PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar kopen



Kevin0306
29 oktober 2013, 13:32
Hi all!

Ik wil op zeer korte termijn mijn eerste elektrische gitaar gaan kopen. Nou is mijn budget niet heel groot (ik zat te denken aan max. €500 voor het setje van gitaar en versterker), maar aangezien dit mijn eerste elektrische wordt zal dit ook niet echt een probleem worden lijkt me, want ik betwijfel of ik het verschil met een duurdere zal merken.
Ik ben zeer gecharmeerd van Stratocasters (zowel qua uiterlijk als geluid) dus daar heb ik een beetje naar gezocht op the interwebs. Nu kwam ik op een webshop (ik ga uiteraard wel eerst kijken of het wat is voordat ik ook maar ga denken het te kopen) dit (http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar-set/squier-by-fender-affinity-strat-hss-g-dec-junior-amp-car/product-details.html) starterssetje tegen en dat leek me wel wat. (Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik vooral door m'n ogen geleid werd, want ik vind de kleurencombinatie errug mooi, net zoals het prijsje.)
Ik vraag me alleen af; is dit een redelijke deal? Sowieso heb ik nul verstand van versterkers dus ik vroeg me ook af of ik misschien een dergelijke gitaar los moest kopen en een losse versterker erbij. Dan zou het ook allemaal iets duurder (en dus beter?) kunnen, lijkt mij.
Zouden jullie me hier misschien mee willen helpen? Thanks! (:

Kevin

marter544
29 oktober 2013, 14:48
Affinity strats, zoals die in dat pakket, vind ik zelf niet zo lekker.. Zoiets is een stuk meer kwaliteit. (http://www.thomann.de/nl/vintage_reissued_v6mssb_b_stock.htm) Ook wat duurder natuurlijk. Als je ergens een London City kan vinden is ook dat zeer de moeite waard, echter moet de wat dunnere hals je wel liggen.

den titten
29 oktober 2013, 15:26
Ik denk dat de kwaliteit van die starter setjes toch wat te laag is om graag te blijven zien. Voor dat budget zou ik proberen met 2ehands waar je volgens mij betere deals kan vinden. Op voorwaarde dat jijzelf of iemand anders het instrument kan testen. Ik herinner me nog volgende termen toen ik in deze prijsklasse op zoek was:

Gitaren: Epiphones Les Paul, Squier - London City stratocaster en telecaster
Versterkers: Vox VT, Roland Cube en Fender Mustang

Rooker
29 oktober 2013, 15:53
Als beginner heb je denk ik vooral spullen nodig die lekker spelen en zorgen dat je plezier houd in het spelen. Zonde om een bijv.. Bocht affinity model te kopen en de lol snel te verliezen. Bij squier zou ik behalve de classic vibe serie en enkele modern players alles links laten liggen. Dit is dan wel geen exacte strat maar wel een erg mooie gitaar. Met een roland cube 30 of 20 een hele erge knappe beginnersset binnen jou budget. De specificaties van deze gitaar zou je kunnen vinden op veel duurdere. Succes met je zoektocht!!

http://www.bax-shop.nl/solid-body/yamaha-pacifica-311h-elektrische-gitaar-zwart/product-details.html

Kevin0306
29 oktober 2013, 17:18
En hebben jullie ervaring met een Fender Standard Stratocaster? Iets als dit (http://www.bax-shop.nl/solid-body/fender-fsr-standard-stratocaster-satin-blaze-gold/product-details.html)? (Let niet op de kleur, is gewoon een voorbeeld. Maar best wel vet ^^)
Dat is dan wel eventjes wat duurder. Samen met een van de versterkers die jullie genoemd hebben heb je dan een setje van +- 700 ekkies. Zou dat wat zijn?

LGK
29 oktober 2013, 17:28
hmmm, 2e hands zie je niet zitten? Namelijk als je voor 700 euro 2e hands gaat kijken kan je denk ik veel moois samenstellen.

Kevin0306
29 oktober 2013, 18:07
Ik weet niet. Aan de ene kant kan je inderdaad wel wat moois samenstellen, aan de andere kant voelt het een beetje als het kopen van een tweedehands (volwassen) hond... als je snapt wat ik bedoel :p

LGK
29 oktober 2013, 18:44
Hahah.. ehm nee niet helemaal :hide:

Maar wat je zelf wil, dat is weer bij iedereen anders. Sommige willen juist nieuw en andere (ik) kijken toch altijd eerst even op marktplaats om te zien of er nog wat leuks staat. En als je net begint en er is wat met je aankoop is het tuurlijk wel lekker dat je er weer mee terug kan.

