PDA

View Full Version : Mesa V-twin defect...



muziekschuur
29 oktober 2013, 11:48
Hallo, ik heb een Mesa Boogie V-twin 2e gen... (met potmeters achter plaatje onderop). Via de headphone out en de TO POWER AMP... kraakt dit pedaal alsof het een lieve lust is. Het TO GUITAR AMP klinkt prima. Ik gebruik het pedaal om het signaal te splitten en een droog en een natte variant van het signaal naar twee versterkers te krijgen. Dus beide outputs zijn in gebruik en blijkbaar is er wat fout.

Kent iemand deze fout? Enige tips? Ik heb al contact met Voerman (importeur Mesa Boogie)... Maar misschien kan ik het zelf...

Ik heb begrepen dat het pedaal nogal gecompliceerd in elkaar zit...


http://zkcd.net/_gfx/matos/dyn/mesa-boogie-v-twin.jpg

http://www.guitaraid.co.uk/g/res_asp_a0030.jpg

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/55005_480793881951513_771052259_o.jpg

http://www.captainbob.de/SCHEMATICS/Mesa-Boogie/Mesa-Boogie_V-Twin.pdf

(Bovenstaande foto's zijn van het net... onderstaande link het schema...)

nico verduin
29 oktober 2013, 17:54
Nou TO GUITAR AMP is een rechtstreekse verbinding dus dat klopt wel dat ie niet kraakt. De rest loopt zo ongeveer door de hele schakeling. Dus dat kan zo ongeveer elke buis, pot of soldeer verbinding zijn. Als je een scope heb, volg het signaal.

muziekschuur
29 oktober 2013, 18:02
Ok... van het weekend dan eens kijken... Heb de importeur al benaderd. Als er een redelijke quote komt gaat ie daar heen... In de tussentijd kan het geen kwaad voorzichtig eens mijn neus in het pedaal te steken...

nico verduin
29 oktober 2013, 18:06
Ok... van het weekend dan eens kijken... Heb de importeur al benaderd. Als er een redelijke quote komt gaat ie daar heen... In de tussentijd kan het geen kwaad voorzichtig eens mijn neus in het pedaal te steken...ik zou een meter pakken:)

muziekschuur
29 oktober 2013, 18:25
I heb een facelift gehad. Mijn 'meter' zit nou op mijn neus... Een 'hele meter' zelfs...

tommus42
29 oktober 2013, 18:27
Wat een dubieus solid-state ding is dat trouwens:D. Moest het weer op een koopje daar bij Mesa?:)

muziekschuur
29 oktober 2013, 18:35
In de jaren '90 iets van 800 gulden voor betaald.... De eigenaar van de zaak (ergens in Goes) wilde me geen Fender Twin verkopen.... (want die dacht die heeft daar toch geen geld voor).... Dat ding werkte voor geen meter op m'n Fender M80 trouwens...

muziekschuur
29 oktober 2013, 18:36
Ik zou nu nog wel es dat ding van Koch willen hebben, de pedaltone... Maar goed... Dat was toen niet te koop.....

tommus42
29 oktober 2013, 18:47
Op een aparte print kun je deze solderen
http://i41.tinypic.com/2u6chkx.jpg
Maar één geluid maar goed (na wat tweaken), gebruik je de voeding en buizen van de V-twin:ok:.

arjanb01
29 oktober 2013, 19:10
In de jaren '90 iets van 800 gulden voor betaald.... De eigenaar van de zaak (ergens in Goes) wilde me geen Fender Twin verkopen.... (want die dacht die heeft daar toch geen geld voor).... Dat ding werkte voor geen meter op m'n Fender M80 trouwens...

800 gulden ???? Jezus wat ben je afgezet toen. Die dingen waren eind jaren 90 500 gulden. Goeie verkoper die dat ding voor meer aan je verkocht.
Maar ja, in de goeie tijd, jaren 90waren buizenversterkers duurder dan nu.

muziekschuur
1 november 2013, 23:21
Tommus, die Hotbox heb ik eens mogen bespelen... Speelde over een Schaller KV25. (I.p.v. de KV18 wat ik eerder schreef) Klonk hemels.... Yes... aan die doos heb ik goede herrinneringen.... Thanks voor de suggestie....

Maar niemand hier op het forum die ooit panne had met de Mesa V-twin?

cluseau
1 november 2013, 23:35
Maar niemand hier op het forum die ooit panne had met de Mesa V-twin?


Zal best wel maar wat het antwoord ook is, het zal niet de oplossing zijn voor jouw probleem. Zoals in de eerste reactie al is gezegt kan zo'n beetje elk onderdeel jouw klacht veroorzaken. Units met dezelfde klacht kun je dus niet vergelijken met jouw apparaat.

muziekschuur
1 november 2013, 23:47
Ok. Thanks.... Zal hem openmaken... En voorzichtig kijken of ik het kan vinden... En anders gaat ie naar een expert...

cluseau
2 november 2013, 09:27
Pfff, kan je zelf ook man als je maar logisch nadenkt. Je hebt zelfs een schema.

