PDA

View Full Version : snaren een voor een of tegelijk vervangen



mennen08
28 oktober 2013, 15:06
Hallo

snaren vervangen dat kunnen we allemaal.
Maar wat is nu t beste? Dat je je snaren een voor een vervangt zodat de spanning op de hals blijft

Of kun je ze er allemaal tegelijk er af gooien zodat je flink kan poetsen?

Gewoon uit interesse :p
Hoor vaak dat iedereen hier anders over denkt en was benieuwd naar jullie mening

groet

Plant
28 oktober 2013, 15:11
Ook hier zul je verschillende meningen lezen en er zijn dacht ik ook al topics over.

Mijn mening is dat het prima kan. Ik haal ze er ook geregeld allemaal af om even de toets te behandelen en er gebeurt echt niks.

Liquid_Metal
28 oktober 2013, 15:13
Ook hier zul je verschillende meningen lezen en er zijn dacht ik ook al topics over.

Mijn mening is dat het prima kan. Ik haal ze er ook geregeld allemaal af om even de toets te behandelen en er gebeurt echt niks.

Juist, ook al zou het kwaad kunnen (geen idee), ik wil de toets en frets altijd even schoonmaken als ik de snaren vervang en dat gaat erg makkelijk als er geen snaren op de gitaar liggen.

.slash.
28 oktober 2013, 17:16
Maakt echt niets uit. Ik vind het op sommige gitaren alleen practischer om de snaren een voor een te doen, bijv. op een telecaster (3 zadels) dan blijft de brug nog een beetje normaal!

Jedeel
28 oktober 2013, 17:27
Juist, ook al zou het kwaad kunnen (geen idee), ik wil de toets en frets altijd even schoonmaken als ik de snaren vervang en dat gaat erg makkelijk als er geen snaren op de gitaar liggen.

Me 2 (op mijn akoest.)!!!

jannest
28 oktober 2013, 17:30
met een rosewood toets, zegt onze ome grover ,moet je eerst alle oude snaren er afhalen om hem met water goed schoon te maken
want rosewood trek nog al wat zooi aan en dat komt weer op je nieuwe snaren
ben ik met hem eens

jan7
28 oktober 2013, 17:32
zodat de spanning op de hals blijft
Als dat kwaad kon, dan kon je nooit je TOM bridge hoger zetten. (Althans bij mij moet er een groot deel van de snaren-spanning af voordat ik die omhoog krijg, zelfs met schroevendraaier.)
Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is dat sommigen die snaren in een sneltrein vaart één voor één doorknippen met een kniptang.
Ik voel me toch iets geruster als ik ze langzaam losdraai/ontspan. :)

kwispelhond
28 oktober 2013, 18:15
met een rosewood toets, zegt onze ome grover ,moet je eerst alle oude snaren er afhalen om hem met water goed schoon te maken
want rosewood trek nog al wat zooi aan en dat komt weer op je nieuwe snaren
ben ik met hem eens

Liever niet met water en al zeker niet op ongelakte delen.


Als dat kwaad kon, dan kon je nooit je TOM bridge hoger zetten. (Althans bij mij moet er een groot deel van de snaren-spanning af voordat ik die omhoog krijg, zelfs met schroevendraaier.)
Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is dat sommigen die snaren in een sneltrein vaart één voor één doorknippen met een kniptang.
Ik voel me toch iets geruster als ik ze langzaam losdraai/ontspan. :)

Kan je ook combineren, doorknippen onder spanning is toch al geen goed idee maar als je eerst de spanning van de snaar afhaalt is zo'n doorgeknipte snaar bij veel gitaren veel gemakkelijker los te halen, denk aan omgebogen en gekrulde delen van rond de tuner door kleine gaatjes moeten trekken en zo. (Als ze vast zitten met pinnen bij de brug maakt het natuurlijk niets uit)

jan7
28 oktober 2013, 18:23
doorknippen onder spanning is toch al geen goed idee
Ja dat bedoelde ik eigenlijk, maar dat was niet echt duidelijk in mijn post.
Eerst ontspannen en dan knippen dus. :)