En een fender standard strat.. hmm. Zelf nooit op gespeeld, maar is wel een mooi gitaartje. Ik weet niet wat de kwaliteits verhouding is met zo'n fender en bijvoorbeeld een London City. Je betaalt natuurlijk ook een beetje voor het merk he ;)

marter544
29 oktober 2013, 19:37
Mijn mex standard strat is wel degelijk een betere gitaar dan een London City.. Die mex strats zijn wel exemplarisch is mijn ervaring. Ik heb em bij Musik Produktiv uit een hele rits Mex standards en classics gekozen, en sprong er voor mij (en mijn bandgenootje die mee was) er boven uit kwa geluid en speelgemak. Mijn London City heb ik uit een reeks van 10 gekozen, ook puur op geluid. Ook daar zat veel verschil in, van totaal toondood naar lekker levendig en helder.

jannest
29 oktober 2013, 20:33
vraag: speel je al gitaar ? 9akoustisch0
zo ja hoe lang ?

jannest
29 oktober 2013, 20:35
Mijn mex standard strat is wel degelijk een betere gitaar dan een London City.. Die mex strats zijn wel exemplarisch is mijn ervaring. Ik heb em bij Musik Produktiv uit een hele rits Mex standards en classics gekozen, en sprong er voor mij (en mijn bandgenootje die mee was) er boven uit kwa geluid en speelgemak. Mijn London City heb ik uit een reeks van 10 gekozen, ook puur op geluid. Ook daar zat veel verschil in, van totaal toondood naar lekker levendig en helder.
dat vind ik zo'n kut geluid

Kevin0306
29 oktober 2013, 21:19
vraag: speel je al gitaar ? 9akoustisch0
zo ja hoe lang ?

Ik speel nu bijna twee jaar gitaar, anderhalf jaar geleden m'n akoestische gekregen (de tijd daarvoor gewoon met een vriendin af en toe op haar gitaar gespeeld en wat dingetjes geleerd). Merk toch dat ik wat beperkingen heb qua wat ik van bepaalde nummers zou kunnen spelen, wil ook wel eens wat riffjes mee kunnen spelen en dat soort dingen. Heb laatst met een vriend even wat zitten jammen en ook heel even op zijn elektrische gespeeld, merk toch dat dat daarop wat 'makkelijker' gaat.. dus vandaar!

Kevin0306
29 oktober 2013, 21:21
Hahah.. ehm nee niet helemaal :hide:
Nja, gewoon, ik zou (in ieder geval bij mijn eerste) wel een beetje het gevoel willen hebben dat hij ook echt door mij is 'afgericht'. Ik zou dus ook eerder een puppy nemen dan een volwassen hond, vandaar haha.

jannest
30 oktober 2013, 11:57
Ik speel nu bijna twee jaar gitaar, anderhalf jaar geleden m'n akoestische gekregen (de tijd daarvoor gewoon met een vriendin af en toe op haar gitaar gespeeld en wat dingetjes geleerd). Merk toch dat ik wat beperkingen heb qua wat ik van bepaalde nummers zou kunnen spelen, wil ook wel eens wat riffjes mee kunnen spelen en dat soort dingen. Heb laatst met een vriend even wat zitten jammen en ook heel even op zijn elektrische gespeeld, merk toch dat dat daarop wat 'makkelijker' gaat.. dus vandaar!
mijn tip
ga naar je locale muziekwinkel ( ik hoop dat ze aardig wat keuze hebben)
ga daar 1 maal per week langs speel een uurtje op verschillende gitaren
doe dat een stuk of 4 5 maal (zou ut wel effe melden aan de gitaarboer )
daarna weet je wel welke gitaar je wel of niet wil hebben

als je je er 1 wil kopen
koop um daar !!!

maw

je weet zelf wel wat lekker speelt en klinkt
het is gewoon een kwestie van uitproberen

frekie
30 oktober 2013, 12:39
OT maar toch. Tip. Je hebt tegenwoordig apps als Chord! die je gratis kan downloaden op je Ipad of tablet. Zoek mbv dat soort software nou eens ALLE omkeringen uit van:

-majeur (1 3 5)
-mineur (1 b3 5)
-dominant 7 (1 3 5 b7)
-overmatig (1 3 #5)
-verminderd of dim (1 b3 bb5)

en minimaal 2 a 3 omkeringen van:

-majeur 7 (1 3 5 7)
-mineur 7 (1 b3 5 b7)
- 9 (1 3 5 b7 9)
- 7 #9 (1 3 5 b7 #9)

Alsmede toonladders als:

Ionisch/majeur dus C D E F G A B C ofwel 1 2 3 4 5 6 7 8.

Natural minor is de 6e trap hiervan dus A B C D E F G A. Ofwel A mineur = C majeur.

Mineur pentatonisch: 1 b3 4 5 b7

Majeur pentatonisch: 1 2 3 5 6

Jaja moeilijk gedoe, geen zin in. Bedenk dat je met 1 lickje zowel majeur als mineur pentatonisch kan spelen op de gitaar in diverse zo niet alle toonsoorten. Op de sax moet je echt 2 X 12 = 24 toonladders instuderen.

Leer dus de harmonieleer en hoe toonladders in elkaar zitten, kwartencirkel, kwintencirkel. Leer waar die noten zitten op de toets en hoe ze er uit zien op een notenbalk. Noten lezen dus. Leer dit nou als je jong bent dan neem je het sneller op. Ik probeer op mijn leeftijd dit soort dingen nog te leren en het valt niet mee.