Little Jay
2 november 2013, 09:35
Weet je zeker dat 't niet je voeding is? Ik heb er ook één thuis liggen en daarvan doet de adapter het niet meer. En ik ben nog steeds niet tegen een 12V AC/AC adapter aangelopen.... alles is altijd AC/DC en bij Mesa zelf kan je ze ook niet meer bestellen....

Het is wel een tof apparaat, heb er jaren lang op gespeeld en het ding heeft me menig maal gered toen m'n Blues Deluxe versterker kuren had en af en toe de geest gaf op het podium..... (inmiddels heb ik de Blues Deluxe gerepareerd :-) )

guitarnijboer
2 november 2013, 11:45
Nou TO GUITAR AMP is een rechtstreekse verbinding dus dat klopt wel dat ie niet kraakt. De rest loopt zo ongeveer door de hele schakeling. Dus dat kan zo ongeveer elke buis, pot of soldeer verbinding zijn. Als je een scope heb, volg het signaal.

De 'To guitar amp' output is geen rechtstreekse verbinding. Het is een uitgang die kan kiezen tussen bypass en overstuurd signaal dat door het hele pedaal gaat behalve de laatste opamps die bedoeld zijn om een eindtrap of koptelefoon aan te sturen.

Je kunt dit zien aan de FETs die aan weerszijden van de 'to guitar amp' output zitten. De ene voor bypass, de andere voor het signaal dat door het pedaal gaat. De poweramp output heeft deze mogelijkheid niet omdat daar altijd een preamp voor moet in tegenstelling tot een guiter amp.

In ieder geval kun je hiermee veel onderdelen uitsluiten en kun je zeggen dat je probleem zich ergens bevind Tussen R30 en de output van de TL072 opamp. Gezien het probleem zich op beide uitgangen (zowel poweramp out als headphones) voordoet is het logisch te veronderstellen dat het ook niet aan de freq.comp. Headphones output ligt. Als hier het probleem zat had je geen problemen bij de poweramp output.

Je probleemgebied is hiermee flink verkleind, maar als je er geen verstand van hebt zou ik hem echt wegbrengen. Ik denk dat het niet een groot defect is, maar ergens een los contact of slechte soldering maar om dat te vinden en verder niets te slopen heb je soms ook inzicht en ervaring nodig.

Dirk_Hendrik
2 november 2013, 20:33
Maar niemand hier op het forum die ooit panne had met de Mesa V-twin?

Ja, vaak genoeg zelfs. Maar daarna sluit ik me aan bij Cluseau's reactie. Ben ook benieuwd wie je expert gaat zijn. Hopelijk niet de importeur.

muziekschuur
2 november 2013, 20:40
Van hem nog geen reaktie meer gehad (na telefonisch onderhoud).... T'is m'n eerste (dure) pedaal (Ik geef nu goed geld uit, ik moet er nog m'n hele leven mee) wat ik inmiddels .....hmmm 22 jaar geleden aanschafte.... Maar misschien moet ik niet zo'n schijter zijn...

Jullie zijn een grote hulp....

Heb geleerd dat die chips makkelijk kapot zouden kunnen a.g.v. meet spanningen.... Maar goed, da's meer computer spul.... Goed... was een druk weekend.... Volgende week ook.... Vanaf donderdag gelegenheid.... Misschien morgen een gaatje....

Dirk_Hendrik
3 november 2013, 10:56
Dat "Chips kapot gaan van meetspanningen is gelukkig onzin", eveneens dat er vanuit dat perspectief een verschil is tussen "computer" en audio. Het zijn uiteindelijk allemaal transistor of FET circuits.
Ik vermoed dat je een mixup maakt met statische electriciteit. Dat is inderdaad een gevaar voor halfgeleiders. Daarom is dat vloermatje onder die "van het net" foto's ook een volstrekt ongeschikte ondergrond.

cluseau
3 november 2013, 11:22
Daarom is dat vloermatje onder die "van het net" foto's ook een volstrekt ongeschikte ondergrond.

+1
Sterker nog, deze matjes zijn overwegend van nylon. Hier een print op leggen met Cmos of FET's is bidden om problemen.

Werk je aan Cmos dan een geschikte mat gebruiken, soldeerbout aarden aan deze mat en een polsbandje dragen.

Hieronder zie je zo'n anti statische mat, uiteraard totaal overbodig bij dit bejaarde gebakje maar er ligt ook wel eens iets anders op de bank ;)

http://www.amps-unlimited.nl/images/bandmaster/5223.jpg

Je moet er even bij stilstaan als je aan Cmos werkt.