PDA

View Full Version : Versterkers voor moderne metal



mitzdaking
28 oktober 2013, 12:14
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk mijn Marshall verkocht en ben op zoek naar iets nieuws. ik speel voornamelijk op slaapkamerniveau alleen om het feit dat ik nog geen band heb. Ik zou dus graag in de toekomst wel iets dergelijks willen doen. Ik speel vooral Metal, metalcore, rock, blues, en shred, en zoek een (handelbare) versterker die al die genres aan kan op hanteerbaar slaapkamer volume zonder mijn trommelvliezen te scheuren maar in een later stadium ook geschikt is voor het zwaardere en hardere werk.

Vrij vertaald: ik wil een dual rectifier sound zonder mijn schedel op te blazen en het liefst voor rond de 1000 euro.

Kan iemand mij helpen?

Brum
28 oktober 2013, 12:50
Mini Rectifier:


http://www.youtube.com/watch?v=iDaec7HCOXY

Ook weer klaar!:D

mitzdaking
28 oktober 2013, 12:59
Die 1300 euro voor alleen de head. ik heb jammer genoeg niet zo'n welbekend paardje.

Brum
28 oktober 2013, 13:08
Maar wel Google:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.Xmi ni+rectifier&_nkw=mini+rectifier&_sacat=0&_from=R40

mitzdaking
28 oktober 2013, 13:12
Importkosten :(
21% er bovenop. Dan is die 1.41 die de euro waard is leuk. maar uiteindelijk ben je hetzelfde kwijt.

Brum
28 oktober 2013, 13:19
Nou, niet echt. Zelfs met importkosten kom je nog niet aan de €1000,- gezien de dollarprijs. Ze staan er tussen voor €750,- en met een beetje mazzel heb je een nog lagere prijs bij een bod. Zit je nog wel met ombouwen naar 230V, maar dat zal nog de hoofdprijs niet zijn lijkt me. Ik kan het heel erg mis hebben, maar voor rond de €1000,- moet lukken hoor. Tenzij je er ook een cab bij moet hebben, maar dat zei je er niet bij.;)

En anders misschien de Terror versterkers van Orange. De Dark Terror of de Jim Root zouden misschien een leuke optie kunnen zijn.

mitzdaking
28 oktober 2013, 13:38
Daar heb je gelijk in Brum.
Ik heb mijn combo verkocht en heb dus geen cab staan. Ik heb de mogelijkheid om een 6505+ cab en head te kopen voor de 1000 euro. Wat op zich erg aantrekkelijk is, alleen ben ik bang dat 120 watt gewoon ronduit TE veel versterker is voor op een slaapkamer (120 watt wtf?). Ik heb hier en daar wat gelezen over power soaks maar die kosten bijna net zo veel als een redelijke 2e hands buizen combo. Uiteindelijk zie ik door de bomen het bos niet meer (maar dan met verstekrers)

Jasper.
28 oktober 2013, 13:45
Ik gebruik mijn 100 watt JCM900 ook gewoon in de slaapkamer. Met wat spelen met de EQ en eventueel een overdrive pedaaltje oid kun je er best een leuk geluidje voor thuis uit krijgen hoor. Tuurlijk, op vol volume met de band klinkt het nog leuker. Maar op laag volume werkt het ook prima hoor.

mitzdaking
28 oktober 2013, 13:51
Ik gebruik mijn 100 watt JCM900 ook gewoon in de slaapkamer. Met wat spelen met de EQ en eventueel een overdrive pedaaltje oid kun je er best een leuk geluidje voor thuis uit krijgen hoor. Tuurlijk, op vol volume met de band klinkt het nog leuker. Maar op laag volume werkt het ook prima hoor.

mijn TSL ging al mega hard. dit is dus letterlijk het dubbele.
(ik heb niet al te veel verstand van wattages etc.) maar als ik er op lager volume ook nog prima geluid uit krijg wil ik het graag proberen. (voor die 1k heb ik op zich een vrij goede deal. Head, flightcase, cabinet, footswitch, en bijbehorende bekabeling)

Brum
28 oktober 2013, 14:11
De Blackstar HT series is misschien ook iets waar je naar kunt kijken. Zijn schakelbaar van Amerikaans naar Britse klank. Hoewel de Britse klank meer Amerikaans klinkt en vice versa, maar oké... Deze versterkers zitten wel ruim binnen je budget, zowel head + cab als een combo, of in ieder geval de 1, 5 en 20 watt versies.

arcane
28 oktober 2013, 14:16
Een 2e hands Bogner alchemist (2e hands, want nieuw niet meer verkrijgbaar). Klinkt thuis alsook op hoog volume erg goed.