Rizz
28 oktober 2013, 18:29
Vanuit het midden naar de buitenkant de spanning eraf halen.. Het probleem bij 3+3 headstocks is dat je ze er lastig vanuit het midden weer op kan zetten, maar ik zet ze er allemaal op onder lichte spanning en draai ze dan vanuit het midden op spanning. En ja, allemaal tegelijk, gaat de handeling ook sneller en zitten de andere snaren niet in de weg..

jannest
28 oktober 2013, 18:37
Liever niet met water en al zeker niet op ongelakte delen.


waar mee dan wel ??

Rizz
28 oktober 2013, 18:42
waar mee dan wel ??

Aanstekerbenzine (naphta) of wasbenzine.. Werkt ook 10x beter als water en vervliegt.. Maar water kan ook, gewoon een vochtig doekje en goed laten drogen voor je je toets weer in de olie zet.. Niet onderdompelen, nee.. :D

kwispelhond
28 oktober 2013, 20:17
Ook zo'n vochtige doek zou ik alleen op gelakte delen (dus ook gelakte toetsen natuurlijk) gebruiken. Je wilt inderdaad producten gebruiken die vervliegen i.p.v. intrekken. Hout is zo ongeveer gemaakt om vocht te kunnen opnemen en dat blijft het ook na de dood en verwerkt tot instrument gewoon heel goed doen dus kijk uit met vocht.

Er zijn ook zat producten in de winkel te koop die er speciaal voor zijn, het bekendste zijn de flesjes lemmonoil, dat is natuurlijk niet echt citroenolie want die moet je absoluut nooit gebruiken (veel te zuur en ook erg duur trouwens). Het is gewone hout-olie met een beetje citroen-extract erin om goed te ontvetten, de bedoeling is dat de citroen is om te reinigen en te ontvetten om daarna snel te vervliegen zodat alleen de olie in het hout trekt (daarom ruikt het even zo sterk maar gelukkig erg kort), werkt erg goed ook om te reinigen. Als je toets erg smerig is verkopen ze ook speciale reiniger die je eerst kan gebruiken of je gebruikt de eerder genoemde middelen, die werken ook.

Jorikm
28 oktober 2013, 23:19
ik draai eerst de spanning van de snaren af en knip daarna alle snaren door. vervolgens haal ik ze bij de tuner los en bij de brug. als de toets erg smerig is gebruik ik zippovloeistof om hem te reinigen en daarna te behandelen met lemonoil, maar voor mijn eigen gitaren gebruik ik alleen lemon oil. ik wissel minstens iedere 3 weken de snaren en in die tijd gaat er niet zo veel en hardnekkig vuil op zitten dus is zippovloeistof niet nodig..

snaren opleggen is gewoon een kwestie van door de body of tailpiece halen en opdraaien.. al met al denk ik 5minuten werk

vulvasonic
28 oktober 2013, 23:50
1 voor 1, omdat bij m'n Gibsons de tailpiece er anders afdondert en dat vind ik geen feest. En bij mijn Fenders, omdat ik de spanning op de tremolo gelijk wil houden en op mijn tele, omdat ik het met al mijn andere gitaren zo gewend bent. Het schoonmaken van de toets doe ik dan ook stukje bij beetje. Gewoon het deel onder iedere verwijderde snaar schoonpoetsen, net zolang tot de hele toets weer schoon is. Ik gebruik trouwens altijd een doekje en een klodder kits. Werkt uitstekend! :D

Plant
29 oktober 2013, 00:07
1 voor 1, omdat bij m'n Gibsons de tailpiece er anders afdondert en dat vind ik geen feest.

