar speel je gitaar of bas:
2

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
3

Aantal optredens per jaar:
1

Inkomen per maand (Netto)
4

Aantal Pedalen
3

Brum
30 oktober 2013, 14:26
Mag ik op mijn beurt vragen hoe je op de uiteindelijke vragen gekomen bent? Ik vind de enquête licht uitgedrukt eh... opmerkelijk. Ik snap van de meeste vragen echt niet wat het teweeg moet brengen om tot een uiteindelijke uitslag te komen. Ik zou het persoonlijk simpeler houden en niet verder gaan dan wat iemand te besteden heeft/wil besteden en hoeveel pedalen. Leeftijd zegt dan misschien ook nog wat over een uitgavepatroon, hoewel een tiener niet veel te besteden heeft lijkt me. Is dan het inkomen van pa en ma ineens interessant of zo?

De kritiek op de inkomensverdeling vind ik ook terecht. Je vraagt en redelijk brede groep qua leeftijd, maar legt er vervolgens een inkomensverdeling naast van, let's say, vakkenvuller tot minimuminkomen van iemand die nog geen 23 is, tot ineens bam en zoek het maar uit. Ik denk dat, als je aan het inkomen wilt afleiden wat iemand te besteden heeft, er nogal een verschil zit tussen een modaaltje €1300,- of een hoog inkomen van boven de €1800,- netto.

Wat meer interessant is voor een uiteindelijk ontwerp is bijvoorbeeld gewicht, ergonomie, etc. en dat is uit je enquête niet op te maken. En zo kan ik nog wel wat haken en ogen verzinnen waar geen rekening mee is gehouden (denk aan de trend van micro pedalen, of juist niet, afhankelijk van wat de markt vraagt op het moment, ik noem maar wat).

Valt me ook wederom op dat de gemiddelde HBO student kut nog met -dt schrijft. Antwoordt? Plattenland?? Zou ik als student even wat meer aandacht aan geven, het komt knullig over.;)

edje kadetje
30 oktober 2013, 14:55
Eens met de opmerkingen over de enquête en de vragen, toch maar even ingevuld.

Leeftijd:
4
Woonomgeving:
3
Opleidingsniveau:
4
Hoeveel jaar speel je gitaar:
4
Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
4
Aantal optredens per jaar:
1
Inkomen per maand (Netto)
4
Aantal Pedalen
1 (Multi-effect)

Martijn-w
30 oktober 2013, 15:08
De kritiek op de inkomensverdeling vind ik ook terecht. Je vraagt en redelijk brede groep qua leeftijd, maar legt er vervolgens een inkomensverdeling naast van, let's say, vakkenvuller tot minimuminkomen van iemand die nog geen 23 is, tot ineens bam en zoek het maar uit. Ik denk dat, als je aan het inkomen wilt afleiden wat iemand te besteden heeft, er nogal een verschil zit tussen een modaaltje €1300,- of een hoog inkomen van boven de €1800,- netto.

Het netto minimumloon van iemand van 23+ is zelfs al € 1.242,05 netto had ik even opgezocht.

humbucker
30 oktober 2013, 15:17
Kleine tip:

Waarom niet even een online enquete op poten zetten? Er zijn 10-tallen sites voor en dat werkt echt zoveel makkelijker dan dit.

B-stone
30 oktober 2013, 15:30
Ik zelf ben ook hts werktuigbouwkunde student. En heb dat soort markt onderzoek projecten ook gehad. Maar vragen zoals doelgroep kun je zelf toch wel bedenken. Als je die vraag hier
Stelt zegt dat waarschijnlijk meer over de leeftijd op dit forum dat over welke leeftijdscatergorie interessant is. Het zelfde met inkomen, mij lijkt concurentie en vernieuwingen veel betere punten om uit te gaan zoeken.

Vragen die je hier wel zou kunnen vragen is: waar is vraag naar? Een zo licht mogelijk iets of een zo degelijk mogelijk (hoe ver zijn de optredens gemiddeld van huis (bv flightcase of pedaltrain??) Speel je vaak in een kroeg waar bier over je bak heen gaat? Dan ik klitteband niet echt een hygienische oplossing. Wat zijn alternatieven daarvoor? Magneten? Of iets met geintergreerde voeding in een pedaltrain.