Lennard Vaatstra
28 oktober 2013, 14:18
De KLD PGA 18H is wellicht iets voor jou.
18 watt buizen amp met ingebouwde power soak van 18w tot 0,5w, dummy load en Redbox DI output.
Dus je kan thuis echt op fluister niveau spelen maar de 18 watt van deze amp gaat echt hard genoeg voor op het podium.
Daarbij klinkt hij ook erg lekker voor en hij is maar €480,- bij muziekhuis Da Capo https://www.muziekhuisdacapo.nl/NL/Zoeken/KLD/1/PGA18HM-PGA18HM-69071


http://www.youtube.com/watch?v=gOy0b6VZeKw&feature=share&list=PLOiKGFXcLN2CHEs6xET5mXnlJEDb0Dep7

peter_heijnen
28 oktober 2013, 14:20
Ik heb hier nog een jcm900 50w combo met tad tonebones 'pentode'. Die tonebones zijn EL84 adapters waarmee de amp op hi power maximaal 18 watt produceert en op low power de helft. Het beestje werkt prima op wat krakende pots na. Ik ga het ding binnenkort op MP zetten voor 250 euro, en dan krijg je er nog een gratis boss gx700 bij ook. :)

Filmpje van de mijne: http://www.youtube.com/watch?v=CbCKyCxkr-Q

Scheuren op het eind van het filmpje. Opgenomen in de avonduren dus het volume is echt heel laag.

mitzdaking
28 oktober 2013, 14:25
De KLD PGA 18H is wellicht iets voor jou.
18 watt buizen amp met ingebouwde power soak van 18w tot 0,5w, dummy load en Redbox DI output.
Dus je kan thuis echt op fluister niveau spelen maar de 18 watt van deze amp gaat echt hard genoeg voor op het podium.
Daarbij klinkt hij ook erg lekker voor en hij is maar €480,- bij muziekhuis Da Capo https://www.muziekhuisdacapo.nl/NL/Zoeken/KLD/1/PGA18HM-PGA18HM-69071


http://www.youtube.com/watch?v=gOy0b6VZeKw&feature=share&list=PLOiKGFXcLN2CHEs6xET5mXnlJEDb0Dep7

Dank je voor je aanbeveling, maar dat is niet echt heavy genoeg voor mij.
Ik zoek dus naar zo'n sound (vandaar ook mijn neiging naar de 6505+

http://www.youtube.com/watch?v=yq0NIeOoiBI


Ik heb hier nog een jcm900 50w combo met tad tonebones 'pentode'. Die tonebones zijn EL84 adapters waarmee de amp op hi power maximaal 18 watt produceert en op low power de helft. Het beestje werkt prima op wat krakende pots na. Ik ga het ding binnenkort op MP zetten voor 250 euro, en dan krijg je er nog een gratis boss gx700 bij ook. :)

Filmpje van de mijne: http://www.youtube.com/watch?v=CbCKyCxkr-Q

Scheuren op het eind van het filmpje. Opgenomen in de avonduren dus het volume is echt heel laag.

Dank je wel voor je aanbod. Maar ik kom zelf net van een JCM2000 af. Ik wil dus wat zwaarders en meer amerikaans :)

Die blackstar klinkt best redelijk trouwens. Bij bax-shop hebben ze de metal combo voor 700 en een beetje terwijl hij 1100 bij thomann kost. Enige nadeel: levertijd pas over 7 weken.

Thiez
28 oktober 2013, 14:36
Engl Ironball! 20watt buizenampje met voldoende opties en goede sound.