:chicken:


En bij mijn Fenders, omdat ik de spanning op de tremolo gelijk wil houden

Wat denk je dat er gebeurt zodra je de tremolo gebruikt? :soinnocent:

Rooker
29 oktober 2013, 08:52
Vroeger verving ik ze 1 voor 1 en probeerde dan tussen de snaren door al pielend een beetje schoon te maken. Sinds een paar jaar ben ik wat meer op youtube gaan kijken hoe anderen het doen en zo ben ik al tot wat bruikbare tips gekomen. Mijn toetsenbord maak ik ook schoon met de dunlop lemon oil zoals de meeste hier. Bij mijn strat even een een papiertje een paar keer dubbel vouwen en onder de brug steken alvorens de snaren te verwijderen. De brug blijft dan mooi op zijn plek. Bij een Gibson wist ik de eerste keer niet dat de brug los zit met alle snaren er af en die donderde op mn top :-P. Gelukkig niets ernstigs.

Powderfinger
29 oktober 2013, 15:49
Laatst bij twee gitaren tegelijk alle snaren vervangen (inderdaad omdat ik ook moest poetsen). Toen ik de snaren er weer op had gezet, voelden allebei de gitaren niet fijn meer aan. Moest de halspen aandraaien, al heb ik mijn 'finespot' nog steeds niet helemaal gevonden.

Andere keren is het wel goed gegaan, maar voortaan doe ik het niet meer zo.

SaferSephy
29 oktober 2013, 15:55
wat een onzin allemaal.

1. alle snaren losdraaien
2. alle snaren doorknippen
3. toets ff schoonmaken en eens in de zoveel tijd ook in-oliën
4. nieuwe snaren er op gooien en op stemming brengen.

Als de eventuele miniscule verschillen die dit zou opleveren er voor zorgen dat je niet meer op de gitaar kunt spelen, ligt dat echt aan jou en niet aan de gitaar.

Rizz
29 oktober 2013, 16:16
Laatst bij twee gitaren tegelijk alle snaren vervangen (inderdaad omdat ik ook moest poetsen). Toen ik de snaren er weer op had gezet, voelden allebei de gitaren niet fijn meer aan. Moest de halspen aandraaien, al heb ik mijn 'finespot' nog steeds niet helemaal gevonden.

Andere keren is het wel goed gegaan, maar voortaan doe ik het niet meer zo.

Andere snaren gebruikt zeker?

vulvasonic
29 oktober 2013, 21:20
:chicken:

Wat denk je dat er gebeurt zodra je de tremolo gebruikt? :soinnocent:
Ach, het werkt voor mij en ik doe er geen vlieg kwaad mee. :)
Wat ik met de Fender trems en de spanning bedoelde is dat de trem helemaal los komt te zitten. Los? Ja, los! Ik weet vrij redelijk hoe ik een gitaar moet afstellen, maar ik heb geen zin om te kloten met iets wat in principe perfect zat. Dus prefereer ik mijn snaren er 1 voor 1 op te leggen. Nogmaals, dat werkt prima voor mij.
Laat me.

LAAT ME!
LAAT ME MIJN EIGEN GANG MAAR GAAAAAAN....
Laat me.... La-HAAAAAT ME!!!!!
Ik heb het ALTIJD zo gedaan!!!! :dontgeti:

Powderfinger
31 oktober 2013, 15:29
Andere snaren gebruikt zeker?

Ander merk, maar geen andere dikte.

Powderfinger
31 oktober 2013, 15:36
wat een onzin allemaal.

Als de eventuele miniscule verschillen die dit zou opleveren er voor zorgen dat je niet meer op de gitaar kunt spelen, ligt dat echt aan jou en niet aan de gitaar.

Knap van jou dat je dat vanachter je beeldscherm kan beslissen. Blijkbaar weet ik niet meer hoe een gitaar aanvoelt waar ik al jaren dagelijks op speel. Of mijn hand is plotseling veranderd, dat kan ook.

SaferSephy
1 november 2013, 09:33
Knap van jou dat je dat vanachter je beeldscherm kan beslissen. Blijkbaar weet ik niet meer hoe een gitaar aanvoelt waar ik al jaren dagelijks op speel. Of mijn hand is plotseling veranderd, dat kan ook.

