PDA

View Full Version : Aardlus gebruik twee versterkers via a/b



Duane
29 oktober 2013, 15:42
Beste mensen

Ik heb al wat berichten over aardlussen gelezen op verschillende sites, maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik speel op een Fender Twin voor clean gitaar en een Marshall Superbass voor overdrive (in combinatie met overdrive pedaal). Ik heb een splitsing gemaakt tussen de twee met een passieve A/B box (loopmaster)
Zodra ik op de Twin speel geeft de Marshall een brom (aardlus).

Ik lees hier op het forum en zie op onderstaand filmpje dat je ervoor kan kiezen om (uitsluitend) één van de twee versterkers op een ongeaard stekkerblok aan te sluiten. De ander blijft geaard.

http://www.youtube.com/watch?v=4YM1iwC6vhg

Ik heb dit geprobeerd (Marshall op ongeaard blok) en inderdaad de brom is verdwenen!! Ik ben niet erg technisch aangelegd, maar is dit nou gevaarlijk? En als dat zo is, hoe deden/doen gitaristen als SRV, EJ dit dan?

Alvast dank voor jullie reacties

Guitarleon
29 oktober 2013, 15:47
met 1 van deze doosjes: http://lehle.com/NL/AB-Switcher

lespaulnmarshall
29 oktober 2013, 15:52
Als ik het goed heb is er inderdaad enig gevaar aanwezig maar de kans dat je er een schok van krijgt die dodelijk is is behoorlijk klein. Inderdaad een lehle kastje is een prima oplossing.

nak
29 oktober 2013, 17:38
Is er ook nog hum als de stekkers van de Fender en Marshall in dezelfde stekkerblok zitten?

Denk ook niet dat er gevaar is want de ongeaarde versterker is m.i. toch geaard via de A/B box naar de andere versterker.

cluseau
29 oktober 2013, 20:31
Als je op deze manier tewerk gaat speel je met je leven. Een a/b box kan geen goede aarding van de ongeaarde versterker garanderen. Sterker nog, de eventuele aarding zal net genoeg zijn om je signaal te aarden en dan nog zijn de verbindingen van twijfelachtige kwaliteit. Natuurlijk werkt het bromvrij maar realiseer je dat het niet volgens de veiligheids eisen is en als er een ongeluk gebeurt wie draagt dan de verantwoording?

Duane
30 oktober 2013, 19:37
Is er ook nog hum als de stekkers van de Fender en Marshall in dezelfde stekkerblok zitten?

Denk ook niet dat er gevaar is want de ongeaarde versterker is m.i. toch geaard via de A/B box naar de andere versterker.

Thanks. Ja ik heb het geprobeerd in één stekkerblok, maar dat geeft ook hum.

@Cluseau, dank voor je antwoord. Ik begrijp niet dat ook in zo'n filmpje van een gerenommeerd gitaarmerk dit advies gegeven wordt en professionele artiesten op deze manier werken als het allemaal zo gevaarlijk is...
Maar ik wil natuurlijk geen risico lopen. Als ik de amps gewoon randaarde geef, kan het dan helpen als je met een a/b box met geïsoleerde outputjacks werkt? Zodat de aarde van A en B elkaar niet raken???

Han S
30 oktober 2013, 19:55
Is er ook nog hum als de stekkers van de Fender en Marshall in dezelfde stekkerblok zitten?

Denk ook niet dat er gevaar is want de ongeaarde versterker is m.i. toch geaard via de A/B box naar de andere versterker.

Dat is ook de oorzaak van het probleem aardlus. Hij krijgt aarde via het stekkerblok en via de gitaarsnoeren en daar tussen bestaat een klein potentiaalverschil, hetgeen de brom veroorzaakt. Door een van de aardaansluitingen te verbreken verdwijnt de brom en het gitaarsnoer er uit halen is geen optie. :D

cluseau
30 oktober 2013, 20:30
Het probleem kan opgelost worden door de aarde van het signaal gescheiden te houden en mee te schakelen in de a/b box. Een en ander is eenvoudig te realiseren mits er maar een tegelijk wordt gebruikt.

Kans dat er iets fout gaat is misschien 1:100000 maar denk dat er weinig vrijwilligers zijn voor deze elektrieke variant van Russisch roulette.