Daarnaast misschien H&K Tubemeister? Verschillende wattages te krijgen. Zelf nog niet getest helaas maar schijnt een veelzijdig versterkertje te zijn.

mitzdaking
28 oktober 2013, 15:40
ik ben nu zeer geneigd om voor een Blackstar HT Metal te kijken.
Het scheelt me ruim 300 euro met Duitsland en ik hoor er vrij goede dingen over.

Thiez
28 oktober 2013, 19:10
Als je voor HT metal gaat moet je wel de 60 of 100 nemen. 5 watt ga je het niet mee redden in bandverband.

mitzdaking
28 oktober 2013, 20:32
Als je voor HT metal gaat moet je wel de 60 of 100 nemen. 5 watt ga je het niet mee redden in bandverband.

Ik ben op dit moment nogal verdeeld tussen 3 amps
Een Blackstar HT1 Metal 60 combo
Een Engl Powerball 1 met bijpassende cab (100 wat)
Een Peavey 6505+ (met cab) (120 watt)

Enige probleem is het gebruik op slaapkamerniveau. (60 watt was prima te doen als je het volume op 2 zette) maar de peavey is letterlijk 2x zo veel.

Die HT1 Metal is heel erg gaaf op dit moment omdat ik hem 300 euro goedkoper kan krijgen dan dat hij bijvoorbeeld op Thomann staat (720 euro ipv 1040)
De ENGL kan ik voor 825 krijgen... 2e hands natuurlijk.
En de 6505+ voor een afgeronde 1000 euro. (ook gebruikt)

Zoals ik al zei: ik heb het liefst een zo veelzijdig mogelijke versterker die vooral op lagere volumes goed klinkt. (omdat ik een buizenbak van 120 watt gewoon niet open trek in een slaapkamer)

Ik heb nu dus geen idee waar ik de beste deal en beste versterker aan heb.

Help? :seriousf:

Rolf Suurd
28 oktober 2013, 20:44
Ik zelf zit te azen op een Diavlo:

5 Watt:

http://www.youtube.com/watch?v=x-ZnVQMTPJ0

Verkrijgbaar in 1, 5, 20, 45 & 100 watt

arjanb01
28 oktober 2013, 21:04
Voor 825 eu zou ik de complete engl Powerball set nemen, van clean, medium gain, crunch tot dikke metal. Veelzijdiger dan de amps die je noemde krijg je ze niet. Wel ff zorgen dat je de z5 footswitch erbij koopt, kan je alle 4 kanalen schakelen ! Koopje voor dat geld.

mitzdaking
28 oktober 2013, 21:05
Voor 825 eu zou ik de complete engl Powerball set nemen, van clean, medium gain, crunch tot dikke metal. Veelzijdiger dan de amps die je noemde krijg je ze niet. Wel ff zorgen dat je de z5 footswitch erbij koopt, kan je alle 4 kanalen schakelen ! Koopje voor dat geld.
die zit er ook bij :)

mitzdaking
28 oktober 2013, 21:17
Voor 825 eu zou ik de complete engl Powerball set nemen, van clean, medium gain, crunch tot dikke metal. Veelzijdiger dan de amps die je noemde krijg je ze niet. Wel ff zorgen dat je de z5 footswitch erbij koopt, kan je alle 4 kanalen schakelen ! Koopje voor dat geld.
zit er alleen een groot verschil tussen een powerball en een powerball 2 qua geluid? (ik weet toevallig dat de noisegate verbeterd is)

Thiez
28 oktober 2013, 21:40
Powerball durf ik geen uitspraak over te doen. Ik weet wel dat er een flink verschil zat tussen de Fireball 60 en Fireball 100.
De 60 had ik al eerste versterker, vond hem matig. Heel strak van sound, beetje steriel. Dat is er bij de 100 een heel stuk uit.
Op de een of andere manier prikte de fireball ook nooit echt lekker door de mix, ondanks dat er best een kwak hoog in zat.

Voor metal zit je met een 6505 natuurlijk ook gewoon prima. Hele hordes aan metalbands die dat ding nog steeds gebruiken.

Als je in het engl straatje zit zou je ook eens kunnen kijken naar een engl blackmore. Vergis je niet in de naam, ik heb deze versterker momenteel en dat brengt totaal geen blackmore sounds. Wat hij wel brengt? voor mij alles van clean tot metal. V30 speakerkast eronder en je kan volle bak aan de gang. Dingen kosten tweedehands niet zo gek veel, ongeveer gelijk aan powerball volgens mij.