Op je gehoor kan je een heel eind komen maar op een gegeven moment loop je tegen grenzen aan. Alle grote gitaristen kennen deze materie. De valkuil van de gitaar is dat de eerste beginselen zo makkelijk zijn. Wil je echt verder dan wordt het een complex instrument.

jannest
30 oktober 2013, 15:50
alle grote gitaristen kennen deze materie
wtf ???

MyGreenLady
30 oktober 2013, 15:54
Er is een Facebook-pagina die Muzikanten Marktplaats heet. Staan vaak hele vette koopjes op. :) Kijk daar ook eens. Succes verder met je zoektocht.

Tupelo
30 oktober 2013, 20:32
500 pleuri is een hartstikke mooi budget om mee te beginnen.

Mijn advies; als het even kan weg blijven bij de grote merken of submerken daarvan (fender, gibson, epiphone, squier).
Wel doen; iemand meenemen die er verstand van heeft en 2e hands proberen te kopen.
Versterker; Roland Cube nemen (vanaf cube 20).
Resterend budget steken in een 2ehands gitaar van een minder bekend merk maar met een goede status; denk Blade, Godin.

Daarmee kan je met 500 euro prima slagen voor een goede veelzijdige sound zonder technische problemen.

Oh; ik zie een Fernandes Dragonfly (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m737830179-fernandes-dragonfly.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) op MP voor 500 euro, als je daar 100 op kunt afdingen dan zit je lekker, er staat ook nog een '84 Fernandes dubbel HB strat 'the function' op voor 225 (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m730933094-fernandes-the-function-1984-japan.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr); ook een prima gitaar. Zou je nog een pup kunnen vervangen en single coil schakelbaar kunnen laten maken.

Kevin0306
30 oktober 2013, 23:09
En hoe zit het met het fretboard? Ik heb me laten vertellen dat maple en rosewood allebei een ander geluid geven... als dat zo is, wat heeft jullie voorkeur dan?

nico1990
30 oktober 2013, 23:45
wat denk je van Ibanez? de S serie kost rond de €450 nieuw en de SA serie is nog iets goedkoper, speelt heel licht, snelle hals, strat model. en voor 2 tientjes heb ik nog wel een 20W laney voor je staan die ik niet meer gebruik.

Tupelo
31 oktober 2013, 10:55
En hoe zit het met het fretboard? Ik heb me laten vertellen dat maple en rosewood allebei een ander geluid geven... als dat zo is, wat heeft jullie voorkeur dan?Niets voor jou om je hoofd over te breken als beginnende elektrische gitarist. Er is een verschil, maar sommige zeer beoefende gitaristen horen dat niet eens. Mijn voorkeur gaat uit naar ebben. Maple heeft in mijn beleving meer attack, en geeft meer hoog door dan rosewood, aan mijn vingers vind ik rosewood daarentegen veel fijner omdat een maple hals gelakt wordt en die lak op een gegeven ogenblik gaat bladeren en dat voel je. Twee van mijn drie gitaren hebben rosewood toets. Bij aanschaf zou ik daar vooral niet een te groot euvel van maken, of minor importance. Je moet je zorgen maken over of je hals correct is, de fretjes correct zijn, de gitaar niet snel ontstemt, of de elementen je aanspreken, of de brug je bevalt, of je de mensuur fijn vindt, of je de gitaar gaaf vindt, of die je uitnodigt om op te spelen, of die comfortabel voelt; en als je daarin kunt kiezen, dan kan je dan eens gaan afwegen of je die met maple of rosewood toets wil.

dagrim1
31 oktober 2013, 14:00
Wat misschien wel iets is om rekening mee te houden is het gevoel van de materialen? Maple heeft (vaak?) een soort van laklaag eromheen, rosewood niet. Ik heb het gevoel dat met zweterige handen bijvoorbeeld rosewood wat stroever is (positiever, meer grip met bends en dergelijke)... Qua geluid idd, rosewood wat warmer en maple wat scheller (allemaal naar mijn gevoel uiteraard ;) ).

Qua instap gitaarmerken kan ik Vintage idd wel aanraden, prima kwaliteit voor die prijs, maar inderdaad... Ik zou toch echt ook tweedehands kijken, het scheelt gewoon zoveel geld. Daarnaast zeg je dat je al even wat speelt, dus je kan ook echt wat proberen om te voelen of het je ligt. Blade heeft ook mooie strats (Texas Standard Pro) die 2e hands rond de 300-350 liggen, dunne/platte nek maar prima gitaren!

Qua versterker kun je je geen buil vallen aan een cube, maar ben zelf ook groot fan van de Yamaha THR10(C). Ideaal voor thuisgebruik, maar niet voor het hoge volume (hoewel ik mijn vriendin er aardig gek mee kan maken en ik 's avonds toch erg voorzichtig moet doen om het niet te gek te maken ;) ).