PDA

View Full Version : Roland Jazz Chorus 120: pedaalvorm?



Dries44
29 oktober 2013, 16:04
Hallo,

Een tijdje geleden ontdekte ik de schitterende chorus-sound van de Roland JC-120. Spijtig genoeg heb ik niet genoeg geld om de amp zelf te kopen, dus ging ik op zoek naar een pedaaltje dat die chorus zo dicht mogelijk benadert. Dat pedaaltje heb ik echter nog niet gevonden. Weet iemand welk chorus pedaal de Roland JC-120 chorus het dichtst benadert of op welk pedaal de amp zelf is gebaseerd?

Alvastbedankt!

Liquitone
29 oktober 2013, 16:26
Zover ik weet is de Boss CE-1 Chorus Ensemble de chorus uit de JC-120.

http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm

muziekschuur
29 oktober 2013, 16:37
De Jazz Chorus 120 is een stereo versterker!! Dat maakt met chorus veel verschil.

Dirk_Hendrik
29 oktober 2013, 19:28
Zover ik weet is de Boss CE-1 Chorus Ensemble de chorus uit de JC-120.

http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm


Dat wordt vaak gezegd ja. Als je schema's gaat vergelijken zie je echter weinig duidelijke overeenkomsten tussen een JC en een CE1, anders dan dat ze allebij op hetzelfde blokschematisch concept werken. Net als alle chorusses overigens.

the sure thing
29 oktober 2013, 22:08
Ik ken de Roland JC series goed en het is een combi van de echte stereo chorus en de wat "kille" speakers die het zo mooi maken. In pedaalvorm wordt het echt moeilijk dit te vangen.... Ik vind de Roland cube serie en dan vanaf de versterkers met de speaker 12"modellen wel goed in de buurt komen. En anders de Retro Sonic chorus....

showband
30 oktober 2013, 10:03
een stereo transistor open back kast met aluminium dome full range speakers achter een chorus. dat is een behoorlijk lange rij afwijkende techniek. Om dat met een pedaaltje uit je buizenbakkie te halen is net zo kansloos als het veel gezochte pedaaltje die "de sound van een mild overstuurde fender champ" direct samenvat.

Liquitone
30 oktober 2013, 12:17
Dat wordt vaak gezegd ja. Als je schema's gaat vergelijken zie je echter weinig duidelijke overeenkomsten tussen een JC en een CE1, anders dan dat ze allebij op hetzelfde blokschematisch concept werken. Net als alle chorusses overigens.

Je hebt gelijk. Ik heb de schema's net bekeken en ze zijn inderdaad erg verschillend.

Pepe
30 oktober 2013, 12:28
Je hebt gelijk. Ik heb de schema's net bekeken en ze zijn inderdaad erg verschillend.

..maar de vibe is wel ongeveer hetzelfde. Dat ze technisch verschillen wil niet zeggen dat ze daarom anders klinken. Ry Cooder gebruikte vaak die grote Boss maar als je zou zeggen dat het een Jazz Chorus was had ik het ook geloofd.

Nietttemin is een Jazz Chorus misschien nog makkelijker (en goedkoper soms) te scoren dan die oude Boss. Vooral de 50 watt Jazz Chorus lijkt me dan een goeie deal.
Of de CE-3 als je het kille en klinische zoekt van de Jazz Chorus.

Henri H
30 oktober 2013, 12:53
Dirk_Hendrik heeft een goeie chorus: Afterimage (http://www.dirk-hendrik.com/afterimage.html)
De Ibanez CS5 is ook erg goed, die staat al een klein jaartje permanent op mijn pedalboard, en ik vind een BOSS CH-1 ook een erg goeie.
Of ze in de buurt komen van de JC-120 laat ik maar even in het midden.

FruscianteFan
30 oktober 2013, 18:30
..maar de vibe is wel ongeveer hetzelfde. Dat ze technisch verschillen wil niet zeggen dat ze daarom anders klinken. Ry Cooder gebruikte vaak die grote Boss maar als je zou zeggen dat het een Jazz Chorus was had ik het ook geloofd.

Nietttemin is een Jazz Chorus misschien nog makkelijker (en goedkoper soms) te scoren dan die oude Boss. Vooral de 50 watt Jazz Chorus lijkt me dan een goeie deal.
Of de CE-3 als je het kille en klinische zoekt van de Jazz Chorus.

hmwoah, ik zie ze toch wel regelmatig voorbijkomen hoor. maar wel vrij prijzig ja.

Speeddemon
30 oktober 2013, 23:12
Heb zelf een JC-120 gehad, en nog steeds een JC-55, JC-77 en JC-20; ik kan je vertellen dat die CH-1 echt niet die vibe heeft en wil je er iets bruikbaars uit krijgen, móet je hem in stereo gebruiken. Heb de CE-5 ook gehad (de analoge versie), is het ook niet. Begint dat typische flanger-randje te krijgen wat de goeie, smeuïge chorussen *niet* hebben en ze onderscheidt van de wannabe's.
Vooralsnog zijn m'n favo chorussen, die het smeuïge benaderen:
-Boss CE-2
-MXR Analog Chorus M234 (klinkt wel subtieler)
-Mooer Ensemble King
-DOD 690 Chorus (alleen jammer dat ie zo lomp groot is; zelfde euvel met de CE-1)
-DOD FX-60 (de oude 2 knops)
-Ibanez BC9; kan wel dikker/"zwemmeriger" worden. Bevalt me beter dan de meer metallic klinkende CS9.