Thiez
28 oktober 2013, 21:52
Ook nog een optie als hij er nog is http://link.marktplaats.nl/690214168

Of een engl E530 preamp met een losse eindtrap. Pak je een laag wattage dingetje voor thuis en 50 of 100 watt eindtrap erin als je gaat optreden.

Mogelijkheden zijn eindeloos. Beste kun je gewoon dagje muziekzaak doen en kijken wat je gaaf vind. Engl, mesa, marshall, etc etc.

Liquid_Metal
28 oktober 2013, 22:08
E530 is ook heel vet. Die heeft zelfs een ingebouwde 1,5 watt poweramp die op slaapkamervolume heel goed dienst doet.
Voor alle ENGLs die genoemd wordt geldt wel dat je ervan moet houden want ze hebben een eigen karakter.

mitzdaking
28 oktober 2013, 22:22
E530 is ook heel vet. Die heeft zelfs een ingebouwde 1,5 watt poweramp die op slaapkamervolume heel goed dienst doet.
Voor alle ENGLs die genoemd wordt geldt wel dat je ervan moet houden want ze hebben een eigen karakter.

Nouja als ik dit zo hoor

http://www.youtube.com/watch?v=n7FgjfcKuuo

dan bevalt dat karakter me wel.

Venlonaer
28 oktober 2013, 22:41
Tja, ik heb het zelfde dilemma gehad. Ik zou toch door sparen voor een Dual Rectumfrier. Is ook op slaapkamer niveau best te bespelen (en vooral als je de Mulitwat versie hebt!). Een 2x12 cabinetje erbij en gassen!

mitzdaking
28 oktober 2013, 22:47
Tja, ik heb het zelfde dilemma gehad. Ik zou toch door sparen voor een Dual Rectumfrier. Is ook op slaapkamer niveau best te bespelen (en vooral als je de Mulitwat versie hebt!). Een 2x12 cabinetje erbij en gassen!

Dat is eigenlijk het sumum. Maar voor een 2e hands rec' en 2x12 cab zit je al heel snel op de 2000 euro. Dat is geld wat ik niet heb (en ook eigenlijk niet wil uitgeven). Ik studeer en heb juist die 1k weggelegd voor deze amp en dat kan niet echt meer worden.

peter_heijnen
29 oktober 2013, 09:29
Ik studeer en heb juist die 1k weggelegd voor deze amp en dat kan niet echt meer worden.
Ik heb ooit wat les in bedrijfskunde gehad. De allereerste regel daarin volgens mijn docent: regels worden gemaakt om ze te breken! ;)

Thiez
29 oktober 2013, 09:37
Dat is eigenlijk het sumum. Maar voor een 2e hands rec' en 2x12 cab zit je al heel snel op de 2000 euro. Dat is geld wat ik niet heb (en ook eigenlijk niet wil uitgeven). Ik studeer en heb juist die 1k weggelegd voor deze amp en dat kan niet echt meer worden.

Ik snap niet wat je met een rectifier moet, maar goed dat is smaak gebonden ;) Maar 2000 vind ik erg hoog ingeschat. Hier heb je rectifier met 4x12 voor 1500 (http://link.marktplaats.nl/737168476). Misschien kun je er nog wat afbieden dan zit je er al aan.

Of zoiets: http://link.marktplaats.nl/719856061 Ik snap alleen niet goed of de eindversterker nu inclusief is of niet. En het is natuurlijk altijd jammer dat je geen zeil krijgt buiten nederland.

mitzdaking
29 oktober 2013, 10:27
Ik snap niet wat je met een rectifier moet, maar goed dat is smaak gebonden ;) Maar 2000 vind ik erg hoog ingeschat. Hier heb je rectifier met 4x12 voor 1500 (http://link.marktplaats.nl/737168476). Misschien kun je er nog wat afbieden dan zit je er al aan.

Of zoiets: http://link.marktplaats.nl/719856061 Ik snap alleen niet goed of de eindversterker nu inclusief is of niet. En het is natuurlijk altijd jammer dat je geen zeil krijgt buiten nederland.