Bedenk wel: een pedalenbak is niet heel erg veel vernieuwends op te bedenken.. en daarbij is de gitarist meestal ook nog vrij conservwtief :P

Just my 2 cents ;)

Succes met je project!!

joh@ndederde
31 oktober 2013, 17:44
Hee Tias,

heb het even voor je ingevuld. Tip: Gebruik thesistools.com, daarmee kun je enquete afnemen en wordt de data al in een excelsheet gezet.

Succes met je onderzoek!


Leeftijd:
1

Woonomgeving:
2

Opleidingsniveau:
3

Hoeveel jaar speel je gitaar of bas:
2

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
3

Aantal optredens per jaar:
1

Inkomen per maand (Netto)
2

Aantal Pedalen
2

Dirk_Hendrik
31 oktober 2013, 19:02
Leeftijd: beperkt belangrijk. Ik heb gasten van 15 gezien met een pedalenplank waar 24/7 krantenwijken niet aan bijdraagt en gasten van 60+ die met 1 pedaal de wereld kunnen veroveren. En omgedraaid (minus die krantenwijk). Wat leeftijd dus met en pedelenplank ontwerpen te maken heeft...

Woonomgeving: Absolute ??? je woonomgeving zou van invloed zijn op je pedalenplank!? Als je het nou had onderverdeeld in eensgezinswoning/appartement/kamer soit, maar stad vs platteland?

Opleidingsniveau: Wederom?? hoe zie je de relatie tussen opleidingsniveau en een pedalenplank

Hoeveel jaar speel je gitaar of bas: Zie leeftijd

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld: Zie leeftijd

Aantal optredens per jaar: Zie leeftijd

Inkomen per maand (Netto) : Zie vorige posts

Aantal Pedalen: Ik voel me gediscrimineerd ;-)

Samengevat, ik snap net als anderen eerder in dit draadje geen reet van je vraagstellingen tov je project. Gebruik de commentaren in dit draadje, formuleer als een gek een nieuwe enquete en geef een goede onderbouwing aan je project. Krijg je ook een betere beoordeling als je klaar bent.

Tea-Jay
31 oktober 2013, 19:53
Ook even ingevuld, succes met je onderzoek.

Leeftijd:
2

Woonomgeving:
4

Opleidingsniveau:
3

Hoeveel jaar speel je gitaar of bas:
3

Hoeveel jaar heb je in (verschillende) bands gespeeld:
3

Aantal optredens per jaar:
3

Inkomen per maand (Netto)
4

Aantal Pedalen
2

tnijland
31 oktober 2013, 20:58
Het idee is heel aardig maar wellicht is het handiger om de mensen te vragen wat ze enorm momenteel waarderen aan hun huidige pedalboard en wat ze graag erbij zouden zien of missen. Ik zou juist graag een pedalboard willen hebben dat meer is dan een koffertje of een pedalen plankje maar dat me juist me in staat stelt om een extra pedaal te kopen en dat ik eenvoudig kan integreren in mijn bestaande setup. Hierbij denk ik primair aan:

- Ingebouwde multi-voeding (geïsoleerd, AC + DC, meest gebruikte spanningen en voldoende vermogen)
- Ingebouwde signaal conditionering buffer
- Keuze voor het gebruiken van een amp fx send/return (selecteerbare fx-loop)
- Goed expressie pedaal dat middels een schakelaar tussen volume en wah kan schakelen
- Flexibele of modulaire layout die rekening houdt met verschillende vorm factoren (pedalen verschillen)
- Goede oplossing voor het wegwerken van patchkabels
- 2 outputs (waarvan 1 geisoleerd voor 1 of 2 amps of een stereo amp)
- Degelijk met hoogwaardige materialen

Als we nog een stapje verder gaan:
- Eventueel een patch-panel incl. footswitsches voor selectie van de loops
- Parallelle mixer voor het inmixen van de post-amp effecten

Ofwel een pedalboard dat functioneert als een spil van je systeem, dat eenvoudig is mee te nemen is en welke je in een minuut kunt opbouwen (Gitaar ->Board <-> Amp). Misschien een leuke samenwerking opdracht tussen werktuigbouw en elektronica studenten ;-)

Just my 2 cents....