PDA

View Full Version : Weglekkend signaal, hoe?



peter_l
28 oktober 2013, 22:54
Dag allen. Normaliter red ik me prima met bouwen en solderen, maar soms kom je wat onnozels tegen waar je 1 2 3 niet het antwoord op hebt. Laatst had ik het ook al eens (en die gitaar moet ik nog aanpakken) maar vandaag wederom: gitaar klaar, aansluiten, en eeeh waar is die vette output?
Alles lijkt te kloppen, elk element doet het, volume en toonpots doen het, geen kraak- of stoorgeluiden, maar de output is laag. Een DiMarzio PAF Pro moet toch lekker kunnen scheuren maar het klinkt geknepen, ook de beide single coils doen niet wat ze horen te doen.

Alle onderdelen zijn nieuw, alle draden zijn nieuw, zo op het oog nergens kortsluiting (maar dan zou het stil zijn). De gitaar is volledig afgeschermd, de afscherming is via fysiek contact met switch en pots verbonden, en die onderdelen zijn zelfs nog onderling verbonden met gesoldeerde verbindingen.

Kan het zijn dat er ergens een plus-draad dermate dichtbij de afscherming zit dat daardoor een deel van het signaal weglekt? Of moet bij volledige afscherming echt elke aardedraad op hetzelfde (ster)punt worden aangesloten? Heeft iemand zelf eerder dit meegemaakt? Ik hoor het graag, hopelijk is het iets simpels wat ik over het hoofd heb gezien, alvast dank.

oigun
28 oktober 2013, 23:13
Is je kabel wel ok? Omdat je het bij meerdere gitaren al hebt gehad.Welk schema gebruik je voor wiring van pots (toon, volume)? Afscherming zal het probleem niet zijn tenzij je ook de polepieces afgeschermd hebt :D.
Ik neem aan dat je ook de snaren niet bij de aldi hebt gekocht..

peter_l
28 oktober 2013, 23:51
Kabel gaf bij alle andere gitaren geen problemen, maar ik kan morgen eens een verse erbij pakken. De vorige gitaar die geknepen klonk was alweer een maand of wat terug, alle anderen nadien gilden gewoon weer gezellig als vanouds.

Snaren zijn nieuwe Fender 015XL, bedradingsschema is 5-standen switch met tweemaal SC plus hun eigen tonepots (500K) daar ook op aangesloten a la standaard Stratocaster. De PAF gaat eerst naar een serie/parallel schakelaar onder op de volumepot, dan naar de 5-way switch. En die gaat weer via 500K volumepot (rechterpootje) en dan de output vanaf het middenpootje naar de socket.

Vroeger had je met computers ook wel eens SCSI problemen: uitvallende schijven terwijl toch alles goed geprikt zat. Even de volgorde veranderen loste het vaak op, al was er geen enkele theorie die kon verklaren waar het geneuzel nu vandaan kwam. Dit doet me er wel wat aan denken..

Ike57
29 oktober 2013, 00:06
En die gaat weer via 500K volumepot (rechterpootje) en dan de output vanaf het middenpootje naar de socket.


Misschien een stomme vraag maar heb je het linkerpootje ook aan aarde gesoldeerd?

peter_l
29 oktober 2013, 00:12
Da's wel een slimme opmerking inderdaad, maar gelukkig ben ik die niet vergeten. De groene draad van de PAF moet vanaf linksonderpootje van de serie/parallelswitch doorgesluisd worden naar de aardepoot van de potmeter, en die moet weer aan de behuizing vastgezet worden. Heb ik met één draad gedaan alvorens daarna de rest aan te sluiten..

snaarplukker
30 oktober 2013, 20:50
Da's wel een slimme opmerking inderdaad, maar gelukkig ben ik die niet vergeten. De groene draad van de PAF moet vanaf linksonderpootje van de serie/parallelswitch doorgesluisd worden naar de aardepoot van de potmeter, en die moet weer aan de behuizing vastgezet worden. Heb ik met één draad gedaan alvorens daarna de rest aan te sluiten..
Ik zou in dat geval het zwarte en witte draadje samenvoegen en via je serie/parallelswitch naar aarde schakelen. Rood naar de elementenswitch en groen aan aarde.

peter_l
31 oktober 2013, 10:38
Ik zou in dat geval het zwarte en witte draadje samenvoegen en via je serie/parallelswitch naar aarde schakelen. Rood naar de elementenswitch en groen aan aarde.

Dan ben ik de serie/parallel schakeling van de PAF Pro kwijt, en da's weer niet de bedoeling. Die werkt voor de rest ook prima. De totale output (ook van de single coils) is te laag, alsof de volume pot maar half open staat.

Ennieweej, dank voor het meedenken, ik ga gewoon de hele bups even vervangen door nieuwe switch, pots en draden.

snaarplukker
1 november 2013, 20:01
Dan ben ik de serie/parallel schakeling van de PAF Pro kwijt, en da's weer niet de bedoeling.
Het zwarte en witte draadje aan mekaar is de serie schakeling. Als je deze via de switch aan aarde legt, is het de parallelle schakeling.

oigun
1 november 2013, 20:31
Het zwarte en witte draadje aan mekaar is de serie schakeling. Als je deze via de switch aan aarde legt, is het de parallelle schakeling.

Volgens mij heb je dan geen parallelle schakeling van de twee spoelen maar word er dan maar één spoel gebruikt >>één spoel word immer aan beide zijden naar aarde geleid en kan dus geen signaal afgeven...

Plant
1 november 2013, 21:34
Volgens mij heb je dan geen parallelle schakeling van de twee spoelen maar word er dan maar één spoel gebruikt >>één spoel word immer aan beide zijden naar aarde geleid en kan dus geen signaal afgeven...

Zo is het :ok:

snaarplukker
2 november 2013, 11:54
Ja sorry, dat is de coilsplit.:soinnocent:

peter_l
13 november 2013, 10:07
Uhm, nog even iets.. Kan het zijn dat sommige potmeters niet zo goed tegen soldeerwarmte kunnen? Ik heb namelijk bij de laatste gitaren (met zo'n kleine push-pull pot) het centrale massapunt aan de zijkant van de ronde behuizing gesoldeerd. Kwam gewoon mooier en makkelijker uit. Is het derhalve mogelijk dat door die warmte de pot an sich vervormt o.i.d. en dan ineens andere afwijkende waarden geeft?