Maar hij is wel 150 watt. Beetje heel heel heel erg veel power (ik ga dus vooral op slaapkamer niveau spelen. ik koop de amp als het ware op de ''groei'') ik wil later een band in. vandaar dat ik ook nog een attenuator er later tussen wil hangen.

Uiteindelijk zijn de ''kleine'' versterkertjes alsnog hartstikke duur (450 euro voor een 5 wattertje...beetje overdreven). dus dan ben ik op deze manier beter uit.(lijkt mij)

Thiez
29 oktober 2013, 11:41
Dat is het voordeel van zo een rack amp. Kun je beginnen met een 20watt el84 eindversterker en later er een 100watt buizeneindtrap aanhangen.

Btw, voor optreden heb je ook niet veel meer nodig hoor. PA mensen beginnen toch al te klagen en met decibelmeters te smijten als je hem hoger zet dan standje twee. Ik heb hem met repeteren harder staan dan bij optredens.

Als je gewoon een simpel klein ampje zoekt voor thuis momenteel kun je kijken naar een blackstar HT-5. Ik heb mijn blackstar 2e hands gekocht voor 175 euro. is wel exc. cabinet maar toch, ook dat hoeft niet duur te zijn. En dan kun je die 1000 euro bewaren voor als je een band gevonden hebt. Ik heb momenteel thuis dat blackstar versterkertje en voor optredens een 100w engl blackmore. Scheelt ook hoop sleurwerk dat ik neit elke keer met die blackmore de trap op hoef. Die blijft gewoon beneden staan en gebruik ik alleen emt de band.

Edit: of zoals liquid_metal zei, de interne amp gebruiken van de E530 preamp voor thuis. Dan kun je momenteel thuis aan de gang voor 280 euro (http://www.tweedehands.nl/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/engl-e530-tube-preamp-165119659.html?p=all&list_cat=gitaarversterker) en als je een band gevonden hebt hang je er een poweramp aan.

caliban
29 oktober 2013, 13:46
E530 is zeker aanradertje!

Marc Oblivian
29 oktober 2013, 14:23
Mijn bijdrage:

Ik zou voor de Powerball set gaan uit het rijtje dat je hebt genoemd. Veelzijdige metalversterker. Heb hem jaren gehad. Gebruikt voor pop tot en met deathmetal. Ja, andere versterkers doen afzonderlijke dingen beter en er zijn andere veelzijdige(r) versterkers. Maar zeker in de hade rockhoek en metal is hij erg sterk. Je moet van de voicing houden, maar als dat het geval is krijg je er bijna geen slechte sound uit.
Voordeel is ook de nauwkeurig instelbare volumeregeling. Die werkt echt gfeleidelijk. Je kan er dus redelijk makkelijk echt zacht mee spelen. Hard is natuurlijk mooier, maar de buren zijn het daar vast niet mee eens.
De rectifiers zijn ook mooie amps. Ook behoorlijk veelzijdig, maar compleet andere voicing. Ik vind ze een beetje te zompig voor echt snelle metal. Is wel te verhelpen door er een tubescreamer voor te zetten. Maar ja: kost ook weer een paar centen en de rectifiers zijn al niet de goedkoopste amps. Nadeel is ook dat mijn ervaring bij deze versterkers is dat het volume (vooral bij de 150 watter) ineens inkomt. Van 0 tot net onder de 1 op de volumeregeling heb je geen sound en daarna komt het opeens in op een niveau dat al niet zo geschikt meer is voor thuisgebruik.
De Peavey is ook erg geschikt voor harde rock en metal. Andere voicing dan de hierboven genoemde amps (maar zit dichter tegen de Engl aan dan tegen de Mesa's). Moet je ding zijn. Voor cleane sounds is hij geloof ik niet zo geschikt. Wel meer in je prijsklasse. Misschien even een Peavey naast een Engl zetten en kijken welke van de twee meer jouw kopje thee is? Good luck!

arjanb01
29 oktober 2013, 15:23
+1 voor de Powerball. Voor 825 eu gewoon compleet met speakerkast, koopje! Verschil met de Powerball 2 is qua sound er niet.
Peavey 5150 of 6505 vind ik te gecompressed en niet gedefinieerd genoeg. Engls prikken voor live gebruik het beste door de mix. Rectifiers vind ik 1 groot drama, stand a lone klinken ze lekker maar in de mix breiig en zompig, veel laag, rommelig en veel te duur, zelfs 2e hands. Wegblijven van recto's.