No offence, het klinkt me gewoon vreemd in de oren. Als je in je auto de stoel 1 klikje naar voren zet kun je toch ook opeens niet meer auto rijden? Daarnaast lijkt het me gewoon ook een enge en beperkende conclusie om zo afhankelijk te zijn van een gitaar + setup.

Powderfinger
1 november 2013, 11:50
De gitaar is natuurlijk niet meteen onbespeelbaar.

Buzzel
1 november 2013, 12:47
Ander merk, maar geen andere dikte.
Ander merk snaren kan ook een andere snaar spanning hebben hé. tis net alsof je een broek koopt. Ze hebben de zelfde maat, maar in de ene broek kan nog iemand bij in en bij de andere krijg je de knoop niet eens dicht.

Zelfde dikte hoeft niet zelfde snaarspanning te betekenen. Even klein mini onderzoekje. Setje .010's (naar.046) van elixir heeft 103lbs en setje daddario .010 (naar .046) 100.73lbs.

Dat is een verschil van 1,36 kilo, dus dat is voor de gitaar ook weer anders dus.


En nog even OT: Ik haal alle snaren er tegelijkertijd af.

mesaman
1 november 2013, 23:59
Wat een gedoe en geklets, je kan ook de hals er afschroeven met de snaren op spanning! Dat maakt niets uit, ook kan je willekeurig snaardikte mixen en in gewenste getallen verwijderen en plaatsen. Als je alles maar weer een beetje afstelt en met verstand en beleid doet. Want als je onozel(zonder kennis) dingen doet gaat het vaak fout, zoals met alle dingen die je op die manier aan pakt. Ik heb vaker een hals van een gitaar met snaren en tremmelo omgewisseld, dit doe je in enkele minuten inclusief stemmen.(zelfde soort gitaar,zoals strat/jem/tele oid) Niet zo zenuwachtig doen en gewoon proberen, dont worry.

Rizz
2 november 2013, 01:51
Ander merk, maar geen andere dikte.


Ander merk snaren kan ook een andere snaar spanning hebben hé. tis net alsof je een broek koopt. Ze hebben de zelfde maat, maar in de ene broek kan nog iemand bij in en bij de andere krijg je de knoop niet eens dicht.

Zelfde dikte hoeft niet zelfde snaarspanning te betekenen. Even klein mini onderzoekje. Setje .010's (naar.046) van elixir heeft 103lbs en setje daddario .010 (naar .046) 100.73lbs.

Dat is een verschil van 1,36 kilo, dus dat is voor de gitaar ook weer anders dus.


En nog even OT: Ik haal alle snaren er tegelijkertijd af.

Nou, dat dus. En gecombineerd dat een ander merk snaren ook een andere feel kan hebben.. En dan speelt je gitaar ineens heel anders..

Powderfinger
2 november 2013, 11:39
Oke, dat wist ik niet. Maar ik vond het wel opmerkelijk dat ik ook een keer de inbus erbij moest pakken, omdat de hoge E-snaar ineens afgevlakt klonk (dat was bij de andere gitaar).

Naar aanleiding van deze discussie vanuit een rechte hals opnieuw begonnen met afstellen. Heb mijn sweetspot op de Fender weer bijna gevonden. Straks nog wat fretbuzz op de hoogste frets van de G-snaar wegwerken.

SaferSephy
4 november 2013, 11:47
Wat een gedoe en geklets, je kan ook de hals er afschroeven met de snaren op spanning! Dat maakt niets uit, ook kan je willekeurig snaardikte mixen en in gewenste getallen verwijderen en plaatsen. Als je alles maar weer een beetje afstelt en met verstand en beleid doet. Want als je onozel(zonder kennis) dingen doet gaat het vaak fout, zoals met alle dingen die je op die manier aan pakt. Ik heb vaker een hals van een gitaar met snaren en tremmelo omgewisseld, dit doe je in enkele minuten inclusief stemmen.(zelfde soort gitaar,zoals strat/jem/tele oid) Niet zo zenuwachtig doen en gewoon proberen, dont worry.

Wat hij zegt.