PDA

View Full Version : Flamenco muziek



Ed Kroket
28 oktober 2013, 23:06
Hoi hallo,

Heb je (een) suggestie(s) voor traditionele flamencomuziek (opname op cd/plaat/cassette)?

Ik bedoel niet Isaac Albeniz en Alonso Mudarra e.d.
Liefst met zang.

Meer iets als dit (hoeft niet per se zo te spetteren);
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pfRBfHBJfow

Ik zou het graag willen luisteren (als muziek en niet als oefening) en vervolgens spelen (als ik het leuk vind).

Handig zou het zijn als er bladmuziek van te vinden is. Ik heb redelijk wat gitaartechniek, maar weinig flamencotechniek om moeilijkere dingen uit te zoeken.

Excuses voor dit compacte bericht, daarnet continu het valse bericht gehad dat m'n bericht automatisch werd opgeslagen. Na het punt van "Opnieuw discussie versturen" kon ik m'n bericht opnieuw gaan typen".


Tenks, Grutos!

Payul
12 november 2013, 20:37
Hoi Ed,

Camaron is een van de bekendste zangers, samen met Paco de lucia hebben ze furore gemaakt.
Enrique Morente is ook erg goed.
Zijn Dochter Estrella Morente, Duquende, Remedios Amaya, fosforito,Jose Merche, Nina Pastori. Allemaal goed, maar laat je eigen smaak bepalen.
Gitaristen, paco de Lucia, Tomatito Paco Peņa, Ramon Montoya, Nino Ricardo. Beetje moderner, Paco de Lucia, Gerardo Nuņez, enz enz.
De gitaristen hebben allemaal zangers begeleid, dus via gitaristen kom je ook weer zangers tegen.

Mocht je wat bijzonders zoeken op tablatuur,ik heb een hoop, dus laat het me maar weten, kijk ik even of ik het heb.
Saludos!
Payul.

Ed Kroket
14 november 2013, 12:28
Hallo Payul, Camaron met Paco de Lucia staat nu bovenaan mijn prioriteitenlijst.

Als ik een verzoekje mag doen, Ritmo Manantial (Fandango) van Juan Martin vind ik erg mooi en zou ik graag willen spelen. Overigens is die zonder zang.

Verder lijkt het me leuk om (begeleidende) gitaarpartijen te spelen waarbij de nadruk meer ligt op rasgueados en minder op tokkelwerk.

Als je me daarvoor in een bepaalde richting kan wijzen zou ik het heel fijn vinden.

De komende tijd kan ik zeker vooruit met de tips. Bedankt!

Payul
14 november 2013, 21:03
Hoi Ed,

Een flamenco solo stuk is meestal opgebouwd uit een aantal falseta ( melodisch tokkel stukje) afgewisseld met een paar maten "compas" (o.a rasqueados).
De begeleiding van zang wordt veel met het het "compas" gedaan, soms rasqueados, soms een aanhouding van de akoorden of een klein stukje tokkel. Als de zanger dan even stopt is er tijd voor de gitarist om een falseta tussendoor te spelen.
Er zij honderden variaties mogelijk,ik generaliseer een beetje om het eenvoudig te houden.

Het stuk van Juan Martin heb jammer genoeg ik niet voor je op tablatuur.
Wel heb ik hier een tablatuur site met behoorlijk veel flamenco.

http://www.classclef.com/full-song-list-l

Veel succes!
Payul

Ed Kroket
16 november 2013, 01:24
Hallo Payul, bedankt voor de uitleg en de link naar de website, ik zie daar meteen al hele mooie muziek bij staan.

Payul
16 november 2013, 10:28
Hoi Ed,

Hier nog een tefvieuw bestand met 101 rasqueados variaties, misschien ook handig voor je.
http://home.comcast.net/~flamencoguitar/rasgueo.htm

Ed Kroket
18 november 2013, 18:36
Hallo Payul, op zich kan ik voorlopig best verder met het studiematariaal dat ik heb. Weet eigenlijk ook wel wat m'n zwakke plek is bij rasgueados. Die zwakke plek heeft ook zeker te maken met weinig vlieguren (de laatste jaren).

Maar als ik later behoefte heb aan meer studiemateriaal zal ik nog eens naar het bestand kijken. Tabledit staat niet op mijn computer en ik ben er nog niet uit of ik het programma (nu) wil hebben.

Bedankt in ieder geval!