Brum
29 oktober 2013, 15:47
Rectifiers zijn helemaal niet één groot drama, hoe kom je daar nou bij? Ze zijn wel wat lastig in te stellen en daar ligt vaak het probleem bij veel gitaristen. Ze weten dat ding gewoon niet in te stellen en dan worden ze nog vaak op huiskamervolume getest ook. Instelmogelijkheden zat en ze zijn prima strak te krijgen met een simpel tubescreamertje. Legio grote bands die die versterker ook live gebruiken en dan zouden ze niet door de mix kunnen prikken denk je?? Mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit naar een meer Britse scheur, maar slecht kan ik die Rectifiers onmogelijk noemen.

Engls daarentegen, mja, ik kan er niet warm of koud van worden... Goeie versterkers hoor, maar er zit iets in het geluid wat mij niet enorm bevalt en wat juist moeilijker door de mix prikt. Maar ook dat is voorkeur, maar maakt een versterker niet meteen slecht.

Henri H
29 oktober 2013, 15:51
Als het echt zacht moet, en je wilt geen modeling-amp o.i.d. kan ik zeker de Mesa Stiletto Deuce aanraden.
Ik zou bijna zeggen dat ie op laag volume het beste klinkt.
Ik gebruik hem (vooral) thuis met een Marshall 1936 (2x12) kastje.
Voor metal: kies er een lekker overdrive of distortion pedaaltje naar keuze bij.
Goed, wel Brits gevoiced, maar zet 'm op "bold" en hij reageert al wat "Amerikaanser".

2e hands ben je voor rond de €1000,- klaar, als je ze kunt vinden......

arjanb01
29 oktober 2013, 17:32
Rectifiers wzijn helemaal niet één groot drama, hoe kom je daar nou bij? Ze zijn wel wat lastig in te stellen en daar ligt vaak het probleem bij veel gitaristen. Ze weten dat ding gewoon niet in te stellen en dan worden ze nog vaak op huiskamervolume getest ook. Instelmogelijkheden zat en ze zijn prima strak te krijgen met een simpel tubescreamertje. Legio grote bands die die versterker ook live gebruiken en dan zouden ze niet door de mix kunnen prikken denk je?? Mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit naar een meer Britse scheur, maar slecht kan ik die Rectifiers onmogelijk noemen.

Engls daarentegen, mja, ik kan er niet warm of koud van worden... Goeie versterkers hoor, maar er zit iets in het geluid wat mij niet enorm bevalt en wat juist moeilijker door de mix prikt. Maar ook dat is voorkeur, maar maakt een versterker niet meteen slecht.

Persoonlijke smaak, maar ik heb ervaring met boogies en de recto's zijn naast dat ze lastig in te stellen zijn dramatisch qua volume handling. Op standje 1 trillen je de trommelvliezen uit je kop. Dus een volume mod is dan ook aan te raden. Daarnaast is er een soort donkere deken over het geluid wat gewoon live onbruikbaar is. Dus moet je weer met tube screamers werken om de boel strak en gedefinieerd te krijgen.
Andere aanraden voor rond de 1000 eu is een bogner shiva, heerlijke amp! En staat ook op mijn lijstje om ooit aan te schaffen tweedehands.

Brum
29 oktober 2013, 18:08
Dat donkere is echt een kwestie van instellen. Het klopt dat het wel even duurt voor je die dingen doorgrondt, maar er zijn teveel bands die met die dingen werken en er een meer dan puik geluid uit peuren, dus kan het echt hoor. Zeker in de zwaardere metalsoorten worden ze vaak gebruikt en dan heb je toch echt wel enige definitie nodig, gezien het downtunen.

Voor het zwaardere werk zou ik persoonlijk altijd met iets van een tubescreamer werken, puur voor meer definitie. Ik heb zelf een JCM800 en speel nog niet eens echt metal, maar gebruik ook een tubescreamer, terwijl dat ding toch al veel definitie van zichzelf heeft.

Een Shiva, nice, maar of je die voor rond de €1000,- kan krijgen... Voor moderne metal zou ik zelf eerder voor de Uberschall gaan. Die krijg je alleen met zekerheid niet voor rond de €1000,-

arjanb01
29 oktober 2013, 18:23
Een shiva kan je tweedehands tussen de 1100 en 1300 scoren gezien de huidige markt. Een uberschall zit op het dubbele, helaas.

Arvoitus
29 oktober 2013, 20:20
TS wil een hanteerbare versterker, met een heavy sound wat op de 6505 lijkt, en niemand denkt hieraan:

http://www.themusiczoo.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/evh50.jpg

De EVH 5150 III Mini 50W, net onder de 1000 euro. Alleen zal hij met twee 6l6 buizen op 50W nog steeds flink wat volume uitspuwen.

Thiez
29 oktober 2013, 21:30
Dat was eigenlijk een van de eerste versterker waar ik aan dacht, arvoitus. Alleen ik zat in me hoofd met de 100watter en was te duur. Helemaal niet gedacht aan zijn kleinere broertje. Idd ook een zeer gaaf ampje voor de TS! Een een shitload aan gain op het derde kanaal waar zelfs voor de zwaarste metal nog overhoud.

Een bogner shiva weet ik niet of genoeg ballen heeft voor volle bak metal. Het is en blijft een gaaf versterkertje, maar denk niet dat het echt de sound is die de TS zoekt. De ubershall zou dat weer wel hebben, maar die is weer flink duurder.

Nog een ander alternatief wat me net te binnen schiet is Jet City amps. Enigzins gebaseerd op soldano achtige sounds, laag wattage, compacte versterkertjes en goed van prijs. (alleen dat lelijke logo er afslopen)
http://www.youtube.com/watch?v=w0n4Kf5d3AA

Henri H
29 oktober 2013, 22:25
Die 50W 5150 is inderdaad een erg leuke versterker, maar klinkt pas echt lekker op hoog volume.

mitzdaking
30 oktober 2013, 00:54
Het is uiteindelijk de Powerball geworden :)
De versterker is wel enorm. Hoewel het wel fantastisch is dat is ook op lage volumes super klinkt.
Iig gaat de volgende aankoop een goede attenuator worden. En dan kan ik er weer een paar jaar tegenaan :)

arjanb01
30 oktober 2013, 08:59
Goeie keus! Zeker voor die prijs !
Veel plezier ermee.

Han S
30 oktober 2013, 11:13
Ik heb een paar jaar een nieuwe powerball met 4*12 cabinet in de studio gehad, maar weer verkocht omdat niemand hem gebruikte. Ik vond hem zelf wel prima klinken trouwens, totaal anders dan de JCM800 en veelzijdiger. Ik had ooit een Mesa die ook niet werd gebruikt.

MarkS
30 oktober 2013, 11:18
Dit was ook een leuk bakkie geweest voor thuis:

http://www.speurders.nl/overzicht/laney-ironheart-studio-135927608.html?query=laney&local-postcode=&local-distance_value=25

Brum
30 oktober 2013, 11:32
Laney maakt sowieso vette scheurbakken en nog goed betaalbaar ook.

Mooie aankoop, die Powerball, al snap ik de keus niet heel goed als de TSL te luid werd bevonden voor thuis. Maakt ook niet uit, als je er maar gelukkig mee wordt. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!:)

mitzdaking
30 oktober 2013, 13:06
Laney maakt sowieso vette scheurbakken en nog goed betaalbaar ook.

Mooie aankoop, die Powerball, al snap ik de keus niet heel goed als de TSL te luid werd bevonden voor thuis. Maakt ook niet uit, als je er maar gelukkig mee wordt. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!:)

Het was niet specifiek dat hij te luid werd. Ik ben zelf een fan van de wat meer modern klinkende versterkers.
Het geluid dat ik echt zocht kon ik maar niet uit mijn Marshall krijgen, en dus ben ik over gestapt naar de powerball (dat en ik heb er echt een ridicuul goede deal aan gehad) Ik had mijn marshall gekocht voor bijna het zelfde bedrag, dus ik ben al met al er zeer goed mee weg gekomen.
Ik zal hem het aankomende jaar gebruiken als oefen amp op slaapkamer niveau (wat tot nu toe best redelijk lukt en waarschijnlijk nog iets beter als er een attenuator achter hangt) en daarna zal hij mee op pad gaan.

Marc Oblivian
30 oktober 2013, 13:34
Ik zou hem wel eerst even goed testen met de attenuator. Die dingen worden namelijk vooral gebruikt om buizenamps zo open te kunnen draaien zodat de eindbuizen ook gaan oversturen. Het is de vraag of je dat wilt bij de Powerball, want die is zo ontworpen dat de overstuurde sounds voornamelijk door de preamp worden gegenereerd. Is een versterker die voornamelijk op harde rock en metal is gericht. Met name in de metal gaat het niet zozeer om de oversturing van eindtrap van de versterker. Dat geeft namelijk een heel ander overstuurd geluid dan in metal gewenst is.
Kortom; het is even de vraag of een attenuator echt is wat je nodig hebt. Ze zijn ook niet goedkoop.
Als het puur gaat om het zacht spelen denk ik niet dat je veel verschil in geluid gaat merken. De Powerball klinkt op laag volume niet wezenlijk anders dan op hoog volume (omdat het scheurgeluid bij die amp nu eenmaal niet of nauwelijks door eindbuizenoversturing wordt gekenmerkt).

Kijk maar: in ieder geval gefeliciteerd met de aankoop!

mitzdaking
30 oktober 2013, 14:13
Ik zou hem wel eerst even goed testen met de attenuator. Die dingen worden namelijk vooral gebruikt om buizenamps zo open te kunnen draaien zodat de eindbuizen ook gaan oversturen. Het is de vraag of je dat wilt bij de Powerball, want die is zo ontworpen dat de overstuurde sounds voornamelijk door de preamp worden gegenereerd. Is een versterker die voornamelijk op harde rock en metal is gericht. Met name in de metal gaat het niet zozeer om de oversturing van eindtrap van de versterker. Dat geeft namelijk een heel ander overstuurd geluid dan in metal gewenst is.
Kortom; het is even de vraag of een attenuator echt is wat je nodig hebt. Ze zijn ook niet goedkoop.
Als het puur gaat om het zacht spelen denk ik niet dat je veel verschil in geluid gaat merken. De Powerball klinkt op laag volume niet wezenlijk anders dan op hoog volume (omdat het scheurgeluid bij die amp nu eenmaal niet of nauwelijks door eindbuizenoversturing wordt gekenmerkt).

Kijk maar: in ieder geval gefeliciteerd met de aankoop!
Marc, ik leer echt super veel van je. Bedankt, ik ga het onderzoeken

arjanb01
30 oktober 2013, 14:57
Een attenuator zou ik inderdaad niet kopen. Als je welke engl ook opendraait op vol vermogen en de eindtrap ook laat meewerken gaat de amp opener klinken en minder gecompressed. Ik heb dat zelf ook met mijn engl Thunder combo, hoe harder des te opener en meer definitie, iets dat je in metal juist niet wil maar voor andere stijlen juist ideaal is.

Thiez
30 oktober 2013, 16:13
Attenuator is idd niet nodig dnek ik bij engl. Klinken op laag volume prima. Het is wel wat arjan zegt, de engl's gaan opener klinken hoe hoger het mastervolume komt. Bij mijn engl blackmore kun je best veel doen ook met de balans tussen preamp volume en mastervolume. Aangezien powerball ook mastervolume's en kanaalvolume's heeft loont het best de moeite om hier mee te experimenteren. Ik vind het bij mijn blackmore lekkerder klinken om preamp iets lager te houden en master verder open te draaien.

Ook kun je experimenteren met een ander buisje in de fasendraaier. Heb bij mijn engl een tijdje een ECC81 (12AT7) in de fasendraaier gehad, dit geeft net wat minder gain (maar die heeft hij toch genoeg) en maakt de sound wat meer open. Inmiddels weer terug naar de gewone ECC83 omdat het beter past bij de stijl avn mijn band, maar zeker het experimenteren waard.